Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

[VBA/XML] / Soap en Access 2000

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Binnen een access applicatie is een materiaalbehoefte bekend. Deze wordt nu op papier overgedragen aan een aantal leveranciers.

Het is de bedoeling dat ik dit via XML ga doen, en zoals ik het begrijp moet ik XML met SOAP over HTML verzenden aan de leverancier. Ik krijg voor communicatie hiervoor URL's van de leveranciers die ik moet aanroepen waardoor het XML-Soap bestand zou worden uitgewisseld. Dit is een proces welke ook verwerkt is in commerciele software en werkt dus aan de leveranciers-zijde

Nu heb ik op mijn werkplek alleen versie 2000 van Access beschikbaar en natuurlijk ook internet. (Dus geen XML mogelijkheden)

Ik heb nu het plan om het xml bestand exact na te bouwen door met VBA een textbestand aan te maken en de delen er gewoon in te schrijven. Iedere keer als er andere data zou moeten staan schrijf ik dit conform in het tekst bestand met extensie XML.

Nu komen de feitelijke vragen:
- Is een exact nagemaakt XML bestand met allerlei kreten met SOAP enzo een geldig document als er veel meer data in komt te staan
- Hoe kan ik in VBA met de genoemde URL communiceren en hoe krijg ik de retour informatie-verwerkt
(Heeft iemand zo'n stukje voorbeeldcode of een hint hiervoor)

Alvast bedankt voor een reactie

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 17:30

TeeDee

CQB 241

Volgens mij kan je prima de WebService Reference tools , SOAP Toolkit installeren bij je Access 2000. Dan kan je meteen en gemakkelijk de SOAP berichten oversturen.

[ Voor 4% gewijzigd door TeeDee op 14-02-2009 18:24 ]

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben behoorlijk aan het puzzelen geweest met dit antwoord. Bedankt voor de reactie maar het is niet gelukt.

In de instructies die ik ontvangen heb staat letterlijk:

-Wij leveren de klant een url naar een server van XXXXX. Het is de bedoeling dat de klant een xml-bericht naar deze url verstuurd via een HTTP-post, waarbij het xml-bericht wordt opgenomen in de body van de HTTP-post.
Bij voorkeur dient het bericht te worden verpakt in een SOAP-envelop.-

Kan ik binnen access 2000 een stukje VBA schrijven dat een XML bestand op bovenstaande manier verstuurd en mag ik een hint of een verwijzing hoe ik dat zou moeten doen.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
How To Submit Form Data by Using XMLHTTP or ServerXMLHTTP Object :Y)
Piece'O'cake

Maar als ik je topic zo lees dan vraag ik me af of die klus wel bij jou had moeten komen liggen (NOFI):
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:14:
Het is de bedoeling dat ik dit via XML ga doen
Want XML is HIP! :Y) Nee, seriously: is daar een goede reden voor? (Het is een uitermate geschikt formaat om data uit te wisselen, en waarschijnlijk de juiste keuze, maar het is niet altijd de juiste keuze... zeker omdat ik (verderop) nog wat rare dingen lees). Ik zet dus een beetje mijn twijfels/kanttekeningen bij de beweegredenen en het klok/klepel verhaal (zie verderop).
en zoals ik het begrijp moet ik XML met SOAP over HTML verzenden aan de leverancier
SOAP is automatisch XML; het is een protocol dat XML gebruikt. En je verstuurt het (meestal) over HTTP en niet over HTML ;)
waardoor het XML-Soap bestand zou worden uitgewisseld
Ik zou niet zo gauw over 'bestand' spreken in deze context...
:? Open notepad. Voila. "XML mogelijkheden" (whatever that may be)
Ik heb nu het plan om het xml bestand exact na te bouwen door met VBA een textbestand aan te maken en de delen er gewoon in te schrijven.
:X Euh, nee. Dat is niet echt dé manier om het te doen. Daar hebben we DOM objecten voor bijvoorbeeld.
- Is een exact nagemaakt XML bestand met allerlei kreten met SOAP enzo een geldig document als er veel meer data in komt te staan
Glazen bol... Jep. Mits je encoding goed voor elkaar hebt, valid XML over houdt, zorgt voor juiste parameters etc. etc. Dus het antwoord kan net zo goed nee zijn...
- Hoe kan ik in VBA met de genoemde URL communiceren en hoe krijg ik de retour informatie-verwerkt
(Heeft iemand zo'n stukje voorbeeldcode of een hint hiervoor)
Zie boven :P
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 23:33:
waarbij het xml-bericht wordt opgenomen in de body van de HTTP-post.
Bij voorkeur dient het bericht te worden verpakt in een SOAP-envelop.-
Het moet dus een XML bericht IN een SOAP bericht zijn? Waarom is dat? Is daar over nagedacht? (Again; het kan wel, maar ik heb een erg sterk klok/klepel gevoel bij dit topic...)

En verder: Waar hoort mijn topic?
PRG >> OFF

[ Voor 89% gewijzigd door RobIII op 15-02-2009 23:57 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

de Microsoft Office XP Web Services Toolkit 2.0 zal geïnstalleerd moeten worden om met het soapprotocol te werken.
de eigenlijke data die uitgewisseld worden via het protocol zullen xml-childnodes zijn ingebed in de soapenvelop, benaderbaar via domobjecten.
waarschijnlijk stelt de leverancier het Web Services Description Language bestand beschikbaar via de url (url?WSDL) waarmee je de toegestane methodes & eigenschappen kan ontdekken.
bekijk Microsoft Office XP Web Services Toolkit en verder voor codevoorbeelden.
om puur met xml te werken heb je buiten de verwijzing in de vbe naar microsoft xml 4.0, 5.0, ... verder niets nodig, de xml core services zijn ingebouwd in iedere windowsversie.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de reacties.

Het linkje naar: How To Submit Form Data by Using XMLHTTP or ServerXMLHTTP Object; heeft mij voornamelijk op het juiste spoor gezet.

En als reactie op het XML verhaal.
Vele leveranciers aan de installatiebranche hebben gekozen voor communicatie middels XML. Voorheen deden ze dit met ASCII en nu zijn er steeds meer die overschakelen naar XML. Nu kan het wel eenvoudiger gaan met andere methoden, maarja als de leveranciers dat niet ondersteunen helpt het niet.
Pagina: 1