Probleem marktplaats aankoop.

Pagina: 1
Acties:

• jurjen81
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 09:10
Ik ben hier gekomen voor advies omtrent een marktplaats aankoop.

Ik heb half December een router gekocht van iemand (aan de andere kant van het land) netjes betaald, en.... niks ontvangen.

De verkoper heeft het geld ontvangen en zegt constant (over email/webcam chat) toe dat hij het zal posten. Hij heeft een internet radio stationnetje dus nodigde me al een keer uit op zn website zn webcam te bekijken zodat ik kon zien dat hij de router echt klaar heeft liggen.

Echter, die router wordt maar niet gepost....het is nu al 2 maanden geleden. Het was niet echt een dure aankoop, maar ik heb altijd in goed vertrouwen kunnen handelen op marktplaats, daarnaast heb ik het adres, de website van de persoon in kwestie, dus ik kan haast niet geloven dat hij me voor zo'n bedrag oplicht... Ik ben zojuist, toen ik maar eens ging vragen, van zijn webcam chat programmatje gebanned en nu wordt ik er toch wel een beetje moe van, ik wil graag mijn router ontvangen, ik heb er tenslotte voor betaald.

Hoe kan ik het beste handelen om die router, of desnoods het aankoopbedrag, in handen te krijgen. Kan ik hier aangifte voor doen, een brief op het postpapier van een dure advocaat? Of moet ik toch echt een keer pisnijdig in de auto stappen om de persoon te confronteren met zijn gedrag?

• Megamind
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 17-01 03:14
Ga eens langs, bel eens met z'n ouders (als onder de 16 is oid).

Verwijderd

Megamind schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:48:
Ga eens langs, bel eens met z'n ouders (als onder de 16 is oid).
aan de andere kant van het land
+
Het was niet echt een dure aankoop
Even langs gaan zal niet echt de moeite zijn gok ik :P
Probeer een telefoonnummer te achterhalen en bel hem (of ouders indien <18) op. Verder heb je niet echt veel realistische opties anders dan je verlies te nemen en de volgende keer rembours laten verzenden.

edit: en aangezien hij een radiostationnetje heeft kun je hem natuurlijk lekker zwart maken op internet :+

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2009 20:53 ]

Verwijderd

Opgelicht van de TROS bellen.
Er is trouwens ergens een apart Nederlands forum op internet over dit soort praktijken. Daar wordt je ook voor sommige personen gewaarschuwd en krijg je tips hoe te handelen in dit soort gevallen. Ook wordt je daar verteld wat je nodig hebt als bewijs om aangifte te doen.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 19:59
Ver of niet, opzoeken is de beste methode!
Als je wat wilt bereiken dan maar even reizen maar anders gebeurd er weinig!
Je kan de persoon in kwestie ook voor het blok zetten: Als ik het (zegmaar over 2 weken) niet heb dan kom ik langs om hem op te halen.

Nee, dit is niet dreigend bedoeld maar het gaat niet om het geld! Het vertrouwen in marktplaats is nu weg terwijl dit helemaal niet nodig is. Ik heb iets soortgelijks meegemaakt en ben het toen ook gaan halen. De beste man had het toen niet en heb geld aan z'n deur terug gekregen.

Edit; Meld je inderdaad ook aan op sites als : Trosopgelicht, opgelicht.nl enz enz. Dit zal helpen.

[ Voor 8% gewijzigd door QuiCk01 op 13-02-2009 21:01 ]

• jurjen81
Bedankt voor jullie adviezen.

Om het geld gaat het inderdaad niet, maar ik heb gewoon niets dan goede ervaringen met marktplaats. Dan krijg je een zon gevalletje ertussendoor en dan is de ervaring min of meer verziekt, zo ga je niet elkaar om. Die kerel is meerderjarig....al vraag ik me af of hij voor zichzelf kan zorgen.
Ik ben niet zo van het anderen zwart maken dus daar wil ik me liever niet aan wagen.
Maar het is dus niet mogelijk om dit aan te geven bij de politie?

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Ik wilde net roepen: aangifte doen. :P

Inderdaad, als je met iemand een overeenkomst aangaat, jij komt jouw deel van de deal na en de ander niet, dan doe je aangifte van oplichting.

Als je het écht netjes wil doen, stuur je eerst een aangetekende brief (als je zijn adres hebt) en/of een e-mail, waarin je duidelijk stelt dat je hem nu (bijvoorbeeld) 5 werkdagen (effectief één week) geeft om het gekochte object aan jou te doen toekomen - en dat als je het na afloop van die vijf dagen nog niet hebt ontvangen, dat je dan aangifte doet. Anders kan hij nog klagen dat je hem geen kans hebt gegeven (voor zover reëel) en meer van dat soort smoesjes, die je op deze manier eenvoudig uitsluit.

• QuiCk01
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 26-01 19:59
Aangifte doen kan zeker maar dan zou ik wel de manier van Roelant doen.
Als je hem een email stuurt kost het je nog niks ook.
Zo dek je je in tegen eventuele "smerige smoesjes" van de tegenpartij.

Verwijderd

Je kunt wel aangifte doen maar de kans is gewoon echt groot dat er verder toch niks mee gedaan wordt. Je kunt er wel een hoop energie in steken maar d'r is zo weinig kans dat je er echt wat mee opschiet. Daarom zeg ik, neem je verlies en move on. Ik ben ook wel eens genaaid, tja, zijn leermomentjes.

en dat zwartmaken was ook niet echt serieus bedoeld hoor.

• Bumba007
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 26-01 09:02
Misschien als er hier iemand op deze forum is die dicht bij die persoon in kwestie woont, kan hij eens langsgaan. Als er iemand een goed hart heeft op deze forum.

• Bor
  • Registratie: Februari 2001
  • Nu online

Bor

Coördinator Frontpage Admins / FP Powermod

01000010 01101111 01110010

Ja, daar krijg je wat gedaan met een enkel geval wat ook nog eens om een lage prijs gaat. Ik zou bijna zeggen "welkom op Marktplaats". Ik hoor dit soort verhalen meer en meer om mij heen. Blijkbaar kan men op Marktplaats ongestraft zijn gang gaan en is de pakkans bijna nihil. Goede leer voor de volgende keer: niet meer zo van te voren overmaken naar particulieren.

Enige wat je kunt doen is melden bij Marktplaats (met bewijs) en aangifte doen. Reken er maar niet op dat er iets mee gebeurt.

[ Voor 11% gewijzigd door Bor op 15-02-2009 18:53 ]

Over Bor | Vraag & Aanbod feedback | Frontpagemoderatie Forum

• Yippie
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 19-01 21:47
Dat het op MP vaker gebeurt, wil niet zeggen dat je niks kan doen. Ben hier op T.net zelfs gedupeerd samen met vele anderen. Voordeel van MP is tenminste dat het in 99.9% om een ingezetene uit NL gaat wat het stuk makkelijker maakt.

Mijn advies: je hebt het geld overgemaakt, dus heb je in ieder geval gegevens. Zorg dat je indien je dat nog niet hebt, bewijs hebt, waarin die zegt het bedrag ontvangen te hebben. Mails etc kan ook, mits je in de headers het IP kunt achterhalen. Vervolgens MP inlichten, NAW gegevens proberen te achterhalen en een aangetekende brief versturen met een termijn om te reageren.

Als dat niks oplevert, dan aangifte doen bij de politie, een copy daarvan naar zijn bank sturen ( eerst even bellen wat de procedure is, elke bank heeft daar een afdeling voor ).

Dit alles zorgt er niet zomaar voor dat je je geld terug krijgt, maar is het enige wat je kan doen.

• Bor
  • Nu online

Bor

Yippie schreef op zondag 15 februari 2009 @ 19:03:
Dat het op MP vaker gebeurt, wil niet zeggen dat je niks kan doen. Ben hier op T.net zelfs gedupeerd samen met vele anderen. Voordeel van MP is tenminste dat het in 99.9% om een ingezetene uit NL gaat wat het stuk makkelijker maakt.

Mijn advies: je hebt het geld overgemaakt, dus heb je in ieder geval gegevens. Zorg dat je indien je dat nog niet hebt, bewijs hebt, waarin die zegt het bedrag ontvangen te hebben. Mails etc kan ook, mits je in de headers het IP kunt achterhalen. Vervolgens MP inlichten, NAW gegevens proberen te achterhalen en een aangetekende brief versturen met een termijn om te reageren.
Marktplaats verstrekt geen NAW gegevens en overlegt alleen info over IP etc aan de politie waarvoor je aangifte moet doen (en dan hopen dat ze er wat mee doen). Een IP adres alleen zegt helemaal niets trouwens.

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Grappig dat niemand verwijst naar MP zelf:
Veilig handelen -> Tips voor oplossen -> puntje 3: Wat kunt u doen in geval van oplichting?

Zo moeilijk is dat toch niet? :S

[ Voor 57% gewijzigd door RobIII op 15-02-2009 19:14 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

• Bor
  • Nu online

Bor

Lol inderdaad. Marktplaats zeg overigens dit:
Wanneer de u als koper vooraf de verkoper betaalt, maar de verkoper het product vervolgens niet levert, adviseren wij u als volgt:

1. Neem eerst nogmaals contact op met de verkoper. Mogelijk is er sprake van een misverstand of wordt het product alsnog geleverd.
2. Doe in geval van oplichting altijd aangifte bij de Politie (dit kunnen wij niet voor u doen).
1. Iedereen heeft het recht aangifte te doen van een strafbaar feit en opsporingsambtenaren zijn verplicht uw aangifte op te nemen (artikel 163 lid 5 in verband met artikel 161 Wetboek van Strafvordering).
2. Voor de aangifte is het van belang om alle gegevens gereed te hebben. U kunt hierbij denken aan een kopie van de advertentie, het advertentienummer (te vinden rechts bovenaan in de advertentie), de (contact)gegevens van de verkoper (inclusief het bankrekeningnummer) en de onderlinge communicatie.
3. Marktplaats.nl werkt op haar beurt nauw samen met Politie en Justitie.
3. Meld oplichting ook altijd aan Marktplaats.nl. Wij nemen dergelijke meldingen zeer serieus en nemen waar mogelijk gerichte maatregelen.
4. Wanneer u het product bij een Gecontroleerde Verkoper heeft gekocht, komt u in aanmerking voor Kopersbescherming. Kijk hier voor de voorwaarden en neem contact op met Marktplaats.nl.

• jurjen81
Even een grappige update:

Ik heb geen aktie ondernomen, maar was van plan om iemand die ik ken in dezelfde stad eens langs te laten gaan om verhaal te halen. Maar nu kreeg ik een mailtje van de vriendin van de persoon die het af liet weten. Ze schrijft dat die kerel 30 uur per week werkt en het dus erg druk heeft... Maar dat ze de router nu zelf op de post heeft gedaan. Die verwacht ik dus eerdaags wel thuis, ondanks dat ik inmiddels (3 maanden later) natuurlijk al een andere router heb gekocht...

Jammer dat sommige mensen kennelijk niet het verantwoordelijkheidsgevoel hebben om een afsrpaak na te komen/ongelovelijk lui zijn, terwijl ze niet de intentie hebben om op te lichten (zoals ik al verwachtte). Ik ben in ieder geval erg voorzichtig geworden en als ik in de gaten krijg te maken te hebben met een malloot, doe ik absoluut geen zaken...
Bedankt allemaal voor de hulp.

• RobIII
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
jurjen81 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:35:
Ze schrijft dat die kerel 30 uur per week werkt en het dus erg druk heeft...
offtopic:
Als dat al druk is tegenwoordig :X

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Verwijderd

Naast een studie is dat wel een redelijk aantal toch? :)

Verwijderd

Het is echt een grote moeite om de spreekwoordelijke eerste-stap-voorbij-de-drempel te zetten voor sommigen... 30 uur werk per week is geen excuus, iets afroppen bij het postkantoor is echt zo gedaan. Maar sommige maken daar een sport van.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 10:13

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Ik kan er inkomen dat door werkdrukte dingen soms niet tijdig verzonden worden, maar druk op het werk of niet, je kunt altijd wel communiceren. Een maitlje van "sorry, gaat wat later worden" kan zoveel ellende schelen. Helaas zijn er altijd lui die dat niet snappen, of die daadwerkelijk een halve dag nodig hebben om een uiterst slordig mailtje van vijf regels te tikken :X

Oslik blyat! Oslik!

Verwijderd

Communicatie is heel belangrijk inderdaad.

Toen ik laatst mijn aankoop wou voltooien via Marktplaats bleek ineens dat mijn internetbankieren-inlog-frutsel het niet meer deed. Daarop heb ik een mailtje gestuurd met de vraag of meneer misschien nog even geduld had, een nieuw kastje duurde namelijk 5 werkdagen.
Was allemaal geen probleem, inmiddels de betaling gedaan en nu aan het hopen dat maandag het pakketje arriveert :P

Als iedereen zo zou werken, zou het allemaal een stuk prettiger zijn op Marktplaats

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
jurjen81 schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 14:35:[...]Ik ben in ieder geval erg voorzichtig geworden en als ik in de gaten krijg te maken te hebben met een malloot, doe ik absoluut geen zaken...
Bedankt allemaal voor de hulp.
Helaas kun je aan wat tekst in een mail niet zo goed merken of iemand een malloot is. En ook al komt iemand malloterig over dan nog kunnen zijn intenties goed zijn en vice versa. Al met al zijn mijn ervaringen ongeveer net als die van de TS. Het gaat 20x goed met relatief hoge bedragen en een 21ste keer levert iemand je een defect moederbord wat slechts 10 euro gekost heeft, waarbij op mail op een gegeven moment niet meer gereageerd wordt. Nou ja dat is dan zo. Het vervelendst vind ik persoonlijk nog als iemand je verzekert dat een product helemaal goed is en dan kom je het bekijken en dan blijkt er geen stekker aan te zitten of een of andere functie niet te werken. Wel fijn als je dat even zegt voordat ik naar je toe gereden ben. Dat gaat dus niet zozeer om iemands moedwillige gedrag maar gewoon om iemands laksigheid. Verder zou ik zo weer op MP kopen, er is altijd risico maar ik heb er toch veel mooie dingen gekocht waar ik nog steeds plezier van heb.

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op zaterdag 21 maart 2009 @ 15:16:
Het is echt een grote moeite om de spreekwoordelijke eerste-stap-voorbij-de-drempel te zetten voor sommigen... 30 uur werk per week is geen excuus, iets afroppen bij het postkantoor is echt zo gedaan. Maar sommige maken daar een sport van.
Ik zou terug mailen dat de meeste mensen 40 uur per week werken dus dat dat geen excuus is. Een pakketje afleveren bij het Postkantoor doe je in 5 minuten; dat kan best even als hij de stad in gaat voor een boodschapje ofzo. Of misschien kan zijn vriendin het dan even voor hem doen? Je zou kunnen zeggen: binnen 2 weken wil ik het hebben, anders doe ik aangifte bij de Politie, marktplaats en TROS Radar. Eens kijken hoe snel het dan gaat.

• Marzman
  • Niet online

Marzman

They'll never get caught.

Bergen schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Ik zou terug mailen dat de meeste mensen 40 uur per week werken dus dat dat geen excuus is. Een pakketje afleveren bij het Postkantoor doe je in 5 minuten; dat kan best even als hij de stad in gaat voor een boodschapje ofzo. Of misschien kan zijn vriendin het dan even voor hem doen? Je zou kunnen zeggen: binnen 2 weken wil ik het hebben, anders doe ik aangifte bij de Politie, marktplaats en TROS Radar. Eens kijken hoe snel het dan gaat.
Het schijnt onderweg te zijn als je zijn post goed leest.

☻/ Please consider the environment before printing this signature
/▌
/ \ <-- This is bob. copy and paste him and he will soon take over the world.

• Haan
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 14:20

Haan

dotnetter

Sowieso zou ik nu een mail terug sturen waarin je vriendelijk bedankt voor de moeite, maar dat ze liever het geld terug naar je overmaken omdat je nu allang een andere router hebt moeten kopen.

Kater? Eerst water, de rest komt later

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

Ah, had ik gemist. Nouja, we moeten het nog afwachten natuurlijk...

Verwijderd

Ik vind het een beetje raar dat veel mensen marktplaats aankijken op het misgaan van de transactie. Je hebt toch alleen met die wazige gast te maken. Ik heb via tweakers vreemdere transacties gehad.

• MaZo
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Nou, ik vind de combinatie eBay / PayPal toch allemaal wel een stuk beter geregeld met de aankoopgarantie, geschillenbehandeling, etc.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Bergen schreef op zondag 22 maart 2009 @ 12:05:
[...]
Uh ja, en wat dan, wijsneus?

Nederland oplichtersland hoor.

De politie kijkt er niet van op als je aangifte komt doen, je doet je verhaal, een verbalisant die zwaar a-technisch is typt een procesverbaal dat voor de helft klopt en vol met spelfouten staat, dat belandt *ergens* in de kast en er wordt nooit meer naar om gekeken.

Marktplaats kan sowieso niets doen en TROS Rader gaat echt geen aandacht besteden aan iedereen die ooit een keer is opgelicht.

Oplichters hebben het hier heel goed. Als ik wil kan ik zelfs nu nieuwe PS3's gaan aanbieden op Marktplaats, geld over laten maken en niks opsturen. Geen haan die er naar kraait.

Je hebt duidelijk 0,0 ervaring met dit euvel.

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

Verwijderd

l0c4lh0st schreef op maandag 23 maart 2009 @ 21:29:
[...]

Uh ja, en wat dan, wijsneus?

Nederland oplichtersland hoor.

De politie kijkt er niet van op als je aangifte komt doen, je doet je verhaal, een verbalisant die zwaar a-technisch is typt een procesverbaal dat voor de helft klopt en vol met spelfouten staat, dat belandt *ergens* in de kast en er wordt nooit meer naar om gekeken.

Marktplaats kan sowieso niets doen en TROS Rader gaat echt geen aandacht besteden aan iedereen die ooit een keer is opgelicht.

Oplichters hebben het hier heel goed. Als ik wil kan ik zelfs nu nieuwe PS3's gaan aanbieden op Marktplaats, geld over laten maken en niks opsturen. Geen haan die er naar kraait.

Je hebt duidelijk 0,0 ervaring met dit euvel.
Kuche Kuche:
Internetoplichtster voor de rechter
Uitgegeven: 24 maart 2009 13:22
Laatst gewijzigd: 24 maart 2009 13:22

AMSTERDAM - De 25-jarige Dorien H. uit Venlo moet zich woensdag verantwoorden voor de rechtbank in Roermond. Het Openbaar Ministerie verdenkt haar van oplichting 'op welhaast industriële schaal'.

De Limburgse zou de afgelopen jaren op sites als speurders.nl en marktplaats.nl hebben geadverteerd met computerspellen en kaartjes voor concerten en pretparken, maar deze na betaling niet hebben geleverd.

Ook zou ze spullen hebben besteld zonder te betalen en valsheid in geschrifte hebben gepleegd. In de zitting woensdag worden de zaken van een kleine zestig gedupeerden behandeld. Het werkelijke aantal slachtoffers zou in de honderden lopen.

Notoir

De in Roermond geboren Dorien H. is volgens het OM een notoire naam in internetkringen, die veelvuldig opduikt op fora over oplichters. Onder meer Marktplaats heeft informatie geleverd die bij het onderzoek is gebruikt.
bron: http://www.nu.nl/internet/1937678/internetoplichtster-voor-de-rechter.html

• paQ
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 15:29

paQ

kuche kuche
'op welhaast industriële schaal'

Ik doe niet aan bijgeloof. Dat brengt ongeluk.

• coyote1980
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 26-01 21:39
@Deurmat: hiermee staaf je het bericht dat oplichters het goed hebben, je moet welhaast op industriële schaal de boel oplichten om voor de politierechter te komen. Iemand die wel eens een PS3 verkoopt zonder te leveren hoeft zich imo echt geen zorgen te maken...

Alcohol and Calculus don't mix. Never drink and derive.

Verwijderd

1 aangifte is natuurlijk niet voldoende, om een ware klopjacht te openen, maar heb je in dit geval 60 aangiftes , dan wordt zoiets versneld. Jammer genoeg kan het wel nog op grote schaal plaatsvinden, want niet zo lang geleden had ik zelf al zo'n knakker die de volgende advertentie geplaatst had op marktplaats:
>Geachte lezer,Mijn naam is Hans., ik ben woonachtig in
>Utrecht.Ik bied een unieke vorm van thuiswerk aan.Ik zal u een
>korte uitleg geven. Ik ben eigenaar van meerdere BV's met een hoge

>maandomzet.Over deze maandomzet betaal ik ruim 40% belasting. Dit
>is natuurlijk erg veel. Ik ben hier dus ook zeker niet blij mee.Nu

>heeft mijn Juridisch adviseur hier iets op gevonden.Als ik mijn
>maandomzet verspreid over meedere bankrekeningen betaal ik veel
>minder belasting.Als ik mijn omzet weet te verspreiden over 3
>bankrekeningen in plaats van 1 dan betaal ik namelijk nog maar 19%

>belasting.Dit is geen belasting ontduiking. Ik heb ook navraag
>gedaan bij mijn boekhouder en je mag als bedrijf je omzet spreiden

>over meerdere rekeningen.Nu ben ik opzoek naar 2 personen die een
>lege bankrekening aan mij ter beschikking willen stellen. Het
>werkt als volgt.U verhuurd als het ware aan mij uw bankpas met
>pincode van een lege bankrekening.Ik laat hierop een deel van mijn

>maandomzet storten en haal dit er weer af. Inruil hiervoor krijgt
>u een percentage van de omzet. Dit zal maandelijks 2100 euro
>zijn.Heeft u intresse mail dan even en ik zal zo spoedig mogelijk
>contact met u opnemen via de mail.Hoogachtend,Hans.
Wat hierbovenstaat is natuurlijk helemaal niet mogelijk, en even 2100 euro ontvangen voor het afstaan van je bankpas inclusief pincode kan je ook wel op je buik schrijven..maar helaas zijn er teveel sukkels die hier nog met eigen gierigheid intrappen, en zelf niet doorhebben dat hun spul gebruikt gaat worden in oplichting en dergelijk. De oplichter blijft hiermee buiten beeld, en de rekeninghouder draait voor de schuld op. Tegenwoordig geef je een junk geen 50 gulden meer voor een rekening, maar plaats je advertenties waar mensen met geldnood zitten en als vliegen op de stront afkomen.

Dus.. het kan niet vaak genoeg gezegd worden; Haal de spullen in persoonlijkheid op, of laat het langsbrengen, en controleer ze grondig in elk geval.

• fckgw
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 04-12-2021

fckgw

rhqq2

Verwijderd schreef op dinsdag 24 maart 2009 @ 14:48:
[...]
Dus.. het kan niet vaak genoeg gezegd worden; Haal de spullen in persoonlijkheid op, of laat het langsbrengen, en controleer ze grondig in elk geval.
Jouw verhaal is een typisch 'als het te mooi om waar te zijn klinkt is het dat waarschijnlijk ook' verhaal. Als je daar in tuint heb je het ook wel een beetje zelf gedaan. Op wijlen internetoplichting.nl stonden ook van die verhalen. Je weet niet half hoe makkelijk mensen zich laten tillen, echt ongelofelijk gewoon. Dat wil niet zeggen dat ik dergelijke advertenties goed praat, wie zo'n ad plaatst is natuurlijk een (klein) crimineeltje. Maar toch, je hebt het grotendeels zelf in de hand.

Aan de andere kant heb je weer mensen die zowat niets lijken te vertrouwen, zoals jij kennelijk. Ik denk niet dat dat de juiste weg is. De mensheid is mijns inziens minder slecht dan veel mensen soms lijken te denken. De meeste mensen zijn gewoon te vertrouwen en handelen naar eer en geweten. Dit blijkt ook uit een verhaal wat ik een keer over de belastingdienst heb gelezen. Bij de belastingdienst zijn ook enige psychologen in dienst die zich bezighouden met fraudebestrijding in brede zin. Veel mensen lijken te denken dat iedereen er op uit is de belasting zoveel mogelijk te naaien als het even kan. Uit gegevens/onderzoek van de belastingdienst zelf blijkt dat dat helemaal niet het geval is. Volgens die psychologen heeft 95-98% van de burgers gewoon de intentie netjes zijn belastingen te betalen, of in ieder geval niet de intentie om te frauderen. Het gaat slechts om die ene 2-5% die de boel tracht te flessen.

Kijk, ik heb ook weleens een laptop gekocht voor (net te) weinig geld van iemand uit Amsterdam West die bovendien nog meer goedkope laptops aanbood. Die laptop heb ik goed gecontroleerd ja want ik ben niet helemaal achterlijk. Over het algemeen zou ik me echter niet zo druk maken. Het is ook nog eens veel prettiger zaken doen met iemand die je niet wantrouwend tegemoet treedt. Zo heb ik enige tijd geleden een stereoversterker aan iemand verkocht voor 40 euro. Diegene stond er toen op dat hij hem zou horen spelen met een toon van 'ja want dan weet ik zeker dat je me niet naait'. Hij sprak het nog net niet uit. Natuurlijk mogen mensen apparatuur die ik verkoop testen, het maakt mij niet uit als ze dat willen en normaal gesproken had ik het denk ik ook zelf aangeboden. Maar ik dacht wel even van ja, dit is dan ook zijn laatste kans. Hij heeft nu gehoord dat het ding werkt, als het apparaat dan ook na drie dagen instort dan moet hij het verder zelf maar weten. Ik weet niet of ik me werkelijk zo hard zal opstellen in de praktijk maar ik wil wel aangeven dat je zulke dingen krijgt als mensen wantrouwend gaan doen. Gewoon geen enorm fijne manier van met elkaar om gaan.

• Tanuki
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online
Heb je de router inmiddels al?

Zonee, heb je al aangifte gedaan?

PV: Growatt MOD5000TL3-XH + 5720wp, WPB: Atlantic Explorer v4 270LC, L/L: MHI SCM 125ZM-S + SRK 50ZS-W + 2x SRK 25ZS-W + SRK 20ZS-W Modbus kWh meter nodig?

• Bergen

Bergen

Spellingscontroleur

l0c4lh0st schreef op woensdag 22 april 2009 @ 16:47:
Heb je de router inmiddels al?

Zonee, heb je al aangifte gedaan?
Waarom zou hij aangifte doen?

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Bergen schreef op woensdag 22 april 2009 @ 18:26:
[...]
Waarom zou hij aangifte doen?

Ja maar wat als er nou net al 59 andere aangiften liggen tegen dezen man? Ik begrijp de frustratie omtrent de politie heel goed, ook ik heb daar vervelende ervaringen mee gehad, maar als iedereen op deze wijze blijft denken dan word er sowieso niets gedaan.

Als iemand geen incident meld heeft hij ook geen rede tot klagen omtrent zijn issue ;)

edit:
waarom in vredesnaam het stuk van l0c4lh0st jatten ?

[ Voor 4% gewijzigd door Herby op 22-04-2009 18:48 ]

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Pagina: 1