Toon posts:

Algemeen server hulp aub

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag heren,

Als het hier niet hoort wilt u het dan AUB dan verplaatsen naar de plek waar het wel hoort.
Alvast bedankt :)

Ik heb een probleem, maar ik wil ook nog een heleboel vragen kwijt.

Netwerk situatie:
- We hebben hier 4 computers (waarvan 3 actief worden gebruikt in van alles, 4e is van mijn ma :P )
- 3 laptops (allemaal via draadloos internet)
- Een KPN router.(met draadlose verbinding)
- Een of andere slechte hup.
- Printerserver.(in de printer zelf)
- Een in elkaar geknutselde server van overbodige computer onderdelen ( Een slechte dus :P )
* 3 computers en server zitten op KNProuter en ik op de hup :(

Eerst zal ik het heleverhaal even uitleggen:
Mijn broer en ik zijn bezig om het netwerk up te grade.
- Alles te voorzien van cat6e kabels. (2 kabels per pc)
- Cisco/lynksys switch 1Gbit/s. (waarschijnlijk 16 poorts)
- Maar ook willen wij graag 1 of meerdere servers.

* - Op de KPN router komt mijn moeder (met cat5e kabel)
- Van de Router een cat6e kabel naar de switch.
- Op de switch komen de andere pc's en server/s ( 2 cat6e kabels voor elk apparaat)

Dit hadden wij ingedachten:
Op de server/s willen we graag een:
- File-, back-up server (hier komt ook nog een ''domein controller'' bij).
- Game-, webhost server
- Nog een optie om download programma's te laten draaien.
File- en back-up server kunnen we als 1 functie zien.
Game- en webhost server is voor de fun.(webhost 1of2 sites)
- Software: server 2008
* De file en bak-up server is dus gewoon voor netwerk gebruik voor MAX. 4a5 pc's.
Maar... we willen ALLE files van de pc's op de file server zetten ( muziek,foto's, films etc..)
Als je dan een film ofzo wil kijken moet dat op de File server gebeuren.(hij moet dan MAX. 4a5 pc's aan kunnen)
Er staan dan ook geen bestanden meer op de pc's maar op de file server! (waardoor we misschien in de eigen pc's ook sas schijven kunnen zetten)
Maar hij moet ook op LAN party's ingezet kunnen worden maar dan alleen voor te kopieëren(misschien 1 liedje luisteren foto bekijken en dan heb je het wel gehad, voor iets van 10a12 man denk ik)
* De Game-, webhost server die word dus ook gewoon gebruikt in het netwerk. (voor MAX. 4a5 pc's )
Hij moet ook voor internet gebruik moeten functioneren (maar dat is niet veel omdat we gewoon standaart internet verbindinkje hebben)
Maar de game server willen we ook inzetten op LAN party's (moet denk ik iets van 10a12 man aankunen)
* Downloaden, we willlen ook download programma/'s willen later draaien( waarschijnlijk allen 's avonds)

Dit is wat we denken te kunnen doen:
- Server: HP Proliant DL360 G4p voor Downloaden, game- webhost server.(2 sas schijven 73GB 15000rpm)
Gedownloade bestanden worden dan ''geknipt naar de file- backup server verplaatst.
- Server: ''weten we nog niet'' voor File- back-up server.
* Server moeten zo uitgerust zijn dat ze nog te upgraden zijn(kan altijd als het goed is)
Als de ene schijf crasht moet die verder kunnen gaan met de 2e schijf.(ik ben even de raid stand vergeten :$)
File- back-up server moet SATA schijven ondersteunen.

Nu komen de vragen:
- Met al die eisen hebben we dan aan 2 servers genoeg ?
* server/s moeten gewoon kunnen runnen met alle functies, behalve downloaden.
- Hoeveel HD's moet de file- backup gemiddeld hebben ?
* 4,6,8of zelfs 12 plaatsen ? (we willen er 2TB SATA schijven inzetten RAID )

- Ik vind het moeilijk in te schatten wat van hardware hij moet hebben voor deze functies(omdat ik hier helaas niet veel ervaring mee heb, voor de pc kan ik dat wel makkenlijk inschatten)

- We willen alles op zolder zetten in een kleine server kast. maar er is een probleem denk ik ''de zomer''
Ik denk dat het daar 25a 35 graden word. als we die lucht op volle toeren langs de hardware laten blazen word het dan niet te warm ? ('s avonds zal het wel koeler zijn en dan kan alles weer rustig blazen)

Nu komt het kleine probleem
De ''energie kosten'' Ik was opzoek naar software die de server/s op stand-by kunnen zetten als er geen verkeer is op het netwerk dat ie na 5 min op stand-by gaat ofzo. Als er dan weer verkeer tot stand komt dat de server weer aanspringt en begint te lopen (NAS-Servers hebben dat als het goed is.)
Maar ik weet niet hoe het precies heet dus kan ik ook niet goed zoeken.

Dan is er misschien nog een euvel en dat is het geluidsniveau maar dat valt naderhand denk ik wel op te lossen.

Dit heb ik gevonden geprobeerd:
- ''Transmit Power Control'' gezocht met google(dit is energie besparend maat niet helemaal wat ik zoek)
- http://wareseeker.com/free-standby/ (niet echt programma's waar ik iets mee kan.)

Ik heb al vanalles bedacht maar ik denk dat dit de beste situatie is.
Ik hoop dat jullie dit kunnen bevestigen of dat ik helemaal verkeerd zit te denken.

Dit is een heel lang verhaal, ik hoop dat jullie een beetje snappen hoe het allemaal in elkaar zit.
Als het niet duidelijk is dan probeer ik het wel een de tekenen de oude en nieuwe situatie.

Ik hoop dat jullie mij willen helpen :)

Alvast hartelijk bedankt!

• heuker
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:32
De meeste taken die je noemt zijn niet al te veeleisend voor een pc. Alleen de gameserver heeft performance nodig. Het is daarom ook nodig ons wat meer informatie te verschaffen over het soort games dat je wilt gaan draaien nu en in de toekomst, aangezien er nogal wat verschil zit in de zwaarte van games.

De file- en backup taken zijn voor het aantal gebruikers dat jij hebt geen probleem op een recente pc, daar heb je echt geen overpowered bak voor nodig.

Ik raad je aan om even een kijkje te nemen in het Nieuwe Zuinige Server (discussie) topic, aangezien daar gelet wordt op het verbruik en daarmee ook de geluidsproductie.

Nogmaals, als je iets specifieker kan zijn voor wat betreft de te hosten games, dan kunnen we wat beter advies geven.

• AlterMann
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-01 23:39
Een paar puntjes, random uit je tekst :)

Dit is GEEN PNS-topic, dit is een thuis-hobby-topic.
  • 2 cat6e kabels naar de pc's? Waarom niet gewoon cat5e, en waarom 2 kabels en niet gewoon 1?
  • Hup is een hub.
  • Sas-schijven in de gewone pc's? Waarom niet gewoon sata?
  • De RAID-versie die jij bedoelt is RAID1, mirroring.
  • Volgens mij kan alles wat jij wil ook wel op 1 server. Hoeveel schijven je erin wil gebruiken hangt helemaal af van de ruimte die je nodig denkt te hebben.
  • Wat je zo te zien wil is een server die games host, 1 of 2 webpagina's kan hosten, files kan sharen en internet kan delen. Moet makkelijk met 1 server kunnen.
  • Ohja, server 2008 is duur :+ Je zou een linux kunnen overwegen, daar kan je ook alles mee wat je wil (behalve misschien games hosten, dat is afhankelijk van je game natuurlijk).
Hopelijk heb je hier iets aan :)

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Dat verhaal van die twee kabels per pc snap ik niet echt, misschien kan je even uitleggen wat daar de bedoeling van is. Daarnaast is cat5e voldoende, cat6e is overkill.

Verder heb je aan 1 server meer dan genoeg voor de dingen die jij wilt doen. Je moet even in de gaten houden dat het gewoon een thuisnetwerkje is niet de nieuw netwerkomgeving van een middelgroot bedrijf. Eventueel kun je op die ene server dan wat zaken virtualiseren (misschien wel handig ivm veiligheid, je wilt downloads met eventuele virussen niet tussen je backups hebben)

Maar goed dit is een simpel thuisnetwerkje dus een simpel zelfbouw pc'tje is meer dan voldoende voor hetgeen jij wilt.
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 21:21:
Nu komen de vragen:
- Hoeveel HD's moet de file- backup gemiddeld hebben ?
* 4,6,8of zelfs 12 plaatsen ? (we willen er 2TB SATA schijven inzetten RAID )
Wil je een datacenter beginnen :+ ? 2TB is al veel voor thuis, je hoeft geen volledige pc's te backuppen alleen de files die je niet kwijt wilt is genoeg. Dus 24TB is wat overdreven voor een simpel thuisservertje wellicht ;)

[ Voor 31% gewijzigd door ik222 op 14-02-2009 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
-Waarom 2 kabels ?
Nou dat is om te kunnen trunken om snelheden te halen van 2Gbit/s
- Waarom cat6e ik vind het zelf niet echt al te duur en dan hoef ik nooit meer die kabels te vervangen als ik iets wil upgraden want die gaan tot 10Gbit/s.

De Games die ik wil runnen: (tja dat loopt echt uit een:P )
Red Allert 1,2,3
Call Of Duty 1,2,4
Battle field 2 (denk ik niet maar dat weer ik niet omdat je maar met 10 man meestal bent @lanparty)
en dan komen nog wat ''slechtere games''
Age of Ampires 2 etc..
Van die leuke fun games :P
Ik ben nog iets vergeten te vertellen Er moet ook nog een TeamSpeak sever kunnen draaien max 10a 12 man.

Als ik hier van uit ga: COD4 en RA3 tegelijk runnen met totaal 12 man op de server.
wat zou ik dan van server moeten pakken ? deze bijvoorbeeld HP Proliant DL360 G4p
Deze staat namelijk ook in ''Vraag en aanbod''
V&A aangeboden: 3 X server DL360 (2 X G4p , 1 X G4 ) + rails

Met die aantal personen moet dat dus lukken met die server?
Nou dan ziet het er goed uit :)

@ik222
'' Eventueel kun je op die ene server dan wat zaken virtualiseren (misschien wel handig ivm veiligheid, je wilt downloads met eventuele virussen niet tussen je backups hebben) ''
Daar wil ik idd wel wat meer van weten dat komt idd heel goed van pas.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 10:39 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:25:
-Waarom 2 kabels ?
Nou dat is om te kunnen trunken om snelheden te halen van 2Gbit/s
Zou ik link aggregation voor gebruiken. Trunken is iets anders.
- Waarom cat6e ik vind het zelf niet echt al te duur en dan hoef ik nooit meer die kabels te vervangen als ik iets wil upgraden want die gaan tot 10Gbit/s.
Nee, dan heb je cat6a nodig.
wat zou ik dan van server moeten pakken ? deze bijvoorbeeld HP Proliant DL360 G4p
Deze staat namelijk ook in ''Vraag en aanbod''
V&A aangeboden: 3 X server DL360 (2 X G4p , 1 X G4 ) + rails

Met die aantal personen moet dat dus lukken met die server?
Nou dan ziet het er goed uit :)
Ja met een DL360 kom je overal wel. Heb je wel een rack in een afgesloten ruimte en budgettaire ruimte voor een redelijk energieverbruik? Want dat ding maakt lawaai en is niet zuinig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• ik222
  • Registratie: Maart 2007
  • Niet online
Aan een dubbele verbinding van je clients naar je server heb je niets. Je harde schijven in je pc's zullen waarschijnlijk niet eens snel genoeg zijn om een enkele Gbit verbinding vol te trekken.

Wat betreft virtualisatie, google maar eens op vmware en de verschillende versies daarvan. In principe is het idee om meerder servers op een fysieke server te draaien. Voordeel is dat je dan aparte systemen hebt en de virussen uit je downloads niet bij je backups komen. Daarnaast kun je makkelijk snapshots maken en zijn virtuele servers simpel te verplaatsen naar een andere machine indien nodig.

• alx
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

alx

Net als een aantal andere reacties, denk ook ik dat je een beetje overkill denkt. Niet qua eisen, maar qua oplossingen. :) Volgens mij moet het ook allemaal op 1 server kunnen. Dat is ook een stuk beter voor energie, herrie, warmte en onderhoudstijd (ik neem aan dat je voornamelijk wilt spelen/films/... kijken, niet systeembeheren :)).
De eisen van een "dedicated server" game proces van tegenwoordig voor een client of 10 weet ik niet, maar vroeger was dat substantieel minder dan aan de client site wat betreft proc (en natuurlijk video). Wij namen altijd een oudere bak voor bv quake2. Het lijkt me logisch dat je wat meer RAM plaatst, maar dat kun je ook later uitbereiden. 1x Gbit lijkt me zat om mee te beginnen. Overal 2x nw kabel doortrekken lijkt me niet zo praktisch. En dan voorbereid voor 10 Gb? :? Dan lijkt me dubbele bekabeling al helemaal overbodig.

Hoewel het nergens staat, krijg ik de indruk dat alles in 1x moet worden gekocht/geinstalleerd. Voor storage lijkt me het helemaal duidelijk: als je nu geen 10+ TB nodig hebt, zou ik het nu niet nemen.
Een veel betere "investering" lijkt me om die "gare" hardware die je noemt weg te gooien. Ik heb zelf echt spijt van hoeveel tijd ik heb zitten verkl...en met kapotte nics/kabels/... van 10,-.... 8)7

Waarom start je niet gewoon met een quad core proc, stille koeling, 8 GB RAM en een paar TB aan diskspace in (sw) RAID1? Dan installeren en over een maandje en na de 1e lan party eens zien of er nog wat bij moet.

• LuckY
  • Registratie: December 2007
  • Niet online
Geen PNS maar.
Cat6e nog noot van gehoord wel van Cat6a welke 10 Gbit doet.

Je praat over SAS-schijven en DL360's
Heb je niks aan.
Wat jij wilt doen is gewoon een of misschien 2 veredelde desktops gebruiken.
Wil je virussen buiten de deur houden moet je updaten, voor updaten heb je een licentie nodig, een windows licentie kost veel geld vooral bij meerdere servers.
Mits je iets via school krijgt of een technet afsluit O-)

Waarom cat6a, is dat toekomst bestendig ?
Je komt uit '91 hoelang blijf je nog thuis wonen dat je ervan profiteert?
Hoeveel denk je per jaar uit te geven aan hardware dat je die 10Gbit ook kan gebruiken.
Je draait geen Highend meuk wat 10 Gbit koper uplinks gebruikt.
Je praat over iets van 12 games, ik neem aan dat je dat niet tegelijk speelt :+
Dus gewoon kijken of het dedicated mogelijk is om te draaien : cod 1 2 4 kan zeker op linux draaien, dat neemt nog veel minder resources in beslag dan op windows, maar op een Pentium 4 of een Dualcore xeon kan je ook maar 2/3 gameservers goed hosten.

Tevens praat je over stroom besparen, maar ik denk dat als je harde schijven killt (dus die kunnen dan nie in raid staan) na x aantal minuten niet gebruikt (standaard optie in 2003), dat je al veel verder komt da dat je server telkens alles moet aanzetten.
Teamspeak verbruikt bijna niks met de juiste codecs.

Tevens wil je het naar buiten duwen dat mensen ook van buiten af kunnen inloggen ?
Hoe een snelle verbinding heb je ? want een gameserver kost aardig wat bandbreedte!
En mag het ook van je provider?

1 of 2 websites zijn ook te vernaggelen vooral als het alleen maar HTML is :+

Een domein controller voor 4 a 5 Pc's kan makkelijk met een p3 800 mhz :+

Tevens heb je ervariing met servers?
Want om nou € 1000 den euro;s uit te geven (dure switches kabels en servers, en accepteren je ouders dat je straks een kerncentralle borsele op je zolder heb?)
Tevens moet je ook aan beveiliging denken, Licenties van virus scanners zijn duur voor servers >:)
En wat denk je als de stroom uitvalt, heb je een goede ups nodig, dat betekent nog meer stroom.

Begin gewoon is lekker te prutsen met een Quadcore 8/16 GB ram en 4x1TB schijf.
Maak een aantal VM;'s aan of Flikker er ESX op.

JE hebt geen server farm nodig en vooral als je het gebruikt om te prutsen (doe ik ook O-) )

Ga linux draaien scheelt je in de licenties er is veel gedocumenteerd en 9/10 keer kan het wat jij wilt doen.

Neem 1 Dikke bak, zoals een quadcore als ik hierboven beschreef en neem een oude office pc.
(p4 2 Gb ram, 2x 80 Gb ) en daar kom je redelijk ver mee.
Het bespaart je stroom en alles.

Maarja ik zou het eerst eens met je ouders overleggen.
tis zo rot als je de rest van de week in het donker moet zitten :+

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik dus hier allemaal hoor moet ik gewoon een PC samenstellen:
- Een dikke quadcore cpu
- Wat gehuegen, wat uit te breiden is.
- Een big tower waar wat hd's inkunnen
- 1 of 2 10.000rpm schijven voor de programma's liefst sas schijven maar dan moet ik weer dingen aanpassen.
- om te beginnen 1x 2TB of zeggen jullie 2x 1TB ?

Voordeel denk ik:
- Er loopt maar 1pc
- zou het dB niveau aardig verlaagt kunnen worden met papst fans ?
- volgens mij is het stroom verbruik dan ook weer minder.

Zou dit dan een goede optie zijn ?

Wat internet betreft van buiten af moet je niet echt serieus nemen dat is puur voor fun.
Er worden MAX. 2 Games tegelijk gedraaid. met MAX. 12 man op de server (niet per game)mits het idd dedicated is.
Wat software betreft daar kom ik wel uit.

Ik dacht dat cat6a en cat6e het zelfde was niet dus :(

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:46:
- Een dikke quadcore cpu
Mwah, ik zou voor een zuinige dual of quadcore gaan ipv een dikke.
- 1 of 2 10.000rpm schijven voor de programma's liefst sas schijven maar dan moet ik weer dingen aanpassen.
Haal 3 sata schijven, zet ze in raid 5 en klaar ben je. Koop een fatsoenlijke raid controller met wat cache geheugen, ben niet al te duur uit, kan je goed uitbreiden en veilig (kan 1 schijf uitvallen). Koop dan 1.5 of 2TB schijven, zodat je efficient kan uitbreiden later.

SAS is veel te duur en heb je niet nodig thuis.
Voordeel denk ik:
- Er loopt maar 1pc
Ten opzichte van wat?

• utbone
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 12:53
Hier kan je zeker wat mee:
V&A aangeboden: Dell PowerEdge 2900
Main CPU fan kan je vervangen door stillere fan.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 12:46:
- Een dikke quadcore cpu
3x (of meer) in RAID 5...
Voordeel denk ik:
- Er loopt maar 1pc
- volgens mij is het stroom verbruik dan ook weer minder.
Je kijkt eerst naar 2x een DL360 G4 en begint nu over lawaai? :P Stel eens een lijstje met prioriteiten op :)
Zou dit dan een goede optie zijn ?

Wat internet betreft van buiten af moet je niet echt serieus nemen dat is puur voor fun.
Er worden MAX. 2 Games tegelijk gedraaid. met MAX. 12 man op de server (niet per game)mits het idd dedicated is.
Wat software betreft daar kom ik wel uit.

Ik dacht dat cat6a en cat6e het zelfde was niet dus :(
Dit is overigens niet echt een PNS topic...

Heeft ook een computer!

Verwijderd

Topicstarter
@ utbone die is eigenlijk te duur om ''nu'' te kopen.
Ik zoek ets wat uitbreidbaar is(misschien alleen in het begin meteen een goede cpu)

@aikon ten opzichten van 2 ''proff'' servers.
wat hebben meestal sata schijven van overdracht snelheid ? want als ik 1of 2Gbit/s LAN heb dan moet die sata schijf dat wel bij kunnen houden.

wat betreft die 2Gbit/s via 2 kabels, daar weet ik niet veel van af mijn broer weet daar meer vanaf.

Hier wordt snel gereageerd: :P 8)

eisen:
1. energie zuinig (dmv hardware opties of software matig)
2. Moet niet veel trillen
3. Stil (hij staat op de zolder dus hoeft niet heel erg stil te zijn als die maar geen trillingen doorgeeft, door de vloer heen.)

1 Files sharen (teven ook meteen back-up. alles bestanden van pc's gaan weg en naar de server.)
* MAX 5 man die er dan files etc.. openen.
2 Downloaden
3 Domein
4 teamspeak
* MAX 10 a 12 man
5 games ( Call of Duty 1,2,4 Red Allert 1,2,3 misschien battlefield 2 dit zijn ongeveer de zwaarste games)
* MAX 10 a 12 man MAX 2 games tegelijk
6 webserver

Dit is denk ik wat overzichtelijker :$

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 13:21 ]

Verwijderd

Bertus schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:09:
[...]

Dit is overigens niet echt een PNS topic...
Inderdaad.
Ik zou zeggen: ga voor een leuke desktop met flink wat RAM en een vlotte indeling van de harde schijven. Ongeveer 5 jaar geleden heb ik het zo aangepakt: (en die PC gebruik ik nu nog, dankzij de snelle harddisks)

2x 36GB WD Raptor (10.000rpm, SATA) in RAID0 voor het OS en de applicaties. (Wilde alleen snelheid en geen fout-tolerantie. Downtime is geen issue.)
2x 120GB WD Caviar (7.200rpm, IDE) in RAID0 voor data-opslag. (Wederom geen fout-tolerantie, ik maak backups en downtime is geen issue.)

Wil je wel fout-tolerantie dan zou ik toch RAID5 aanraden boven RAID1. Dat performt (voor de meeste toepassingen) beter.

Een 2Gbit netwerkverbinding klinkt leuk. Maar in de praktijk ga je hier (in een thuis-omgeving) niets aan hebben, behalve dat je 1 van de kabels los kunt trekken zonder dat de boel onderuit gaat. Knappe PC die meer dan 1Gbit vol gaat trekken. Daar moet je toch wel een hele deftige server voor aanschaffen. Switches die link-aggregation ondersteunen zijn trouwens ook een stukje duurder dan de standaard unmanaged Gbit-switches. Maar als je het echt wil.... Linksys heeft een betaalbare 8-poorts desktop-versie in het assortiment.

[ Voor 24% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 13:24 ]

Verwijderd

Topicstarter
als je de gewone schijven van de pc vervangt door goeie 10.000 rpm SATA schijven haalt die het dan nog niet want dan is het idd onzin om 2 Gbit/s er van te maken.

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:27:
als je de gewone schijven van de pc vervangt door goeie 10.000 rpm SATA schijven haalt die het dan nog niet want dan is het idd onzin om 2 Gbit/s er van te maken.
Je kunt de snelheid op 2 manier verhogen:
- door snellere HD"s te gebruiken
- door meerdere HD's te gebruiken en dus de schijfactiviteit over een groter aantal schijven te verdelen

Alles kan, maar heeft zo zijn prijs.

Met een snelle PC met 5 of 6 10.000 rpm SATA-schijven kom je waarschijnlijk een heel eind.
1 snelle "losse" schijf voor het OS en de applicaties (al is 2 schijven in RAID0 o 3 in RAID5 natuurlijk beter)
2x een RAID0 met elk 2 snelle schijven voor de data. (Maar ook weer liever 3 schijven in RAID5, 2 keer)

Dan kun je misschien wel een eindje boven de 1Gbit uitkomen. De vragen zijn dan:
- Gaat het ooit nodig zijn (en dus gebruikt worden)?
- Wil je het geld eraan uitgeven. (Persoonlijk denk ik dat je het beter aan andere dingen uit kunt geven.)

• Aikon
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
Idd, waarom zou je die 1 of 2 GBit vol willen krijgen? Enkel omdat het kan?

Je hebt enkel pure bandbreedte nodig als je bestanden naar een andere pc wilt kopieren, maar je gaat de server ook als fileserver gebruiken zeg je. Meerdere sas schijven is natuurlijk leuk speelgoed, maar niet meer dan dat. Of het het geld waard is, is jouw keuze :)

Sowieso gaan sas schijven niet samen met je eis voor energiezuinigheid en stilte. 3 Moderne sata schijven verbruiken 15 watt max, en draaien op 5400rpm, snel (zat), stil en zuinig. Ideaal :)

[ Voor 21% gewijzigd door Aikon op 15-02-2009 14:15 ]

• vincedd
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06-02 08:43
Waar ik je niet over hoor,is de verbinding naar je huis toe.Je kan wel een super hitech netwerk hebben liggen,maar als je verbinding naar huis bagger is,heb je aan al die zooi bijzonder weing als alles tegelijk draait.Investeer eens in goede netwerk produkten. avaya ,amp,siemon, en douw er geen budget wallout leds of bekabeling tegenaan.Je kan het met cat5e of een goede cat 6 kabel ook wel af.duurder ivesteren is nutteloos en niet betaalbaar.10 Gbit netwerkspullen zijn amper te krijgen bij de groothandel en als het verkrijgbaar is nog belachelijk duur.

Verwijderd

Topicstarter
@ vincedd heb je het over mijn internet verbinding, mijn upload ?
Als je dat bedoelt, dat weet ik idd daar kan ik heel erg weinig mee.
Dit is meer voor netwerkt gebruik''ethernet'' en soms voor LAN partys (de server)

Jaa je hebt gelijk 2Gbit/s is niet nodig denk ik :P
Stel je hebt een film bestand van 5GB dan zou die binnen 50 sec binnen moeten zijn ofniet ?
Omdat toch alles files op de server staat heb je idd niks aan 2Gbit/s.
Stel je zou dan een film gaan kijken op de Server dan zou die film van 2uur binnen 50 sec helemaal geladen moeten zijn. Dan zal je helemaal geen last ervan hebben dat je moet wachten dat je weer verder kunt kijken.

Dan moeten er gewoon SATA schijven in.
Het moeten dan wel schijven zijn die 100MB/s aan kunnen

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 15-02-2009 14:34 ]

• Bertus
  • Registratie: Augustus 2003
  • Niet online
Per stuk of in raid?

Misschien een leuk boodschappenlijstje

CPU: Intel Core2Quad (Q9550) (250 euro)
Geheugen: 8 of 16GB (~100 euro)
Mobo: Moet LGA775 en de hoeveelheid mem ondersteunen ( ~200 euro)
NIC: Intel Gbit... 50 euro
Raidcontroller: Areca die hardware raid5 ondersteund: 150
disks: 3x 1TB: 300 euro

Dan nog een gfoede case met voldoende koelmogelijkheden, ruimte en 3,5 / 5,25" disk bays.

Dan kan je kiezen om er virtuele machines op te draaien of gewoon alles op de server zelf.

Je hebt hiermee echt wel een goed presterende server in huis voor jouw doeleinden (die eigenlijk helemaal niet zo spannend zijn)

Heeft ook een computer!

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:31:
Stel je zou dan een film gaan kijken op de Server dan zou die film van 2uur binnen 50 sec helemaal geladen moeten zijn. Dan zal je helemaal geen last ervan hebben dat je moet wachten dat je weer verder kunt kijken.
je hebt er sowieso geen last van omdat AV materiaal met een bepaalde hoeveelheid data per seconde wordt afgespeeld (bitrate) en die ligt tegenwoordig zelfs met HD-kwaliteit binnen de 100Mbit range.
Genoeg voor een standaard netwerkje dus.

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Equator
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 06-02 13:38

Equator

Crew Council

#whisky #barista

Tja, een thuis server projectje is in principe geen Professional Networking & Servers. Voor wat betreft de servers enzo, denk ik dat het topic meer bestaansrecht heeft in Windows Servers en Server-software.
Mocht je nog specifieke vragen hebben over het netwerk deel, dan kan je door middel van een topic report een move aanvragen naar Netwerken :)
Pagina: 1