Toon posts:

Linux programmas op een Macbook

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Voor mijn opleiding electronica maken we in de labo op unief vaak (meestal) gebruik van programma's die voor linux geschreven zijn , ik ben van plan om een laptop aan te schaffen voor schoolgebruik en ik dacht aan een macbook.

Mijn vraag is , zal ik linux apps om mijn macbook kunnen draaien ??
Moet ik dan middels bootcamp linux erop installeren of kan het via een emulator ?

Alvast bedankt :)

• YaniSuN
  • Registratie: Januari 2009
  • Laatst online: 26-03-2025
Euhm om wat voor specifieke programma's gaat het noem eens wat namen op
En ja bootcamp is een optie (ook kan je virtual machines gebruiken zoals VMware)

[ Voor 20% gewijzigd door YaniSuN op 13-02-2009 18:35 ]

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 12:04

Nitai

Live the life you love.

Je hoeft helemaal geen emulator te gebruiken. Gewoon Fink installeren en je kunt aan de slag.

Heb je trouwens wel gegoogled? Internet barst van de walkthroughs
http://www.simplehelp.net...x-a-complete-walkthrough/

Anders kun je gewoon Linux ernaast installeren of in een virtuele omgeving.

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• DiedX
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 05-02 09:37
linux != BSD. De vraag blijft dan ook staan: wat voor applicaties?

Standaard GNU is inderdaad Fink (geweldig!), maar als je linux-specifiek hebt (wat ik me niet voor kan stellen) zou de Mac wel eens voor problemen kunnen zorgen.

DiedX supports the Roland™, Sound Blaster™ and Ad Lib™ sound cards

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik zou gewoon met het BootCamp hulpprogramma 20 GB van de harde schijf vrijmaken, daarin partities aanmaken voor de Linux root en een swap van 2 GB. Vanuit Linux kun je de HFS partitie mounten. Normaal is dat read-only als aan de Mac kant de journalling aanstaat. Zet je dat aan de Mac kant uit dan kun je die partitie onder Linux read/write mounten. Je kunt dan ook je home folder aan de Mac kant symlinken in de /home onder Linux, zodat je aan beide kanten dezelfde werkomgeving voor je neus krijgt. Je moet daarvoor wel onder Linux dezelfde gebruiker aanmaken met dezelfde user ID als aan de Mac kant. Dat werkt best goed (bijvoorbeeld de Unix-gebaseerde programma's van beide kanten delen netjes de voorkeuren die in .dotfiles in je home worden bewaard). Alleen soms loop je wel eens tegen dingen aan die niet helemaal uitwisselbaar zijn (bijvoorbeeld de alias-links die MacOSX gebruikt werken niet, symlinks aan beide kanten wel). Ook heb je soms ambigue bestandsnamen omdat op het filesystem van de Mac standaard de hoofdletters en onderkast letters door elkaar mogen worden gebruikt. Je kunt eventueel de Mac partitie herinitialiseren met hoofdlettergevoeligheid, maar ik weet dat bijvoorbeeld de Adobe programma's daar niet mee konden omgaan. Ik weet niet of dat inmiddels opgelost is.

Verwijderd

Topicstarter
Binnenkort krijgen we een cd met daarop de applicaties , ik zal de lijst dan even posten.
Ik heb google geraadpleegd en ik ben ook die walktrough van Fink tegengekomen.
Maar ik was niet zeker of het wel degelijk werkte of er nog veel problemen mee waren.
Daarom deed ik beroep op de tweakers.net community.

Fink lijkt mij een goede oplossing indien het werkt.
Ik sta wat weigerachtig over een dualboot systeem met Mac/linux omdat ik een ramp ben in het opzetten van een linux os , laat staan dual boot op een mac.

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:22:
Ik sta wat weigerachtig over een dualboot systeem met Mac/linux omdat ik een ramp ben in het opzetten van een linux os , laat staan dual boot op een mac.
Ach, als de Fink omgeving niet voldoende ondersteuning biedt kun je altijd nog terugvallen op een dual boot of een virtuele omgeving :)

Dual boot op de Mac is niet echt lastig, alleen ondersteunt of configureert Linux (nog) niet alle onderdelen van de Macbook out of the box. Dus een basis Linux installeren zodat je programma's erop kunnen draaien is niet zo moeilijk, maar als je in die omgeving alle toeters en bellen aan de praat wilt krijgen ben je nog wel een tijd bezig.

Wat wel fijn is bij Macs is dat deze ook een firmware bootmenu hebben, die je kunt oproepen door de alt-toets in te drukken bij het opstarten. In dat geval zoekt de Mac alle startbare partities op en zet ze op het scherm, je krijgt dan dus naast het X-icoontje ook een Tux-icoontje te zien. Dat kan goed van pas komen als vanaf de Mac kant het Linux rEFIt startmenu per ongeluk is overschreven (bijvoorbeeld door een systeem upgrade).

Verder kun je bijvoorbeeld bij Ubuntu een howto voor dual-boot installatie vinden :)

Verwijderd

Of je gebruikt macports, wat tegenwoordig betere ports biedt dan Fink.
Nadeel is wel dat je de meeste dingen moet compilen, maar daar zijn mooie GUI's voor zoals Porticus.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 15:22:
Binnenkort krijgen we een cd met daarop de applicaties , ik zal de lijst dan even posten.
Mochten de applicaties niet native willen draaien onder Mac OS en BSD, zou je bijv. VMWare Fusion kunnen aanschaffen (ook handig als je afentoe nog op Windows moet kunnen terugvallen). Vervolgens kun je gratis een Virtual Appliance van een linux desktop binnenhalen. Je download dan een kant-en-klare geïnstalleerde en geconfigureerde virtual machine die je zo kunt opstarten in VMWare. Dat kan je sowieso een boel gedoe schelen als de applicaties lastig onder Mac OS aan de praat te krijgen zijn.

Als je de kennis niet hebt om die installatie vervolgens zelf verder te onderhouden, zou je zelfs eens in de zoveel tijd gewoon een nieuwe kunnen downloaden. Alhoewel updates installeren met de juiste linux desktop net zo vanzelf gaat als bij Windows of Apple - en dus een koud kunstje is.

• doc
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 02-02 17:30

doc

Of je gebruikt Virtual Box ipv Fusion/Parallels, dat is gratis en zal voor jou prima voldoen!

http://www.virtualbox.org/

Me Tarzan, U nix!

Verwijderd

yellowdog linux

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Yellow Dog Linux gaat niet werken op een Intel Mac. Yellow Dog Linux is speciaal voor computers met een Power architectuur, zoals de PowerPC en de Cell.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

Pagina: 1