HDD's ophangen in elastiek slecht?

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 05-09 12:10
Ondanks dat mijn hd's van zichzelf al stil zijn (2xHD501LJ) vond ik mijn pc nog niet stil genoeg, het waren vooral de trillingen van de hardeschijven die door mijn kast (Centurion 590) goed hoorbaar zijn. Om dat op te lossen kun je van die 'hd silencers'' kopen, maar die zijn al snel zo'n 20 euro p/s. Na wat rond te hebben gezocht op internet kwam het idee om ze op te hangen in elastiek, echter zou dit slecht zijn voor de hardeschijf prestaties omdat hij zijn trillingen niet meer kwijt kan en dus de kop vaker op de verkeerde plek zit. Ik heb hier zo mijn twijfels bij.

Zo hangen ze er nu bij:
Afbeeldingslocatie: http://img99.imageshack.us/img99/9568/hdsehq2.jpg

De harde schijven hangen stevig in het gespannen koordelastiek van ongeveer 2 mm dik.
Ook zijn ze geaard via een draadje met een schroefje aan de kast (niet op de foto te zien).
Het is echt een genot voor het oor, de trillingen zijn van klankkast niveau naar zachte tikjes in de harde schijf gegaan. Echter zou dit dus slecht zijn voor de schijven en de prestaties, daarom ik heb wat testjes gedaan met hdtune;

Disk 1 is een dataschijf met backups.
Disk 2 is opgedeeld in partities voor windows en programma's en een voor multimedia.

Zie hier de resultaten. pop-ups @imageshack!
de temp is inmiddels alweer rond de 20 graden door een fan die er zachtjes overheen blaast.
(waarom heeft mijn 2de hardeschijf eigenlijk zo'n onregematige transfer rate?)

Of hier in een tabelletje:
SchijfAvg. transfer rate (mb/s)Acces time (ms)
Disk 1 64.916.4
Disk 1 elastiek65.214.1
Disk 2 55.815.1
Disk 2 elastiek59.014.5

Ik heb de test 2 keer herhaald op het zelfde moment na een reboot, dus 2 keer met elastiek en 2 keer in het normale rekje welke bij mijn kast hoort. Beide keren kwamen er vrijwel de zelfde resultaten uit.

Ook al is het verschil misschien klein, de hd's presteren wel iets beter dan in de normale ophanging. Dit is juist het tegenovergestelde van wat vele op forums (oa hier op tweakers) beweren.

Mijn vraag is dus, kan dit nu echt kwaad om de harde schijven zo op te hangen?
Het is lekker stil zo, maar als ik hiermee de levensduur van mijn harde schijven verkort hang ik ze liever normaal terug.

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0rbit
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18-03-2021
Ik heb dit jaren zo gedaan (tot ik geld wou uitgeven voor silencers) en heb er nooit echt problemen van ondervonden. Zeker met een fan zou dit geen probleem moeten zijn!

Ik ben geheel voldaan, dank u wel!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 14-08 12:22

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zeer netjes opgehangen, en zoals ik uit je HD-Tune benchmarks kan halen is inderdaad in de elastieken efficienter, dit kan ook zijn door toevallig een koude ochtend, een programma extra op de achtergrond etc.

Verder had ik volgens mij op tweakers een artikel gelezen dat geluid (in feite niets anders dan trillingen) de prestaties van je harde schijven verslechterde. Omdat je harde schijven nu stiller hangen zouden ze dus in theorie volgens dat artikel beter presteren.

offtopic:
Waar heb je dat vette elastiek weg, zou je een metertje of 3 op kunnen sturen?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Nolani schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:18:
Echter zou dit dus slecht zijn voor de schijven en de prestaties, daarom ik heb wat testjes gedaan met hdtune
De hd kan wel z'n trillingen kwijt, deze worden namelijk geabsorbeerd door de elasticiteit van de elastiek. Bij een kwalitatieve kast (zonder elastiek-montage) worden de trillingen geabsorbeerd door de elasticiteit van de kast, bij een slechte kast worden de trillingen versterkt door resonantie.

Ik zie geen probleem met jouw opstelling.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat door dit soort ophangingen je seektijd van je kop vergroot kan worden? Dunno of het waar is...

specs

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:55:
[...]

De hd kan wel z'n trillingen kwijt, deze worden namelijk geabsorbeerd door de elasticiteit van de elastiek. Bij een kwalitatieve kast (zonder elastiek-montage) worden de trillingen geabsorbeerd door de elasticiteit van de kast, bij een slechte kast worden de trillingen versterkt door resonantie.

Ik zie geen probleem met jouw opstelling.
Bij een kwalitatieve kast, zoals bij bijna alle antecs, wordt de harde schijf op een rubbertje gemonteerd (met langere schroefjes dus) waardoor je ook helemaal niets hoort. ;) En zo'n case hoeft helemaal niet duur te zijn. Ik heb onlangs nog een sonata III besteld voor iemand aan 108 euro. 500 Watt voeding, hard disk rubbertjes, alles wat je maar wil

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

alvi, een Centurion 590 heeft een 4-in-3-device module om 4 harde schijven in 3 5,25"-bays kwijt te kunnen, hier schroef je je harde schijven met langere schroeven tegen rubbertjes aan.

Ikzelf had hier eerst ook m'n harde schijven in, maar deze zorgde er voor dat m'n kast ging resoneren ondanks het feit dat ik de boel tegen/met rubbers vast had geschroefd. Inmiddels heb ik zelf ook in m'n Centurion 590 de boel in elastieken hangen:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• The Realone
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 02:22
Volgens mij is het enige waar je op moet letten dat elastiek na een lange tijd nogal uit kan drogen en spontaan kan knappen. Ik weet niet wat voor elastiek je hier gebruikt heb, het ziet er wel vrij sterk uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Het artikel wat ik bedoelde eindelijk gevonden, het stond op hw.info ;)
Schreeuwen vertraagt harde schijven
Een medewerker van Sun Microsystems heeft ontdekt dat schreeuwen tegen harde schijven een negatieve invloed heeft op de prestaties van deze harde schijven. Trillingen in de lucht, bijvoorbeeld veroorzaakt door stembanden, zouden een hogere vertraging bij het uitvoeren van lees- en schrijfbewerkingen opleveren.

Ter ondersteuning van zijn bewering heeft de medewerker een video, waarop de effecten van schreeuwen tegen harde schijven in een server te zien zijn, opgenomen. Deze video heeft hij op YouTube geplaatst en is hier te bekijken.
Niet helemaal de stilte die ik bedoel, maar herrie (eventueel van andere harde schijven) kan dus wel degelijk effect hebben.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Wiethoofd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 17:21:
alvi, een Centurion 590 heeft een 4-in-3-device module om 4 harde schijven in 3 5,25"-bays kwijt te kunnen, hier schroef je je harde schijven met langere schroeven tegen rubbertjes aan.

Ikzelf had hier eerst ook m'n harde schijven in, maar deze zorgde er voor dat m'n kast ging resoneren ondanks het feit dat ik de boel tegen/met rubbers vast had geschroefd.
Precies, ik heb ook van alles geprobeerd, hd's strak tegen die rubbertjes aan, los, de module zelf vast tegen de kast aan en los, maar niks hielp echt. Ik heb ze nu in die elastieken hangen en dat werkt perfect.
maratropa schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:57:
Volgens mij heb ik ook wel eens gelezen dat door dit soort ophangingen je seektijd van je kop vergroot kan worden? Dunno of het waar is...
Precies, die verhalen kwam ik ook tegen, ik merk hier geen verschil, en de testjes met hdtune presenteren het tegenovergestelde 8)7

Ik laat het zo maar even hangen, ik merk het vanzelf wel wanneer de prestaties onderuit gaan maar ik denk niet dat dat gaat gebeuren.

Het elastiek wat ik gebruik is koordelastiek, het is erg sterk. Het bestaat uit een soort rubberen (droogt dus wel uit) kern van 5 of 6 kleinere elastiekjes. De mantel is gewoon een soort nylon. Ik zal dus wel om de zo veel tijd even kijken hoe ze erbij hangen en hoe het met de elastieken is.
Wiethoofd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:06:
Het artikel wat ik bedoelde eindelijk gevonden, het stond op hw.info ;)

[...]

Niet helemaal de stilte die ik bedoel, maar herrie (eventueel van andere harde schijven) kan dus wel degelijk effect hebben.
Dat verklaart mijn resultaten met hdtune, ze hangen nu totaal trillingsvrij en los van elkaar en de rest van de kast, dus gaan de zoektijden omhoog.

Maar waarop zijn die negatieve adviezen dan gebaseerd? Iets met behoud van energie; De energie die normaal 'nodig' is voor het trillen gaat nu ergens anders heen, gevolg: slecht voor je hd.
Maarja, aan de andere kan klopt dat natuurlijk ook niet, de hd trilt wel, alleen kan de kast nu niet resoneren.

Ik heb dat elastiek trouwens bij een 'handwerk/naaimachine winkeltje' gehaald, was 1 euro per meter. Voor dat bedrag kun je het ook wel op internet vinden

[ Voor 25% gewijzigd door Nolani op 14-02-2009 18:18 ]

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Nolani schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:10:
Precies, ik heb ook van alles geprobeerd, hd's strak tegen die rubbertjes aan, los, de module zelf vast tegen de kast aan en los, maar niks hielp echt. Ik heb ze nu in die elastieken hangen en dat werkt perfect.
Op zich stom van Coolermaster dat het niet af fabriek al meteen stil is ;) Gelukkig valt het op te lossen.
Maar waarop zijn die negatieve adviezen dan gebaseerd? Iets met behoud van energie; De energie die normaal 'nodig' is voor het trillen gaat nu ergens anders heen, gevolg: slecht voor je hd.
Maarja, aan de andere kan klopt dat natuurlijk ook niet, de hd trilt wel, alleen kan de kast nu niet resoneren.
De harde schijven 'trillen' nu in het elastiek, en aangezien het koordelastiek genoeg rubber bevat en die nylon laag er omheen heeft gaat het trilgeluid verloren, ook omdat het niet snel genoeg kan trillen. Als je een normale 3,5" vast schroeft in een kast zonder rubbers is het direct metaal op metaal wat dus lekker mee kan gaan trillen.
Ik heb dat elastiek trouwens bij een 'handwerk/naaimachine winkeltje' gehaald, was 1 euro per meter. Voor dat bedrag kun je het ook wel op internet vinden
Ja, maar jou kleurtje is wat vetter ;), en waarom heb je trouwens je elastieken maar een halve keer ingegedraaid? Ik heb 2 a 3x de elastieken ingedraaid en de harde schijven er tussen gewurmd, zo heb ik m'n kast keurig naar meerdere lans kunnen slepen zonder een harde schijf onderin m'n kast terug te vinden. Een WD Velociraptor is te geniaal als je die in elastieken op wilt hangen, hier zitten grote ribbels in de koelribben en blijft het elastiek keurig 'steken'.

offtopic:
Hoe heb je je ventilator(en) aan de voorkant vastgemaakt? Ik heb nu 2x een 120mm fan tussen geluidsisolatie geklemd wat heerlijk stil hangt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

volgens mij worden de trillingen wel heeeel erg versterkt door die elastieken. ligt er ook wel aan hoe stug of ze zijn maar dat weet ik niet. maar de levensduur zal er wel minder om worden lijkt me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd

Wiethoofd

Broadcast TOM

Volgens mij worden ze juist door de elastieken opgevangen waardoor je een stiller en trilvrij(er) systeem krijgt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nolani
Wiethoofd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 18:29:

Op zich stom van Coolermaster dat het niet af fabriek al meteen stil is ;) Gelukkig valt het op te lossen.
't zal ongetwijfeld wel wat helpen, maar veel is het inderdaad niet. En we zitten hier niet voor niets op tweakers.
De harde schijven 'trillen' nu in het elastiek, en aangezien het koordelastiek genoeg rubber bevat en die nylon laag er omheen heeft gaat het trilgeluid verloren, ook omdat het niet snel genoeg kan trillen. Als je een normale 3,5" vast schroeft in een kast zonder rubbers is het direct metaal op metaal wat dus lekker mee kan gaan trillen.
Zoiets zal het wel zijn ja. Dat hangt het er ook nog eens van af wat voor je kast je hebt, want iedere kast heeft een eigen 'resonantie'.
Ja, maar jou kleurtje is wat vetter ;), en waarom heb je trouwens je elastieken maar een halve keer ingegedraaid?
Tsja, waarom eigenlijk? weet het niet. Het zit goed vast, ik verplaats mijn pc kast vrijwel nooit dus hangen ze voorlopig prima zo. Ik zou ze nog wel eens een slagje kunnen geven ja, maar dit elastiek is echt heel sterk, dat je denk van knijpt tie m'n schijf niet fijn.
Ik zal van de week nog wel even langs kunnen gaan, maar als je al jou 6 (?) schijven wilt ophangen heb je wel wat meer dan 3 meter nodig. Ik heb stukken van 50cm, dus grofweg 1 meter per schijf.
offtopic:
Hoe heb je je ventilator(en) aan de voorkant vastgemaakt? Ik heb nu 2x een 120mm fan tussen geluidsisolatie geklemd wat heerlijk stil hangt
Je boft dat m'n pc kast vrij staat zodat ik er makkelijk bij kan.

Ik heb hem vastgemaakt met een veter en wat knooptechnieken;
Afbeeldingslocatie: http://img87.imageshack.us/img87/4153/dscf7769se1.jpg
De fan hangt dus tussen een veter die gespannen is tussen de schroefdraadjes, ik moest wel de filtertjes wat vaster zetten, anders gingen deze in de fan zitten.

En vanaf de zijkant:

Afbeeldingslocatie: http://img25.imageshack.us/img25/5015/dscf7770fx6.jpg
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 19:10:
volgens mij worden de trillingen wel heeeel erg versterkt door die elastieken. ligt er ook wel aan hoe stug of ze zijn maar dat weet ik niet. maar de levensduur zal er wel minder om worden lijkt me
Hoe kunnen ze de trillingen versterken? Als dat zo zou zijn, dan zijn er een hoop toepassingen in de wereld in eens niet meer mogelijk.
Ik denk nu juist dat het niet echt kwaad kan, de elastieken zijn stevig zat.

[ Voor 15% gewijzigd door Nolani op 14-02-2009 23:41 ]

Flickr!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dutchtraveller
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-07 02:33
Trillingen zijn slecht voor harde schijven.
Als je meerdere schijven hebt kunnen ze gaan resoneren (komt voor vooral voor als je meerdere identieke schijven gebruikt zoals in Raid array's).
Schijven bedoeld voor Raid array's hebben speciale voorzieningen om trillingen tegen te gaan en te compenseren.
Door de trillingen wordt het voor de koppen van de schijf moeilijker om het juiste spoor te vinden.
Die sporen zijn zo smal dat een stevige trilling of een flinke schreeuw ze uit het spoor kan doen raken.
Met dit rubber worden de trillingen onderdrukt waardoor de koppen sneller het juiste spoor kunnen vinden.
Dat is ook aan de benchmarks te zien.

Dit lijkt me dus een uitstekend idee. Ik ga het ook toepassen.

[ Voor 9% gewijzigd door Dutchtraveller op 14-02-2009 20:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweetyH
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 29-07 16:45
Of een elastiek (of wat voor materiaal dan ook) trillingen versterkt hangt af van een aantal zaken maar vooral van het gewicht van wat er aan (tussen) hangt, lengte van het elastiek, de spankracht van het elastiek, de frequentie van de trilling en de 'eigentrilling' of resonantie-frequentie van het geheel.

Daar kan je heel wat metingen en berekeningen op los laten, maar aangezien bij de meting van 'Nolani' de Transfer rate toenam en de Acces time afnam bij het gebruik van elastiek, mag je denk ik gerust aannemen dat de sporen op de harde schijf juist gemakkelijker gevonden kunnen worden. Blijkbaar is ophangen van een harddisk tussen gespannen koordelastiek beter dan vastschroeven in de kast.

Ik heb het meteen ook geprobeerd en merk dat de harddisk nu ook koeler blijft, waarschijnlijk om dat 'ie nu aan alle kanten omringd wordt door (vrij stromende) lucht.

Dank voor de tip!
Pagina: 1