Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Mick1990
  • Registratie: Januari 2007
  • Niet online
Hallo,

Op 31 januari 2009 heb ik mijn ontslag ingedient bij mijn werkgever. In het contract staat het volgende:

Artikel 2.
De dienstbetrekking vangt aan op 2 juni 2008 en is aangegaan tot 2 december 2008. Wordt de dienstbetrekking stilzijgend voorgezet, dan is dat voor onbepaalde tijd.

Artikel 12.
Indien de arbeidsovereenkomst is voortgezet voor onbepaalde tijd, geldt een opzegtermijn van een maand, met dien verstande dat de opzegtermijn ingaat op de eerste dag van de nieuwe betalingstermijn.

Mijn contract is dus stilzwijgend voorgezet. Als ik het goed begrijp, ben ik officiel dus op 1 maart weg. Echter vertelde mijn baas mij dat ik pas na twee maanden weg mag, oftewel 1 april.
In het contract staat verder niks over een betalingstermijn, dus ik neem aan dat een maand gewoon een betalingstermijn is.

Op internet vond ik dat als je minder dan 5 jaar bij dezelfde werkgever hebt gewerkt, dat de opzegtermijn 1 maand is, maar dat er ook van afgeweken mag worden.

Kan iemand mij helpen? Alvast vriendelijk bedankt.

WP: Mitsubishi SUZ-SWM40 VA + EHST20D-VM2D | WTW: Zehnder E300

• MBV
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 14:21

MBV

vandaag ontslag genomen? dan heb je vanaf 1 maart 1 maand opzegtermijn, en moet je dus tot 1 april blijven zitten.

[ Voor 23% gewijzigd door MBV op 13-02-2009 23:27 ]

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Wat voor werkgever is het? Groot bedrijf of kleine zaak? Als het groter is, dan kun je het namelijk eerst eens bij PZ navragen. Maar vraag anders je werkgever om nadere uitleg.
Op 31 januari 2009 heb ik mijn ontslag ingedient bij mijn werkgever.
Schriftelijk, neem ik aan?

[ Voor 24% gewijzigd door gambieter op 13-02-2009 23:27 ]

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• Mick1990
  • Niet online
Het is een parttime baantje bij de Gamma. Werkgever blijft volhouden dat het 2 maanden zijn... ik zal PZ inderdaad eens mailen, stom dat ik daar niet eerder aandacht.

Inderdaad schriftelijk gedaan.

[ Voor 9% gewijzigd door Mick1990 op 13-02-2009 23:29 ]

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:00
MBV schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 23:26:
vandaag ontslag genomen? dan heb je vanaf 1 maart 1 maand opzegtermijn, en moet je dus tot 1 april blijven zitten.
Niet vandaag:
Mick1990 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 23:17:
Op 31 januari 2009 heb ik mijn ontslag ingedient bij mijn werkgever. In het contract staat het volgende:
Dan kom ik toch ook op 1 maart uit...

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Wanneer wordt je salaris gestort? Zou me niets verbazen als 'ie daarmee rekent qua betalingstermijn.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb zeg maar steeds een maand vertraging betreft salaris. Dus was ik in januari werk, krijg ik in februari uitbetaald.

Storten van salaris loopt zeer uiteen, maar is ongeveer rond de 25e a 26e. Dus ik neem aan dat het op de 24e gestort wordt (gamma heeft rabobank en ik postbank dus een aantal dagen vertraging)

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Mick1990 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 23:44:
Ik heb zeg maar steeds een maand vertraging betreft salaris. Dus was ik in januari werk, krijg ik in februari uitbetaald.

Storten van salaris loopt zeer uiteen, maar is ongeveer rond de 25e a 26e. Dus ik neem aan dat het op de 24e gestort wordt (gamma heeft rabobank en ik postbank dus een aantal dagen vertraging)
Als je vertraagd betaald wordt, dan kan ik me de interpretatie van de baas wel voorstellen (zonder daarmee te zeggen dat die correct is!). "met dien verstande dat de opzegtermijn ingaat op de eerste dag van de nieuwe betalingstermijn." suggereert dat de opzegtermijn 1 maart ingaat (want je wordt 25 feb betaald voor de maand januari).

Maar laat PZ het maar eens uitleggen. Die kun je trouwens beter niet emailen, maar bellen.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

Verwijderd

Kijk eens op je salarisspecificatie. Daar zal vast iets in de trant van "salaris over de maand januari" staan. Zou het wel heel vreemd vinden als een betalingstermijn van de 25 tot de 25e loopt. Zal dan wel een lekkere knoeiboel worden met een jaarafrekening voor de belastingdienst.

• t_captain
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:48
Bij maandelijkse loonbetaling is de betalingstermijn meestal de kalendermaand. De eerste dag van de periode na 31-1 is 1-2, dus opzeggen per 1-3.

Het kan soms zijn dat je betalingstermijnen anders lopen, bijvoorbeeld als je in de loop van een maand bent begonnen, en de salarissen die datum aanhouden (bijv. 16-1 t/m 15-2, 16-2 t/m 15-3). Maar meestal wordt de kalendermaand aangehouden en krijg je in zo'n geval de betalingsperioden 16-1 t/m 31-1, daarna gewoon 1-2 t/m 28-2 etc.

Wat je op internet hebt gevonden is de wettelijke opzegtermijn, voor het geval er niets in het contract staat.

Ik denk dat je in je recht staat om op te zeggen per 1-3, maar de vraag is wel of het je een conflict waard is. Als het voor jou niet zo heel belangrijk is, kun je ook kiezen om die maand door te werken t.b.v. de relatie met je ex-baas.

• Onbekend
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 21:19

Onbekend

...

Mick1990 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 23:17:
Artikel 12.
Indien de arbeidsovereenkomst is voortgezet voor onbepaalde tijd, geldt een opzegtermijn van een maand, met dien verstande dat de opzegtermijn ingaat op de eerste dag van de nieuwe betalingstermijn.

Mijn contract is dus stilzwijgend voorgezet. Als ik het goed begrijp, ben ik officiel dus op 1 maart weg. Echter vertelde mijn baas mij dat ik pas na twee maanden weg mag, oftewel 1 april.
In het contract staat verder niks over een betalingstermijn, dus ik neem aan dat een maand gewoon een betalingstermijn is.
Twee punten:
1. Wettelijk geldt er een opzegtermijn van max. 1 maand.
2. De werkgever heeft het over betalingstermijnen.
3. Volgens mij loopt jouw betalingstermijn van 2 t/m 2 van de volgende maand.

Als jouw betalingstermijn t/m de 23e loopt, zal je dus vanaf de 24e niet meer hoeven te werken. ;)
Eigenlijk is dat nog wel een beetje krom, aangezien de wet aangeeft dat het maximaal 1 maand mag zijn, en die heeft het niet over betalingstermijnen..
Per 1 april hoef je dus eigenlijk niet meer komen te werken.

Speel ook Balls Connect en Repeat

• t_captain
Onbekend schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 10:15:
[...]

Als jouw betalingstermijn t/m de 23e loopt, zal je dus vanaf de 24e niet meer hoeven te werken. ;)
Opzegdatum 31-1. Opzegtermijn 1 maand. Als je betalingstermijn tot de 23e loopt (23-2), hoef je vanaf de 24e --> 24-3 niet meer de werken.
Eigenlijk is dat nog wel een beetje krom, aangezien de wet aangeeft dat het maximaal 1 maand mag zijn, en die heeft het niet over betalingstermijnen..
[...]
Wettelijke opzegtermijn is geen maximum aan wat je onderling kunt afspreken, maar een "default" waarde voor het geval er niets inhet contract staat. Je mag afwijken van deze opzegtermijnen in je contracten. Arbeidsovereenkomst gaat dus voor op wet in dit geval.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07 08:18
Het kan zijn dat de baas kijkt naar de ontslagtermijn voor werkgevers:
Opzegtermijn bij einde arbeidsovereenkomst

Bij beëindiging van de arbeidsovereenkomst moet de werkgever of de werknemer rekening houden met een opzegtermijn van één maand. Er zijn echter situaties waarin langere of kortere opzegtermijnen gelden.

Tegen het einde van de maand
Werkgever en werknemer moeten wel in de gaten houden dat opzegging tegen het einde van de maand moet gebeuren (dit is bepaald in artikel 7:672 lid 1 Burgerlijk Wetboek). Dit houdt in dat de opzegtermijn begint te lopen op de eerste dag van de volgende maand. De laatste werkdag is hierdoor gelijk aan de laatste dag van de maand waarin de opzegtermijn eindigt. Uitzondering op deze regeling is mogelijk wanneer werkgever en werknemer dit schriftelijk overeengekomen zijn of wanneer het binnen het bedrijf een gewoonte is dat hiervoor een andere dag wordt aangewezen.

Voor de werkgever
De werkgever kan de arbeidsovereenkomst pas opzeggen wanneer hij een ontslagvergunning heeft verkregen van het Centrum voor Werk en Inkomen (CWI) (artikel 6 uit het BBA).

De opzegtermijn voor de werkgever is afhankelijk van de tijd dat de werknemer bij de werkgever werkzaam is (artikel 7:672 lid 2 Burgerlijk Wetboek). Hoe langer de werknemer in dienst is, des te langer de opzegtermijn van de werkgever wordt.

Bij een arbeidsovereenkomst die korter dan 5 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 1 maand.
Bij een arbeidsovereenkomst die 5 tot 10 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 2 maanden.
Bij een arbeidsovereenkomst die 10 tot 15 jaar geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 3 maanden.
Bij een arbeidsovereenkomst die 15 jaar of langer geduurd heeft, is de opzegtermijn voor de werkgever 4 maanden.
Om de duur van de arbeidsovereenkomst te berekenen wordt gekeken naar het totale dienstverband dat de werknemer bij de werkgever heeft gehad. Dit houdt in dat arbeidsovereenkomsten voor bepaalde tijd die voorafgegaan zijn aan een arbeidsovereenkomst voor onbepaalde tijd ook meetellen. Voorwaarde hiervoor is wel dat er niet meer dan 3 maanden tussen het aangaan van de opeenvolgende arbeidsovereenkomsten heeft gezeten.

Voor de werknemer
De opzegtermijn voor de werknemer bedraagt 1 maand (dit is bepaald in artikel 7:672 lid 3 Burgerlijk Wetboek). Deze wettelijke opzegtermijn kan alleen schriftelijk worden gewijzigd. Dit kan in de individuele arbeidsovereenkomst (let hier dus op als u een nieuw contract tekent) maar ook in de CAO (collectieve arbeidsovereenkomst). Ondanks deze mogelijkheden om af te wijken van de wettelijke regeling mag de opzegtermijn voor de werknemer nooit langer zijn dan 6 maanden. De opzegtermijn voor de werknemer kan alleen langer zijn dan de wettelijke termijn wanneer de opzegtermijn voor de werkgever 2 keer zo lang is (artikel 7:672 lid 6 Burgerlijk Wetboek). Wanneer de werkgever de opzegtermijn voor de werknemer verlengt en deze verlenging niet volgens de regels is gedaan, geldt de wettelijke regeling.

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Je kunt het volgens mij ook anders zien. Wat is de kans dat de werkgever je voor de kantonrechter sleept om zijn gelijk te halen en een schadevergoeding van jou zal eisen ?

[ Voor 13% gewijzigd door Henk007 op 14-02-2009 11:31 ]

• Mick1990
  • Niet online
Op mijn loonstrookjes staat bijvoorbeeld het volgende:

Periode: 07
Periodeomschrijving: Juli 2008
Tabel: Wit Maand
Salaris: Bedrag
Per: Maand

Wat ik er uit op kan maken is dat de betalingsperiode gewoon per maand is, en niet per vier weken. Iemand die het kan bevestigen?

[ Voor 6% gewijzigd door Mick1990 op 14-02-2009 19:34 ]

• t_captain
Mick1990 schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 19:17:
Op mijn loonstrookjes staat bijvoorbeeld het volgende:

Periode: 07
Periodeomschrijving: Juli 2008
Tabel: Wit Maand
Salaris: Bedrag
Per: Maand

Wat ik er uit op kan maken is dat de betalingsperiode gewoon per maand is, en niet per vier weken. Iemand die het kan bevestigen?
Dit geeft inderdaad aan dat jouw salarisperiode een maand is. De beschrijving en nummering van de periode geven aan dat het om een kalendermaand gaat.

Verwijderd

Aangezien het dus om kalendermaanden gaat, kunnen we er van uitgaan dat de betalinsperiodes lopen van de eerste tot de eerste van de maand daar op (1 jan TOT 1 feb).. Aangezien je op de 31ste je ontslag hebt ingediend, gaat de volgende dag de nieuwe maand in en kun je dus per 1 maart weg volgens mij.. Het contract geeft duidelijk aan dat je 1 maand opzegtermijn hebt..

Aangezien je baas blijft volhouden dat het per 1 april is, zou je hem ook even om een uitleg kunnen vragen natuurlijk..

Verwijderd

Aangezien je pas een maand later betaald krijgt: Heb je een 0-uren contract? In dat geval kan je werkgever je volgens mij niet verplichten te komen werken, en kun je je dus eventueel als onbeschikbaar opgeven in de laatste maand. Los daarvan lijkt het me dat je gewoon een opzegtermijn van 1 maand hebt.

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Kan je even duidelijk aangeven of je eind januari voor de maand januari betaald wordt of dat je eind februari voor de maand januari betaald wordt. Want dat begrijp ik niet goed, en als het het laatste is, dan lijkt het mij bijzonder raar. Ik heb nog nooit gehoord dat een werkgever een maand later mag uitbetalen dan dat er gewerkt is.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Verwijderd

c70070540 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:46:
Kan je even duidelijk aangeven of je eind januari voor de maand januari betaald wordt of dat je eind februari voor de maand januari betaald wordt. Want dat begrijp ik niet goed, en als het het laatste is, dan lijkt het mij bijzonder raar. Ik heb nog nooit gehoord dat een werkgever een maand later mag uitbetalen dan dat er gewerkt is.
Bij een 0-urencontract (oproep) mag dat weldegelijk.

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb een 25 uren contract. Normaal gesproken wordt er van uit gegaan dat ik 25 uur in de week werk. Echter kan dit ook meer of minder zijn. Wat ik meer of minder heb gewerkt de vorige maand, wordt met de maand dat ik wordt uitbetaald verrekend. Dat wordt er bedoeld met vertraagd uitbetaald door mij. De allereerste maand kreeg ik ook gewoon salaris voor 25 uur omdat ze toen nog niks konden verrekenen. Zo gaat het zover ik weet bij alle parttime contracten.

Verwijderd

oftewel in januari krijg je gewoon je salaris van januari en in februari je salaris van februari
alleen je over/ onder uren worden een maand later verrekend maar dat is heel normaal.

als je uiterlijk op 31-01-09 schriftelijk je werkgever hebt medegedeelt dat je ontslag neemt is dat dus voor 1 februari gebeurt . dat betekent dat 28 februari je laatste werkdag is en je dus per 1 maart bijv ergens anders kan beginnen.
wel zal het zo zijn dat je laatste salaris in februari krijgt dus maar in maart een eindafrekeing ivm je meer/ minder uren en ook je opgebouwde vakantiegeld.

• The-Source
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10:23
Als het goed is (95% zeker) krijg je salaris op de 25e uitbetaald. Als dat in het weekend valt dan zal het de maandag erop op je rekening staan.
Omdat jij op de 31 hebt opgezegd is dat dus periode februari. = is een al lopende periode
Dus de nieuwe betalingstermijn start op 25-2 en loopt tot 25-3.
Alleen werk je per maand dus ik denk dat je werkgever toch gelijk heeft.

Taal fouten inbegrepen ;)
Mijn AI Art YouTube kanaal

Verwijderd

@klaasbram
Volgens mij klopt dat niet, je betaling vindt inderdaad plaats op de 25e, maar normaliter loopt je betalingstermijn (de termijn waarover betaald wordt) gewoon van 1 tot en met 31 januari (je krijgt in die zin dus al een aantal dagen betaald, die je feitelijk nog niet gewerkt hebt).

@TS: heb je PZ nog gebeld?

• Mick1990
  • Niet online
Ik heb gebeld. De aardige mevrouw aan de telefoon zei dat in de doe het zelf branche CAO staat dat de opzegtermijn twee maanden is. Maar als het in mijn contract anders vermeld staat, dan geldt deze termijn natuurlijk. Ook vertelde zij mij dat een betalingstermijn bij mij gewoon per maand is en loopt van de 1e tot de 1e van de volgende maand.
Volgens haar mag ik dus op 1 maart weg.
Oftewel of mijn baas liegt en wilt mij een maandje extra houden (wat ik me voor kan stellen, want hij wilt mij totaal niet kwijt) of hij heeft zich vergist omdat het in de cao zo vermeld staat.
Maar ik had hem op 31 januari al verteld dat in mijn contract een maand stond, maar hij bleef volhouden dat het er toch echt twee zijn omdat ze dan wat meer tijd hebben om vervangers te zoeken.
Iig ga ik het er even met hem over hebben, want ik ben gewoon 1 maart weg. Of hij het nou leuk vindt of niet.

Bedankt voor de reacties iig :) ik laat wel afweten hoe het afloopt.

• Ardana
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 06-11 23:43

Ardana

Mens

Je hebt hem op 31 januari verteld dat je weggaat, maar heb je ook schriftelijk (liefst aangetekend) opgezegd? Soms is dat een contractuele voorwaarde, maar in alle gevallen is dat zeer aan te raden. Sterker nog, beide keren dat ik opgezegd heb, heb ik m'n opzegbrief zelf langsgebracht én een bewijs van ontvangst gevraagd. In mijn opzegbrief vermeld ik ook wat mijn contractuele opzegtermijn is, wanneer die ingaat en wat mijn laatste werkdag is. Ik heb nl. geen zin in truukjes van mijn werkgever, en ongeacht of hij die van plan was, die ben ik liever voor..

Investeer in een nieuwe vorm van anti-conceptie: Choice!

Pagina: 1