Toon posts:

x58 mobo sli-ondersteuning

Pagina: 1
Acties:
  • 162 views

Verwijderd

Topicstarter
Mijn 1e topic hier , en ik ben vreselijk noob dus kan wel wat info gebruiken van mensen die het allemaal wat beter snappen dan ik :o

Ik ben van plan een Nvidia GTX-295 te kopen welke eigenlijk al een sli product is samengevoegd als "1" kaart. Nu zie ik dat bij de x58 mobo's bij sommige specifiek SLI achter staat zoals de
MSI X58 PLATINUM SLI en deze is zeer prijzig !!

mijn vraag is , kan ik voor de GTX-295 ook de goedkopere MSI X58 PLATINUM kopen of kan die niet met deze grafische kaart overweg ?

Ik denk wel hieruit te begrijpen dat 2 * GTX-295 in sli niet gaat werken (tenzij een bios flash maar dat durf ik niet) op de gewone MSI X58 PLATINUM

Nu heb ik het verhaal van crossfire en sli op X58 mobo's beetje gevolgd en eruit begrepen dat ze het hardwarematig allemaal aankunnen , maar dat dat niet standaard bij elk mobo werkt omdat de fabrikant daarvoor moet betalen bij Nvidia of Ati.
Hierdoor vertrouw ik nu geen een mobo :? want zo heb ik bv interess in de Asus P6T en daar staat wel een verhaaltje bij over ondersteuning , maar als ik dan bij de duurste model kijk (Rampage II extreme) staat de SLi ondersteuning weer wat anders en overtuigender beschreven. Is dat nu puur marketing en werkt het op alle modellen of alleen bij de duurdere ?

Ik wil een zo'n stil mogelijke pc dus ik kies alleen voor een Mobo met passief gekoelde chipset. Ook wil ik minimaal 2 PCI-E x16 en 6 geheugenbanken. Het zou fijn zijn als ik later de mogelijkheid heb om er een GTX-295 bij te prikken , maar wil liever geen 300+ euro voor een Mobo uitgeven.
Suggesties zijn welkom welke ik het beste zou kunnen nemen.

Hopelijk wil iemand voor mij een en ander verduidelijken, alvast vriendelijk bedankt
Grtz john_i7

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 29-06 15:57

Wiethoofd

Broadcast TOM

Zolang een X58 moederbord een SLI-certificering heeft kun je er SLI en Crossfire op draaien. Als een bord deze certificering dus niet heeft is het alleen geschikt voor Crossfire.

Je zou eventueel ook op zoek kunnen gaan naar een 7x0i of 7x0a nvidia chipset, dan zit je met een Intel 775 of AMD AM2 socket in plaats van een Intel 1366 socket.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• nedernakker
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 16-11-2024
alle videokaarten die gebaseerd zijn op het '2 gpu's op een pcb' idee hoeven niet op een speciaal moederbord, deze werken op ieder moederbord, wil je later een 2e type van zo een kaart erbij doen, dan zul je idd op zoek moeten gaan naar een moederbord met sli/crossfire ondersteuning. D

Door de regel blijkt meestal dat als je een gtx 295 koopt en een x58 moederbord, dat tegen de tijd dat jij een 2e kaart van hetzelfde type wilt aanschaffen, er al lang snelere single chip gpu's zijn.

Ryzen 7 5700G // 3060 Ti // 32 GB 1600 MHz // 1 TB NVMe // 2 TB SATA // 2x 2560x1440 @75 hz

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Hoi john_i7 en welkom op GoT.
Als je kijkt naar de specs van de moederborden staat er precies in of ze wel of geen SLI supporten. de MSI X58 Platinum is zo'n beetje een van de enige die het niet ondersteund. Kijk hier voor de moederborden: http://tweakers.net/pricewatch/cat/777 en kijk welke de betaalbaarste is.

Kijk dus in de specs wat ze ondersteunen, kan het bord geen SLI aan dan zit je aan crossfire of aan een enkele nvidiakaart vast.

Omdat dit prima in de handleiding op te zoeken is lijkt me een topic een beetje overbodig. En welk moederbord je moet kiezen is op zich niet lastig te vinden, gezien er steeds meer X58 reviews verschijnen.

Dit topic is gesloten.