Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:21
Hallo mensen,

2 jaar geleden een huis gekocht, hypotheek van de Fortis en toen ook alle rekeningen overgezet van Rabo naar Fortis omdat me dat toen makkelijk leek (alles onder 1 dak). Nu ik dit twee jaar ervaren heb wil ik niets liever dan terug naar de Rabo. Redenen onder andere een vreselijk telenbankieren systeem van Fortis en de valutadatum waar ze sneaky bakken geld mee verdienen.

Nou ja, zo gezegd, zo gedaan, rekeningen weer aangevraagd bij Rabo, met overstapservice en de hele rataplan. Nu wil ik de maandelijkse hypotheekafschrijving van die Rabo rekening af laten schrijven maar dat wil Fortis niet. Het moet volgens hun perse van een Fortis betaalrekening. Dit is inderdaad genoemd bij afsluiten van de hypotheek, maar ik vraag me eigenlijk een beetje af in hoeverre dit wettig is.

Is dit geen koppelverkoop? Zolang ze elke maand het bedrag van mijn Rabo rekening kunnen afschrijven is er toch geen probleem? Ik snap hun punt wel, bij een Fortis rekening hebben geen kosten en kunnen ze in feite onbeperkt afschrijven... Maar moet ik hier boodschap aan hebben?

Wie o wie is hier juridisch onderlegd hierin? ;). Google heeft me nog niks opgeleverd helaas.

• pven
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online
Heb je die afspraak zwart-op-wit staan?

Overigens wist je vooraf dus dat Fortis van je verwacht dat je je rekening daar houdt, waarom stap je dan toch over? Dat is vragen om problemen.

[ Voor 65% gewijzigd door pven op 14-02-2009 20:44 ]

|| Marktplaats-meuk. Afdingen mag! ;-) || slotje.com for sale || Dank pven! ||

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Waarom houd je geen rekening aan bij de Rabobank en Fortis. Bij Rabobank zorg je ervoor dat ze per maand het geld overboeken naar je Fortisrekening dat nodig is om je hypotheek te kunnen betalen. Voor de rest staat er dan niets op die rekening. Als je variabele rente hebt, dan is het wat meer werk.

[ Voor 19% gewijzigd door stin op 14-02-2009 20:48 ]

• Canaria
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online

Canaria

4313-3581-4704

Ik heb een hypotheek bij de Postbank en moest daar toen ook verplicht een rekening openen, met zelfs nog als extra eis dat mijn salaris op die rekening gestort wordt. Helaas hadden ze de beste offerte op dat moment, ik had m'n hypotheek liever elders ondergebracht.

Mijn rekening bij ABN-Amro heb ik niet opgezegd maar die gebruik ik nog als primaire betaalrekening, de pinpas van de Postbank heb ik nog nooit gebruikt, ik weet niet eens de pincode.

Elke maand zodra het salaris is gestort, gaat er een automatische overboeking naar m'n ABN-Amro-rekening, maar volgens mij zou de Postbank het niet in de gaten hebben als ik dat omdraai, zolang de hypotheek maar kan worden afgeschreven.

Overigens was mijn vorige hypotheek bij de Rabobank en die maakte geen probleem van m'n ABN-Amro-rekening.

Apparticle SharePoint | Apps | Articles

Verwijderd

Hoezo koppelverkoop? Je weet dit toch bij het afsluiten van die hypotheek? Dat je hypotheekbetalingen worden verricht van een Fortisrekening is gewoon een voorwaarde van die hypotheek. Ze zetten je toch niet het mes op de keel op een hypotheek bij hun af te sluiten? Het is aan jou om te beslissen of je je voor een langere periode in de toekomst wilt binden aan een betaalrekening van die bank.

Sowieso zie ik er praktisch niet zo'n probleem in, dan open je toch gewoon een andere rekening en laat je maandelijks alleen het hypotheekbedrag van je Rabo-betaalrekening naar je Fortis-rekening overboeken? In dit electronische tijdperk is een bankrekening toch niets meer dan een electronisch/administratief aantekeningetje.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Martijn schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:42:
Dit is inderdaad genoemd bij afsluiten van de hypotheek, maar ik vraag me eigenlijk een beetje af in hoeverre dit wettig is.
Waarom zou het onwettig zijn? Heb je geprotesteerd toen je de hypotheek afsloot?
Is dit geen koppelverkoop? Zolang ze elke maand het bedrag van mijn Rabo rekening kunnen afschrijven is er toch geen probleem? Ik snap hun punt wel, bij een Fortis rekening hebben geen kosten en kunnen ze in feite onbeperkt afschrijven... Maar moet ik hier boodschap aan hebben?
Toen ik ruim 10 jaar terug een hypotheek afsloot bij de ABN/AMRO probeerde men mij ook te verplichten een ABN/AMRO betaalrekening te nemen waar mijn salaris op zou worden gestort. Dat heb ik geweigerd en aangegeven dat als ze een hypotheek wilde afsluiten, dat ik alleen een hypotheek wilde en niets anders. Dat hebben ze toen geaccepteerd, nooit klachten over gehad.

Het heeft me alleen een paar dagen rentevergoeding gekost toen ik de hypotheek ophief na verkoop van het huis en emigratie, omdat het overmaken naar mijn Postbank rekening een paar valuteringsdagen kostte.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 14:21
Ik heb inderdaad niet geprotesteerd toen ik de hypotheek afsloot. Ik vroeg me alleen af of een bank mag eisen dat jij daat een betaalrekening hebt tbv de hypotheek...

Maar ik denk dat de oplossing van stin het beste is inderdaad, gewoon die betaalrekening aanhouden en daar elke maand geld naartoe schrijven vanuit de Rabo.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
gambieter schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:52:
[...]
Waarom zou het onwettig zijn?
Gelukkig is dat een simpele vraag. Het antwoord is: omdat hypotheken 30 jaar lopen, en het politiek wenselijk is dat overstappen naar een andere bank mogelijk is. 30 jaar moeten wachten totdat je hypotheek terugbetaald is staat daar haaks op.

Een ander argument is dat betaalrekeningen niet gratis zijn. Fortis zou (gezien hun geldnood) zomaar in de verleiding kunnen komen om de kosten van de betaalrekening fors op te schroeven. Dat zou een achterdeur zijn om onder de afgesproken kosten van de hypotheek uit te komen.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

MSalters schreef op zondag 15 februari 2009 @ 03:05:
Gelukkig is dat een simpele vraag. Het antwoord is: omdat hypotheken 30 jaar lopen, en het politiek wenselijk is dat overstappen naar een andere bank mogelijk is. 30 jaar moeten wachten totdat je hypotheek terugbetaald is staat daar haaks op.

Een ander argument is dat betaalrekeningen niet gratis zijn. Fortis zou (gezien hun geldnood) zomaar in de verleiding kunnen komen om de kosten van de betaalrekening fors op te schroeven. Dat zou een achterdeur zijn om onder de afgesproken kosten van de hypotheek uit te komen.
Goede punten. Onwettig zou echter betekenen dat het in de wet is vastgelegd dat het niet mag, of dat er expliciet in de wet staat dat overstappen moet kunnen. Dat vraag ik me dus af :) .

Ik ben benieuwd wat er gebeurd als de TS voet bij stuk houd en gewoon de Fortis betaalrekening opheft. Iets zegt me dat Fortis dan wel eieren voor het geld kiest, daar omdat ze het geld maar wat graag binnen krijgen.

Misschien is dit iets om aan de Nationale Ombusman voor te leggen? :)

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Canaria schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:51:
Ik heb een hypotheek bij de Postbank en moest daar toen ook verplicht een rekening openen, met zelfs nog als extra eis dat mijn salaris op die rekening gestort wordt. Helaas hadden ze de beste offerte op dat moment, ik had m'n hypotheek liever elders ondergebracht.

Mijn rekening bij ABN-Amro heb ik niet opgezegd maar die gebruik ik nog als primaire betaalrekening, de pinpas van de Postbank heb ik nog nooit gebruikt, ik weet niet eens de pincode.

Elke maand zodra het salaris is gestort, gaat er een automatische overboeking naar m'n ABN-Amro-rekening, maar volgens mij zou de Postbank het niet in de gaten hebben als ik dat omdraai, zolang de hypotheek maar kan worden afgeschreven.

Overigens was mijn vorige hypotheek bij de Rabobank en die maakte geen probleem van m'n ABN-Amro-rekening.
Wat betreft de Postbank was dit inderdaad het geval. Ik heb vorige week iemand van de klantenservice aan de lijn gehad die vertelde dat dit (nu of in de nabije toekomst) niet meer het geval zal zijn.

En inderdaad, wat willen ze eraan doen al je je salaris op een andere rekening stort en iedere maand het bedrag voor het hypotheekbedrag overmaakt.

• SeatRider
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 09:23

SeatRider

Hips don't lie

gambieter schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:52:
Het heeft me alleen een paar dagen rentevergoeding gekost toen ik de hypotheek ophief na verkoop van het huis en emigratie, omdat het overmaken naar mijn Postbank rekening een paar valuteringsdagen kostte.
Dat scheelt op een paar ton toch een behoorlijke hoop pieken.

Nederlands is makkelijker als je denkt

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
SeatRider schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:01:
Principes kosten nu eenmaal tijd en/of geld :)

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
gambieter schreef op zondag 15 februari 2009 @ 03:35:
[...]
Misschien is dit iets om aan de Nationale Ombusman voor te leggen? :)
Nee, die is er voor klachten over de overheid, als een klacht bij de desbetreffende overheid zelf niet werkt. Het correct loket voor zoiets is de Consumenten Autoriteit.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• gambieter
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

SeatRider schreef op zondag 15 februari 2009 @ 10:01:
Dat viel op zich wel mee, het ging om mijn inleg in de spaarhypotheek, iets van 20,000 euro of zo. En de polis was beeindigd op oudjaarsdag, en stond 3 januari op mijn Postbank rekening. Drie dagen over 20k euro is ook weer niet zoveel, 6.50 of zo? ;)
MSalters schreef op zondag 15 februari 2009 @ 21:53:
Nee, die is er voor klachten over de overheid, als een klacht bij de desbetreffende overheid zelf niet werkt. Het correct loket voor zoiets is de Consumenten Autoriteit.
Ah, dank voor de correctie :) .

• Cobb
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 20:29
Lees eens je polis door, staat er niet in dat je minimaal 2 jaar een bankrekening bij hen moet hebben? Soms is er een mininum periode nl. vaak kun je op deze manier een tiende rentekorting bedingen.

Maar verplicht is het niet, ik had ook een Fortis hypotheek echter zonder Fortis rekening. Het bedrag werd gewoon van mijn postbankrekening gehaald.

U don't get it boy, this isn't a mudhole. It's an operating table. And I'm the surgeon.

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Ik zie het probleem niet zo eerlijk gezegd wat betreft het verlies in rente dankzij het langzaam overschrijven. Iedere bank heeft hier een handje naar echter het merendeel van je geld verloopt toch via je betalingsrekening die in het algemeen geen tot weinig rente oplevert. Wat mij lastiger lijkt wil je een Fortis rekening openhouden dat je van rekening Rabo naar Fortis overschrijft en er zit toch een paar dagen vertraging tussen die je niet verwacht dit kan lijkt mij toch de nodige problemen opleveren indien Fortis niet op tijd hun centen krijgt.
(Denk eraan dat overschrijvingen van rekening A naar B zelfs binnen 1 bank soms tot een week duurt) Dit is iets waar bij mij dus de SNS nogal een handje naar heeft.

Dat gezegd, zoals Gambieter aangeeft vraag ik me net zo goed af wat er gebeurd als je toch overstapt. Fortis is er net zo goed gebaat bij als jij je rente blijft betalen en waar het geld vandaan komt mits het blijft komen zal niet zozeer een zorg zijn. Mij lijkt het eerder een stukje zekerheid richting Fortis om zeker te blijven van de betalingen en dat ze nu een sterke controle hebben over jou inkomsten en dit vervalt dus zodra jij vertrekt met je lopende rekening.

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

Een bank kan je verplichten om bij hen rekening te houden. Als voorbeeld de ABN:
Als je een Hypotheek afsluit en daar gaat bankieren krijg je 0,2% rentekorting. Je kiest voor die korting, en zit daardoor aan die bank "vast". Maar als je alsnog van bank wisselt, kan je rente 0,2% stijgen (Bijna € 35,= per maand bij 200K hypotheek). Of ze je met terugwerkende kracht deze korting afnemen is mij onbekend
n4m3l355 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 10:27:
Ik zie het probleem niet zo ... met je lopende rekening.
Op dag 1 maak ik € 40.000 over van mijn spaarrekening naar mijn (lege) lopende rekening. Dezelfde dag koop ik een nieuwe auto. Volgens de ABN/Fortis is de rentedatum voor de overschrijving van spaar naar lopende rekening dag 2, voor de afschrijving van de auto, is de rentedatum dag 0. Stel ik mag niet roodstaan, kost onveroorloofd rood staan 16,7% ofwel: € 18,30 per dag! En in dit voorbeeld dus € 36,60...

[ Voor 41% gewijzigd door Pannenkoekkie op 16-02-2009 11:21 ]

• n4m3l355
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 04-11 14:17
Pannenkoekkie schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:11:
Op dag 1 maak ik € 40.000 over van mijn spaarrekening naar mijn (lege) lopende rekening. Dezelfde dag koop ik een nieuwe auto. Volgens de ABN/Fortis is de rentedatum voor de overschrijving van spaar naar lopende rekening dag 2, voor de afschrijving van de auto, is de rentedatum dag 0. Stel ik mag niet roodstaan, kost onveroorloofd rood staan 16,7% ofwel: € 18,30 per dag! En in dit voorbeeld dus € 36,60...
Sorry dat ik het zeg maar .. hoevaak komt dit voor en daarnaast als je weet dat je een betaling gaat doen zeker van dat formaat heb je enkel jezelf erbij door telaat geld over te maken. Ik erger mezelf vaker eraan wanneer ik een bedrag over maak van de ene naar de andere rekening dat ik zoveel dagen geen rente heb over dit bedrag. Zeker binnen een bank zou zoiets voor mijn gevoel niet mogen echter soms lukt het ze dus wel.

[ Voor 14% gewijzigd door n4m3l355 op 16-02-2009 11:29 ]

• Pannenkoekkie
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 28-03 18:38

Pannenkoekkie

Sugar or Cheeze?

n4m3l355 schreef op maandag 16 februari 2009 @ 11:26:
[...]
Hoevaak komt dit voor en daarnaast als je weet dat je een betaling gaat doen zeker van dat formaat heb je enkel jezelf erbij door telaat geld over te maken.
Ik heb in deze berekening bewust gekozen voor een groter bedrag; Maar het is ook een pure principe kwestie... Het geld blijft BINNEN 1 en dezelfde bank, waarom zou ik daarvoor moeten dokken?

• -Marshal-
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 03-11-2024
Pannenkoekkie schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:36:
[...]

Ik heb in deze berekening bewust gekozen voor een groter bedrag; Maar het is ook een pure principe kwestie... Het geld blijft BINNEN 1 en dezelfde bank, waarom zou ik daarvoor moeten dokken?
Heb hetzelfde gehad met een betaling voor een keuken. Echter een telefoontje naar de klantenservice en ik kreeg de betaalde rente voor die ene dag dat ik "rood"stond gewoon terug.

Banken gebruiken deze rente de om de normale kosten van het betalingsverkeer te dekken. Wanneer in uitzonderlijke gevallen dit zeer nadelig uitpakt voor de klant was het bij de ING geen probleem om dit te laten terugdraaien.

Distributed.net, the only reason my computer is on right now !

• poing
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is het niet zo dat je rekening nummer in je hypotheek contract staat dat opgesteld is door de notaris? Wat je doet, verander van bank behalve die 1ne zicht rekening en maak gebruik van een doorlopende opdracht om die rekening van voldoende cash te voorzien om te lening te betalen.

• NoReseth
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 20:57
wij hebben 3 jaar geleden een hypotheek bij de fortis afgesloten en hebben toen gewoon onze rekening bij de Rabobank gehouden! ze hebben daar nooit wat van gezegd of moeilijk gedaan, ik ben overigens we blij dat we in mei van de fortis af zijn. we hebben een ander huis gekocht en een hypotheek bij de rabobank afgesloten!

• NielsTn
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 18-11 23:13
Ik heb vanaf 2005 een hypotheek bij de Rabo, met bijbehorende rekening courant voor de maandelijkse incassering. Echter, door bewuste overstap naar Triodos Bank, heb ik gewoon via een email de Rabo in kennis gesteld van een gewijzigd incasso-rekeningnummer (=nieuwe Triodos nummer) en dit aan te passen in hun administratie. Was geen ENKEL probleem! :)

Tesla Model 3 LR DualMotor - AP & FSD | 4800Wp solar panels | 11.4GJ thermal solar panels

• chime
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 19-11 23:36
Je gaat je contract moeten inkijken.
Als daar in staat dat je je loon op een rekening van Fortis moet laten storten dan hang je.

Je kan wel veranderen, maar zij kunnen dan de rente verhogen.

En nee, dit is géén koppelverkoop.
Je kan de lening krijgen zonder die verplichting, het is alleen iets duurder.
Vergelijk het met een abonnement nemen voor televisie, internet en telefonie bij 1 provider, die formule is vaak goedkoper dan alle 3 apart. Dat is dus perfect wettelijk.

Het zou koppelverkoop zijn als je het één niet zonder het ander kan krijgen.

Maar nogmaals: lees je overeenkomst grondig na. Staat daar niets in over verplicht gebruik van een Fortis rekening dan moet je je er niets van aantrekken.

Verwijderd

De fortis hypotheek wordt hier gewoon elke maand van de ABN rekening afgeschreven, geen enkel probleem. In het begin hielden wij het zelf bij door het hypotheek bedrag via een periodieke overboeking over te zetten van ABN naar fortis, alleen had de fortis er een handje van om de betaling 1 dag eerder te doen, waardoor de hypotheek werd gestorneerd, wij een aanmaning kregen enz enz.

Wat betreft de verwerking van betalingen, een opdracht voor 13:00 aangeboden heeft dezelfde valuta/verwerkingsdatum, tenminste dat is bij de rabo.
Pagina: 1