[PHP] Postcode/Huisnummer Project 6PP >> Gratis PC-check

Pagina: 1
Acties:
  • 7.839 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075

Topicstarter
Ik wilde een topic wijden aan een zeer mooi project dat ik tegen kwam en ingaat op de postcode/huisnummer behoefte welke normaal veel geld kost.

Het is veel mensen wel bekend dat TNT een postcode-database onderhoudt en er veel geld voor vraagt om deze informatie te mogen gebruiken via TNT zelf of derden.

Nu is er iemand zo slim geweest het internet te crawlen op informatie met betrekking tot postcode/huisnummer informatie op redelijk tot zeer betrouwbare sites.

Het project staat hier, genaamd 6pp:

http://kvdb.net/projects/6pp/

De informatie op de site is zeer goed, de database is te downloaden, echter het blijkt dat de code om zelf een webservice te draaien wat verouderd is. Wijzelijk is het om de database te downloaden en hier zelf mee aan de slag te gaan op een creatieve manier.

Ik ben in mijn zoektocht de volgende site tegengekomen welke wat meer informatie verschaft omtrent het gebruiken van de data uit de database en hier een adres bij te zoeken aan de hand van coördinaten.

http://www.webstract.nl/P...oor_programmeurs_412.html

Ik ben er zelf nog erg mee aan het stoeien, dus kom nog niet vreselijk ver, maar er is een begin. Ik ben er wel uit dat iets met de database + eigen code het makkelijkste zal ontwikkelen/updaten.

Wellicht vinden mensen het hier leuk om hierop te haken ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Het is niet alleen maar crawlen, het idee erachter is dat men (bezoekers) zelf de db voedt met postcode gegevens, hoe meer dat doen, hoe beter / vollediger de db wordt.

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bolukan
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19-07 21:11
Anoniem: 149075 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:24:
Nu is er iemand zo slim geweest het internet te crawlen op informatie met betrekking tot postcode/huisnummer informatie op redelijk tot zeer betrouwbare sites.
Is dat wel legaal dan?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Registratie: April 2000
  • Niet online
Zeer interessant inderdaad, bedankt voor de tip :) Zelf een simpele webservice maken lijkt me niet zo moeilijk dus zodra ik tijd heb ga ik eens een poging wagen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
BtM909 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:28:
Het is niet alleen maar crawlen, het idee erachter is dat men (bezoekers) zelf de db voedt met postcode gegevens, hoe meer dat doen, hoe beter / vollediger de db wordt.
Ja klopt, iedereen kan aanvullen, maar crawlen op funda is bijvoorbeeld iets wat veel gedaan wordt.
Juridisch gezien wel, je mag iets dat je verzameld publiceren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cartman! schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:31:
Zeer interessant inderdaad, bedankt voor de tip :) Zelf een simpele webservice maken lijkt me niet zo moeilijk dus zodra ik tijd heb ga ik eens een poging wagen.
Graag gedaan, als jij nog wat info wil neerzetten als je iets werkends hebt kunnen we dit project alleen maar beter/bruikbaarder maken !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Juridisch gezien wel, je mag iets dat je verzameld publiceren.
Dat is wel erg kort door de bocht natuurlijk ;)

[ Voor 43% gewijzigd door Cartman! op 13-02-2009 12:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cartman! schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:33:
Dat is wel erg kort door de bocht natuurlijk ;)
edit:

Brainfart :/

Nee het is (redelijk) Juridisch onderbouwd... zie onderin de pagina.

http://blog.iusmentis.com...-postcodes-op-een-rijtje/

[ Voor 47% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 13-02-2009 12:40 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 17-07 16:46
Nice :) ga ik eens naar kijken.

Tot nu toe gebruikte ik een eigen database die ik gemaakt had door google maps aan te roepen met postcode (cijfers only) + "The Netherlands" en dan de geocode terug te krijgen.

Hiermee kon ik zo'n beetje de afstand hemelsbreed tussen 2 postcodes bepalen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Noxious schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:40:

Tot nu toe gebruikte ik een eigen database die ik gemaakt had door google maps aan te roepen met postcode (cijfers only) + "The Netherlands" en dan de geocode terug te krijgen.

Dat stukje code kan wellicht nog best bruikbaar zijn van de mensen van openstreetmaps.org zoeken vast wel zo iets ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Ik vind het een mooi initiatief!

Ik twijfel echter de betrouwbaarheid van de data. Want het fijne van de 6pp/4pp databases van postcode.nl en webservices.nl is dat deze veelvuldig geüpdatet worden. Elk jaar zijn er massa's postcodemutaties (postcodes die er bij komen, verwijderd worden en die samengevoegd worden) die waarschijnlijk in deze database niet naar voren zullen komen, of met een flinke vertraging.

Iemand die daar wat zinnigs over kan zeggen hoe dat bij deze dataset zit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Noxious schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:40:

En je weet wel dat dit tegen de policy is van Google Maps en het je database dus illegaal maakt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Cartman! schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:59:
[...]

En je weet wel dat dit tegen de policy is van Google Maps en het je database dus illegaal maakt?
Je kunt toch maar 1 query per seconde doen dan, als je meer wilt dan moeten betalen ?

Ik heb het nooit gebruikt hoor maar ik dacht dat alles best in orde was.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Cartman! schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:59:
[...]

Heb die policy niet gelezen ;) maar hij wordt niet in public gebruikt, dus zal wel meevallen, alleen maar tijdens de betatest.

@RutgerM: Neuh ik heb in een uurtje alle postcodes van nederland gerequest

[ Voor 10% gewijzigd door Noxious op 13-02-2009 13:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Moet je eens doen, daar is ie voor. Er staat zoiets in als dat je geen data zelf mag opslaan die je hebt verkegen vanuit Google Maps...beta of niet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
Da's toch raar, hoe zit het dan met zoiets als een proxyserver in je bedrijf?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

Die proxyserver slaat het niet permanent op voor gebruik in een eigen applicatie, wat jij doet wel. Dat is tegen de algemene voorwaarden van zo'n beetje elke webservice.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
webservices.nl laat dat wel toe hoor, zelf met ze over gehad n keer. Je kunt het dan als n soort cache gebruiken. Ze adviseerden (logisch) wel om eens in de zoveel tijd je cache weer op te schonen omdat data natuurlijk kan veranderen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MueR
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 23:00

MueR

Admin Tweakers Discord

is niet lief

MueR schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:06:
Dat is tegen de algemene voorwaarden van zo'n beetje elke webservice.
:+ Uitzonderingen bevestigen de regel.

Anyone who gets in between me and my morning coffee should be insecure.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Noxious
MueR schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 14:06:
Die proxyserver slaat het niet permanent op voor gebruik in een eigen applicatie, wat jij doet wel. Dat is tegen de algemene voorwaarden van zo'n beetje elke webservice.
Niet?

Ik gebruik het alleen tijdens een gesloten betatest.

Maar we gaan wel erg offtopic :P

[ Voor 13% gewijzigd door Noxious op 13-02-2009 16:30 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koekiemonster
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 24-04 08:35

koekiemonster

want a cookie

Het werkt momenteel nog niet zo heel erg lekker. Er wordt slecht tot geen onderscheid gemaakt tussen binnengehaalde straatnamen op dezelfde postcode.

Mijn alternatieven op 2671 JM:
's-GRAVENZANDSEWEG
's-Gravenzandseweg
's Gravenzandseweg

Het idee is wel prima, maar zijn er niet tientalllen van deze databases die je kunt downloaden?
Kan me herinneren dat ik een dergelijke database ook eerder heb gebruikt, waarvoor ik niets hoefde te betalen...

[webhero.nl]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik ben dan benieuwd welke :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
koekiemonster schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 17:23:
Het werkt momenteel nog niet zo heel erg lekker. Er wordt slecht tot geen onderscheid gemaakt tussen binnengehaalde straatnamen op dezelfde postcode.

Mijn alternatieven op 2671 JM:
's-GRAVENZANDSEWEG
's-Gravenzandseweg
's Gravenzandseweg
Welk script gebruik jij hiervoor ? Iets dat ik gepost had ?
Het idee is wel prima, maar zijn er niet tientalllen van deze databases die je kunt downloaden?
Kan me herinneren dat ik een dergelijke database ook eerder heb gebruikt, waarvoor ik niets hoefde te betalen...
Dan heb jij geheid een illegale Telefoongids versie gehad ;)

[ Voor 12% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 13-02-2009 22:34 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 291224

Ik moet toegeven dat de redelijk oubollige mini tutorial je ook niet echt helemaal op weg brengt, maar wat wil je als je hem schrijft om 02:00 in de nacht wanneer je de slaap niet kunt vatten. Ook een reden dat de haversine formules welke gebruikt zijn, niet echt accuraat zijn te noemen.

De titel is nogal erg pakkend als je de tekst leest om van een mug aan informatie een olifant te kunnen maken. Ergens in de komende weken als ik er tijd voor heb zal ik er een iets wat duidelijkere tekst van maken met een nette klasse eromheen, en als ik echt te veel tijd over heb een wat degelijke webapp. Ik zal er een mailinglist op zetten, dan gooi ik er wel een email uit wanneer het zover is, mocht er intresse voor zijn.

Ik zie dat de discussie voornamelijk gaat om de databankrechten. Het is nou eenmaal zo dat voor informatie welke verschaft wordt waarvoor moeite kost om deze te vergaren en daarbij in een enkele databank wordt geplaatst, hier databankrechten voor bestaan.

Het 6pp project maakt naar mijn idee gebruik van de mogelijkheid van lekken in de wet tot informatie vergaring. De volgende vraag is dan ook of je postcodes met straatnamen van websites mag plukken om deze te gebruiken in een eigen database waar de originele eigenaar de vereiste moeite (om databankrechten te verkrijgen) heeft moeten doen om deze gegevens te tonen. Daarbij komen policy's waarbij wordt vermeldt dat er op geen enkele wijze kopieën mogen worden gemaakt van gegevens welke op de betreffende website worden getoond. Is de databank van 6pp dan wel legaal? Volgens hun advocaat wel (http://kvdb.net/projects/6pp/ onder aan de pagina).

Ook een goede vraag is hoe komt TNT aan zijn gegevens? Want tot hoever zijn de postcode gegevens beschermd voor het gebruik hiervan? Tot zover ik weet, en correct me if i'm wrong, zijn postcode gegevens feiten, en feiten mag je vrij gebruiken. De reden waarom deze niet gratis worden uitgegeven is mij een raadsel. Is TNT de rechtmatige eigenaar van het complete postcode stelsel en doet TNT er moeite voor om deze te onderhouden, of is TNT de eigenaar van de methode waarop de postcode gegevens in hun eigen databank opslaat en uitgeeft?

Ik vermoed dat TNT het laatste doet, en vergoedingen vraagt voor de onderhoudskosten. Postbezorging is in nederland geliberaliseerd, waar komen de originele postcode gegevens vandaan? Ik zou het niet weten, als iemand het mij kan vertellen graag, neem ik daar wel contact mee op om tegen een normale prijs gebruik te maken van die gegevens.

Zo geldt het ook voor de geografische gegevens van postcodes, Geografische gegevens zijn ook feiten. Google gebruikt deze feiten naar mijn mening op een zodanige manier dat ze niet de geografische gegevens claimen, maar de koppelingsmethode van deze gegevens met adressering. Ze staan hiermee volledig in hun recht naar mijn idee.

Laat het me weten als ik de plank compleet mis sla, dan pak ik een grotere.

Was het niet ooit de visie om vanuit arpanet (na het open smijten van het netwerk) om feitelijke informatie vrij het wereld weide web in te schieten?

Mijn uiteindelijk conclusie: postcode gegevens, gewoon gebruiken. Geografische gegevens? Naar mijn idee ook, let alleen op waar je het vandaan plukt.

Greetz,
John (Webstract)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Wat je zegt is opzich wel waar en hier zijn de discussies al redelijk over gevoerd, maar wellicht dat je zelf nog iets toe kunt voegen aan je code, of commentaar kunt geven hierop. Ik denk dat de mensen er hier ook veel waarde aan hechten !

Dat laatste voegt naar mijn idee veel meer toe aan dit topic.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cartman!
  • Niet online
Ik vind het eerlijk gezegd wel een goed verhaal. Er is een instantie die de originele data beheert waar zowel TNT als Webservices het van kopen om zelf daarmee diverse diensten te beginnen. Ik ben inderdaad erg benieuwd welke instantie dat eigenlijk is want het is natuurlijk raar dat je enkel bij bedrijven aan dergelijke databases kunt komen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
[message]http://www.postcode.nl/index/124/1/0/is-het-mogelijk-postcodes-aan-postcode-nl-door-te-geven-zodat-deze-worden-toegevoegd-aan-de-database.html[/message]
Postcode.nl gebruikt de postcode database van TNT Post en kan hier geen wijzigingen in aanbrengen. Wijzigingen worden door de gemeentes doorgegeven aan TNT Post die dit dan in de database aanpast.
Webservices.nl is een suborganisatie van postcode.nl: http://www.webservice.nl/index.php?PageID=84#question-2

Het lijkt er op dat TNT het eerste verzamelaar is met medewerking van de gemeentes, en dat de rest van TNT koopt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
http://www.postcodeboek.info/ heeft ook een API.

Waar hij nu gebruik van maakt is me een raadsel, maar het lijkt me 6pp.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat kleine tips dan:

Om de stored procedure welke ik vermeld heb, heb je de mysql privilege: 'CREATE ROUTINE', 'ALTER ROUTINE' is ook handig nodig, en om de procedure uit te voeren de privilege 'EXECUTE'. In feite is voor bijvoorbeeld de gebruiker welke je gebruikt in je scripts om met mysql te babbelen alleen de routine 'EXECUTE' afdoende.

Om de stored procedure uit te voeren in PHP raad ik je PHP 5 aan met de mysqli extensie. Met bijvoorbeeld de onderstaande code Het is test code vanauit een klasse welke ik op dit moment aan het schrijven ben:
PHP:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
function procedure($sqlQuery){
    $arrToReturn = array();
    if (self::$sqlObject->multi_query('CALL ' . $sqlQuery)){
        do {
            if ($objResultSet = self::$sqlObject->use_result()) {
                while ($arrRow = $objResultSet->fetch_assoc()) {
                    $arrToReturn[] = $arrRow;
                }
                $objResultSet->close();
            }
        } while (self::$sqlObject->next_result());
    } else {
        throw new DebugException('Stored procedure (' . $sqlQuery . ') faalde: ' . self::$sqlObject->error);
    }
    return $arrToReturn;
}

De functie multiquery is vanwege het feit dat je meerdere resultaat sets terug krijgt (waaronder fout of ok meldingen).

Sluit altijd je resultaatset met close(); of met free(); Anders kun je geen vervolg query's sturen.

Ik zou zeggen, mochten er mensen nog op vast lopen, laat het weten. Dan houdt ik daar rekening mee met het schrijven van een leuke klasse om met de 6pp database aan de slag te gaan ;) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Ik was trouwens aan de hand van dit topic even verder aan het zoeken naar openstreetmaps.org en wilde eens weten wat de policy/prijzen van Google zijn.

Google Maps is gewoon niet te gebruiken in een script dat je wellicht wil aan gaan bieden lees ik net:
Your service must be freely accessible to end users. To use Google mapping technology in other types of applications, please use Google Maps API Premier.
Mocht bovenstaand niet het geval zijn dan begint je licentie bij € 10.000,-

Of veel bedrijven hebben er lak aan en gebruiken het gewoon, of ik lees iets verkeerds.

Het blijkt dat dergelijke opensource projecten echt nodig zijn !

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 23:13

TweakBoy

---

Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 03:12:
Ik was trouwens aan de hand van dit topic even verder aan het zoeken naar openstreetmaps.org en wilde eens weten wat de policy/prijzen van Google zijn.

Google Maps is gewoon niet te gebruiken in een script dat je wellicht wil aan gaan bieden lees ik net:

[...]

Mocht bovenstaand niet het geval zijn dan begint je licentie bij € 10.000,-

Of veel bedrijven hebben er lak aan en gebruiken het gewoon, of ik lees iets verkeerds.

Het blijkt dat dergelijke opensource projecten echt nodig zijn !
Ik vraag mij af waar Buurtlink.nl dan haar geodata gegevens vandaan haalt en koppelt aan haar postcodes.. :p
ik heb iig net een mail gestuurd naar de eigenaar van 6pp voor wat code-contribution :)

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
TweakBoy schreef op zondag 15 februari 2009 @ 03:35:
[...]

Ik vraag mij af waar Buurtlink.nl dan haar geodata gegevens vandaan haalt en koppelt aan haar postcodes.. :p
ik heb iig net een mail gestuurd naar de eigenaar van 6pp voor wat code-contribution :)
Goed dat jij je dit ook afvraagt.

Er is hier zoveel onduidelijkheid over, dit kunnen we wellicht wat meer helder maken :) en eventueel toepasbaar voor meerdere mensen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Je mag volgens de licentie de Google Map API wel gebruiken in je applicatie, maar je mag geen geld vragen voor toegang tot de service. Je mag de maps/geocoding dus NIET per pay-per-view aanbieden of achter een betaald abonnement stoppen. (Ook niet in een besloten netwerk gebruiken trouwens) Je mag wel een commerciële applicatie maken die gebruik maakt van de API en die verkopen, zolang de service voor de eind-gebruikers maar vrijelijk toegankelijk is.

Er zit namelijk een verschil in de service GMap API en de applicatie die daar gebruik van maakt.

Zie ook de licence:
9.1 Free, Public Accessibility to Your Maps API Implementation. Your Maps API Implementation must be generally accessible to users without charge. You may require users to log in to your Maps API Implementation if you do not require users to pay a fee. Unless you have entered into a separate written agreement with Google or obtained Google's written permission, your Maps API Implementation must not:

(a) require a fee-based subscription or other fee-based restricted access; or
(b) operate only behind a firewall or only on an internal network (except during the development and testing phase).
10.4 charge users or any other third party any fee for the use of the Maps API Implementation, the Service, or the Content, unless you have entered into a separate written agreement with Google or obtained Google's written permission to do so (but if you are a consultant who creates or hosts Maps API Implementations for third party customers, you may charge such customers a fee for your consulting or hosting services);

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kalentum
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 20-07 15:28
Het onderhouden van zowel de systematiek als de gegevens van de postcodes is een taak die bij TNT Post ligt. Gemeenten geven hun wijzigingen door aan TNT Post en die kent dan postcodes toe. Wie dus de hoogste kwaliteit van de gegevens wil, recent en alles, zal dus bij 1 van de aanbieders van die gegevens moeten aankloppen en daar dus voor moeten betalen.

Verstopt op de site van TNT Post: http://www.tntpost.nl/dow...t_Factsheet_postcodes.pdf

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sub0kelvin schreef op zondag 15 februari 2009 @ 09:44:
Je mag volgens de licentie de Google Map API wel gebruiken in je applicatie, maar je mag geen geld vragen voor toegang tot de service. Je mag de maps/geocoding dus NIET per pay-per-view aanbieden of achter een betaald abonnement stoppen. (Ook niet in een besloten netwerk gebruiken trouwens) Je mag wel een commerciële applicatie maken die gebruik maakt van de API en die verkopen, zolang de service voor de eind-gebruikers maar vrijelijk toegankelijk is.

Er zit namelijk een verschil in de service GMap API en de applicatie die daar gebruik van maakt.

Zie ook de licence:

[...]

[...]
Je zit dus gewoon voor iedere applicatie met gebruikers waar gebruikers inloggen aan een 10.000 euro vast per maand... daar begint het pas mee.

Dat is natuurlijk voor kleine projecten nooit te behapstukken.

Ik denk overigens dat het ook een goed plan is om met wat mensen te kijken naar de webservice broncode.

De ontwikkelaar van 6pp schijnt weinig informatie te willen verstrekken omtrent deze code, deze zou ook verouderd zijn, echter werkt dit wel op zijn site.

Dus voor mensen die hun eigen PCC server willen draaien lijkt me dit een must om te kunnen gebruiken.

[ Voor 18% gewijzigd door Anoniem: 149075 op 15-02-2009 13:09 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Offtopic:
rutgrw: Bedankt voor de link naar TNT, ik had deze niet gevonden, mijn verhaal had paar posts terug kilometers korter gekund ;)

Ontoppic:
Het is jammer dat er niet veel informatie wordt verschaft tot het komen van de resultaten vanuit de 6pp database. Dat is namelijk ook één van de redenen dat ik op m'n site de basis heb gelegd met de SQL query.

Aangezien ik op dit moment in een opdracht zit heb ik nog niet de tijd gevonden om een solide code base beschikbaar te hebben om als contributue te sturen richting 6pp of op m'n site zelf te plaatsen. Ik ben dit absoluut van plan, het kost alleen even wat tijd wat ik op dit moment niet heb.

Ik ben in ieder geval van plan om een versie in PHP 5 binnen nu en de komende maand beschikbaar te maken

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 291224 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 13:56:

Ontoppic:
Het is jammer dat er niet veel informatie wordt verschaft tot het komen van de resultaten vanuit de 6pp database. Dat is namelijk ook één van de redenen dat ik op m'n site de basis heb gelegd met de SQL query.
Dit is inderdaad jammer, zoals ik al aangaf zeker omdat de ontwikkelaar zijn eigen service wel draaiende heeft.
Aangezien ik op dit moment in een opdracht zit heb ik nog niet de tijd gevonden om een solide code base beschikbaar te hebben om als contributue te sturen richting 6pp of op m'n site zelf te plaatsen. Ik ben dit absoluut van plan, het kost alleen even wat tijd wat ik op dit moment niet heb.

Ik ben in ieder geval van plan om een versie in PHP 5 binnen nu en de komende maand beschikbaar te maken
Tijd komt raad... ik denk omdat er meerdere mensen mee bezig zijn er best wel wat krachten gebundeld kunnen worden :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:06:
Dit is inderdaad jammer, zoals ik al aangaf zeker omdat de ontwikkelaar zijn eigen service wel draaiende heeft.
Mischien toekomstplannen? Een gratis wat langzamere service met laag update gehalte, en betaald een sneller systeem met een hoog updategehalte?
Tijd komt raad... ik denk omdat er meerdere mensen mee bezig zijn er best wel wat krachten gebundeld kunnen worden :)
Het is jammer dat ik het initiatief niet kan nemen hierin, het is gewoon veels te druk aan deze kant op dit moment. Maar mocht er bijvoorbeeld een project op freshmeat.net zou worden gestart wil ik daar best in participeren. En zo niet niet, zou ik zeggen, kijk over ongeveer een maandje nog maar eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-07 12:48

chem

Reist de wereld rond

Afgezien van de juridische problemen; wat heb je aan een database die incorrect is?

Klaar voor een nieuwe uitdaging.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 291224 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:29:
[...]

Mischien toekomstplannen? Een gratis wat langzamere service met laag update gehalte, en betaald een sneller systeem met een hoog updategehalte?
Tja, de database staat online, de code ook... ik denk dat er gewoon tijdsgebrek is. Aangezien er geen forum aanwezig is weerhoud je mensen er van informatie te posten natuurlijk.
[...]

Het is jammer dat ik het initiatief niet kan nemen hierin, het is gewoon veels te druk aan deze kant op dit moment. Maar mocht er bijvoorbeeld een project op freshmeat.net zou worden gestart wil ik daar best in participeren. En zo niet niet, zou ik zeggen, kijk over ongeveer een maandje nog maar eens ;)
Ik zit ook een beetje als een spin in het web. krachten bundelen lijkt me daarom een goed plan waar mogelijk, uiteraard is jouw code ook welkom.

Even op een rijtje wat we zouden willen met elkaar:
  • Stukje code dat adres bij postcode/huisnummer kan vinden met gebruik van de database
  • De webserivce welke aangeboden wordt zelf kunnen draaien
  • Pointers op een kaart zetten aan de hand van geodata (?)
Ik denk dat we dan al een HEEL eind zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chem schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:33:
Afgezien van de juridische problemen; wat heb je aan een database die incorrect is?
Met die instelling kom je er natuurlijk nooit !!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:37:
[...]

Met die instelling kom je er natuurlijk nooit !!
Met zo'n antwoord ook niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
chem schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:45:
[...]

Met zo'n antwoord ook niet?
Mijn instelling is de database te updaten op iedere mogelijke manier, wat is jouw oplossing dan ?

De database is prima te updaten, en dat je nu zegt dat hij niet betrouwbaar is, is wat kort door de bocht als je het ding niet echt gebenchmarked hebt en dit alleen van horen/zeggen hebt op internet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

chem schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:33:
Beter iets dan niets, of gewoon meer dan 2500,- neertellen excl. fees op jaarbasis, als je een absoluut ( :+ ) correcte oplossing wilt, al geloof ik er wel in dat ook open source oplossingen hier aan mee mogen doen, hou het dan commercieel.

RutgerM: Mischien handig om dan ergens een feature request opzet neer te zetten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 291224 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:54:
[...]

RutgerM: Mischien handig om dan ergens een feature request opzet neer te zetten.
Er is de 11-e al een wiki op de pagina actief gezet, ik denk dat een forum/feature request niet echt een probleem op moet leveren voor de 6pp site.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 11:53:
[...]
Je zit dus gewoon voor iedere applicatie met gebruikers waar gebruikers inloggen aan een 10.000 euro vast per maand... daar begint het pas mee.
Dat is alleen het geval als je voor het lidmaatschap geld vraagt.

Uiteraard staat dat los van dit project. Gewoon wat extra informatie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 14:53:
[...]

Mijn instelling is de database te updaten op iedere mogelijke manier, wat is jouw oplossing dan ?

De database is prima te updaten, en dat je nu zegt dat hij niet betrouwbaar is, is wat kort door de bocht als je het ding niet echt gebenchmarked hebt en dit alleen van horen/zeggen hebt op internet.
Ik heb het niet over de dienst die geleverd wordt, maar de data die erachter zit. Wat heb je aan een "ongeveer" database in de praktijk? Ben je je bewust van het feit dat er ELKE week mutaties plaats vinden, en dat op reeks-nivo dit op maandelijkse basis nog enigzins te doen is?
Of anders gezegd: wat is de waarde van de gegevens als je niet weet of ze uberhaupt kloppen (laat staan of je een complete DB hebt) ?

Daarbij ben ik wel enigzins op de hoogte van wat er in postcode-land gebeurt ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Het klopt dat je afhankelijk bent op de manier waarop het wordt aangeboden door de invoer van gebruikers. In het oogpunt van open source ben je dat in feite altijd afhankelijk van de eerlijkheid, integriteit etc.. etc.. van derden.

Wel is het zo dat als ik de site van 6pp goed heb gelezen dat de service die zij bieden directe mutaties toestaan. Daar ook dubbele records gefilterd worden en records worden toegevoegd door uiteindelijk de eindgebruikers. En op die methode kun je het uiteraard ook zelf toepassen. Als je de service aanbiedt op websites waar de mensen zelf beter van worden heb je toch een grote kans op correcte gegevens. En ja, ik ben mij bewust van het woord kans, maar goed, die kans heb je ook bij commerciële oplossingen.

Edit: Als een gemeente niet de correcte gegevens overhandigd aan de TNT heb je er ook weinig aan. En dat dat nooit zou gebeuren kan ik mij niet voorstellen.

We kunnen dan bijvoorbeeld hoe correct de database is door bijvoorbeeld wikipedia voorbeelden erbij te halen dat er kwaadwillenden bestaan. Zolang je op je website niet de illusie wekt dat mensen zelf kunnen editen, is er naar mijn idee ook niks aan de hand.

[ Voor 22% gewijzigd door Anoniem: 291224 op 15-02-2009 15:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
sub0kelvin schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:08:
[...]

Dat is alleen het geval als je voor het lidmaatschap geld vraagt.

Uiteraard staat dat los van dit project. Gewoon wat extra informatie.
Ja klopt maar als je iemand dus simpelweg een login geeft waarbij hij mensen hun adres kan (tegen betaling) zien en daarna de google map toont bent je dus al gebonden aan die licentie van 10.000 euro.

Ik zie die map alleen al additioneel item in dit geval geen hoofd item.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chem

chem

Reist de wereld rond

Anoniem: 291224 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:31:
Het klopt dat je afhankelijk bent op de manier waarop het wordt aangeboden door de invoer van gebruikers. In het oogpunt van open source ben je dat in feite altijd afhankelijk van de eerlijkheid, integriteit etc.. etc.. van derden.

Wel is het zo dat als ik de site van 6pp goed heb gelezen dat de service die zij bieden directe mutaties toestaan. Daar ook dubbele records gefilterd worden en records worden toegevoegd door uiteindelijk de eindgebruikers. En op die methode kun je het uiteraard ook zelf toepassen. Als je de service aanbiedt op websites waar de mensen zelf beter van worden heb je toch een grote kans op correcte gegevens. En ja, ik ben mij bewust van het woord kans, maar goed, die kans heb je ook bij commerciële oplossingen.

Edit: Als een gemeente niet de correcte gegevens overhandigd aan de TNT heb je er ook weinig aan. En dat dat nooit zou gebeuren kan ik mij niet voorstellen.
Ik heb het zelf nog nooit zien gebeuren in de afgelopen 8 jaar, maar goed - het zal idd vast wel eens voorkomen.

Maar hoe vaak zal dit bij de OS-db gebeuren, en hoe vaak bij de TNT database?
We kunnen dan bijvoorbeeld hoe correct de database is door bijvoorbeeld wikipedia voorbeelden erbij te halen dat er kwaadwillenden bestaan. Zolang je op je website niet de illusie wekt dat mensen zelf kunnen editen, is er naar mijn idee ook niks aan de hand.
Maar dat beantwoord mijn vraag dan nog niet; bij wat voor soort werk heb je iets aan een database als deze, als een 'echte' database 2700 kost, en vv 1300/jaar voor een wekelijkse update - en die vervolgens veel accurater, recenter en completer is?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik denk dat de antwoorden liggen in de vraag: "Hoe zou je dit zelf beter kunnen oplossen in een Open Source database?"

En dat dan buiten het perspectief dat je commerciële diensten aanbiedt waar de database dan onderdeel van is.

Edit:
We kunnen met z'n allen wachten tot er een goede oplossing is waar we voor nop van kunnen profiteren en 100% correct is. Of we kunnen participeren in de ontwikkeling van een goede solide basis waar we allemaal wat aan hebben zodat we in de toekomst geen bedrag van 2700,- en nog eens extra 1300,- per jaar meer hoeven neer te leggen vanwege het feit dat er een gratis concurrent is.

Het is wel een utopia, maar marktwerking op dit gebied en deze methode zou wel mooi zijn.

[ Voor 51% gewijzigd door Anoniem: 291224 op 15-02-2009 15:47 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 291224 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:41:
We kunnen met z'n allen wachten tot er een goede oplossing is waar we voor nop van kunnen profiteren en 100% correct is. Of we kunnen participeren in de ontwikkeling van een goede solide basis waar we allemaal wat aan hebben
OK, waar zullen we ons nu opfocusen dan ?

We hebben:
  • Database
  • Half werkende webservice + source
Gewoon een database script maken zoals jij dat doet of zie jij ook nog iets in de webservice ? Dit kan handig zijn voor intern gebruik en makkelijk updaten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TweakBoy
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16-07 23:13

TweakBoy

---

Een grote belemmering in het gebruik is dus de validity van zo'n open source database met postcodes.
Zo'n DB bouw je niet zomaar binnen een paar dagen of weken op, het zal waarschijnlijk meer dan een jaar duren voordat het goed gevuld is met gevalideerde data. Maar het zal altijd de moeite lonen om deze database als fallback te gebruiken voor simple applicaties.

Voor commerciele toepassingen begrijp ik wel dat er geldige input gewenst is, dan betaal je maar voor een commerciele variant en laat je deze links liggen.

Wat mij het beste lijkt is dat deze database d.m.v. commerciele toepassingen geupdated wordt ( uit real-life klanten input bijv. ). Het lijkt mij dat mensen die bij een webshop bestellen geen valse gegevens invoeren als ze hun goederen geleverd willen hebben. (uiteraard deze gegevens pas syncen met 6pp na uitlevering van producten)
Anoniem: 149075 schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:57:
[...]

OK, waar zullen we ons nu opfocusen dan ?
We hebben:
  • Database
  • Half werkende webservice + source
+ Interne webservice welke (dieper) toegang geeft voor authorised partners, om database te updaten
Hiermee verkrijg je gegevens van "betrouwbare" datasuppliers

+ Denken over welke sources we kunnen gebruiken, dus: waar en hoe datasets ophalen? (automatisch/handmatig)

[ Voor 22% gewijzigd door TweakBoy op 15-02-2009 16:10 . Reden: even reactie op RutgerM erbij zetten ]

---

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Waar ik persoonlijk heil in zie is:

Een eigen database, in combinatie met zowel de webservice van 6pp als een eigen webservice. Voor mogelijke aanvullingen. Mutaties zelf afhandelen op dezelfde methode als 6pp. Puur voor de snelheid. Ik zie in de toekomst op dit moment 6pp niet gaan clusteren op zodanige schaal dat het gebruik van de webservice optimaal is.

Simpel samenvattend:
  • Eigen database
  • Een basis database script tegenover de eigen database.
  • Een te agenderen update proxy voor lokale mutaties / Real time mutatie proxy
  • Een eigen uit te breiden webservice (soap e.d.)
  • Extra features....
De te agenderen proxy en de real time proxy natuurlijk dan tegen de webservice van 6pp.

Bovenstaande lijkt mij een goed start.

Edit:
Ik sluit mij verder aan bij Tweakboy zijn opmerkingen over updaten en toegang

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 291224 op 15-02-2009 16:39 . Reden: Ik sluit mij verder aan bij Tweakboy zijn opmerkingen over updaten en toegang ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Dit zijn zeker goede punten !

Ik denk zelf alleen dat de webservice sowiezo een goed uitgangspunt kan zijn aangezien de docs aangeven dat je de Database moet "importeren" en deze dan dus gebruikt wordt door de service.

Aangezien dat een redelijk werkende oplossing is kunnen we er voor kiezen om verder te kijken wat je wil doen.

Wat ik bedoel te zeggen is, je hebt dan een redelijk werkende situatie waarbij je kan kijken of eigen code tegen de database aan beter zou zijn.

@Mefistofeles: IK ben het met je eens over dat clusteren, dus vandaar dat ik daar ook aan zit te denken... gewoon zeker weten dat je de database welke je binnen getrokken hebt kunt gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Wat ik tot dusver heb gezien is de database te gebruiken (gezien de steekproeven van wat adressen in het land uit mijn adressenboek) , heb alleen nog niet de mogelijkheid gehad om alle 758000+ records persoonlijk te testen :z.

Ik denk dat de grootste uitdaging ligt in het vergaren van de geografische data. Ik heb op openstreetmap.org nog niet helemaal kunnen achterhalen tot hoever de data welke zij aanbieden hiervoor te gebruiken is. In hun wiki heb ik gezien dat er een api aanwezig is, en dat er ook postcodes kunnen worden opgevraagd. Mischien handig om hier even kort in te verdiepen tot hoever dit te gebruiken is*.

Het is dat ik mij persoonlijk niet wil beperken tot alleen puur de postcode-straat informatie, maar de postcode tabel inclusief geografische data wat natuurlijke extra leuke webservices kan bieden.

Ik heb alleen niet op korte termijn iets te bieden dan wat ik op dit moment reeds op m'n website heb staan. Hoe valt dit idee het beste in leven te houden om er iets conreets uit te kunnen halen?

* Al bieden ze zeker interesante dingen om google maps te vervangen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stappel_
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-04 17:39
Even snel geladen en bekeken. De data is van zeer matige kwaliteit om als bron te gebruiken.
Ik heb even snel vergeleken met de postcodeboek.nl versie van april2007

- de streetnumber_begin en streetnumber_end hebben ze geleend van de postcode.nl, maar zijn bijna nooit ingevult en als ze ingevult zijn dat is het slechts 1 nummer dat ze toevallig gevonden hebben. Bijvoorbeeld 6361AM heeft een start van 16 en eind van 16. dit is in werkelijkheid 2 - 16

- veel postcodes staan er dubbel in omdat ze van verschillende bronnen komen. 6361XZ bijvoorbeeld heeft 2 regels. De gehele 6361?? heeft 231 regels en als je die groepeert dan zijn het er maar 210.

- volgens postcode.nl zijn er 441 gemeentes. volgens deze data zijn er 2811 unieke plaatsnamen.

- er staan 15 straten in zonder plaatsnaam.

Het is dus wel als aanvulling te gebruiken als je zelf data mist. Maar daar zijn meerdere bronnen voor te gebruiken.

Ubero: #2, Euler: #1, GOT: #1, Des: #1, Zeta: #1, Eon: #3, OGR-24: #3, OGR-25: #7,
LM: #7, AP: #5, DF: #19, D2OL: #37, SOB: #50, TSC: #63, RC5: #96

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Danot
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online
stappel_ schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:39:

- volgens postcode.nl zijn er 441 gemeentes. volgens deze data zijn er 2811 unieke plaatsnamen.
Een gemeente is iets anders dan een plaats.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 12-07 20:43

TheBorg

Resistance is futile.

Ik heb het hele topic niet gelezen, maar een goede database is ook uit de telefoongids te trekken m.b.v. *snip*

[ Voor 18% gewijzigd door Creepy op 16-02-2009 16:43 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

TheBorg schreef op maandag 16 februari 2009 @ 14:51:
Ik heb het hele topic niet gelezen, maar een goede database is ook uit de telefoongids te trekken m.b.v. foondump
Van foondump
Volgens de Nederlandse wetgeving mag je de gegevens uit de CD-foongids niet voor andere dan prive-doeleinden gebruiken. Wij, makers van Foondump, staan er dus ook niet achter wanneer je de verkregen gegevens gebruikt
Aangezien foondump zelf al aangeet dat dit voor commercieel gebruik niet legaal is gaat dit topic voorlopig even dicht. Dit geld ook zeker voor data van andere sites.

Indien iemand denkt dat het schrapen van andere sites en gebruik van die data voor commercieel gebruik wel legaal is (want dat is precies wat er hier lijkt te gebeuren!) of me kan laten weten hoe kvdb wel aan hun gegevens komen als ze niet schrapen, laat het me dan weten via DM of e-mail want dan kan het topic eventueel weer open.

[ Voor 6% gewijzigd door Creepy op 16-02-2009 16:58 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 22:31

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

We twijfelen eerlijk gezegd nog steeds over de legaliteit van het verkrijgen van de data. Daarnaast gaat de discussie meer over de inhoud van de database en de legalitet dan over het daadwerkelijk ontwikkelen van iets.

Indien iemand wat heeft ontwikkeld om het geheel te gebruiken dan kan dat prima worden getoond in [Alg] Welke tools heb jij gemaakt? - deel IV. Bij problemen met ontwikkelen kan uiteraard altijd een topic worden geopend. Maar een topic over de inhoud e.d. is hier niet op z'n plaats.

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.