Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik draai op WHS en wil graag een nieuwe harddisk toevoegen.
Verlies ik daarbij alle data die al op de harddisk staat ?

Het is een 500 Gb schijf vol met muziek.

Bedankt voor jullie hulp alvast.

Groet,
Maarten

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Je bedoelt Windows Home Server vermoed ik? Tenzij je in een RAID setup zit zou dat toch geen enkel probleem mogen zijn. Je startpost is wel hyper-sober.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:04:
Hallo,

Ik draai op WHS en wil graag een nieuwe harddisk toevoegen.
Verlies ik daarbij alle data die al op de harddisk staat ?
Hoi :) waar heb je zelf al naar gekeken?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niks in de Help of de Microsoft site van WHS iets staat over het uitbreiden van je Storage Pool en de gevolgen daarvan.

http://www.microsoft.com/...ndowshomeserver/grow.mspx bijvoorbeeld...

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,

omdat ik dacht in de Windows Home Server topic te schrijven dacht ik dat jullie wel zouden begrijpen dat WHS voor Windows Home Server staat.

Inderdaad gaat het hier dus over.

Ik heb me wezeloos gezocht in de manuals.
Er staat wel hoe je een extra schijf moet aansluiten en in welke volgorde, maar er staat niets geschreven over of deze schijf leeg moet zijn, of vol kan zijn of dat alle data er op verloren zal gaan.
Of ik moet er over heen gekeken hebben.

Graag jullie hulp in deze ...

Wederom bedankt.

Maarten
alt-92 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:49:
[...]

Hoi :) waar heb je zelf al naar gekeken?
Ik kan me bijna niet voorstellen dat er niks in de Help of de Microsoft site van WHS iets staat over het uitbreiden van je Storage Pool en de gevolgen daarvan.

http://www.microsoft.com/...ndowshomeserver/grow.mspx bijvoorbeeld...

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het gevonden (dankzij de link in het vorige bericht)

Caution
Hard drives are formatted before they are added to server storage. Make sure that you back up any important files that are on the hard drive before you add it to server storage. Formatting a hard drive deletes all files on the hard drive.

Dus, helaas ..... is niet mogelijk wat ik bedacht had.
Eerst een grotere schijf kopen en die dan maar aansluiten.

Bedankt voor jullie hulp !

Groet,
Maarten

• pennenlikker
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 20-01 15:13
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:21:
Ik heb het gevonden (dankzij de link in het vorige bericht)

Caution
Hard drives are formatted before they are added to server storage. Make sure that you back up any important files that are on the hard drive before you add it to server storage. Formatting a hard drive deletes all files on the hard drive.

Dus, helaas ..... is niet mogelijk wat ik bedacht had.
Eerst een grotere schijf kopen en die dan maar aansluiten.

Bedankt voor jullie hulp !

Groet,
Maarten
Ja zit het ook te lezen, vreemd zeg :S je kan hem uiteraard wel aansluiten via usb zodat hij hem als verwisselbaar medium ziet maar om hem in de store op te nemen moet hij geformatteerd worden.

Stond ook wel een leuk stukje in:

It is highly recommended that you not use hardware RAID technologies for your home server. Recovering from hard-drive failures becomes increasingly complex when hardware RAID systems are used. lol 8)7

Tact is the ability to tell someone to go to hell in such a way that they look forward to the trip

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

pennenlikker schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:22:
Stond ook wel een leuk stukje in:

It is highly recommended that you not use hardware RAID technologies for your home server. Recovering from hard-drive failures becomes increasingly complex when hardware RAID systems are used. lol 8)7
Je moet bij WHS wel even in het achterhoofd houden dat de Drive Storage Pool of de Drive Extender niet te vergelijken is met RAID.
Zo raar is die opmerking dus ook weer niet ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

Verwijderd

Hopelijk in het goede topic, dit is me eerste forum post...

Ik heb ook WHS Draaien, werkt allemaal goed...
Draai nu op een heel simpel machientje met 1gb intern en zelfs een sempron processortje...

Nu zit er 1TB wdd disk in... en wil daar nog een disk bijzetten..
Dit lukt me ook allemaal wel... en ik kan hem ook toevoegen en in de WHS Console wordt hij bij server storage ook toegevoegd(krijgt geen driveletter ofzo, maar wel het label "data".

Hij telt ook het totaal beschikbare ruimte op.

Nu maak ik netweorkshares aan op onze werkstations.... en als ik daar kijk, dan ziet hij maar de vrije ruimte die er voorheen ook was... op de 1TB disk.

De vraag is nu:
Is dit normaal, of moet ik via de netwerkshares ook het totaal aan vrije ruimte zien?

(ik heb dus tijdens het toevoegen niet gekozen voor de optie om hem als backup te gebruiken..)
Hopelijk heeft iemand hier ervaring mee...

Ik vraag me namelijk af wat er gebeurd op het moment dat die ruimte(via de netwerkshares dus) vol is en ik nog meer kopieer. Gaat hij dan automatisch naar de 2e disk, of zegt hij dat hij vol is....(terwijl dus die 2e disk leeg is....)
Pagina: 1