• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 27-01 20:16

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Zoals jullie wellicht wel eens is opgevallen, staan de third-party lenzen op dit moment nogal lelijk in de Pricewatch. Voor elke lens is er maar 1 product, waarbij staat aangegeven voor welke mounts deze geschikt is. Dat is nogal onhandig, omdat daardoor prijskoppelingen etc. naar wezenlijk verschillende producten allemaal op een hoop worden gegooid.

Zodoende ben ik vandaag begonnen om deze producten op te splitsen, zodat er per mount-variant één product in de Pricewatch komt te staan:
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Canon)
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Nikon)
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM (Sigma)
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC (Four Thirds)
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC (Pentax)
pricewatch: Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC (Sony)

Hierbij houd ik voor de focus mechanismen het volgende lijstje aan, wat volgens mij klopt, maar correcties of aanvullingen zijn welkom:

[b]Mount[/b] 			[b]Mechanisme[/b]
Canon EF 	    	AF-Lens
Canon EF-S 		AF-Lens
Nikon F 	    	AF-Body
Four Thirds 		AF-Lens
Pentax KAF 		AF-Body
Pentax KAF2 		AF-Body
Pentax KAF3 		AF-Lens
Alpha / Minolta AF 	AF-Body
Sigma SA 		AF-Lens

Dit zijn dus de standaard waarden, voor de lenzen waarbij geen sprake is van bijvoorbeeld HSM.

Nou zou het zomaar kunnen dat ik subtiele foutjes ga maken tijdens het splitsen en ook bestaat het risico dat er foute koppelingen overblijven na het splitsen, bijvoorbeeld reviews/prijzen/V&A advertenties van de Nikon variant bij de Canon variant etc.

Vandaar in overleg met de FG crew dit topic.
Al jullie ogen zien namelijk veel meer dan de mijne alleen, dus wil ik jullie bij deze vragen om de komende tijd extra oplettend te zijn bij het bekijken van dergelijke producten in de Pricewatch. Zie je een gesplitst product waar iets niet in orde is, geef dat dan in dit topic even duidelijk aan, zodat het gefixt kan worden :)

Let's make things better, zullen we maar zeggen :P

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ik vraag me af waarom je wel een onderscheid maakt tussen EF en EF-S, maar bij de rest van de mounts geen crop-subcategorie maakt. Bij het third party-spul is het juist vaak zo dat ook het crop-glas gewoon op de aps-h / FF-cams van canon past...

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Henk schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 14:50:
Ik vraag me af waarom je wel een onderscheid maakt tussen EF en EF-S, maar bij de rest van de mounts geen crop-subcategorie maakt. Bij het third party-spul is het juist vaak zo dat ook het crop-glas gewoon op de aps-h / FF-cams van canon past...
Hoe bedoel je dat precies, in het tabelletje in mijn startpost of bij de producten zelf? Want ik geef bij een Sigma lens voor Canon juist aan dat ie een EF mount heeft en niet EF-S, ook al is het een Sigma DC objectief :)

Dat tabelletje is gewoon een algemeen tabelletje wat ik ooit heb opgesteld tijdens een vorige schoonmaak actie, om overal die focus mechanisme spec correct in te kunnen vullen. EF-S is voor de Sigma lenzen dan inderdaad niet van belang, maar ik had gewoon even het hele tabelletje overgenomen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Orion84 op 14-02-2009 14:54 ]

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 30-12-2025
Ow, nee, wacht ff :) Ik was in de veronderstelling dat die tabel een leidraad was voor het opsplitsen, dus dat je crop-3rdparty-glas ook in de EF-S categorie ging scharen, net zoals dat je voor Nikon een motorized versie zou maken en een non-motorized.

Nee, prima indeling zo. Maar maken jullie dan voor bijvoorbeeld twee versies van een lens ook verschillende varianten? Neem een tamron 17-50/2.8, die is een tijdje met en zonder motor leverbaar geweest op de F-mount. Zijn dat dan twee aparte artikelen, of gooi je die wel op één hoop?

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Dat zijn in feite twee verschillende producten, en dus behandelen we ze in theorie ook als zodanig. Zie bijvoorbeeld ook:
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro (Nikon)
pricewatch: Sigma 17-70mm F2.8-4.5 DC Macro HSM (Nikon)

Maar dat zal er in de praktijk ook van afhangen van in hoeverre de fabrikant duidelijk onderscheid maakt, qua naamgeving, maar ook qua EAN codes. Het kan dus gebeuren dat alleen de courante versie uiteindelijk de Pricewatch haalt, omdat van de oude geen EAN te vinden is, of dat die hetzelfde was, etc. Maar ik zal er in elk geval op letten dat dat allemaal zo goed mogelijk klopt :)

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Kleine tip: Maak van Four Thirds: FT en van Micro Four Thirds (die ik nu nog niet zie): MFT. Dit zijn ook de afkortingen die door zowat alle users worden gebruikt.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Ik ben er zelf eigenlijk wel voorstander van om het uit te schrijven zo lang dat geen problemen oplevert in de layout en bij geen enkele Sigma lens die nu in de PW staat is dat een probleem.

Micro Four thirds mist inderdaad in mijn tabel, maar daar zijn ook (nog) geen Third Party lenzen voor, voor zover ik weet?

• Kwintessens
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 06-01 22:25
Orion84 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:58:
Ik ben er zelf eigenlijk wel voorstander van om het uit te schrijven zo lang dat geen problemen oplevert in de layout en bij geen enkele Sigma lens die nu in de PW staat is dat een probleem.

Micro Four thirds mist inderdaad in mijn tabel, maar daar zijn ook (nog) geen Third Party lenzen voor, voor zover ik weet?
Klopt, lette ff niet op, zijn sowieso nog maar 2 lenzen voor te krijgen. :P Heb er niks op tegen trouwens dat het voluit geschreven wordt, dacht alleen dat het makkelijker zou zijn.

• Wijnands
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:48
Fijn initiatief, uiteraard controleren we je!

+++Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Een tijdje druk geweest met andere dingen, maar inmiddels zijn er weer een paar lenzen gesplitst:

Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC II HSM
Sigma 50-500mm f/4.0-6.3 EX DG APO RF HSM
Sigma 55-200mm f/4.0-5.6 DC

Sigma 50-200mm F4-5.6 DC OS HSM nieuw toegevoegd.

Alle lenzen die in de lens chart boven deze lenzen staan waren al gedaan, voor de duidelijkheid.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Sigma 70-200 F2.8 EX DG MACRO HSM II was al gesplitst toegevoegd
Wel een paar oude 70-200's op EOL gemikt

Sigma 70-300mm F4-5.6 DG APO Macro gesplitst
Sigma 70-300mm F4-5.6 DG Macro gesplitst
Sigma 100-300mm F4 EX DG APO IF HSM gesplitst

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter

• Dannr
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 29-12-2025
Orion84 schreef op zaterdag 18 april 2009 @ 17:46:
Een tijdje druk geweest met andere dingen, maar inmiddels zijn er weer een paar lenzen gesplitst:

Sigma 50-150mm f/2.8 EX APO DC II HSM
Die lijkt niet helemaal goed gesplitst, er staat er nog eentje tussen zonder systeemaanduiding (met twee reviews) Oh nee die is van de oude versie. Never mind.
Hier staan 4 reviews bij, die nu allemaal onder de (Sigma) variant staan; die van Wijnands is echter volgens mij Nikon, en die van Cloud zou best eens Canon kunnen zijn. De andere twee kan ik niet plaatsen.

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Op zich zijn de reviews natuurlijk wel voor alle producten hetzelfde, aangezien de optics niet anders zijn.

Die kunnen vast niet gekoppeld worden aan meerdere producten?

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Voor zover ik weet kan dat inderdaad niet. Ik heb al wel gezorgd dat de V&A advertenties en prijzen gecorrigeerd zijn, maar de reviews mogen inderdaad ook nog wel even herkoppeld worden, goeie tip :)
Dannr schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:03:
[...]

Die lijkt niet helemaal goed gesplitst, er staat er nog eentje tussen zonder systeemaanduiding (met twee reviews) Oh nee die is van de oude versie. Never mind.
Die heb ik maar even op EOL (end of life, dus prijsloos) gezet, aangezien die lens gewoon discontinued is volgens Sigma. Een aantal van de prijskoppelingen verwees ook al naar de nieuwe versie en zo. Zoals gezegd concentreer ik me in de eerste plaats op de courante lenzen, aangezien het corrigeren van die ouwe meuk een beetje zonde van de tijd is.

[ Voor 61% gewijzigd door Orion84 op 21-04-2009 15:40 ]

• Hooglander1
  • Registratie: September 2003
  • Niet online

Hooglander1

Zot intellegent

Misschien een idee om de devvers een keer lief aan te kijken voor een feature? Het is redelijk uniek, maar het zou wel een goede toevoeging zijn.

Lid van de Tweakers Kenwood TTM-312 club.

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Hooglander1 schreef op dinsdag 21 april 2009 @ 15:36:
Misschien een idee om de devvers een keer lief aan te kijken voor een feature? Het is redelijk uniek, maar het zou wel een goede toevoeging zijn.
Mja, maar het is lastig om vast te stellen in hoeverre een review echt representatief is voor al die varianten en zo. Generieke productreviews en dus het koppelen van reviews aan meerdere producten is niet echt wenselijk wat 'ons' betreft.

Verder zal het opnieuw koppelen van de productreviews ook nog even op zich laten wachten, aangezien we zojuist tot de ontdekking gekomen zijn dat we dat als crew niet kunnen, anders dan door in de database te duiken. Dus dat ga ik eerst eens even aankaarten bij de devvers :)

Verwijderd

Volgens mij kun je niet eens dezelfde lensen maar met een andere mount op één hoop gooien, en er maar vanuit gaan dat ze hetzelfde presteren. Je zit nog steeds met het verschil tussen FF en crop (x1,5 x1.6 en x2.0)
En de ene camera is de andere weer niet.

Verwijderd

Maar deze actie is wat dat betreft nuttiger voor het zoeken van een lens die op jouw merk camera aansluit, als je, zoals het voorheen in de PW stond, bv. één van de wat minder bekende merken hebt. Bv. Pentax, dan had je vaak maar bij een deel van de shops die die lens hebben een hit; dwz deze shop heeft die lens óók in Pentax mount. Meeste (niet alle) shops hebben wel de Canon en Nikon variant van een bep. Sigma lens bijvoorbeeld, maar niet altijd ook de Sony of Pentax mount ervan.

Door dit nu zo te doen hef je dat probleem op en dat lijkt me nuttiger dan het wel of niet bij elkaar gooien van één type lens van verschillende mounts ivm de prestaties. Het lijkt me dat mensen die gebruiken maken van de PW om een bep. lens te zoeken vaak al merk (camera) gebonden zijn, of merk (camera) georiënteerd zoeken.
Of de Nikon Sigma 18-50 F2.8 beter presteert dan dezelfde lens in Pentax mount, doet er niet zoveel toe als je speficiek op zoek bent naar die Pentax mount; je keuze ligt dan al vast, of die Nikon het nou beter doet of niet.

Fijne actie Orion. Gaat een hoop tijd in zitten denk ik _/-\o_

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Kost inderdaad wel een "paar" uurtjes, maar dan heb je ook wat :)

Nog meer vissenoogjes:

Sigma 8mm F3.5 EX DG Circular Fisheye gesplitst
Sigma 10mm F2.8 EX DC Fisheye HSM nieuw toegevoegd
Sigma 15mm F2.8 EX DG Diagonal Fisheye gesplitst

Einde van Sigma begint wel een beetje in zicht te komen, enkel de primes en TC's nog :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter

• Erasmo
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

Erasmo

Laadpaaljager

Goed bezig Orion, je zal nu zo'n beetje alle Sigma's hebben gehad toch?

Doet iets met stroom, motors en nu ook auto's op YouTube

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Alleen de drie teleprimes nog en de twee teleconverters :)

[ Voor 4% gewijzigd door Orion84 op 03-05-2009 17:50 ]

Verwijderd

Echt goed bezig zo (Y) Dit is een nuttige actie :)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
Vandaag de Tamron lenzen gesplitzord :Y)

• Orion84

Orion84

Fotogenie(k)?

Topicstarter
En Tokina is ook gedaan :)

Pagina: 1