[Macbook Pro] Reboots en uitvallen door de kou?

Pagina: 1
Acties:

• Wbdsgnr
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 17-01 14:34

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Beste tweakers,

Ik heb mijn MBP afgelopen jaar in mei gekregen; prima laptopje, dik tevreden mee! Maar nu het wat kouder is geworden, en mijn laptop in mijn kamer op zolder ligt, heeft hij opstart problemen. Ik ben er redelijk van overtuigd dat het aan de temperaturen ligt. Met opstartproblemen doel ik op dingen als spontane reboot's en uitvallen als de laptop nog koud is. Als ik toch manage op te starten dan laat hij normale temperaturen zien van de CPU (rond 38 graden) dus hier lijkt de fout niet te zitten. Volgens apple zijn de "operating temperatures" vanaf 10 graden celcius. Nu is het fris in mijn kamer, maar kouder dan 14 graden wordt het toch echt niet. (Ik ben weinig thuis en zet de verwarming niet aan als ik weg ben)

Mijn vraag is nu; weet iemand wat er toe leid dat mijn laptop uitvalt indien te koud. Is het een temperatuur sensor welke de EFI uitleest (zoja, waar zit deze?). Is het wellicht een mechanisch probleempje met de startknop vanwege krimpen/uitzetten? (Soms gaat de laptop spontaan in standby). Of is het de batterij die verkouden is (accu's houden niet van kou)?

Natuurlijk kan ik mijn laptop ergens anders opbergen, maar ik wil de exacte bron van de reboots achterhalen zodat ik door op in kan spelen.

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 13:03

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Misschien het volgende:

Connectortjes die krimpen bij kou. Wellicht dat je laptop eens te snel is afgekoeld? Aluminium geleidt temperaturen erg goed ;)

If it aint fixed, it's broken.

• baquelappe
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 21-09-2025
Ik gebruik mijn 2 jaar oude 17" MBP zeer geregeld buiten, ook 's winters. M'n iStatPro widget geeft netjes temps aan van 2graden op de enclosure base en 21graden op de CPU. Andere temps liggen ook tegen vriespunt aan. Laptop heeft er niets van, lijkt me sterk dat hij in huis te koud wordt om te kunnen fuctioneren.

Ik zit regelmatig in Noorwegen, daar hoef ik het echter niet te proberen met -24 graden. De accu heeft dan te weinig prik.

Denk dat je het probleem en de oplossing ergens anders moet zoeken.

[ Voor 14% gewijzigd door baquelappe op 13-02-2009 15:09 ]

Verwijderd

Wellicht combinatie van temperatuur en een hoge luchtvochtigheid? Op zich mag een hoge luchtvochtigheid (net als kou) niet eens direct een probleem zijn maar wellicht langdurige extreem hoge luchtvochtigheid. Droog je bijvoorbeeld ook vaak en veel was op zolder zonder ventilatie?

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Hmm.. Ja ik droog veel was op zolder... dat zou wellicht ook een oorzaak kunnen zijn. Maar in reactie op Baquelappe; Het is vrij zeker temperatuur afhankelijk. Waarschijnlijk dat de luchtvochtigheid dan ook een rol hierin speelt zoals bert-nl verteld.

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ok.. even een klein updateje. Het blijkt dus dat de GPU heatsink 126 graden denkt te zijn terwijl de GPU diode rond de 40 graden hangt (bij een koude boot). Welke dus de bron is van mijn problemen.. wanneer ik mijn GPU wat opwarm door een spel dan krijgt de heatsink een temp van ongeveer 26 graden en verhoogt zich vervolgens normaal. Tegelijkertijd stopt mijn MBP met loeien en hij reboot niet meer vanzelf...
Nu de vraag of hier iets aan te doen is...

• Dieter
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20-07-2021
Wbdsgnr schreef op maandag 02 maart 2009 @ 17:40:
Ok.. even een klein updateje. Het blijkt dus dat de GPU heatsink 126 graden denkt te zijn terwijl de GPU diode rond de 40 graden hangt (bij een koude boot). Welke dus de bron is van mijn problemen.. wanneer ik mijn GPU wat opwarm door een spel dan krijgt de heatsink een temp van ongeveer 26 graden en verhoogt zich vervolgens normaal. Tegelijkertijd stopt mijn MBP met loeien en hij reboot niet meer vanzelf...
Nu de vraag of hier iets aan te doen is...
Ik denk dat je best eens met Apple belt!

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Om maar een oud topic te bumpen. Even een plaatje van iStat pro ter verduidelijking.

Afbeeldingslocatie: http://home.kabelfoon.nl/~wversl/test/temp.png

Heatsink warmer dan gpu-diode is natuurlijk niet logisch. Weet iemand waar die fysieke temperatuur sensor is gelokeerd? (Zodat ik hem zou kunnen reparen/vervangen). Of waar ik de treshold waardes van het temperatuur-alarm kan instellen zodat m'n MBP niet uit blijft vallen ;) Ik had verwacht dat het probleem in de zomer wel minder zou worden, maar helaas. (Zie mijn bovenstaande theorien)

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 19:50
Draait de fan ook op 6000rpm constant aan de GPU kant?
Mijn macbook pro had een kapotte diode op de heatsink en die gaf ook zulke achterlijke temperaturen aan, waardoor hij dus spontaan uitviel regelmatig, kun je niks aan doen, gaat hardwarematig via de SMC.
Hij zit overigens gewoon op de heatsink geplakt (althans in mijn C2D 2.16ghz).

[ Voor 3% gewijzigd door Fiber- op 12-06-2009 16:30 ]

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ja, beide fans gaan voluit. "Gewoon op de heatsink" betekent zeker onder het moederbord? Ik heb ondertussen een kapot LCD vervangen, alsmede een nieuwe hardeschijf in m'n MBP gezet, maar dit is weer van een ander kaliber ben ik bang.

• Fiber-
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 03-02 19:50
Dat had de mijne ook, dan is je temp sensor kapot, die zit op een klein stukje PCB op de heatsink geplakt met een soort dubbelzijdige tape, aan de kant van de chip trouwens.

• Wbdsgnr

Wbdsgnr

Discombobulated?

Topicstarter
Ok bedankt! Dat wordt t.z.t. weer heel veel schroefjes loshalen :)
Pagina: 1