• ceesietopc
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 31-01 17:06
Hallo iedereen,

Tijdje geleden dat ik op GoT zat... en het server gedeelte is al helemaal nieuw voor me. Maar ik ben bang dat ik geen keuze heb (oh wat erg ;) ), ik heb mijn probleem al op msexchange.org gepost, maar daar antwoordden ze niet. Is het dan zo ingewikkeld? :o

Tot voor kort hadden we hier thuis gewoon een thuisnetwerkje. Behalve een NAS, geen servers, gewoon aan elkaar gekoppeld met gedeelde mappen en printers. Mijn documenten stond op de NAS. De mail was per computer ingesteld. Mijn zusjes en ik gebruikten webmail, dus wij leverden geen problemen op. Mijn ouders gebruikten de POP3 mailbox van de provider (verder in het stuk aangeduid met familie@isp.nl). Deze stond op twee pc's ingesteld, in Outlook Express (berichten zeven dagen langer op de server laten staan, zodat alles op allebei de pc's terecht kwam).

Maar, pas geleden heeft mijn vader een bedrijfje op gericht. Dit betekende dat er een mailbox bij kwam. Op de pc waar hij gewoonlijk zat heb ik die ingesteld, gewoon weer pop3. Toen ook de NAS er een paar keer uitging, en er een pc bij moest, hebben we besloten te investeren. Een Windows 2008 SBS server, en twee vista clients. De twee oude clients die we hadden hebben we een beetje geupgrade, zodat die nu ook op Vista draaien.

Het probleem
Hoe combineer ik het domein van mijn vader (aangeduid met www.bedrijf.nl in het vervolg) met de popbox van de isp?

Ik heb de dns MX10 records gewoon doorgelust naar ons externe IP adres, zodat we de mail ontvangen. Verzenden gaat via een smarthost, van het hosting bedrijf (pcextreme).

Wat ik heb geprobeerd:
- Een apart familie account op het netwerk. Met de POP3 connector haalde ik de mail op naar de mailbox van dat account. Vervolgens iedereen rechten gegeven voor "Send as" en "Full Control", en de mailbox (handmatig) toegevoegd aan Outlook per gebruiker.
Nadelen
Ik moet handmatig gaan invoeren dat ze een extra postvak openen. Dit moet ook nog eens per pc.
Je antwoordde als "familie@bedrijf.nl", en niet als "familie@isp.nl".
Mail verplaatsen tussen verschillende postvakken levert problemen op (Items kunnen privé zijn)

Dit zijn flinke nadelen, daar tegen over staan deze voordelen:
Voordelen
Het werkte.
"Verzenden als" staat standaard goed als je op een bericht reageert

Een andere oplossing:
- Een gedeelde map: familie. Deze heb ik "mail-enabled". Vervolgens aan de ISP kant ingesteld dat alle mail geforward wordt naar het mailadres wat vast zit aan de public folder.

Nadelen
"Send as" staat niet standaard goed.
Je antwoordde als "familie@bedrijf.nl", en niet als "familie@isp.nl".

Voordelen
Ik kan op de server instellen wie de map wel en niet ziet.

Ook hier zijn de voordelen weer een stuk kleiner dan de nadelen.

De perfecte situatie in mijn ogen:
Leden van de security group "gezin" kunnen de mail lezen uit het postvak Familie, welke ze ook standaard "deployed" krijgen. Hier zit dus een apart Postvak In, Uit, etc. in. Zodra ze antwoordden gaat dat via de SMTP server van de ISP, zodat ze alsnog reageren als "familie@isp.nl". Dit gaat allemaal automatisch, en alle instellingen kunnen serverside.

Helemaal perfect zou zijn als de leden van de groep "gezin" standaard geen mailbox hebben @bedrijf.nl, maar wel een werkend familie postvak, standaard in Outlook.

Kan dit?

Alvast bedankt!

ps. rechtstreeks ontvangen van mail, is dit slim of niet? of moet ik daar ook aan een soort smarthost systeem denken, eigenlijk.

Beetje inactief... maar toch best aanwezig :)

Verwijderd

Wat je feitelijk probeert te doen is 2 organisaties 1 systeem laten gebruiken. Daar is het niet voor gemaakt.

In jouw perfectie situatie heeft dus niemand toegang tot een bedrijf.nl mailbox? Dat is vreemd niet?

Wie moet de bedrijfs mail lezen? 1 persoon? Meerdere?

Sowieso krijg elke user een eigen mailbox. Daarnaast krijgt elke bedrijfs user een mailbox. Je kan ook die mail op dezelfde mailbox binnen laten komen. Waar je alleen niet aan ontkomt is de identiteits crisis (mail van bedrijf.nl wordt benatwoord door gezin.nl). Het enige dat echt werkt dan is aparte profielen gebruiken voor Outlook. Nadeel daarvan is dat je dus moet switchen en dat kan heel vervelend zijn

Rechtstreeks mail ontvangen is niks mis mee.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 14-02-2009 00:15 ]

• ceesietopc
Ik was er inderdaad achtergekomen dat het er niet voor gemaakt is, maar daardoor hoeft het nog niet onmogelijk te zijn, hoop ik.

Het is niet zo dat ik twee volwaardige organisaties 1 systeem wil laten gebruiken. Het is één exchange server, gewoon voor het bedrijf. Elk lid van de beveiligingsgroep Zakelijk moet hier een @bedrijf.nl mailbox bij krijgen. Op het moment is dit alleen mijn vader.

Elk lid van de beveiligingsgroep Gezin moet in plaats van verbinding maken met de Exchange server, de mail binnen halen uit de POP3 box. Het zou toch mooi zijn als dit in een gedeelde map kon (oid), anders heb je straks dat iedereen hetzelfde mailtje opnieuw gaat binnen halen, omdat het nog niet op zijn account staat.

Mijn vader is lid van de beveiligingsgroep Gezin én van de groep Zakelijk. Hij zou dus toegang tot beiden moeten hebben.

Je hebt het over profielen voor Outlook. Ik zal daar nog eens naar kijken. Bedankt! Je bent de eerste die durft te antwoorden :P

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Het blijft een boel gehack. Ik beheer toch al een jaar of 5 Exchange servers van 2000 tot 2007, zowel prive als zakelijk, en ik kan me geen goede makkelijke manier verzinnen om die mailboxen te integreren met die Exchange.

Ik zou de Exchange zo standaard mogelijk laten met enkel bedrijf.nl (dat maakt het toch een stuk makkelijker om te troubleshooten enzo) als Exchange account in Outlook, en daarnaast bij je vader in Outlook gewoon als 2e account de POP-account van je ISP, met leave mail on server, zoals het eerst was.

Je 'vervuilt' zo je exchange niet met extra accounts die niets met het bedrijf te maken hebben, en je vader blijft gewoon de 'send using account..' optie houden.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ceesietopc
Oke... dus onserver alles instellen voor bedrijf, en bij gezin handmatig instellen. Alleen dat houdt dus in dat ik 5 x 5 = 25 keer instellen. Is er een manier om dat aan een account te koppelen, en dat ik niet per computer per gebruiker moet gaan instellen?

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online

alt-92

ye olde farte

Waar haal je die 5x5 vandaan dan?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• ceesietopc
Als ik instel dat een gebruiker een extra mailbox opent, werkt dit alleen op die computer, voor die gebruiker, jammer genoeg. Hoort dit niet zo te zijn?

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 08:20

BCC

offtopic:
Sorry :D bij M-SEX CHANGE.org vloog hier het bier door de kamer :D

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• ceesietopc
Lol... nog nooit zo gezien 8)7

• Turdie
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 20-08-2024
Zit er in SBS 2008 nog een POP3 connector, dan zou volgens mij een prima oplossing zijn.

Ja dus:
Windows SBS Console -> Network -> Connectivity -> Windows SBS POP3 Connector

[ Voor 66% gewijzigd door Turdie op 16-02-2009 05:08 ]

• ceesietopc
Daar was ik van op de hoogte, zie ook mijn TS.

Deze vraag blijft staan:
ceesietopc schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:37:
Oke... dus onserver alles instellen voor bedrijf, en bij gezin handmatig instellen. Alleen dat houdt dus in dat ik 5 x 5 = 25 keer instellen. Is er een manier om dat aan een account te koppelen, en dat ik niet per computer per gebruiker moet gaan instellen?
En ook het nadeel:
Mail verplaatsen tussen verschillende postvakken levert problemen op (Items kunnen privé zijn)
Microsoft Workaround werkt niet. Deze is ook best stom: slepen in plaats van kopiëren plakken.
Ik lees nu dit artikel: http://office.microsoft.c...tlook/HA010549001033.aspx
Die kende ik nog niet. Ga dat maar proberen.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
ceesietopc schreef op zondag 15 februari 2009 @ 18:37:
Misschien ben ik dom, maar ik snap nog steeds je requirements niet.. als ik je goed begrijp heb je op je exchange 1 of 2 mailboxen voor het bedrijf. Daarnaast maak je bij je ISP wat aliassen aan, zodat je de volgende accounts hebt bijvoorbeeld:
pc van pa heeft de accounts pa@bedrijf.nl (exchange account) en een account pa@isp.nl (pop3)
pc van ma heeft de account ma@isp.nl (pop3)
pc van zusje heeft zusje@isp.nl (pop3)
pc van jou heeft jou@isp.nl (pop3) en jou@bedrijf.nl (exchange account)

of is het een harde eis dat je folders moet delen tussen zusje en moeder enzo?

Een ander simpel alternatief is dat je een domeinnaam als familieceesie.nl registreert voor 1 of 2 tientjes per jaar, en die ook op je Exchange instelt. Dan kun je emailadressen zoals pietje@familieceesie.nl enzo gebruiken. Dan blijven ze ook nog eens emailadressen behouden als je ooit eens van ISP zou wisselen.

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• ceesietopc
Ongelofelijk maar waar, het probleem is nog steeds niet opgelost. Omdat ik dit topic ooit heb gestart, ga ik graag even verder in dit topic.

Ik zal het oude probleem nog even snel herhalen, omdat dit voor velen nog steeds niet duidelijk was.
Het zit zo:

Mijn vader is een bedrijf begonnen. Het kantoor is gewoon thuis. Ik heb een netwerk aangelegd, server 2008 sbs, waarop alle mensen thuis in kunnen loggen. Dit om er voor te zorgen dat elke computer een werkplek voor mijn vader kan zijn, en voor het delen van printers etc. Dit levert echter ook de nodige problemen op: je hebt privé en zakelijke gebruikers op één netwerk.

De mail is het grootste probleem. Privé gebruikers mogen "natuurlijk" niet mailen met @bedrijfsnaam.nl. Alleen mijn vader moet dus een @bedrijfsnaam.nl adres toegekend krijgen: pa@bedrijfsnaam.nl. Mensen wel of geen mailbox toekennen is niet zo moeilijk, AD en Exchange System manager, moet te doen zijn :)

Het probleem is dat de privé gebruikers (ook mijn vader dus!) in hun Outlook allemaal standaard een Familie mailbox moeten zien: familie@isp.nl. Voor privé gebruik. Deze mailbox moet volledig los functioneren, oftewel: zenden als familie@isp.nl moet automatisch ingesteld zijn. Daarnaast moeten gebruikers die dat willen, een eigen privé mailbox hebben: mafamilie@isp.nl en pafamilie@isp.nl. Ook deze moet automatisch geconfigureerd zijn vanaf de server, als het even kan.

Het is me tot op heden nog steeds niet gelukt deze situatie zo te krijgen. Het is zelfs nog erger geworden: een zootje met famnaam@bedrijfsnaam.nl en familienaam@bedrijfsnaam.nl die allemaal aparte functies hebben... :(

Bovenstaande situatie is denk ik praktisch onmogelijk. Mail ontvangen van een @isp.nl adres is het probleem niet. Je stelt óf een alias in bij de isp, óf je gebruikt de pop3 connector. Mail verzenden als @isp.nl lukt me echter gewoon niet... kan iemand zeggen of dit überhaupt kan of niet? Ik denk dat het wel mogelijk moet zijn, maar dat ik dan in exchange wat nieuwe mailboxen aan moet maken, een extra smtp connector naar de isp smtp server etc. Zit ik in de goede richting?

Zouden jullie hier aan beginnen? Of is het een stuk makkelijker om gelijk een extra www.familie.nl domein aan te vragen? is dat makkelijker te realiseren.

En, ook een belangrijke vraag: In hoeverre kan ik op de server bepalen welke mailboxen een gebruiker standaard in zijn/haar Outlook ziet? tot nu toe heb ik met de hand ingesteld dat de familiebox ook bijgeopend moet worden, maar ik kan me niet voorstellen dat ze in grote bedrijven met de hand mailboxen gaan openen (inloggen als gebruiker, machtigingen etc. 8)7 )

Alvast bedankt voor jullie reacties!
P.s. mochten mods het toch een beter idee vinden om hier een nieuw topic voor te openen, dan doe ik dat, en kan deze weg.

Pagina: 1