Ondanks dat mijn hd's van zichzelf al stil zijn (2xHD501LJ) vond ik mijn pc nog niet stil genoeg, het waren vooral de trillingen van de hardeschijven die door mijn kast (Centurion 590) goed hoorbaar zijn. Om dat op te lossen kun je van die 'hd silencers'' kopen, maar die zijn al snel zo'n 20 euro p/s. Na wat rond te hebben gezocht op internet kwam het idee om ze op te hangen in elastiek, echter zou dit slecht zijn voor de hardeschijf prestaties omdat hij zijn trillingen niet meer kwijt kan en dus de kop vaker op de verkeerde plek zit. Ik heb hier zo mijn twijfels bij.
Zo hangen ze er nu bij:

De harde schijven hangen stevig in het gespannen koordelastiek van ongeveer 2 mm dik.
Ook zijn ze geaard via een draadje met een schroefje aan de kast (niet op de foto te zien).
Het is echt een genot voor het oor, de trillingen zijn van klankkast niveau naar zachte tikjes in de harde schijf gegaan. Echter zou dit dus slecht zijn voor de schijven en de prestaties, daarom ik heb wat testjes gedaan met hdtune;
Disk 1 is een dataschijf met backups.
Disk 2 is opgedeeld in partities voor windows en programma's en een voor multimedia.
Zie hier de resultaten. pop-ups @imageshack!
de temp is inmiddels alweer rond de 20 graden door een fan die er zachtjes overheen blaast.
(waarom heeft mijn 2de hardeschijf eigenlijk zo'n onregematige transfer rate?)
Of hier in een tabelletje:
Ik heb de test 2 keer herhaald op het zelfde moment na een reboot, dus 2 keer met elastiek en 2 keer in het normale rekje welke bij mijn kast hoort. Beide keren kwamen er vrijwel de zelfde resultaten uit.
Ook al is het verschil misschien klein, de hd's presteren wel iets beter dan in de normale ophanging. Dit is juist het tegenovergestelde van wat vele op forums (oa hier op tweakers) beweren.
Mijn vraag is dus, kan dit nu echt kwaad om de harde schijven zo op te hangen?
Het is lekker stil zo, maar als ik hiermee de levensduur van mijn harde schijven verkort hang ik ze liever normaal terug.
Zo hangen ze er nu bij:

De harde schijven hangen stevig in het gespannen koordelastiek van ongeveer 2 mm dik.
Ook zijn ze geaard via een draadje met een schroefje aan de kast (niet op de foto te zien).
Het is echt een genot voor het oor, de trillingen zijn van klankkast niveau naar zachte tikjes in de harde schijf gegaan. Echter zou dit dus slecht zijn voor de schijven en de prestaties, daarom ik heb wat testjes gedaan met hdtune;
Disk 1 is een dataschijf met backups.
Disk 2 is opgedeeld in partities voor windows en programma's en een voor multimedia.
Zie hier de resultaten. pop-ups @imageshack!
de temp is inmiddels alweer rond de 20 graden door een fan die er zachtjes overheen blaast.
(waarom heeft mijn 2de hardeschijf eigenlijk zo'n onregematige transfer rate?)
Of hier in een tabelletje:
Schijf | Avg. transfer rate (mb/s) | Acces time (ms) |
Disk 1 | 64.9 | 16.4 |
Disk 1 elastiek | 65.2 | 14.1 |
Disk 2 | 55.8 | 15.1 |
Disk 2 elastiek | 59.0 | 14.5 |
Ik heb de test 2 keer herhaald op het zelfde moment na een reboot, dus 2 keer met elastiek en 2 keer in het normale rekje welke bij mijn kast hoort. Beide keren kwamen er vrijwel de zelfde resultaten uit.
Ook al is het verschil misschien klein, de hd's presteren wel iets beter dan in de normale ophanging. Dit is juist het tegenovergestelde van wat vele op forums (oa hier op tweakers) beweren.
Mijn vraag is dus, kan dit nu echt kwaad om de harde schijven zo op te hangen?
Het is lekker stil zo, maar als ik hiermee de levensduur van mijn harde schijven verkort hang ik ze liever normaal terug.