Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel 2007] optellen + en - tekens*

Pagina: 1
Acties:

• nvanthoff
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06-2022
ik probeer een confrontatiematrix te maken voor mijn bedrijf zoals hieronder als voorbeeld

Afbeeldingslocatie: http://wiki.reinkuiken.nl/upload/Project/Confrontatiematrix.jpg

ik wil dus ook plusjes en minnetjes invoegen en die laten optellen, maar ik weet hoe ik die cel uit leg dat hij het aantal plusjes en minnentjes moet optellen. Ik heb het ooit tijdens mijn studie voor elkaar gekregen in Excel 2003, maar ik vind niets meer terug in 2007!

• BosGnoom
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-11 09:07
Probeer eens iets met =aantal.als(bereik;criterium). Het bereik is duidelijk denk ik, criterium zal iets van "++" moeten zijn...

Verwijderd

het aantal aantal.als formules (als je begrijpt wat ik bedoel) zal je zoveel moeten herhalen als je maximum aantal plusjes. heb je bv. lageprijs/economie stort in +++ dan wordt de formule (voor het verticaal gedeelte):
code:
1
=aantal.als(J3:J10;"=+")*1+aantal.als(J3:J10;"=++")*2+aantal.als(J3:J10;"=+++")*3
iets beter alternatief is misschien
code:
1
=LENGTE(J3&J4&J5&J6&J7&J8&J9&J10)-LENGTE(SUBSTITUEREN(J3&J4&J5&J6&J7&J8&J9&J10;"+";""))

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Vul gewoon getallen in en maak er automagisch -- t/m ++ van door middel van voorwaardelijke opmaak: als -1 dan Opmaak -> Getal -> Aangepast -> "-", als -2 dan "--", etc. Denk ik (kan ik nu niet testen).

Het kan zelfs direct via Celeigenschappen -> Getal -> Aangepast maar ik weet niet meer uit mijn hoofd wat/hoe je dan moet invullen dus dat kan je zelf uitzoeken :P

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• nvanthoff
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 18-06-2022
Ik heb nu via celeigenschappen -> aangepast de formule

"+";"+";"-"

ingevoerd en dat werkt wel, maar dan kan ik alleen "0" en "1" gebruiken waardoor ik alleen een "-" of een "+" kan krijgen. Ik heb daarmee niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld "--" of "+++" te krijgen! Iemand een oplossing in die formule??

ik heb ook die eerste formule gebruikt:

Daar heb ik nu:

code:
1
=AANTAL.ALS(C3:H3;"=+")*1+AANTAL.ALS(C3:H3;"=++")*2+AANTAL.ALS(C3:H3;"=+++")*3+AANTAL.ALS(C3:H3;"=-")*-1+AANTAL.ALS(C3:H3;"=--")*-2+AANTAL.ALS(C3:H3;"=---")*-3

Die werkt wel erg goed, alleen krijg ik daar alleen een waarde uit, bijvoorbeeld 6 plusjes en 7 minnetjes in die rij resulteert in een "-1", waarde, maar ik kom er nu wel uit denk ik!

[ Voor 39% gewijzigd door Verwijderd op 13-02-2009 21:40 . Reden: Aanvullende info ]

Verwijderd

nvanthoff schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:43:
Ik heb nu via celeigenschappen -> aangepast de formule

"+";"+";"-"

ingevoerd en dat werkt wel, maar dan kan ik alleen "0" en "1" gebruiken waardoor ik alleen een "-" of een "+" kan krijgen. Ik heb daarmee niet de mogelijkheid om bijvoorbeeld "--" of "+++" te krijgen! Iemand een oplossing in die formule??

ik heb ook die eerste formule gebruikt:

Daar heb ik nu:

code:
1
=AANTAL.ALS(C3:H3;"=+")*1+AANTAL.ALS(C3:H3;"=++")*2+AANTAL.ALS(C3:H3;"=+++")*3+AANTAL.ALS(C3:H3;"=-")*-1+AANTAL.ALS(C3:H3;"=--")*-2+AANTAL.ALS(C3:H3;"=---")*-3

Die werkt wel erg goed, alleen krijg ik daar alleen een waarde uit, bijvoorbeeld 6 plusjes en 7 minnetjes in die rij resulteert in een "-1", waarde, maar ik kom er nu wel uit denk ik!
de aantal.als voor de plussen & de aantal.als voor de minnen kan je natuurlijk in 2 aparte cellen plaatsen, dan is het precies zoals in het OP-overzicht.

de opmaakaanpak (rechtstreeks of voorwaardelijk) van F_J_K krijg ik niet aan de praat, maar het zou niet de eerste keer zijn dat ik hier iets bijleer...

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Ik krijg het ook niet aan de praat met meer dan 2 waarden ( <0 resp > 0). Nevermind :)

Bijvoorbeeld "+";"-";"0" werkt prima (voor waarden 1, -1, 0) maar ++ en -- lukken me niet. Ik ben trouwens zelf toen ik zoiets nodig had overgestapt op simpelweg -2, -1, etc. Werkt ook :+

Wel kan je in Excel 2007 voorwaardelijke opmaak -> 5 pictogrammen gebruiken (aanvinken dat je alleen de pictogrammen wilt zien) in combinatie met gegevensvalidatie en dan alleen de lijst -2, -1, etc toestaan.

Het zijn geen --, -, etc, maar wel visueel. Hopelijk mag je in een volgende versie/SP zelf pictogrammen gebruiken, dan ben je er helemaal.

Edit: maar rekenen volgens bovenstaande manier werkt natuurlijk ook. ALleen zijn gemiddelen, medianen, etc wat lastiger te berekenen - voor zover nodig.

[ Voor 10% gewijzigd door F_J_K op 14-02-2009 12:32 ]

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

F_J_K schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 12:31:
Ik krijg het ook niet aan de praat met meer dan 2 waarden ( <0 resp > 0). Nevermind :)
Daar heb je idd 3 regels vba voor nodig, maar zo schokkend moeilijk zijn die ook niet:
code:
1
2
3
4
5
Private Sub Worksheet_Change(ByVal Target As Range)
    If (Not IsNull(Intersect(Target, Range("C3:J10")))) And IsNumeric(Target.Value) Then
            Target.NumberFormat = String(Abs(Target.Value), "+") & ";" & String(Abs(Target.Value), "-")
    End If
End Sub

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

offtopic:
Dat kan je ook via GUI zo definieren, daar heb je geen VBA bij nodig :)

Opmaak -> Getal -> Aangepast -> "+";"-";"0" voor het hele bereik.

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

tsk...

De code past numberformat aan aan de waarde in cel.
Voer je -1 of 1 in --> "+","-","",""
Voer je -2 of 2 in --> "++","--","",""
etc. etc.

offtopic:
zie ik jou nog niet klaarspelen in de GUI
:+

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

• F_J_K
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Oh ja O-)

Pagina: 1