* Update 14-02-2009, zie onderaan dit bericht *
Ik zal starten met de specs van mijn PC
Gigabyte GA-EP45-UD3R
Intel Quad Core Q8300
OCZ Platinum DDR2 PC8500 4096MB Kit (OCZ2P10664GK)
Club3D Ati Radeon HD3870
Het geheugen setje gebruik ik inmiddels meer dan 2 week zonder enig probleem. Alvorens het installeren van Windows Vista 64 HP heb ik Memtest laten draaien op mijn systeem. Deze gaf geen fouten.
Doordat ik veel gebruik maak van VMware had ik meer geheugen nodig en heb ik nog een 4GB setje aangeschaft. Dit is exact hetzelfde setje als die ik al had.
Na het plaatsen gaf de bios netjes 8GB aan. Heb vervolgens Memtest weer gedraaid, maar dit maal
met errors. Vervolgens heb ik het volgende gedaan:
* Nieuw setje los van mijn oude setje getest, zonder errors
* Nieuw setje in andere dual channel slots geplaatst, zonder errors
* Oud setje in overgebleven dual channel slots geplaats, met errors
* Een mix gedaan van beide setjes, met errors
* BIOS in Fail-Safe gezet, en het rijtje nog een keer uitgevoerd met helaas dezelfde uitkomst
Het lijkt er verdacht veel op dat de modules niet samen willen werken, terwijl ze afzonderlijk
van elkaar wel goed werken.
Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of moet ik me niks aantrekken van de errors in Memtest (adressering probleem?)
Memtest geeft constant aan dat de problemen optreden in het gebied tussen de 7GB en 8GB.
*Update*
Wordt nog gekker.. wanneer ik 8GB installeer dan wil de videokaart driver ook niet meer laden. Zit ik toevallig tegen op een maximum van mijn moederbord? Ga ik weer terug naar 2x2GB, dan werkt het systeem weer zonder problemen.
Ik zal starten met de specs van mijn PC
Gigabyte GA-EP45-UD3R
Intel Quad Core Q8300
OCZ Platinum DDR2 PC8500 4096MB Kit (OCZ2P10664GK)
Club3D Ati Radeon HD3870
Het geheugen setje gebruik ik inmiddels meer dan 2 week zonder enig probleem. Alvorens het installeren van Windows Vista 64 HP heb ik Memtest laten draaien op mijn systeem. Deze gaf geen fouten.
Doordat ik veel gebruik maak van VMware had ik meer geheugen nodig en heb ik nog een 4GB setje aangeschaft. Dit is exact hetzelfde setje als die ik al had.
Na het plaatsen gaf de bios netjes 8GB aan. Heb vervolgens Memtest weer gedraaid, maar dit maal
met errors. Vervolgens heb ik het volgende gedaan:
* Nieuw setje los van mijn oude setje getest, zonder errors
* Nieuw setje in andere dual channel slots geplaatst, zonder errors
* Oud setje in overgebleven dual channel slots geplaats, met errors
* Een mix gedaan van beide setjes, met errors
* BIOS in Fail-Safe gezet, en het rijtje nog een keer uitgevoerd met helaas dezelfde uitkomst
Het lijkt er verdacht veel op dat de modules niet samen willen werken, terwijl ze afzonderlijk
van elkaar wel goed werken.
Is er iets wat ik over het hoofd zie? Of moet ik me niks aantrekken van de errors in Memtest (adressering probleem?)
Memtest geeft constant aan dat de problemen optreden in het gebied tussen de 7GB en 8GB.
*Update*
Wordt nog gekker.. wanneer ik 8GB installeer dan wil de videokaart driver ook niet meer laden. Zit ik toevallig tegen op een maximum van mijn moederbord? Ga ik weer terug naar 2x2GB, dan werkt het systeem weer zonder problemen.
[ Voor 13% gewijzigd door damster_mark op 14-02-2009 10:50 ]