Toon posts:

Conflict installatie Vista / RAID 0 - alles al geprobeerd

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb de volgende specs: 2 spinpoint samsung HD’s (500 GIG), msi p6n sli platinum mobo, vista x64. Ik voer het volgende proces uit maar krijg het gewenste resultaat niet voor elkaar:

- Ik stel in bios RAID in met 2 HD’s enabled;
- Vervolgens druk ik F10, komt in het RAID menu, selecteer striping en selecteer mijn beide HD’s naar de rechterkant. Ik eindig met F7 en zie een ‘healthy’ status;
- Dan reboot ik vanaf mij DVD en windows start op. Ik formateer in het setupscherm mijn harde schijven en ik ga verder met de windows installatie.

Waarom ziet Windows überhaupt de harde schrijven aangezien ze in RAID opstelling staan, en drivers nodig zijn om de schijven te herkennen?

Verder kan ik geen één driver voor de RAID installeren. Ik heb zowel de drivers van de mobosite gepakt evenals de CDROM van MSI mobo. Tijdens de installatie van Windows kun je dan stuurprogramma’s installeren. Er kunnen echter geen stuurprogramma’s gevonden worden. Wel kan mijn usbstick en mijn cdrom gelezen worden, waar de drivers worden blijkbaar niet herkent.

Ik heb dit proces nu al vier keer uitgevoerd en af en toe krijg ik windows aan de praat. Dit lukt dan als ik mijn BOOT op CDROM laat staan en de windows/mobo cd erin laat. Als het dan lukt krijg ik meestal een blauw scherm bij het opnieuw opstarten van windows. Daarna kom ik in het foutherstel proces terecht. Ik heb echt geen flauw idee wat ik nu nog kan doen. Kan iemand mij hiermee helpen?

PS: Ik heb de FAQ gelezen, gegoogled, mensen gebeld, manual van mobo gelezen en forums afgezocht. Niets heeft tot resultaat geleid.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 20:47 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Meer informatie over de gebruikte drivers is wenselijk. Welke drivers probeer je? Versienummer? Waar heb je ze vandaan? Wat is de naam van de driver als je hem installeert?

Mogelijk kun je ook eens kijken of iets als Nlite een optie is voor je probleem (voor XP en firmwareraid is het vaak de oplossing, geen idee voor Vista x64).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Deze driver gebruik ik (zoals ik zei van de MSI site)

http://global.msi.com.tw/...maincat_no=1&prod_no=1140 + de driver van de originele mobo cd.

Zoals ik ook al verder aangaf kan ik geen enkele driver installeren.

Er is vlite voor vista. http://forums.tweakguides.com/showthread.php?t=5097 Ik heb dit programma geprobeerd maar het helpt niet. Balen dit zeg....

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Als de driver niet WHQL gecertificeerd is, zie je de drivers standaard niet.
Je zou het vinkje bij alleen gecertificeerde drivers (of iets in die strekking) weg kunnen halen (als dat tenminste kan bij de x64 versie).
Verder zou je kunnen checken of je de RAID opstelling nog moet voorzien van een bootflag (sommige RAID-BIOS'en moet je hiervoor apart instellen.

Waarom Vista de schijven ziet? Waarschijnlijk omdat Vista de drivers voor de S-ATA chip ziet...

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Brede P schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 21:57:
Als de driver niet WHQL gecertificeerd is, zie je de drivers standaard niet.
Je zou het vinkje bij alleen gecertificeerde drivers (of iets in die strekking) weg kunnen halen (als dat tenminste kan bij de x64 versie).
Dat kan niet bij Windows Vista x64. Het is er wel in te 'hacken', maar dan kun je SP1 niet meer installeren of vice versa.
Verder zou je kunnen checken of je de RAID opstelling nog moet voorzien van een bootflag (sommige RAID-BIOS'en moet je hiervoor apart instellen.
Inderdaad, heb hier thuis meerdere voorbeelden van RAID-BIOSsen die alleen bootable zijn als je dat inschakeld in het RAID-BIOS èn in het normale BIOS.
Waarom Vista de schijven ziet? Waarschijnlijk omdat Vista de drivers voor de S-ATA chip ziet...
Dat is niet alleen waarschijnlijk, maar zelfs zeker.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

> OM

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties, ik ga er vandaag weer mee verder. Zijn er nog andere mensen die ideeen hierover hebben?

Verwijderd

Topicstarter
btw, als ik RAID uitzet in het bios menu en ik zet alles op IDE, dan krijg ik windows er ook niet op. Hij gaat wel installeren maar na de installatie krijg ik een foutmelding met het windows stopteken. Ik kom dan helemaal niet meer windowns in. Toch wel vreemd dat het me zelfs dan ook niet lukt als ik RAID uit heb staan.

Beste Prunk, zou je in het vervolg de edit knop willen gebruiken en niet binnen 24 uur een topic willen kicken. Het omhoog kicken van een topic binnen 24 uur wordt namelijk niet erg op prijs gesteld.

[ Voor 24% gewijzigd door een moderator op 22-02-2009 00:56 ]

• poema
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 11-01 08:58
Ik heb ongeveer dezelfde configuratie als jij; MSI P6N Sli V2, ook met 430 northbridge en 2x spinpoint 750gb's in raid0. Ik moet zeggen dat Vista X64 het makkelijkst installeert, geen f-6 om drivers in te laden ofzo. Ik krijg bij het installatie scherm niet 2 afzonderlijke schijven te zien, gewoon netjjes 1.4 tb. Heb je de sata poorten wel enabled (zal haast wel) of heb je nog een sata dvd speler.brander op de 430 poorten aangesloten (weet jij veel. misschien veroorzaakt dat wel problemen)? Ik maak zelf gebruik van ide aansluitingen. Als je wat wilt weten hoe iets er bij mij uitziet zie ik het wel :)

p.s. wat wel vreemd was dat ik even een extra schijf aan de 3e sata poort aansloot om iets te bekijken. Terwijl poort 1 en 2 in het bios op enabled stonden en 3 en 4 op disabled werd de schijf netjes in het bios en windows herkend :? .

Edit: In het begin wilde ik XP installeren en daarbij het boekje erbij gepakt om te kijken welke bestanden ik nodig van de cd had voor een driver-disk te maken. Boekje zegt doodleuk de bestanden uit de map mcp55 te nemen. Ik dus gedaan en aan het einde van de installatie en de laatste reboot kwam het eerste windowslogo in zicht om vervolgens weer te rebooten. Blijkt dat ik een MCP51 heb.... verkeerde drivers worden dus gewoon geaccepteerd om vervolgens voor rare situaties te zorgen Oh, en als je zelf drivers inlaat via f-6 wel beide inladen (staan 2 namen en allebei "required).

[ Voor 27% gewijzigd door poema op 23-02-2009 19:01 ]

Pagina: 1