Toon posts:

Na 3 jaar SATA een ATA en systeem word gek

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Omdat ik met geen mogelijkheid mijn Seagate SATA schijf aan de praat krijg heb ik er na 3 uur klooien maar een PATA ingehangen maar nu wordt het systeem pas echt gek.

Ik probeer op te starten vanaf CDROM (ATA33) om Windows XP setup te laden, de eerste keer was de PATA schijf ATA100 maar heel erg traag en na 5 minuten gebeurde er helemaal niks meer, andere CDROM drive erin geplaatst, nu is de PATA schijf opeens ATA33. Alles staat op autodetect. Het is nu zo langzaam dat er helemaal niks meer gebeurd.

Is mijn moederbord nu zo van slag omdat ik gestopt ben met de SATA schijf?

Het gekke is dat de WinXP setup de SATA niet wou herkennen, maar haalde ik de setup CD eruit dan startte Windows wel gewoon op vanaf diezelfde SATA schijf. Maar mijn install is zo corrupted dat ik wel opnieuw moet, maar dat lukt me dus met geen mogelijkheid.

Moederbord: Asus A7N8X deluxe (PCB v2.0)
SATA controller: Silicon Image 3112A
SATA disk: Seagate Barracuda 160GB
PATA disk: Western Digital Caviar 160GB

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 16-02 21:21

CoolGamer

What is it? Dragons?

Het gekke is dat de WinXP setup de SATA niet wou herkennen, maar haalde ik de setup CD eruit dan startte Windows wel gewoon op vanaf diezelfde SATA schijf. Maar mijn install is zo corrupted dat ik wel opnieuw moet, maar dat lukt me dus met geen mogelijkheid.
Voor Windows XP moet je drivers voor SATA zelf selecteren tijdens de installatie. De driver staat op deze pagina, moet je even op een floppy zetten. En dan tijdens de setup, zodra hij vraagt of hij extra drivers moet installeren, op F2 (geloof ik, is al weer even geleden dat ik XP ergens geïnstalleerd heb) drukken.

[ Voor 6% gewijzigd door CoolGamer op 13-02-2009 23:36 ]

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
F6 :P

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
OK sorry als ik niet duidelijk genoeg geweest ben in de startpost maar dat is het probleem niet.

Zo heb ik het indd altijd gedaan F6, floppy met de drivers erbij, SATA schijf selecteren en gaan met die banaan.

Nu echter lukte het niet, nadat ik ergens een FDD van zolder had gehaald en een 3,5" geleend van iemand kwam ik bij de blauwe schermen maar WinXP Setup "ziet" mijn Seagate SATA HDD niet.

Geprobeerd om de BIOS van m'n mobo te updaten voor versere controller firmware, maar die herkent het .BIN bestand dat ik 'm voer ook al niet.

Na uren kloten met de SATA de handdoek in de ring gegooid en dan maar een tragere ATA schijf erin gehangen, moet toch wat. Maar daar lukt het ook niet mee, nadat ik het BIOS gebeuren heb gehad gaat ie heel traag de CDrom doorzoeken, gaat dan op zwart net voor WinXP setup maar het vertrouwde blauwe scherm blijft uit. Paar keer rebooten, andere CD drive geprobeerd, andere flatcables, op gegeven moment had ik een PATA HDD die nog maar ATA33 had ipv 100, en de blauwe setup schermen bleven uit.

1x geprobeerd om alle HDD's los te koppelen en toen pruttelde de PC gewoon door, startte WinXP setup en kwam uiteindelijk op een scherm die zei dat er geen hard drives gevonden konden worden.

NO SHIT! haha..

Iemand enig idee?

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
Terug schakelen in snelheid betekend dat er ergens storing is, vermoedelijk heb je een conflict met de 2 ide apparaten, sluit deze eens anders aan, op een andere poort of koppel de ide hd los.

Reset bios, dan installeer met alleen de sata schijf?

Andere cd rom proberen?

Verwijderd

Topicstarter
Andere CDrom al geprobeerd, zelfs andere flatcables.
Die laatste poging die ik beschrijf is zonder de SATA schijf, dus alleen de 2 IDE apparaten.Alleen de SATA schijf lukt nu juist niet omdat Windows Setup de HDD niet herkent na het laden van de drivers vanaf de diskette.

Reset BIOS, hoe gaat dat ook alweer? Had al geprobeerd de firmware te updaten omdat de SATA controller op deze mobo's notoir irritant is, maar ook dat lukte niet.

Ik sta bijna op het punt om de hele klerezooi eruit te trekken en mobo+proc+ram te upgraden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 09:29 ]

• jan99999
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 11-02 08:55
In de bios kun je je sata/ide kontroller op diverse manieren instellen, dwz hoe de kontroller zichtbaar is tav dos/xp, dit moet je eens zoeken, dit zijn 2 instellingen, dan is je hd weer zichtbaar.
Iets met legacy en sata kontroller moet je zoeken.
Ook iets van sata als ide laten zien hebben sommige moederborden.

[ Voor 23% gewijzigd door jan99999 op 14-02-2009 10:09 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Het gaat neem ik aan om WindowsXP SP2 of hoger? Zo nee, dan eerst even met Nlite een CDtje maken met daarin ook SP1, SP2 en SP3 geslipstreamed.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Tags NL
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 05-02 16:52

Tags NL

Harmful or Harmless?

kalizec schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:07:
Het gaat neem ik aan om WindowsXP SP2 of hoger? Zo nee, dan eerst even met Nlite een CDtje maken met daarin ook SP1, SP2 en SP3 geslipstreamed.
Alleen SP3 is genoeg hoor, daar zitten alle updates/fixes in van SP1 en SP2

https://powershellisfun.com

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand of bij XP SP3 de drivers wel al aanwezig zijn? Of kan ik die erbij "slipstreamen" ? want dat gedoe met die floppy werkt voor geen meter.

Ik ga het nog 1x proberen denk ik.

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Ja die kun je 'erbij' slipstreamen.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14-02 08:34

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Indien je SATA Controller gewoon netjes aan AHCI modus doet (even controleren in je BIOS bijv) zal een XP CD slipstreamed met SP2 of hoger deze gewoon herkennen afaik.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

Pagina: 1