Installed software > MySQL database

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:53

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Ik heb binnen een (sub)domein van ~100 pc's een vbs-script draaien wat tijdens opstarten van de pc het register uitleest op geinstalleerde software, en dit naar een bestand in een gedeelde map op een server wegschrijft.

Tot op heden is er altijd een html bestand gemaakt met de hostname als filename, met daain een tabel van alle software. Dit is handig om snel even te kijken wat er op een specifieke pc allemaal voor software geinstalleerd is.
Echter werkt dit niet andersom; als ik wil weten op welke pc('s) een bepaald pakket geinstalleerd is, moet ik alle html bestanden zelf openen en doornemen.

Dit moet veel eenvoudiger kunnen, maar ik twijfel over de beste manier om dit te implementeren.
Ik heb de beschikking over een MySQL server, en daar zou ik deze data graag inzetten zodat ik willekeurig welke query kan uitvoeren.
Ik heb het vbs bestand al aangepast zodat deze een csv wegschrijft welke ik eenvoudiger kan importeren in de database, maar ik wil niet telkens ~100 files importeren om met een beetje actuele data te werken.

Ik zou dit wellicht kunnen automatiseren, maar dat vind ik qua beveiliging een no-no.

Zou ik vanuit een vbs script ook meteen met de database kunnen communiceren?

Andere (betere) oplossingen zijn natuurlijk ook meer dan welkom :)

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• steffex
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 12-08 00:24
ik zou vbs alleen een csv laten maken. dan hoef je alleen nog maar een script te schrijven die de csv files doet uitlezen (ze zijn tenslotte allemaal in hetzelfde format) en de data in de mysql database te stoppen...

Op deze manier belast je je gebruikers met zo min mogelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• boe2
  • Registratie: November 2002
  • Niet online

boe2

'-')/

Al eens aan gedacht om met xml files te werken? Deze zijn bedoeld voor situaties zoals de jouwe :)

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind.' - Pratchett.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In VBscript kan je heel makkelijk een Database benaderen:
http://msdn.microsoft.com/en-us/library/ms807027.aspx

succes

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

Ik zou dit wellicht kunnen automatiseren, maar dat vind ik qua beveiliging een no-no.
Waarom? Je hebt er kennelijk geen problemen mee om op de clients direct de database te benaderen .... :? :)

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Boeboe schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:26:
Al eens aan gedacht om met xml files te werken? Deze zijn bedoeld voor situaties zoals de jouwe :)
Heb ik wel aan gedacht inderdaad, maar nog geen kaas van gegeten :X
Zo eens even kijken, thx :)
drm schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:54:
[...]
Waarom? Je hebt er kennelijk geen problemen mee om op de clients direct de database te benaderen .... :? :)
Dan kan ik de toegang beperken tot een enkele tabel, dat kan ik ook bereiken met het inlezen van de files, maar dan moet ik met andere (lees: beperktere) credentials de database benaderen dan ik normaal doe.

Mja, nu ik er wat langer over nadenk kan ik hier ook wel wat meer dicht-timmeren dan ik in eerste instantie dacht.

If you can judge a wise man by the color of his skin then mister you're a better man than I

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Wat drm waarschijnlijk bedoeld is dat als je direct van de clients in de database wilt schrijven, je op alle clients dus credentials moet hebben.

Je kan natuurlijk wel een beetje wat afschermen, maar centraal alle CSV bestandjes verzamelen en deze dan inlezen via een programma lijkt mij veiliger.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
Woy schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:17:
Wat drm waarschijnlijk bedoeld is dat als je direct van de clients in de database wilt schrijven, je op alle clients dus credentials moet hebben.
En en-passant dus ook gegevens over de database locatie, structuur, etc.. I get it :P

Ik ben nu bezig om me XML eigen te maken.
Lijkt me toch de beste methode tot nu toe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Ik zou gewoon een scheduled task inplannen van 1 vbs scriptje oid wat gewoon al die csv-files importeert in de dbase. Beveiliging is goed te zetten door gewoon de user in het script alleen schrijfrechten te geven op die ene tabel, leesrechten zijn nergens nodig.

Door het af te handelen in 1 vbs scriptje op je server hoef je alleen maar op die plek de mysql connectie te installeren

P.s. waarom zou xml beter zijn? Het is een leuke hype etc. Maar als het om een inhouse script gaat wat alleen maar iets naar een inhouse db-server weg hoeft te schrijven zou ik me niet echt druk maken om de moeite die xml gaat kosten. Mysql kan gewoon csv importeren, jij hebt nu blijkbaar al een manier om csv te schrijven...

[ Voor 29% gewijzigd door Gomez12 op 13-02-2009 16:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Woy
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Woy

Moderator Devschuur®
Idd ik zie de meerwaarde van xml hier ook niet. Als je complexe data hebt is het mischien leuk, maar dit is gewoon een lijstje programma's. Die kun je perfect in een CSV weergeven.

“Build a man a fire, and he'll be warm for a day. Set a man on fire, and he'll be warm for the rest of his life.”

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sjunnie

sjunnie

U mag ook Sjun zeggen

Topicstarter
True, ik heb al een csv bestand, en de meeste oplossingen om XML into MySQL te krijgen maken gebruik van Excel om eerst een csv te maken.
Dan hoef ik dat xml-uitstapje natuurlijk niet te maken }:O

Echter vind ik het toch wel interessant omdat ik met XLST ook nog wat opmaak kan toepassen.
Als ik dan de gegevens van 1 enkele pc wil bekijken kan ik meteen linken naar het XML bestand.

Ik kan natuurlijk ook het script een xml én een csv file laten maken, maar ik hou het liever 'lean'.

Even afwachten hoe dit zich gaat ontwikkelen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 19-09 22:02

krvabo

MATERIALISE!

Als je het juist _niet_ wilt automatiseren kun je natuurlijk ook gewoon een editor pakken die een 'search in files'-optie heeft. Kies de netwerkmap, geef de programmanaam op en je krijgt een lijstje met files terug?

Je kunt bijvoorbeeld editplus, notepad++ (iirc), dreamweaver, netbeans, eclipse, en weet ik veel hoeveel andere editors gebruiken ;)

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• drm
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 09-06 13:31

drm

f0pc0dert

sjunnie:
True, ik heb al een csv bestand, en de meeste oplossingen om XML into MySQL te krijgen maken gebruik van Excel om eerst een csv te maken.
Dan hoef ik dat xml-uitstapje natuurlijk niet te maken }:O

Echter vind ik het toch wel interessant omdat ik met XLST ook nog wat opmaak kan toepassen.
Als ik dan de gegevens van 1 enkele pc wil bekijken kan ik meteen linken naar het XML bestand.
Volgens mij haal je je een hele hoop werk op de hals, op deze manier, dat helemaal niet nodig is. Dat mag wel, hoor, als je het leuk vindt om te doen en een beetje te prutsen, maar dan is dát de reden om het te doen, en niet dat het handiger of beter zou zijn.
Ik kan natuurlijk ook het script een xml én een csv file laten maken, maar ik hou het liever 'lean'.
"Lean" is in ieder geval niet je data in twee verschillende formaten opslaan, dus ook niet én in XML én in MySQL. CSV (of XML) is in dit verhaal eigenlijk alleen maar het transportformaat, en CSV lijkt mij de duidelijke winnaar aangezien je daar niks voor hoeft te doen, momenteel.

Wil je vanuit de database alsnog XML's genereren, dan kan dat natuurlijk altijd nog.

Music is the pleasure the human mind experiences from counting without being aware that it is counting
~ Gottfried Leibniz

Pagina: 1