Toon posts:

Vraag over Linux op de Laptop

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Beste mensen,

Ik heb een tijdje door de pricewatch lopen bladeren om een Laptop te vinden waarop linux draait, maar zonder succes. Ik heb alleen laptops kunnen vinden waarop OS X en windows staat. Ik ben sinds kort begonnen met het leren van wat web-based programmeertalen en het leek me wel handig een apparaat te hebben waarop Linux staat. Dit omdat ik graag wat ervaring met linux wil opdoen omdat veel webservers dit ook draaien. Ik heb nog wel een oude computer waar ik Linux op zou kunnen gooien, maar dat ding maakt nogal veel lawaai en een 2e computer in mn kamer is ook niet echt gezellig. Een laptop lijkt me ook praktischer omdat je hem overal mee naar toe kan nemen. Voor het schrijven van webpages zou ik best een goedkope laptop kunnen nemen van een paar honderd euro.

Ik heb nog niet zo veel ervaring met Linux en al helemaal niet met laptops, dus ik weet niet in hoeverre ik gewoon een windows laptop zou kunnen kopen om er daarna linux op te zetten. Ik zou me kunnen voorstellen dat de drivers niet allemaal werken in Linux. Het is ook nogal zonde om voor windows te betalen als je later toch linux erop wil zetten. Hebben jullie misschien een suggestie hoe ik aan een goedkope Linux laptop kan komen? Het assortiment op het internet lijkt heel klein. Ik heb de FAQ kort doorgelezen en volgens mij worden topics als deze niet aangemoedigd (sorry hiervoor), maar het is erg moeilijk wat over dit onderwerp te vinden. Ik hoop dat jullie me wat kunnen helpen

Alvast erg bedankt,

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dr. Horrible
  • Registratie: April 2007
  • Laatst online: 15:22
Er zijn weinig goedkope laptops waar linux op staat afgezien van de netbooks. Dat lijken me dan ook goede candidaten voor jou, een Asus EEEpc 901.

En vaak betaal je meer voor een laptop met linux dan voor een vergelijkbare laptop met windows, omdat bedrijven geld krijgen van de software makers die er trialware opzetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
  • Registratie: September 2008
  • Laatst online: 25-08-2024
Zoek gewoon een goedkope laptop uit (al dan niet met windows) en je kan er dan zelf linux opzetten. De kosten voor die windows licentie zijn relatief weinig aangezien fabrikanten daar veel korting op krijgen. Je kan natuurlijk ook gewoon windows erop laten staan en linux in een dual-boot op de laptop zetten, dan kun je voor programma's waar je absoluut windows nodig hebt nog je andere boot gebruiken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Of nog een optie, Linux binnen een virtuele omgeving (VMware) draaien binnen Windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sypher
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 22:35
Over het algemeen is de hardware ondersteuning vrij goed.
Mijn laptop had in principe alles al herkend, en alles werkte alleen moest ik voor de ingebouwde webcam even een driver erop zetten. Nevertheless deed het out-of-the-box meer dan wat Windows doet. Alles werkte (nou ja, webcam niet maar goed).

Persoonlijk heb ik de beste ervaringen met nvidia videokaarten in combinatie met Linux. Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ATi slecht is, maar ik heb de beste ervaringen met nvidia.

Op deze pagina staat het een en ander beschreven over laptops in combinatie met Ubuntu.

Zoals al gezegd was: De kosten van de licentie zijn niet erg hoog. Je kunt deze zelfs bij de meeste fabrikanten terugvragen.

Overigens verkoopt XXoDD alleen maar laptops zonder OS, je kunt hier zelf voor kiezen, en Dell heeft ook een lijn met laptops die zonder Windows worden geleverd.

[ Voor 18% gewijzigd door Sypher op 14-02-2009 15:57 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TrekDude101 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:52:
Zoek gewoon een goedkope laptop uit (al dan niet met windows) en je kan er dan zelf linux opzetten. De kosten voor die windows licentie zijn relatief weinig aangezien fabrikanten daar veel korting op krijgen. Je kan natuurlijk ook gewoon windows erop laten staan en linux in een dual-boot op de laptop zetten, dan kun je voor programma's waar je absoluut windows nodig hebt nog je andere boot gebruiken
Ik heb linux alleen voor 1 vak op de universiteit voor modelleren gebruikt, dus ik heb er niet zo veel ervaring mee nog. Als ik een dual boot op zou zetten, krijg ik dan geen problemen met verschillende bestandssystemen? En denk je dat het vinden van de drivers onder linux voor de verschillende onderdelen van de laptop goed te doen is ? bedankt voor de info trouwens

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:59:
[...]

Ik heb linux alleen voor 1 vak op de universiteit voor modelleren gebruikt, dus ik heb er niet zo veel ervaring mee nog. Als ik een dual boot op zou zetten, krijg ik dan geen problemen met verschillende bestandssystemen? En denk je dat het vinden van de drivers onder linux voor de verschillende onderdelen van de laptop goed te doen is ? bedankt voor de info trouwens

groeten Bram
Toen ik linux in dualboot op mijn laptop had vond linux zelf keurig alle drivers, en wat betreft de verschillende bestandssystemen, linux maakt een eigen partitie aan tijdens de installatie en daarop wordt dan je linux spul gedraait. Dit is helaas niet in windows te bekijken, maar verder krijg je geen corrupte bestanden oid. In linux kun je dan overigens weer wel je windows mappen zien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
TrekDude101 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 20:20:
[...]

Toen ik linux in dualboot op mijn laptop had vond linux zelf keurig alle drivers, en wat betreft de verschillende bestandssystemen, linux maakt een eigen partitie aan tijdens de installatie en daarop wordt dan je linux spul gedraait. Dit is helaas niet in windows te bekijken, maar verder krijg je geen corrupte bestanden oid. In linux kun je dan overigens weer wel je windows mappen zien.
ah bedankt! dus als ik windows geinstalleerd zou hebben op de laptop zou ik gewoon daarnaast Linux kunnen installeren? Dat zou wel fijn zijn omdat sommige taken toch makkelijker uit te voeren zijn op windows.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik vind de oplossing van Roamor beter dan een dualboot oplossing. Dualboot is echt passé. Virtualisatie is echt veel handiger in zulke gevallen. Je kunt gewoon vanuit Windows je virtuele Linux-server benaderen alsof het een echte, losstaande server is. Dit geeft je een betere ervaring met (web)servers dan op de machine zelf inloggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mar2zz
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 20-08 07:53
Het is heel simpel. de meeste grote linuxdistro's installeren heel makkelijk naast een bestaande windowsinstallatie. Ze regelen partitioneren voor je, de dualbootloader etc. Als je je pc dan weer opstart kun je gewoon kiezen uit een lijstje.

Kan eigenlijk heel weinig mee fout gaan. Sterker je nog, mocht je 1 van os'en verzieken, heb je altijd de ander nog! (zolang je de bootloader niet wist).

@cheatah:
je kunt het ook omdraaien. linux standaard booten en windows virtualiseren. Of Wubi gebruiken, dan installeer je ubuntu als zijnde een programma in windows. (het gebruiken kost je wel een reboot, maar het deinstalleert ook heel makkelijk).

[ Voor 24% gewijzigd door Mar2zz op 14-02-2009 22:14 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jj71
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 12-05 09:29
Het installeren van bijvoorbeeld Ubuntu is vrij eenvoudig, het is zelfs eenvoudiger dan het installeren van Windows - je hoeft niet met de hand allerlei drivers te installeren, tenzij je exotische hardware hebt. Ubuntu detecteert vrijwel alles vanzelf.

De meeste hardware werkt zonder problemen met Linux, maar je kunt het beste voordat je je laptop koopt even Googelen op "modelnaam linux" of iets dergelijks.

Helaas werken niet alle fabrikanten van hardware even goed mee aan het leveren van Linux drivers, dus met sommige dingen moet je opletten. Intel spullen (bijvoorbeeld Intel WiFi en graphics) werken goed, nVidia videokaarten werken goed, ATI helaas nog steeds minder goed (ondanks AMD/ATI's goede bedoelingen).

Dell verkoopt laptops met Ubuntu 8.04 voorgeïnstalleerd, maar helaas alleen in de VS. Ik heb zelf Ubuntu 8.04 op mijn XPS M1530 gezet en dat werkt zonder problemen.

Zie voor Ubuntu o.a.:
http://www.ubuntu.com
https://wiki.ubuntu.com/HardwareSupport
http://ubuntuforums.org

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:05:
Ik vind de oplossing van Roamor beter dan een dualboot oplossing. Dualboot is echt passé. Virtualisatie is echt veel handiger in zulke gevallen. Je kunt gewoon vanuit Windows je virtuele Linux-server benaderen alsof het een echte, losstaande server is. Dit geeft je een betere ervaring met (web)servers dan op de machine zelf inloggen.
Als ik voor virtualisatie zou kiezen, maakt de virtuele linux dan ook een speciale partitie aan ? En draait linux niet veel langzamer als het in windows zou draaien?

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TrekDude101
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:05:
[...]

Als ik voor virtualisatie zou kiezen, maakt de virtuele linux dan ook een speciale partitie aan ? En draait linux niet veel langzamer als het in windows zou draaien?

groeten Bram
Ik heb zelf ook een tijdje linux gevirtualiseerd onder windows, en voor gewoon typ- en surfwerk gaat dat zonder problemen, maar intensievere dingen, zoals 3d spellen enz. werkten voor geen meter. Dus als je alleen een paar programma's wil testen die niet veeleisend zijn kun je dit natuurlijk ook proberen (het kost je niks, alleen wat tijd ;)). Als je linux virtueel draait, dan maakt het programma waarmee je dat doet (zoals virtualbox) een virtuele harde schijf aan waarop linux geinstalleerd word. Dat is ook niet uit te lezen in windows, maar het is wel makkelijk te verwijderen als je linux zat bent of ruimte nodig hebt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roamor
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:05:
[...]

groeten Bram
Ja, de virtuele machine heeft uiteraard ruimte op de HD nodig. Maar zowel dit als de ingenomen processorcapaciteit en geheugen kun je zelf instellen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit te twijfelen tussen 2 systemen. Aangezien ik ze vooral voor programmeren / modelleren zal gebruiken kijk ik naar de wat goedkopere laptops.

pricewatch: Acer Aspire 9423WSMib
pricewatch: HP Compaq 6735S Notebook PC (FU555EA)

Ik hoor van mensen dat de processor in de compaq beter is ( AMD Turion 64 X2 RM-70 vs Intel Core 2 Duo T5500 van de acer). Ik heb geprobeerd wat benchmarks te vinden waarin beiden vergeleken worden, maar als ze er al zijn dan zijn ze goed verstopt. Ik heb wat rondgekeken op Toms hardware website maar daar was ook niets te vinden. Ik neig naar de acer, vooral omdat deze een groot scherm heeft en omdat ik minder goede ervaringen met compaq heb. Zoals ik al eerder liet doorschemeren weet ik eigenlijk niet zo veel van laptops af. Als jullie naar deze 2 laptops kijken, welke denken jullie dat het meest geschikt is voor het gewone programmeerwerk ? Bedankt voor de eventuele reacties.

groeten Bram

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Nu online
if (Forum.subforum == Hardware && Topic.subject == Software.NOS)
then
{
movetopic(NOS);
}
return(0);

Let niet op mn programmeerkunsten, wellicht heb ik een foutje gemaakt, maar dit topic hoort niet in een hardware forum, maar in een software forum ;)

Edit: Fixed ;) |:(

[ Voor 11% gewijzigd door GENETX op 22-02-2009 11:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kees
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:55

Kees

Serveradmin / BOFH / DoC
GENETX schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 19:07:
if (Forum.subforum == Hardware && Topic.subject != Software)
then
{
movetopic(NOS);
}
return(0);

Let niet op mn programmeerkunsten, wellicht heb ik een foutje gemaakt, maar dit topic hoort niet in een hardware forum, maar in een software forum ;)
Maar goed ook; anders zouden ineens alle hardware topics hierheen gemoved worden ;)

Anyway; ontopic, virtualiseren lijkt mij erg goed, kun je prima met servers testen. Ik gebruik het zelf ook redelijk veel.

"Een serveradmin, voluit een serveradministrator, is dan weer een slavenbeheerder oftewel een slavendrijver" - Rataplan

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• deadinspace
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 18:29

deadinspace

The what goes where now?

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:45:
Ik heb een tijdje door de pricewatch lopen bladeren om een Laptop te vinden waarop linux draait, maar zonder succes. Ik heb alleen laptops kunnen vinden waarop OS X en windows staat.
Dell levert laptops met Ubuntu, en Lenovo levert laptops met SuSE. Ik weet van beiden alleen niet of ze dat ook in Nederland doen (en Lenovo is niet echt de eerste kandidaat als je op zoek bent naar een zo goedkoop mogelijke laptop).

Verder zijn er veel netbooks met GNU/Linux, maar zie mijn opmerking verderop.
Ik heb nog niet zo veel ervaring met Linux en al helemaal niet met laptops, dus ik weet niet in hoeverre ik gewoon een windows laptop zou kunnen kopen om er daarna linux op te zetten. Ik zou me kunnen voorstellen dat de drivers niet allemaal werken in Linux.
GNU/Linux naast Windows installeren, of eroverheen, is geen probleem, maar zoals je zelf al aanhaalt is de hardware support iets om goed op te letten.

Als je deze route neemt, dan is het aan te raden goed te onderzoeken of de hardware in je laptop goed ondersteund wordt in GNU/Linux. Het meest probleemgevoelig zijn wireless netwerkkaarten en videokaarten. Ook wil je even kijken of de power-management features (suspend enzo) goed werken.

Vaak loont het om eens lekker te googlen op merk + typenummer + "Linux".
Vintendo schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:49:
Er zijn weinig goedkope laptops waar linux op staat afgezien van de netbooks. Dat lijken me dan ook goede candidaten voor jou, een Asus EEEpc 901.
Dat zijn leuke machientjes, maar de meegeleverde software leent zich niet bepaald voor het draaien van een webserver of het ontwikkelen van websites, dus dan moet hij alsnog zelf iets installeren.

En die dingen hebben nogal een klein scherm en klein toetsenbord. Niet echt wat je noemt een machine om lekker uren achter te programmeren :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sir Isaac
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 21-05 20:45
Ik heb inmiddels ervaringen met twee recente laptops en linux.
Dell latitude gaat perfect. Maar dan praat je over een dure conservatief samengestelde laptop. Met een recente toshiba had ik niet iets mindere ervaringen: voor wlan had ik een hack nodig, en acpi werkt ook niet vlekkeloos. Bij de volgende kernel (2.6.28) zal dat beter gaan verwacht ik (wat betreft dat wlan weet ik het zeker).
Oudere laptops werken sowieso wel goed.

[ Voor 4% gewijzigd door Sir Isaac op 22-02-2009 23:06 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:27

Cyphax

Moderator LNX
deadinspace schreef op zaterdag 21 februari 2009 @ 21:20:
En die dingen hebben nogal een klein scherm en klein toetsenbord. Niet echt wat je noemt een machine om lekker uren achter te programmeren :P
Nou kan je als je wilt gaan programmeren overwegen een monitor, toetsenbord en een muis aan te sluiten. Dat druist een beetje in tegen het principe van een laptop, maar aan de andere kant kan je ook op de bank zitten surfen met zo'n ding. Het is wel heel flexibel wat dat betreft, da's een groot voordeel van de laptop. :)

Ik zou in het geval van de TS het waarschijnlijk gewoon domweg proberen. Als het niet wil lukken, of niet bevalt, dan zet je er weer Windows op en ga je eventueel virtueel verder met een Linuxdistributie. Misschien is een installatie via Wubi ook een prettige optie. Ik heb het nog nooit geprobeerd maar dat is wel een redelijke manier denk ik om het eens te proberen. Hoef je geen partities vrij te maken ofzo en je kan het de-installeren.

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• neeroeter
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 26-09 20:15
https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam

Alsjeblieft, laptops , laptops laptops :)

Kies er eentje uit zou ik zeggen. Bij veel modellen hier staan oudere versienummers, maar je kan er gevoeglijk van uit gaan dat als er een oudere ubuntu op draait, de nieuwere edities alleen maar beter draaien :)

Als je geen ervaring hebt met linux, raad ik je zowiezo ubuntu aan, omdat de userbase gigantisch is, en het is gewoon een volwaardige release.
Wat ook leuk zou zijn, is als ubuntu gewoon installeert zonder problemen qua hardware...omdat je nieuw bent, is er as you go nog genoeg te ontdekken.

Suc6

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pim.
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 16-08 16:15

Pim.

Aut viam inveniam, aut faciam

Om daarop aan te sluiten:

http://www.linux-laptop.net/

Ook veel verouderd maar zeker genoeg te vinden :)

"The trouble with quotes from the Internet is that you can never know if they are genuine." - Elvis Presley | Niet met me eens ? DM ME

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 21:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Ik weet dat er ook fabrikanten zijn(MSI in ieder geval en volgens mij HP ook?) Dat als je nadrukkelijk aangeeft de Windows niet te gebruiken je de licentie terug kan sturen naar de fabrikant en het geld van je Windows Licentie terug kan krijgen. Vriend van mij heeft dat gedaan bij zijn MSI. Ging prima, koste alleen wat moeite, maar het kan.

Verder zou ik zelf voor een HP gaan met een Nvidia kaart. Bij mij werkte alles direct uit het doosje bij Ubuntu en ging als de brandweer :D

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Patchoro
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 23-09 20:38
Touchdomex schreef op maandag 23 februari 2009 @ 11:49:
Ik weet dat er ook fabrikanten zijn(MSI in ieder geval en volgens mij HP ook?) Dat als je nadrukkelijk aangeeft de Windows niet te gebruiken je de licentie terug kan sturen naar de fabrikant en het geld van je Windows Licentie terug kan krijgen. Vriend van mij heeft dat gedaan bij zijn MSI. Ging prima, koste alleen wat moeite, maar het kan.

Verder zou ik zelf voor een HP gaan met een Nvidia kaart. Bij mij werkte alles direct uit het doosje bij Ubuntu en ging als de brandweer :D
Momenteel ben ik zelf in de clinch met HP om een refund te krijgen omdat ik de Microsoft EULA niet heb geaccepteerd, maar direct Ubuntu op mijn leuke compaq CQ60 100ED heb gezet. Na wat bescheiden tweaken: nvidia 180.29 drivers/ madwifi voor wireless op de atheros) heb ik hiermee een perfecte laptop.
HP heeft als standpunt dat ze de Windows licentie niet vergoeden, zo kreeg ik over de telefoon te horen. Ik ben nu nog via mail bezig..
Check deze link voor een overzicht van leveranciers en evt vergoeding van de MS licentie:
http://eigen-pc.nl/Leveranciers

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sparks
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 16:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je zou een dell kunnen nemen en daar een een dualboot op kunnen zetten, ervaring leert dat dell's nooit moeilijk doen over ubuntu....

voorgeinstalleerd wordt lastig omdat die niet zoveel verkocht worden.

https://wiki.ubuntu.com/LaptopTestingTeam/Dell

is wellicht een handige link, schap dell in de url voor andere merken....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• westlym
  • Registratie: December 2007
  • Laatst online: 01-10 10:35
Mar2zz schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 22:12:
Het is heel simpel. de meeste grote linuxdistro's installeren heel makkelijk naast een bestaande windowsinstallatie. Ze regelen partitioneren voor je, de dualbootloader etc. Als je je pc dan weer opstart kun je gewoon kiezen uit een lijstje.

Kan eigenlijk heel weinig mee fout gaan. Sterker je nog, mocht je 1 van os'en verzieken, heb je altijd de ander nog! (zolang je de bootloader niet wist).

@cheatah:
je kunt het ook omdraaien. linux standaard booten en windows virtualiseren. Of Wubi gebruiken, dan installeer je ubuntu als zijnde een programma in windows. (het gebruiken kost je wel een reboot, maar het deinstalleert ook heel makkelijk).
ok, moet dit wel schrijven..ik zat daarnet in de trein en ik wilde weten hoe ik linux op een machine kan installeren. ik zag jouw post (Wubi) en toen ik thuis kwam heb ik dit meteen geprobeerd op een nieuwe machine (crossfire blablabla..)...

Het werkte meteen!! Ik moest alleen een driver van Ati installeren, maar ik moest niks gaan zoeken op het internet..ubuntu zocht deze voor mij..heerlijk..en het draait snel..

wel een grote motivatie voor mij om linux ook op mijn andere systeem te gaan installeren..

Thanks hiervoor. wel een oude post van 2009 maar wel bruikbaar in mijn situatie.
Trouwens, mijn systeem:
AMD 955
Crucial SSD 128 gb
WD Green Carviar 2 TB
Crossfire Ati 5850 Sapphire Xtreme
Asrock Extreme 4 870

Alle drivers zijn herkend!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DVR123
  • Registratie: Maart 2010
  • Laatst online: 14-06 01:20