Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• Neejoh
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 24-04 18:27
Ik hoop dat het verhaal duidelijk is en iemand de tijd wil nemen het verhaal te lezen :P

Mijn moeder heeft opleidingen gevolgd en heeft met deze kennis trainingen ontwikkeld die ze zelf wil geven aan bedrijven. Ze heeft alleen een grote hekel aan de acquisitie, planning etc. die er bij komt kijken.
Nu heeft ze het geluk dat onze buurman een eigen "advies" bedrijf die dit wel leuk vind om te doen. Zo zijn ze mondeling een bedrijf gestart, als een tak in zijn huidige bedrijf. Omdat ze er beiden veel vertrouwen in hebben heeft de buurman vanuit zijn eigen bedrijf al iemand in loondienst genomen om de acquisitie te doen.

Het idee van het bedrijf/afdeling (vanaf nu ASDF) is het inhuren van trainers die een cursus kunnen geven aan bedrijven. Zo willen ze bijvoorbeeld 10 trainers hebben --aangesloten bij ASDF-- die totaal 30 trainingen geven.

Mijn moeder wil stoppen als verzorgster (part-time, 16uur) en vol aan de bak als trainer.

De eerste training is inmiddels gegeven door mijn moeder in naam van ASDF, maar er zijn alleen nog maar onduidelijkheden het verdelen van de winst etc. Het is duidelijk tijd om afspraken zwart op wit te zetten. We hebben het er aan de keukentafel meerdere malen over gehad, maar niemand heeft er voldoende kennis over hoe je zo een bedrijf moet starten en wie wat precies moet doen. Ik heb twee ideeën, wie kan mij/ons hier in adviseren?

1) Stoppen als verzorgster en part-time (20 uur) in dienst gaan bij ASDF (onderdeel van het bedrijf van de buurman). Hiernaast jezelf in laten huren door ASDF als ZZP'er, buiten je normale uurloon om dus. Hoe meer trainingen ze geeft, hoe meer ze verdient. Van winst van ASDF zal ze dus niets zien.

2) Stoppen als verzorgster en mede-eigenaar worden met de buurman en een nieuw bedrijf, niet als onderdeel van zijn huidige bedrijf. Nu ontvangt zij 50% van de winst van iedere training, niet alleen die ze zelf geeft. Hier heeft mijn vader alleen geen zin in omdat hij bij faillissement van mijn moeder/buurman het huis kwijt kan zijn. Dit brengt dus nogal wat gevaren met zich mee.

Het komt er op neer:
  • Mijn moeder wil stoppen met haar huidige werk en haar brood verdienen door het geven van bedrijfstrainingen
  • Buurman heeft een bedrijf met één werknemer in loondienst die acquisitie, planning etc doet.
Hoe is het verstandig dit aan te pakken?

• stin
  • Registratie: Augustus 2001
  • Niet online
Wat is precies de reden dat dit in het bedrijf van de buurman is opgenomen? Wat voor een ondernemingsvorm heeft het bedrijf van de buurman? Ik zou trouwens sowieso een nieuw bedrijf opstarten en niet dit mixen in een bestaand bedrijf. Je hebt dan namelijk ook de voordelen van een starter (belastingvoordeel eerste 5 jaar)

Stel ze starten samen een V.O.F. Je moeder brengt 10.000 euro in en de buurman 10.000 euro. Winstverdeling is op dat moment 50% voor beiden. Iedere maand krijgt je moeder en de buurman betaalt aan de hand van de hoeveelheid uren die ze hebben gewerkt. Aan het einde van het jaar kunnen ze, als ze eventueel winst hebben, kiezen wat ze met die winst doen. Uitkeren (50/50) of in de V.O.F. laten zitten en gebruiken voor investeringen etc.

Als je moeder denkt dat dit voldoende/meer zal opbrengen dan haar huidige baan, dan zou ik er iig voor kiezen om te stoppen met de huidige baan.

[ Voor 104% gewijzigd door stin op 13-02-2009 20:22 ]

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Bij faillisement maakt het vrij weinig uit of je moeder in loonddienst is of mede-eigenaar (bij een BV). Ze zou ook in dienst kunnen gaan maar wel met een winstdeling bijvoorbeeld.

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

Verwijderd

Nu ben ik ook niet volledig ingelezen op bedrijfsvormen. Maar de angst die je vader heeft bij een faillissement is volgens mij onterecht. Als je moeder een BV start samen met de buurman, en er volgt een faillissement, zal alleen in het geval dat duidelijk aantoonbaar is dat je moeder als bewindspersoon fouten heeft gemaakt er kans zijn dat ze privé aansprakelijk wordt gesteld voor de schade. Dit gebeurt volgens mij zelden.

Ik heb zelf een faillissement meegemaakt, maar mijn oude baas rijdt nog steeds vrolijk in zijn 6-serie, en woont nog steeds in het zelfde asociale huis. Om een voorbeeld te geven.

Het grote voordeel van het "eigen baas" worden is voor je moeder natuurlijk dat ze ook echt iets te vertellen gaat krijgen binnen de organisatie van het bedrijf, in plaats van iedere maand wat centen vangen... en ja en amen knikken bij alle besluiten op hogere hand. Wellicht is een constructie met winstdeling ook nog te overwegen. Ze gaat dan gewoon op de loonlijst, en krijgt bij wijze van ieder jaar een % bedrag van de winst.

-- pff :) iemand anders was me voor

[ Voor 1% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2009 20:23 . Reden: dsa ]

• Neejoh
De reden dat het nu (tijdelijk?) is ondergebracht onder zijn huidige bedrijf is dat hij geen KVK en bedrijfsplan op heeft hoeven zetten. Volgens mij uit puur gemak (luiheid klinkt me te negatief).

Vervelende van het starten van een bedrijf waarvan je beide 50% aandeel hebt is dat eigenlijk niemand de baas is heb ik altijd begrepen.
En zodra één van de twee 51% heeft heeft die altijd het laatste woord. Als die dan zegt zichzelf 150% winst te geven en de ander maar 25% heeft hij in het uiterste geval altijd het zeggenschap hierover? (Extreem voorbeeld, I know).

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:24
Je moeder zou natuurlijk ook kunnen overwegen eens een starters adviesgesprek aan te gaan bij KvK. Kost maar een paar tientjes en je hebt meteen duidelijkheid over alle aannames die je nu doet.
Neejoh schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:41:
De reden dat het nu (tijdelijk?) is ondergebracht onder zijn huidige bedrijf is dat hij geen KVK en bedrijfsplan op heeft hoeven zetten. Volgens mij uit puur gemak (luiheid klinkt me te negatief).
Inschrijven bij KvK is zo gepiept. Ondernemersplan is in principe alleen noodzakelijk als je krediet wilt loskrijgen bij de bank. Wat jouw moeder/buurman willen gaan doen klinkt me niet als iets waar veel investeringskosten mee gemoeid zijn (de cursussen zijn al ontwikkeld en worden bij de bedrijven zelf gegeven?).
Vervelende van het starten van een bedrijf waarvan je beide 50% aandeel hebt is dat eigenlijk niemand de baas is heb ik altijd begrepen.
Dat zie ik bij dit soort kleine ondernemingen juist als een voordeel. Als je samen op gelijkwaardige basis een bedrijf begint is het m.i. ook van belang dat je gezamelijk tot oplossingen komt. En niet dat 1 van de 2 zijn/haar wil gaat doordrukken omdat hij/zij 51% of meer bezit. Zo'n bedrijfje is geen lang leven beschoren :)

• mocean
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 04-09 10:34
Neejoh schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 20:41:

En zodra één van de twee 51% heeft heeft die altijd het laatste woord. Als die dan zegt zichzelf 150% winst te geven en de ander maar 25% heeft hij in het uiterste geval altijd het zeggenschap hierover? (Extreem voorbeeld, I know).
Er is een groot verschil tussen aandeelhouders en wie de leiding voert. Je kan 2 aandeelhouders hebben van ee BV, die samen 1 manager/directeur inhuren. Dan geldt dat zo iemand voor de dagelijkse zaken gewoon de beslissingen neemt.

Als 1 van de 2 aandeelhouders directeur wordt geldt hetzelfde, je spreekt dan een limiet af (bedrag) waarop de directeur moet tekeken. En ja, voor grotere zaken heb je wel consensus nodig, dat kan je als bedrijf traag maken (snel grote deals sluiten is dan lastig). Ik zie bij BV's die succesvol worden met een 50/50 of 33/33/33 verdeling wel vaker problemen ontstaan i.t.t. bedrijven met 1 eigenaar.

Als het start is het leuk, lekker samen dingen doen. Maar stel het loopt na x aantal jaar, en het gaat ineens over tonnen of meer, dan veranderen mensen enorm. Ook als 1 van de 2 wil stoppen, uitkoop etc. etc. leg alles goed vast!

Koop of verkoop je webshop: ecquisition.com

• Neejoh
Een gesprek aangaan bij de KVK is een goede tip. Daar zijn ze daar tenslotte voor, right?
De training die al gegeven is, is een twee daagse cursus met overnachting. Er zullen dus wel uitgaven zijn, mar dat hangt af van de training. Daarnaast lijkt me het huren van ruimte niet iets waar je een groot start kapitaal voor nodig hebt.
mocean schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 22:49:
[...]

Als het start is het leuk, lekker samen dingen doen. Maar stel het loopt na x aantal jaar, en het gaat ineens over tonnen of meer, dan veranderen mensen enorm. Ook als 1 van de 2 wil stoppen, uitkoop etc. etc. leg alles goed vast!
Dat is ook iets waar ik aan heb lopen denken. De buurman is een goede vriend van m'n ouders, maar geld kan een BOEL veranderen (spreek uit ervaring).
Pagina: 1