Koeler Voor 7900GS [AGP]

Pagina: 1
Acties:

• DamageInc.
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 18-02 23:35
Hallo,

ik ben nieuwb hier, eigenlijk kwam ik jaren terug al eens langs,
maar ik mocht m'n Hotmail-adres toen niet gebruiken. -_-
Dus ik kwam nog eens kijken en nu mag het wel. :D

Dan heb ik meteen een vraag, of misschien wat meerderen:

Ik heb nog steeds een GeForce 7 (XFX 7900GS 512MB) en nog erger; nog steeds AGP.
In ieder geval, de standaard koeler z'n ventilator stopte er mee.
Ik schrok me de pleuris van het schuivende en afremmende geluid, ik dacht dat het een schijf was.
Maar "gelukkig" was het de ventilator die tegen de koeler-kap aan schuurde kwam ik later achter.

Wat er gebeurd met de ventilator is dat die van de kaart weg gedrukt wordt.
Waarom weet ik niet, maar doordat deze tegen de behuizing gedrukt wordt, kan die niet draaien.
Ik weet ook niet of dit een bekend probleem is en of er een oplossing voor is.
Maar het lijkt erop dat 'ie toch niet goed functioneerd, dus ik zat te denken aan een nieuwe en betere koeler:

Ik ging meteen maar naar Zalman en vond de VF900-Cu en de VF1000.
Kocht vandaag bij een lokale winkel de VF1000 sinds die blijkbaar een stuk beter koelt.
Maar eenmaal aan de handleiding begonnen stond er dat de '7900 AGP'-series niet zou passen. :(
Dus ik nogmaals kijken of dat zo was op de website...
Nu staat er in de lijst met ondersteunde kaarten de 7900-serie er wél bij.
Dan ook zónder notitie van "behalve AGP", zoals bij sommige anderen wel staat.
Ze hebben het alleen helemaal onderaan gezet bij de extra notities.
Dit waardeer ik zeker niet van Zalman, ten eerste dat ze half-correct informeren.
Dan ook nog dat ze het niet even zo maken dat wat extra kaarten ook passen.

Dus, dan "moet" ik maar voor de VF900 gaan, ookal zou die niet net zo goed koelen.
Het zal hopelijk toch wel voldoende zijn...

Maar dan mijn uiteindelijke vraag; Weten jullie een goede koeler voor deze specifieke kaart?
Die bijvoorbeeld net zo goed zou koelen als die VF1000 en ook vrij stil is, doodstil kan toch niet.
Er is ook een budget, liever niet meer dan rond de €40,-.

Ik heb ook naar andere merken gekeken, zoals passieven van Thermalright en Thermaltake.
En ook bijv. de Accelero van Arctic Cooling, die is goedkoop, maar ik weet niet precies hoe goed.
Zit daar misschien wat tussen?

Ik hoor graag wat een goede koel-oplossing is. :)
En water-koeling begin ik niet aan, toch geen extra ruimte. :P

PS:
Ik overklok wel, mischien niet zo extreem, maar de temperatuur was al OK met de standaard koeler.
Dus als er specifiek een goede koeler gebruik zou worden zal het wel goed zijn.

• Fanatix
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 14:22
pricewatch: Scythe Musashi VGA Cooler

Die misschien? Gewoon ff in de pricewatch zoeken is het beste, staat bij dat hij alleen niet op de 6600 GT AGP kan op de site van Scythe zelf.

En anders zelf ff deze lijst door nemen.

Succes verder :*)

Computer games don't affect kids; I mean if Pac-Man affected us as kids, we'd all be running around in darkened rooms, munching magic pills and listening to repetitive electronic music.

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
Ik denk dat de goedkopere VF700AlCu al wel voldoende is voor een Geforce 7900GS, maar het zou best eens kunnen zijn dat die net als de VF900 ook niet past. Anders kan ik je de Arctic Accelero Twin Turbo zeker aanbevelen: veel koeler voor weinig geld! Ben er erg tevreden over (zie mijn review). Je moet uiteraard wel even uitzoeken of die compatible is met de AGP-versie van je 7900.

• DamageInc.
anton121 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 00:25:
Ik denk dat de goedkopere VF700AlCu al wel voldoende is voor een Geforce 7900GS, maar het zou best eens kunnen zijn dat die net als de VF900 ook niet past. Anders kan ik je de Arctic Accelero Twin Turbo zeker aanbevelen: veel koeler voor weinig geld! Ben er erg tevreden over (zie mijn review). Je moet uiteraard wel even uitzoeken of die compatible is met de AGP-versie van je 7900.
Oh, de VF900 past wel, als dat niet zo is klopt het beide in de lijst en notities niet bij Zalman.
Maar die grotere VF1000 past niet, of bedoelde je die. :D

Ik zal eens door je review kijken.
Zo'n grotere koeler is wel interassant, want die lijken me meer hitte op te kunnen nemen.
Blijkbaar was de VF1000-koeler zonder ventilator of op z'n laagst ten minste al genoeg
om meer te koelen dan de VF900.
Alleen dan zijn die wel helemaal koper, de Accelero ziet er niet naar uit?

• DamageInc.
Ik heb die Twin Turbo maar gekocht, hij is eigenlijk net binnen.
Hij blijkt wel goede resultaten te hebben en is niet te duur.

Maar ik heb al eerder de kaart z'n orginele koeler proberen te verwijderen, alleen die zit vrij vast.
Zit dit met een of andere hard geworden koelpasta/stickers vast ofzo, of mis ik iets?
Ik heb alle schroeven aan de achterkant verwijderd, meer zie ik niet echt.

Kan ik dit gewoon proberen los te wrikken of moet er nog meer los gemaakt worden?
Dan kan ik straks hopelijk de koeler vervangen. :)

Er zit trouwens ook een stekkertje op voor de ventilator, het is zo'n klein wit pluggetje.
Moet die zo los komen of wordt dat knippen ofzo?

[ Voor 12% gewijzigd door DamageInc. op 27-02-2009 17:37 ]

• AntonH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 13-08-2022
DamageInc. schreef op vrijdag 27 februari 2009 @ 17:35:
Ik heb die Twin Turbo maar gekocht, hij is eigenlijk net binnen.
Hij blijkt wel goede resultaten te hebben en is niet te duur.

Maar ik heb al eerder de kaart z'n orginele koeler proberen te verwijderen, alleen die zit vrij vast.
Zit dit met een of andere hard geworden koelpasta/stickers vast ofzo, of mis ik iets?
Ik heb alle schroeven aan de achterkant verwijderd, meer zie ik niet echt.

Kan ik dit gewoon proberen los te wrikken of moet er nog meer los gemaakt worden?
Dan kan ik straks hopelijk de koeler vervangen. :)
Je kunt het beste je videokaart eerst even flink belasten (bijv. een paar rondjes 3dmark06), zodat de kaart goed warm wordt en de koelpasta, als het meezit, een beetje vloeibaar wordt. Dan gaat het misschien wel gemakkelijker. Je kunt de koeler er het beste met een schuivende beweging afhalen, maar een klein beetje draaien mag ook.
Er zit trouwens ook een stekkertje op voor de ventilator, het is zo'n klein wit pluggetje.
Moet die zo los komen of wordt dat knippen ofzo?
Die kan soms wel een beetje moeilijk gaan, maar hij moet er zeker weten af kunnen. Eventueel kun je een tangetje of pincet gebruiken. Misschien nog een tip: sluit de ventilatoren rechtstreeks aan op de videokaart (via dat witte stekkertje, mits 3- of 4-polig) zodat je hem softwarematig kunt regelen of via de meegeleverde 7 V adapter. Dan koelt hij al meer dan genoeg en is ie lekker stil :).

• DamageInc.
Oh ja, ik dacht er eerder aan om 'm te laten afkoelen, maar kan het ook gebruiken.
Zou 70 graden genoeg zijn? :S
Hij staat namelijk nu op een kamerventilator en hangt al een week rond de 70 te draaien.
Volgens mij kan ik 'm nu al nauwelijks vasthouden, dat moet ook nog kunnen. XD

Maar ja, ik zag het stekkertje net wat beter op het eigenlijk product (gisteren binnen).
Die lijkt inderdaad op die al op de videokaart zit, dus dat zou het handigste zijn.
Volgens mij raden de meeste reviews dat niet aan, maar toch even proberen.
Eerst eens kijken of 'ie goed past.

Even een ander vraagje:

Als mijn moederbord zich steeds reset nadat de stroom afgesloten is geweest, is de batterij dan op?
Zo ja, kan ik die zo vervangen met een zelfde formaat batterij?
Ik had het nummer van die er in zit opgeschreven, nu even kwijt...
Maar ik dacht dat 1 nummer ervan hetzelfde was als wat knoopcellen die ik over heb.
Is dat genoeg of moet het specifieker? Voordat ik wat chips sloop ofzo. :P

Bedankt.

• DamageInc.
NOU!...

Er zit eindelijk een werkende koeler op die kaart, MAAR de Twin Turbo bleek toch niet te passen.
De gaatjes komen gewoon niet overeen.
Ookal zouden ze hebben gepast, ik denk dat de koeler toch te ver zou uitsteken.

Toen maar meteen naar een winkel gegaan om de Zalman VF900 te kopen.
Eenmaal thuis en begonnen aan de montage, bleek die óók al niet te passen!
Het scheelde bij deze ook niet veel maar de gaatjes kwamen weer niet overeen.

Ookal stond bij Zalman's lijst en extra notities NIET dat deze kaart niet zou passen,
er was niet één set (van de 6 mogelijkheden) gaatjes die pasten.
Het probleem is ook dat op de meeste koelers de 4 gaatjes in een vierhoek-formatie staan.
Maar, XFX moet weer wat anders hebben, en die gaatjes staan in een rechthoek-formatie.
Ik heb ook zowat het idee dat ze dat expres doen.
Maar ik kreeg wel via e-mails te horen dat bijv. de VF900 goed er voor zou zijn.

- - - - - - - - - -

Nu heb ik 'm er tóch op gekregen.
Ik heb namelijk de koeler zo gedraaid dat 2 gaatjes wel overeen komen.
Gelukkig raakt de koeler de processor wel aan en niet anders ook.
Ik dacht dat het misschien onstabiel zou zijn, maar eenmaal strak gedraaid zit het goed.
Dat blijkt wel, want het scheelt zo'n 40 graden.

Ik vraag me alleen wel af of een andere chip goed gekoeld wordt.
Want er zit een soort harde stijve plak op een andere plaats, wat ver van de GPU.
De RAM-chips zijn kaal op het moment en de plakkaten daarvoor zitten op de oude koeler.
Maar dit zat ook wel tegen een stuk van de koeler aan onder de ventilator.
Nu hoop ik dus dat die niet overhit ofzo?
Ik heb ook geen idee wat het moet zijn, misschien deel van de chipset...

- - - - - - - - - -

In ieder geval, niet te geloven dat zowat geen enkele koeler echt past!
Het zal wel aan XFX liggen ofzo, of dat AGP-kaarten oud zijn.
Alleen deze is dan wel uitgebracht in 2007 volgens mij.
Misschien past de VF700 wel, sinds die misschien voor oudere kaarten is.
En in de handleiding van de VF900 staan zelfs van de 9-serie als voorbeeld.
Maar kom op man, zo veel gaatjes en dan nog alleen op een alternatieve manier passen.
Erg vervelend, zowel van de XFX-kaart en dat er niet voor wordt gewaarschuwd van de koeler-makers.

[ Voor 14% gewijzigd door DamageInc. op 28-02-2009 20:54 ]

Pagina: 1