Toon posts:

Is het nuttig een processor te vervangen op een 3jr oud mobo

Pagina: 1
Acties:
  • 357 views

Verwijderd

Topicstarter
Halo, ik zit er aan te denken een nieuwe processor te kopen, (een q8200) om mijn huidige Pentium D 3.00 ghz te vervangen. Maar ik zie vaak dingen over nieuwe chipsets, en snap niet waar die voor dienen. Is het zo dat het voor een oud(er) moederbord de performance winst heel klein is, omdat er een oudere chipset op zit?
Volgens mij gebruiken de pentium D en de q8200 dezelfde socket (lga775 als ik me niet vergis), dus maakt het dan nog uit hoe oud mijn mobo is?
Mijn moederbord is een Gigabyte 8l945GMF.

• BarthezZ
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online

BarthezZ

anti voetbal en slechte djs!

Een chipset moet de processor ondersteunen, vaak is dat over de jaren niet meer het geval. Dit is mede door snelheden van systeem onderdelen et cetera.

• Malantur
  • Registratie: Juni 2007
  • Nu online
Je kan niet elke processor met elke chipset gebruiken.
Kijk eens in de CPU support list op de site van Gigabyte welke processoren en nog ondersteund worden, de kans is groot dat er geen nieuwe BIOSen beschikbaar zijn voor de nieuwste processors.

'Let's eat Grandma!' or, 'Let's eat, Grandma!'. Punctuation saves lives.

• gambieter
  • Registratie: Oktober 2006
  • Niet online

gambieter

Just me & my cat

Verwijderd schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 18:10:
Halo, ik zit er aan te denken een nieuwe processor te kopen, (een q8200) om mijn huidige Pentium D 3.00 ghz te vervangen. Maar ik zie vaak dingen over nieuwe chipsets, en snap niet waar die voor dienen. Is het zo dat het voor een oud(er) moederbord de performance winst heel klein is, omdat er een oudere chipset op zit?
Volgens mij gebruiken de pentium D en de q8200 dezelfde socket (lga775 als ik me niet vergis), dus maakt het dan nog uit hoe oud mijn mobo is?
Mijn moederbord is een Gigabyte 8l945GMF.
Je zult op de website van de fabrikant moeten kijken welke processor deze ondersteund, eventueel na een BIOS update. Maar ga er maar vanuit dat een dergelijk moederbord geen nieuwe processor ondersteund, en dat het de moeite niet waard is.

I had a decent lunch, and I'm feeling quite amiable. That's why you're still alive.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Pak de manual erbij van het moederbord en kijk welke cpu's er ondersteund worden. Evet heb je een biosupdate nodig, zoals gambieter ook al aangeeft.
Een 945 chipset zal vrijwel zeker geen 45nm cpu's ondersteunen.

In elk geval is dit iets dat je makkelijk zelf op kunt zoeken, dus gaat dit topic op slot.

Dit topic is gesloten.