Core 2 Duo Mobile T5800 wordt erg heet

Pagina: 1
Acties:

• Mnstrspeed
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-07 21:29
Hallo :)

Ik heb zojuist een Core 2 Duo Mobile T5800 (klik voor ProcessorFinder) in mijn HP dv6605ed laptop geinstalleerd (vervangt een Intel Celeron M 530). Aangezien mijn laptop uit dezelfde serie stamt als modellen die ook met een Core 2 Duo Mobile geleverd worden, ging ik er eigenlijk vanuit dat de koeling geen probleem zou vormen. Blijkbaar zat ik fout :( Oorspronkelijk wilde ik OCZ Freeze koelpasta gebruiken, maar ik kon zo snel geen winkel vinden die dat op voorraad had, dus heb ik maar wat Cooler Master Premium gebruikt.

Met Speedstep enabled loopt hij 90% van de tijd met een multiplier van 6x of 8x en als ik Orthos laat runnen wordt deze verhoogd naar 10x. Na ca 3 minuten stressen bereikt hij echter al een temperatuur van rond de 65-70C en aangezien hij volgens ProcessorFinder maximaal 85C kan hebben, vind ik dat behoorlijk hoog.

Idle met multiplier van 6-8: 25-30C
Load met 10x multiplier: 65-70C (maar 5 minuten in Orthos)

Is het normaal dat Core 2 Duo Mobile's zo heet worden en nog veel belangrijker: is het schadelijk?

Ehhh wat?

• BGB4rn
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 12:41

BGB4rn

ductape en tie-wraps FTW !

lijkt me opzich geen probleem maar t is wel aan de hoge kant ja maar als je wat rond googlet zie je dat je niet de enige bent met temps rond de 70 (wat nog 15 graden onder de max zit .. )

Signature

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:33
Je vergeet toch niet dat CPU's in stress stand zoiezo veel heter worden dan een CPU van een desktop vanwege de beperkte koeling? Mijn AMD Turion X2 is zoiezo minimaal 70 graden als ik een spel op AC aan het spelen ben, en als ik dan een tijdje doorga haal ik de 85 graden met gemak, zo heb ik dus al meerdere malen op 85 graden staan spelen zonder enige vorm van "failure". Idle draait hij ongeveer 30 à 40 graden onder 800mhz en 50 graden onder 1,6/2,0Ghz.
Maak hierover dus geen zorgen, want het moet makkelijk kunnen. Trouwens, 15 graden speelruimte als ihj voor 100% gestressed wordt lijkt me niet hèèl erg.

• Mnstrspeed
Dijkertje schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:35:
Je vergeet toch niet dat CPU's in stress stand zoiezo veel heter worden dan een CPU van een desktop vanwege de beperkte koeling?
Ik neem aan dat een mobile CPU toch wel zo is aangepast dat hij minder warmte produceert? Maargoed, je hebt idd wel een punt :)
Mijn AMD Turion X2 is zoiezo minimaal 70 graden als ik een spel op AC aan het spelen ben, en als ik dan een tijdje doorga haal ik de 85 graden met gemak, zo heb ik dus al meerdere malen op 85 graden staan spelen zonder enige vorm van "failure". Idle draait hij ongeveer 30 à 40 graden onder 800mhz en 50 graden onder 1,6/2,0Ghz. Maak hierover dus geen zorgen, want het moet makkelijk kunnen. Trouwens, 15 graden speelruimte als ihj voor 100% gestressed wordt lijkt me niet hèèl erg.
Hmm.. Ok.. de E6600 in mn desktop mag max 100C worden, maar die zie ik ook niet graag boven de 65C uitkomen, vandaar dat ik nogal stond te kijken van de temps @ mn laptop :P

Ehhh wat?

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 06-07 14:33
In mijn laptop zit ook een t5800 maar die wordt niet veel heter dan 40 graden.
Dus ik vind dit erg vreemd, wellicht is de koeler niet voldoende.

Is de airflow wel voldoende?
Heb je genoeg pasta gebruikt?

Alle vragen hebben een antwoord

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 12:10
Aan de airflow kan hij nagenoeg niks veranderen aangezien het een laptop is ;) Sommige laptops worden zelfs gekoeld door slechts 1 fan die de lucht weg moet krijgen. Orthos stressed je cpu altijd meer dan normaal. In de praktijk loopt je laptop toch nooit 15 minuten achter elkaar op 100% te kachelen. De temperatuur is goed te doen, echter zou ik wel opletten dat je de lucht uitgang (meestal aan de zijkant of achterkant bij HP) niet blokkeert. Als je dat doet dan wordt de cpu wel veel warmer.

Uiteindelijk kan de temperatuur van je cpu niet echt schade aanrichten, aangezien hij gewoonweg uitvalt wanneer hij veel te warm word.

één is geen, twee is één

• InfinityG35
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 13-07 23:12
Heb hier een T5550 (1.83/667/2MB) in een acer aspire 5920 en die wordt ook teringheet: gaat makkelijk richting de 75C Full load. Echter is het bij mijn acer zo dat er bijna geen lucht uit kan komen; een gevalletje van slecht ontworpen koeling.

Hij doet het al een tijdje prima, echter ik ga er zowiezo eigenlijk al vanuit dat hij eerder de brui eraan geeft dan mijn zwaar overklokte Core2Duo die goed gekoeld is en altijd <60C blijft. Laptops gaan zowiezo minder lang mee als een desktop, maar de processor zal waarschijnlijk nog het langste meegaan van alles. Videokaartje gaat bijvoorbeeld richting de 90C, dat lijkt me een stuk minder gezond. Wat te denken van de mobo onderdelen die daar in buurt zitten.

9700X - X870E Elite - 32Gb 6000C30 - XFX 9070XT - RM850X

• Dijkertje
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 13:33
Ja, inderdaad, niet te vergeten die 8600M/9600M GS/GT's op "full use"...
Of twee Mobile HD4870's in een laptop, damn bro...

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 14:40

KneoK

Not in a million lightyears

Zal ik dan ook maar bevestigen dat die krengen best heet worden ? Ja, ik doe het gewoon: die krengen worden best heet :)

Mijn schoonvader heeft een Acer laptop met een T5xxx (ik meen op 1,73GHz) en dat ding zit onder load ook makkelijk rond de 70 graden. Zolang het systeem stabiel werkt lijkt het me niet dat je je zorgen hoeft te maken. Er is altijd nog een termal throttle die zou moeten aanslaan als het allemaal echt te heet wordt, als dat gaat gebeuren dan hoef je je pas zorgen te maken.

Verwijderd

Ik heb een t5500 en die wordt niet heet. Blijft heel koel zelfs. Maar dan doe ik er ook geen zware programma's mee.

Een celeron heeft meestal geen eist funktie en wordt vaak warmer. Tenminste dat is mijn ervaring.

Er zijn ook speciaal laptop coolers te koop.

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De DV6000 serie van Hp heeft in het algemeen een erg slechte koeling, want hier hebben we een DV6600 ook met een dual core en die word ook erg warm stressed (67 C)

• Mnstrspeed
Hmm, ok.. Als het over het algemeen geen kwaad kan, laat ik het voorlopig maar even zo.. Misschien vervang ik over een tijdje nog even de koelpasta door OCZ Freeze (schijnt toch al snel 5C verschil te maken), aangezien ik nog een aantal kabels in mn laptop moet vervangen..

Ehhh wat?

• Lejavh
  • Registratie: December 2008
  • Nu online
De Artic Silver is misschien nog wel beter.

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 15:24

Thandor

SilverStreak

70C is mijn inziens ook geen probleem :). Op mijn laptop heb ik (enkel onder Windows) het programma Notebook Hardware Control (NHC) geïnstalleerd. Ik heb een ASUS F3Jc en daar werkt het programma voortreffelijk op. Voorheen ging de koeler rond de 35/40C al hoorbaar blazen totdat 'ie afgekoeld was tot ergens bij de 35C. Iets wat ik helemaal niet wil. Nu met NHC heb ik de vCore verlaagd voor elke instelbare multiplier naar het laagste voltage mogelijk (0,95V) waardoor het zaakje sowieso koeler wordt. Naast dat heb ik de fanspeeds aangepast. De CPU mag nu gerust 70C worden en pas ietwat hoger zal de fan hoorbaar aanslaan.

Zodra ik een game draai zal de CPU uiteindelijk ergens richting de 70C gaan maar de fan zal altijd stil blijven. Dit werkt tot nu toe nog prima. 70C is dan eigenlijk ook peanuts voor een chipje. Je moet het niet vergelijken met de mens. Wij trekken bij de 50C graag onze handen terug, een chip gaat veel verder :).

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• ToeingTheLine
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 26-06 16:09

ToeingTheLine

Mask of sanity

Toen ik mijn Celeron 530 wisselde voor een T9500 was het een vereiste om Vista opnieuw te installeren omdat hij anders te warm werd. Het was geloof ik zo dat zonder een format de Vcore te hoog was en de fanspeed te laag. Ik ben niet zeker van wat de reden precies was, maar het hielp voor mij.

Life is what you others make it.

• Petervanakelyen
  • Registratie: December 2006
  • Laatst online: 25-06 18:08
falling_down schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:36:
Toen ik mijn Celeron 530 wisselde voor een T9500 was het een vereiste om Vista opnieuw te installeren omdat hij anders te warm werd. Het was geloof ik zo dat zonder een format de Vcore te hoog was en de fanspeed te laag. Ik ben niet zeker van wat de reden precies was, maar het hielp voor mij.
De Vcore en de fanspeed moeten worden geregeld door het BIOS, niet door Vista.
Ik denk eerder dat ze Vista laten herinstalleren omdat je dan ineens alle drivers opnieuw installeert.

Somewhere in Texas there's a village missing its idiot.

• karakedi
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:56
Vista moest opnieuw worden geinstalleerd, omdat hij van single core, naar dualcore ging. Dit is hier ook het geval, een herinstallatie kan het verhelpen. Vooral omdat de celerons geen EIST ondetsteunen en de core 2 duo's wel.

Verwijderd

karakedi schreef op maandag 16 februari 2009 @ 19:10:
Vista moest opnieuw worden geinstalleerd, omdat hij van single core, naar dualcore ging. Dit is hier ook het geval, een herinstallatie kan het verhelpen. Vooral omdat de celerons geen EIST ondetsteunen en de core 2 duo's wel.
Inderdaad. Dit is ook mijn ervaring.
productreview: Lenovo 3000 C200 review door Verwijderd

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 16-02-2009 20:17 ]

Pagina: 1