DVI (of Hdmi) geeft verkeerde afmeting op 37"

Pagina: 1
Acties:

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik zit met een vreemd probleem waar ik niet eerder mee te maken heb gehad. Ik heb een Sharp Aquos 37" lcd tv (LC-37GE1E) staan en een desktop met een (dvi) grafische kaart. Nu heb ik een dvi naar hdmi kabel gekocht om mijn pc op de tv te kunnen aansluiten. Alles opgestart en het gaat voor 99% goed. Ik krijg beeld, scherp en ook op 1080p.

Het probleem is dat het "virtuele" scherm te groot is voor het "fysieke" scherm. Er staat nu Gnome op, en ik zie het bovenste en onderste panel niet! Het is niet zo dat het scherm meebeweegt, wanneer je een te hoge resolutie van het scherm hebt ingesteld. Het is gewoon verdwenen.

Ik zie dat X wel de juiste (1920x1080) resolutie heeft ingesteld. Ook ziet de tv dat de resolutie 1080p is. Als ik naar 720p ga (gewoon in Gnome instellen), neemt X de juiste resolutie en zie ik op de tv ook dat hij naar 720p schakelt. Maar het probleem met die extra mm's blijft!

Een gelijksoortig probleem heb ik op ubuntuforums gevonden. Als ik bij mij xdpyinfo gebruik, krijg ik ook de 1080p resolutie te zien, met een 1161x653mm afmeting. Ik heb alleen geen idee wat de daadwerkelijke afmetingen zijn van mijn lcd panel.

De grote vraag is: hoe kan ik dit oplossen? Op ubuntuforums.org was eigenlijk geen response op de vraag. Ik zou het toch graag weten. Iemand een idee?

• Tim
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-08-2025

Tim

Overscan probleem?
Misschien zit er een optie op je televisie om dat te omzeilen. Anders misschien een modeline toevoegen met een iets kleinere verticale resolutie en hopen dat je TV dat slikt.

• mithras
  • Registratie: Maart 2003
  • Niet online
Ik heb even een wikipedia pagina van overscan opgezocht en dit kan best wel eens het probleem zijn. Ik kom met overscan uit op deze thread. Wanneer ik weer thuis ben, zal ik dit onderzoeken.

Verder had ik dus ook de 720p resolutie bekeken, maar daar was de overscan nog heel veel erger. Geen idee wat er gebeurt als ik alleen de verticale resolutie aanpas though (maar eerst #1 eens proberen). Bedankt :)