• Balachmar
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 16-06 21:22

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Bij mijn PC is onlangs de voeding overleden. Die heb ik ondertussen al vervangen. Met de nieuwe voeding wilde hij echter ook niet opstarten. De fans gingen wel draaien als ik de SATA aansluitingen van de voeding niet gebruikte, maar de BIOS kwam niet tevoorschijn.
Ik dacht dat de nieuwe voeding brak was.
Maar die hebben ze bij de winkel getest en zij zeggen dat ie goed is.

Wat ik nu nog verder gedaan heb:
Ik heb het mobo met videokaart + proc + geheugen nu op tafel liggen. Als ik de voeding aansluit, en ik start hem op, dan gaan de fans aan, maar geen BIOS op de monitor.
Ik heb een andere voeding geprobeerd, maar was precies hetzelfde.

Ik heb een andere videokaart geprobeerd, maar hetzelfde.

Ik heb de voeding in een ander systeem geprobeerd (geen disks aangelsoten) BIOS kwam wel in beeld.

Ik heb de BIOS al eens gereset, maar werkt nog steeds niet.

Nu denk ik dus dat het moederbord kapot is, maar is er eigenlijk nog iets anders wat ervoor kan zorgen dat de BIOS helemaal niet in beeld komt? Ik nam aan videokaart, maar die heb ik dus ook al eens vervangen.

Ik denk dat ik alles al geprobeerd heb, maar misschien hebben jullie nog ideeen.

Systeempje; Ballaida of Avalon in GuildWars

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt voor de zekerheid nog eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, maar je hebt al een boel geprobeerd. Wat voor hardware hebben we het over?

En als mobo wel aangaat, misschien een pci-debugger die je kunt lenen?. Die kan je vaak wel wat verder helpen als het mobo zelf probs geeft.

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 21:29:
Je kunt voor de zekerheid nog eens Hangen en Opstartproblemen troubleshooter doornemen, maar je hebt al een boel geprobeerd. Wat voor hardware hebben we het over?

En als mobo wel aangaat, misschien een pci-debugger die je kunt lenen?. Die kan je vaak wel wat verder helpen als het mobo zelf probs geeft.
Die troubleshooter had ik (natuurlijk) al gevonden.
Helaas ken ik echt niemand met een pci-debugger. Wist trouwens ook niet eens dat die dingen bestaan. Of wat ze eigenlijk doen. Ik weet nog dat ik vroeger wel eens mobo's heb gehad die met een numerieke waarde een error gaven of zelf met geluiden (mijn huidige in een andere computer).
Ik denk dat ik hem maar voor garantie aan ga bieden bij de winkel dan.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

In principe doet een losse debugger hetzelfde als die onboard dingen met 2 van die 7-segments display's. Maar goed, als je de rest uitgesloten hebt wet je eigenlijk wel dat het 'iets' op je mobo moet zijn.

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Terw_Dan schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 22:30:
In principe doet een losse debugger hetzelfde als die onboard dingen met 2 van die 7-segments display's. Maar goed, als je de rest uitgesloten hebt wet je eigenlijk wel dat het 'iets' op je mobo moet zijn.
Die debuggers zijn niet eens zo duur op ebay. Bedankt voor de tip!

Verwijderd

Zoals Terw-Dan al zei: gebruik die troubleshooter en probeer dingen systematisch uit te sluiten. Je zegt dat je voeding is overleden. Bedenk dat voedingen die doodgaan vaak instabiele spanningen afgeven, of gevaarlijke pieken. Misschien heeft hij je mobo wel mee het graf in genomen.

• TrickeY
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 15-09-2025

TrickeY

www_un4given_nl

dit ken ik, al 2 x gehad.

haal je werkgeheugen er eens helemaal uit, dan je pc opstarten, dan gaat hij piepen ( normaal gesproken )
als je meerdere geheugenbankjes hebt, 1 voor 1 even proberen. nog steeds niets?

probeer dan een ander bankje , misschien ff lenen van iemand.

www_un4given_nl

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
TrickeY schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 13:41:
dit ken ik, al 2 x gehad.

haal je werkgeheugen er eens helemaal uit, dan je pc opstarten, dan gaat hij piepen ( normaal gesproken )
als je meerdere geheugenbankjes hebt, 1 voor 1 even proberen. nog steeds niets?

probeer dan een ander bankje , misschien ff lenen van iemand.
jouw suggestie werkte in ieder geval niet. Ik heb zo'n debug boardje besteld. En ik ben benieuwd wat die mij gaat vertellen.

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Ik heb zojuist mijn debug bordje eraan gehangen. Maar hij geeft eigenlijk helemaal geen output.
Hij werkt wel, maar hij blijft hangen op 00. Het is toch normaal dat zo'n POST message verspringt juist.?

En in het boekje staat dat ik bij 00 of FF er gewoon een component bij kan hangen. Dus videokaart erbij, maar hij geeft dus nog steeds helemaal geen beeld.

Hij begint dus op 00 en blijft daar de hele tijd. De P5B deluxe heeft een American Megatrends bios, (AMI toch?)
Dan doet hij dit op 00:
Code copying to specific areas is done. Passing control to INT 19h boot loader next.
Maar er is dus niets next... Iemand nog suggesties? met deze extra info? Hij piept trouwens niet.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

00 of FF betekent meestal systeem gewoon dood, dan is het of de CPU, of je moederbord (tenzij je systeem unsupported is, maar bij mijn weten is een P5B dat niet). Dus hoogstwaarschijnlijk is een van de 2 stuk. Wat ook nog kan zijn is dat de cpu niet genoeg stroom krijgt ( 4pins kabel vergeten bijvoorbeeld), dan blijft hij ook op 00 staan (had ik gisteren nog nadat ik die vergeten was aan te sluiten op een X58 platinum van MSI. Systeem kan niet posten, dus blijft op 00 staan).

• Balachmar

Balachmar

The truth is out there

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 25 februari 2009 @ 14:09:
00 of FF betekent meestal systeem gewoon dood, dan is het of de CPU, of je moederbord (tenzij je systeem unsupported is, maar bij mijn weten is een P5B dat niet). Dus hoogstwaarschijnlijk is een van de 2 stuk. Wat ook nog kan zijn is dat de cpu niet genoeg stroom krijgt ( 4pins kabel vergeten bijvoorbeeld), dan blijft hij ook op 00 staan (had ik gisteren nog nadat ik die vergeten was aan te sluiten op een X58 platinum van MSI. Systeem kan niet posten, dus blijft op 00 staan).
Die 4pins zit erop. Als die er niet op zit, laat het debug noard dat trouwens zien met een ledje.
Maar hoe kan ik erachter komen of het de CPU of het mobo is dan? Want Zercom wil namelijk een kaal mobo voor rma... En als het de cpu is, dan moet ik die weer apart rma-en...

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Een van de 2 vervangen is de enige mogelijkheid om het zeker te weten.
Pagina: 1