Toon posts:

Saphire HD Radeon 3870x2 defect, garantie probleem

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dag iedereen

3 weken geleden heb ik een defecte grafische kaart naar de winkel teruggebracht om deze te laten nazien/herstellen. Deze week kreeg ik het bericht dat deze kaart niet meer leverbaar is en dat ze deze crediteren naar de huidige waarde, nl. 130.09 euro excl. BTW. Als je weet dat deze kaart nieuw 296.69 euro excl. BTW gekost heeft en dat deze kaart nog maar sinds eind mei 2008 - begin juni 2008 in gebruik was vind ik dit een dikke tegenvaller. Verdere uitleg over wat er mis is met deze kaart heb ik niet gekregen. Nu vraag ik mij af in hoeverre deze manier van handelen wettelijk is, of ze mij niet moeten vergoeden voor de aankoopwaarde van de kaart. Ik heb immers betaald voor een kaart die goed werkte en die langere tijd zou meegaan, nu krijg ik nog niet eens de helft van de waarde van wat de kaart bij aankoop gekost heeft.

Graag jullie mening aub, alvast bedankt!

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Normaal is men verplicht om eerst proberen het product te herstellen tenzij de herstelling niet kan of buitensporig veel zou kosten. Tweede optie is vervanging door hetzelfde product of een gelijkaardig tenzij die buitensporig veel zou kosten of niet zou kunnen.

Als men dat niet kan aanbieden dan is de derde optie ontbinding van de koop. Maar hier mag men een bedrag aftrekken voor de periode waarin je vruchtgebruik van de kaart hebt gehad. Wat dat bedrag dan is hangt af van de aard van het product natuurlijk.

Ontbinding van de koop moet overigens in geld gebeuren en niet met een waardebon aangezien je de keuze moet overhouden om naar een andere winkel te gaan.

Als ik jou was zou ik een gelijkaardige kaart qua prestaties bij die winkel uitzoeken en hen voorstellen om je die kaart te geven. Al dan niet met een kleine bijbetaling.

Verwijderd

Naar mijn weten heb je gewoon simpel recht op de dagwaarde, die zij nu dus op 139.09 euro ex hebben gesteld. Don't pin me down on it though. Ik zou zeggen, bel f met de consumentenbond met je vraag.

• Format-C
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 26-01 14:58

Format-C

Tracing Rays

Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:52:
Deze week kreeg ik het bericht dat deze kaart niet meer leverbaar is en dat ze deze crediteren naar de huidige waarde
http://tweakers.net/price...Field=prijs&orderSort=asc

Daar zijn ze nog wel leverbaar. Ook bij de leverancier. Misschien kan je dat aan de winkel laten zien? Anders eventueel genoegen nemen met de dagwaarde, en een HD4850 of HD4870 aanschaffen. Of die terugkrijgen.

[ Voor 10% gewijzigd door Format-C op 14-02-2009 12:11 ]

Ducati 899 Panigale / CM MB511 RGB/ 7800X3D @ ML360R RGB/ RTX5090 Phantom/ Gbyte B650 GAMING PLUS/ 32GB G.Skill Z5 6000 CL30 / Team M2 1TB/ 990Pro M2 1TB/ MX500 1TB/ 5TB SATA / Gbyte WBAX200/ Corsair 1000w/ Scarlett Solo / AOC AG493UCX/ LG 65" OLED TV

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Tja, vaak staan oude kaarten nog voor redelijk hoge prijzen in de pricewatch maar of dat echt de dagwaarde is? Die is erg moeilijk te bepalen. Je kan in ieder geval wel zeggen dat je er niet akkoord mee bent.

• mhindrik
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 26-01 10:54
Ik citeer graag even de reclames die je vaak ziet:

Als een product buiten jouw schuld om kapot is gegaan, moet de winkelier voor herstel of passende vervanging zorgen.

Of te wel de zaak waar jij hem heb gehaald mag niet zo 1 2 3 jou afschepen met 139 euro en behoren de videokaart te herstellen of te vervangen.

Ik zou geen genoegen nemen met die 139 euro.

Alle vragen hebben een antwoord

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Volgens mij heb je recht op een andere kaart. Die moet minimaal de zelfde prestaties hebben als je oude kaart. Er zijn nu genoeg kaarten te koop die het zelfde presteren, of iets sneller zijn.

Ik denk niet dat je recht hebt op de orginele aankoopwaarde. Dan zou namelijk iedereen de kaart gaan slopen net voordat de garantie is afgelopen, en met dat geld een nieuwe kaart kunnen kopen die veel sneller is. En zo werkt het natuurlijk niet.

Volgens mij heb je recht op de dagwaarde, of een gelijkwaardige kaart. Dat laatste is natuurlijk veel intressanter.

[ Voor 15% gewijzigd door PilatuS op 14-02-2009 19:52 ]

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

VB is voor technische vragen over Videoplanken & Beeldkanonnen. Juridische/servicetechnische vragen horen in het Shoppig Forum

Move:
VB -> SF

On topic:
Een leverancier moet als een product binnen de redelijk te verwachten levensduur de geest geeft een van de volgende drie dingen doen:

- herstellen
- vervangen met een minimaal gelijkwaardig product
- dagwaarde uitkeren (waarmee je dus zelf een minimaal gelijkwaardig product kunt kopen)

Welke van de drie hij kiest mag de leverancier zelf weten. De leverancier heeft dus prima recht te vergoeden. Vervolgens is de vraag of de geboden vergoeding redelijk is.

Als ik in Pricewatch kijk zie ik dat de goedkoopste 3870X2 momenteel EUR 181.10 kost. Ik zou dat eens voorleggen aan de leverancier en kijken wat hij daarop te zeggen heeft.

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Topicstarter
Mijn excuses voor het posten in het verkeerde Forum.

Verder dank ik jullie voor jullie raad en respons, ik zal er eens rustig over nadenken en zien hoe ik het kan aan boord leggen bij die winkelier.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
130 euro is inderdaad een beetje aan de lage kant. Een kaart die nu vergelijkbaar presteert zou ongeveer een HD4870 zijn, welke je voor ong. 200 euro moet kunnen scoren. Ik zou daarop aan sturen. :)
Pagina: 1