Puntjes in beeld na swap van Nvidia naar Ati

Pagina: 1
Acties:

• MeNTaL_TO
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 11-05 13:11

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Mijn vriendin vond het tijd om haar 8800GT te upgraden naar een ati 4870 (1GB), echter heeft ze nu het probleem dat zodra de pc aangaat, haar via analoog aangesloten Samsung 22" (type moet ik ff opzoeken) puntjes in het beeld heeft (bij het bios al) en er lijnen wegvallen. Dit gebeurt in windows ook en is erger naarmate de resolutie hoger is, op 1440x900 is het amper te zien, maar op 1680x1050 is het gewoon niet aan te zien.
Ook via DVI aangesloten gebeurt dit, tenzij we reduced DVI frequency aanvinken, dan is het beeld normaal, strak en storingsvrij.
We hoeven dus geen oplossing, maar ik zoek nog eigenlijk naar een verklaring, waarom heeft de 8800 dat bij analoog niet en de Ati wel, waarom zelfs bij een lowres beeld als het bios en waarom is het probleem weg bij reduced DVI?

Heeft er iemand enig idee?

Overige specs (lijken me er niet echt toe doen):
Intel C2D 6750
Asus P5K
Coolermaster Real 520w voeding
4 GB ddr-2 (800)
Vista Ultimate

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Ganondorf_875
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 17-12-2021
Als het probleem al bij de POST voorkomt, zoals jij zegt, dan is het geheugen van de nieuwe kaart misschien kapot.

Als ik vezels moet eten dan vreet ik mijn trui wel op...

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Maar waarom is het dan weg bij reduced DVI frequency?
Is er een manier om dat geheugen te testen?

Wenn ist das Nunstruck git und Slotermeyer? Ja!... Beiherhund das Oder die Flipperwaldt gersput! The Hornets of Hades have descended upon me

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
OCCT heeft een GPU memtest :)
Al eens opgezocht wat reduced DVI frequency exact doet?

[ Voor 49% gewijzigd door Malantur op 14-02-2009 14:09 ]

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Malantur schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 14:01:
OCCT heeft een GPU memtest :)
Al eens opgezocht wat reduced DVI frequency exact doet?
Ja, al nagekeken, zie http://www.playtool.com/pages/dvicompat/dvi.html (kopje: Reduced blanking)
Gekke is alleen, na herstarten staat het vinkje nog wel aan, maar zijn de verschuivende lijnen er wel, ik moet daarna de optie uit en weer aanzetten en dan heb ik weer normaal beeld.
Ik heb het beeld gefilmd en zal deze straks online zetten.
[edit]
10800 fouten, echter op een 6600GT ook veel fouten en die doet het perfect, op mijn eigen laptop wil het programma niet starten.

[ Voor 11% gewijzigd door MeNTaL_TO op 14-02-2009 17:16 ]

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
Weet iemand of die geheugenfouten normaal zijn?

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 15:36
Ik heb zelf even 2 loops gedaan op mijn 9600 GT, geen enkele fout gevonden...
Probeer zelf misschien ook nog een keer met je 8800 GT, als die er nog ligt.
Misschien is dit het antwoord op je vraag:
1600 X 1200 and 1680 X 1050 with standard blanking can cause problems for weak DVI transmitters like on some older NVIDIA cards, but with reduced blanking they run at pixel clocks which rarely cause problems. Reduced blanking is really helpful in those kinds of cases.
Er staat dan wel 'like on soms older Nvidia cards', maar misschien dat deze nieuwe Ati er ook last van heeft (of je hebt gewoon een brakke kaart, te zien aan de geheugenfouten).
Test de kaart eens in een andere computer, als het probleem daar ook voorkomt dan wordt het RMA vrees ik.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• MeNTaL_TO

MeNTaL_TO

The future is not set

Topicstarter
De 8800GT terug erin, 0 fouten, met alternate gisteren al de afspraak gemaakt de kaart te gaan ruilen.
Snap alleen niet waarom de 6600gt kan ook zoveel fouten geeft, want die doet het weer wel prima.
Heb helaas wel zat pc's tot mijn beschikking met AGP, maar slechts 1 met pci-e, dus testen in een andere pc is helaas niet mogenlijk. (nadeel van werken op laptops).

Pagina: 1