Dag heren,
Als het hier niet hoort wilt u het dan AUB dan verplaatsen naar de plek waar het wel hoort.
Alvast bedankt
Ik heb een probleem, maar ik wil ook nog een heleboel vragen kwijt.
Netwerk situatie:
- We hebben hier 4 computers (waarvan 3 actief worden gebruikt in van alles, 4e is van mijn ma
)
- 3 laptops (allemaal via draadloos internet)
- Een KPN router.(met draadlose verbinding)
- Een of andere slechte hup.
- Printerserver.(in de printer zelf)
- Een in elkaar geknutselde server van overbodige computer onderdelen ( Een slechte dus
)
* 3 computers en server zitten op KNProuter en ik op de hup
Eerst zal ik het heleverhaal even uitleggen:
Mijn broer en ik zijn bezig om het netwerk up te grade.
- Alles te voorzien van cat6e kabels. (2 kabels per pc)
- Cisco/lynksys switch 1Gbit/s. (waarschijnlijk 16 poorts)
- Maar ook willen wij graag 1 of meerdere servers.
* - Op de KPN router komt mijn moeder (met cat5e kabel)
- Van de Router een cat6e kabel naar de switch.
- Op de switch komen de andere pc's en server/s ( 2 cat6e kabels voor elk apparaat)
Dit hadden wij ingedachten:
Op de server/s willen we graag een:
- File-, back-up server (hier komt ook nog een ''domein controller'' bij).
- Game-, webhost server
- Nog een optie om download programma's te laten draaien.
File- en back-up server kunnen we als 1 functie zien.
Game- en webhost server is voor de fun.(webhost 1of2 sites)
- Software: server 2008
* De file en bak-up server is dus gewoon voor netwerk gebruik voor MAX. 4a5 pc's.
Maar... we willen ALLE files van de pc's op de file server zetten ( muziek,foto's, films etc..)
Als je dan een film ofzo wil kijken moet dat op de File server gebeuren.(hij moet dan MAX. 4a5 pc's aan kunnen)
Er staan dan ook geen bestanden meer op de pc's maar op de file server! (waardoor we misschien in de eigen pc's ook sas schijven kunnen zetten)
Maar hij moet ook op LAN party's ingezet kunnen worden maar dan alleen voor te kopieëren(misschien 1 liedje luisteren foto bekijken en dan heb je het wel gehad, voor iets van 10a12 man denk ik)
* De Game-, webhost server die word dus ook gewoon gebruikt in het netwerk. (voor MAX. 4a5 pc's )
Hij moet ook voor internet gebruik moeten functioneren (maar dat is niet veel omdat we gewoon standaart internet verbindinkje hebben)
Maar de game server willen we ook inzetten op LAN party's (moet denk ik iets van 10a12 man aankunen)
* Downloaden, we willlen ook download programma/'s willen later draaien( waarschijnlijk allen 's avonds)
Dit is wat we denken te kunnen doen:
- Server: HP Proliant DL360 G4p voor Downloaden, game- webhost server.(2 sas schijven 73GB 15000rpm)
Gedownloade bestanden worden dan ''geknipt naar de file- backup server verplaatst.
- Server: ''weten we nog niet'' voor File- back-up server.
* Server moeten zo uitgerust zijn dat ze nog te upgraden zijn(kan altijd als het goed is)
Als de ene schijf crasht moet die verder kunnen gaan met de 2e schijf.(ik ben even de raid stand vergeten
)
File- back-up server moet SATA schijven ondersteunen.
Nu komen de vragen:
- Met al die eisen hebben we dan aan 2 servers genoeg ?
* server/s moeten gewoon kunnen runnen met alle functies, behalve downloaden.
- Hoeveel HD's moet de file- backup gemiddeld hebben ?
* 4,6,8of zelfs 12 plaatsen ? (we willen er 2TB SATA schijven inzetten RAID )
- Ik vind het moeilijk in te schatten wat van hardware hij moet hebben voor deze functies(omdat ik hier helaas niet veel ervaring mee heb, voor de pc kan ik dat wel makkenlijk inschatten)
- We willen alles op zolder zetten in een kleine server kast. maar er is een probleem denk ik ''de zomer''
Ik denk dat het daar 25a 35 graden word. als we die lucht op volle toeren langs de hardware laten blazen word het dan niet te warm ? ('s avonds zal het wel koeler zijn en dan kan alles weer rustig blazen)
Nu komt het kleine probleem
De ''energie kosten'' Ik was opzoek naar software die de server/s op stand-by kunnen zetten als er geen verkeer is op het netwerk dat ie na 5 min op stand-by gaat ofzo. Als er dan weer verkeer tot stand komt dat de server weer aanspringt en begint te lopen (NAS-Servers hebben dat als het goed is.)
Maar ik weet niet hoe het precies heet dus kan ik ook niet goed zoeken.
Dan is er misschien nog een euvel en dat is het geluidsniveau maar dat valt naderhand denk ik wel op te lossen.
Dit heb ik gevonden geprobeerd:
- ''Transmit Power Control'' gezocht met google(dit is energie besparend maat niet helemaal wat ik zoek)
- http://wareseeker.com/free-standby/ (niet echt programma's waar ik iets mee kan.)
Ik heb al vanalles bedacht maar ik denk dat dit de beste situatie is.
Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen of dat ik helemaal verkeerd zit te denken.
Dit is een heel lang verhaal, ik hoop dat jullie een beetje snappen hoe het allemaal in elkaar zit.
Als het niet duidelijk is dan probeer ik het wel een de tekenen de oude en nieuwe situatie.
Ik hoop dat jullie mij willen helpen
Alvast hartelijk bedankt!
Als het hier niet hoort wilt u het dan AUB dan verplaatsen naar de plek waar het wel hoort.
Alvast bedankt
Ik heb een probleem, maar ik wil ook nog een heleboel vragen kwijt.
Netwerk situatie:
- We hebben hier 4 computers (waarvan 3 actief worden gebruikt in van alles, 4e is van mijn ma
- 3 laptops (allemaal via draadloos internet)
- Een KPN router.(met draadlose verbinding)
- Een of andere slechte hup.
- Printerserver.(in de printer zelf)
- Een in elkaar geknutselde server van overbodige computer onderdelen ( Een slechte dus
* 3 computers en server zitten op KNProuter en ik op de hup
Eerst zal ik het heleverhaal even uitleggen:
Mijn broer en ik zijn bezig om het netwerk up te grade.
- Alles te voorzien van cat6e kabels. (2 kabels per pc)
- Cisco/lynksys switch 1Gbit/s. (waarschijnlijk 16 poorts)
- Maar ook willen wij graag 1 of meerdere servers.
* - Op de KPN router komt mijn moeder (met cat5e kabel)
- Van de Router een cat6e kabel naar de switch.
- Op de switch komen de andere pc's en server/s ( 2 cat6e kabels voor elk apparaat)
Dit hadden wij ingedachten:
Op de server/s willen we graag een:
- File-, back-up server (hier komt ook nog een ''domein controller'' bij).
- Game-, webhost server
- Nog een optie om download programma's te laten draaien.
File- en back-up server kunnen we als 1 functie zien.
Game- en webhost server is voor de fun.(webhost 1of2 sites)
- Software: server 2008
* De file en bak-up server is dus gewoon voor netwerk gebruik voor MAX. 4a5 pc's.
Maar... we willen ALLE files van de pc's op de file server zetten ( muziek,foto's, films etc..)
Als je dan een film ofzo wil kijken moet dat op de File server gebeuren.(hij moet dan MAX. 4a5 pc's aan kunnen)
Er staan dan ook geen bestanden meer op de pc's maar op de file server! (waardoor we misschien in de eigen pc's ook sas schijven kunnen zetten)
Maar hij moet ook op LAN party's ingezet kunnen worden maar dan alleen voor te kopieëren(misschien 1 liedje luisteren foto bekijken en dan heb je het wel gehad, voor iets van 10a12 man denk ik)
* De Game-, webhost server die word dus ook gewoon gebruikt in het netwerk. (voor MAX. 4a5 pc's )
Hij moet ook voor internet gebruik moeten functioneren (maar dat is niet veel omdat we gewoon standaart internet verbindinkje hebben)
Maar de game server willen we ook inzetten op LAN party's (moet denk ik iets van 10a12 man aankunen)
* Downloaden, we willlen ook download programma/'s willen later draaien( waarschijnlijk allen 's avonds)
Dit is wat we denken te kunnen doen:
- Server: HP Proliant DL360 G4p voor Downloaden, game- webhost server.(2 sas schijven 73GB 15000rpm)
Gedownloade bestanden worden dan ''geknipt naar de file- backup server verplaatst.
- Server: ''weten we nog niet'' voor File- back-up server.
* Server moeten zo uitgerust zijn dat ze nog te upgraden zijn(kan altijd als het goed is)
Als de ene schijf crasht moet die verder kunnen gaan met de 2e schijf.(ik ben even de raid stand vergeten
File- back-up server moet SATA schijven ondersteunen.
Nu komen de vragen:
- Met al die eisen hebben we dan aan 2 servers genoeg ?
* server/s moeten gewoon kunnen runnen met alle functies, behalve downloaden.
- Hoeveel HD's moet de file- backup gemiddeld hebben ?
* 4,6,8of zelfs 12 plaatsen ? (we willen er 2TB SATA schijven inzetten RAID )
- Ik vind het moeilijk in te schatten wat van hardware hij moet hebben voor deze functies(omdat ik hier helaas niet veel ervaring mee heb, voor de pc kan ik dat wel makkenlijk inschatten)
- We willen alles op zolder zetten in een kleine server kast. maar er is een probleem denk ik ''de zomer''
Ik denk dat het daar 25a 35 graden word. als we die lucht op volle toeren langs de hardware laten blazen word het dan niet te warm ? ('s avonds zal het wel koeler zijn en dan kan alles weer rustig blazen)
Nu komt het kleine probleem
De ''energie kosten'' Ik was opzoek naar software die de server/s op stand-by kunnen zetten als er geen verkeer is op het netwerk dat ie na 5 min op stand-by gaat ofzo. Als er dan weer verkeer tot stand komt dat de server weer aanspringt en begint te lopen (NAS-Servers hebben dat als het goed is.)
Maar ik weet niet hoe het precies heet dus kan ik ook niet goed zoeken.
Dan is er misschien nog een euvel en dat is het geluidsniveau maar dat valt naderhand denk ik wel op te lossen.
Dit heb ik gevonden geprobeerd:
- ''Transmit Power Control'' gezocht met google(dit is energie besparend maat niet helemaal wat ik zoek)
- http://wareseeker.com/free-standby/ (niet echt programma's waar ik iets mee kan.)
Ik heb al vanalles bedacht maar ik denk dat dit de beste situatie is.
Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen of dat ik helemaal verkeerd zit te denken.
Dit is een heel lang verhaal, ik hoop dat jullie een beetje snappen hoe het allemaal in elkaar zit.
Als het niet duidelijk is dan probeer ik het wel een de tekenen de oude en nieuwe situatie.
Ik hoop dat jullie mij willen helpen
Alvast hartelijk bedankt!