Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

draadloos 3 kanaals audio?

Pagina: 1
Acties:

• Promy
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 18-11 21:57
Aangezien het leggen van kabels een probleem vormt voor de WAF factor van m'n vriendin ben ik op zoek naar een (zelfbouw-oplossing) om 3 kanaals audio (front left, right, center) een paar meter ver te sturen (3 tal meter).
Ik heb reeds getest met een audio/video draadloos setje, maar de kwaliteit gaat toch achteruit door het verzenden... :(
Vandaar dat ik me afvroeg of het niet mogelijk om (eenvoudig) een zelfbouw te maken om zonder veel verlies die 3 kanalen te transporteren...

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 15:08
Kort antwoord: als je kennis zodoende is dat je die vraag hier moet stellen, dan ben je niet in staat om een zelfbouw-oplossing te maken voor die 3 kanalen.
Het vergt een hoop kennis van hoogfrequent om een zender zelf te maken, en een bestaande zender 3 kanalen audio laten doorsturen vergt afhankelijk van de methode heel wat digitale of analoge kennis.

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• SA007
  • Laatst online: 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Probleem is:

Digitaal (a/d, compressie -> verzenden -> decompressie d/a) zorgt voor een merkbare vertraging in het geluid en je met analoog vooral met de punten legaal zendvermogen en signaalverlies.

Als consument zonder zenvergonning mag je namelijk maar een kleine hoeveelheid energie de ether insturen en als dat voor een commercieel geproduceerd setje niet haalbaar is (als je het met een kwalitatief goed setje probeert) is het zelfbouw bijna niet haalbaar zonder de wet te overtreden. En ookal is de pakkand op een te hoog zendvermogen erg minimaal (alleen als je andere systemen stoort) de boetes zijn niet mals.

Misschien zou dect een mogelijkheid zijn? Al heb ik geen idee hoe dat presteerd buiten de frequenties van je stem.

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

Iperf

• sebastius
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 18-11 21:59

sebastius

Laten we lekker link gaan doen

Promy schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:01:
[..] de WAF factor van m'n vriendin [..]
Nu ben ik benieuwd... Wat is in hemelsnaam de WAF factor?

Verwijderd

sebastius schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:44:
[...]

Nu ben ik benieuwd... Wat is in hemelsnaam de WAF factor?
Google? Wikipedia: Woman acceptance factor

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:46
Ik heb ooit tijdens m'n studie zo'n opstelling gebouwd door een S/P-dif signaal door een standaard analoge TV zender/ontvanger te sturen die zijn snel zat en dan heb je dus geen kwaliteitsverlies. Werkte prima en niet duur...

[ Voor 10% gewijzigd door Horus op 13-02-2009 13:12 ]

• Promy
dus als ik het goed voor heb, koppel je gewoon het digitale spdif (coax) aan dat toestel (audio of video kanaal?) en aan de andere kant komt het er terug goed uit?

Als het via het video kanaal kan, dan blijft er nog L en R over (net voldoende voor de rear speakers)?

• Horus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 13-10 14:46
Je zal even moeten controleren of de spanningen ect van spdif en composite video overeenkomen, en dan moet het idd zelfs direct kunnen. (wij hadden destijds ons eigen spdif signaal gegenereerd om er extra informatie (zoals volume regeling) aan toe te kunnen voegen maar ben de details ook alweer vergeten...
Wat je ook nog kan proberen is om er IEC-61937 (multichannel compressed, zoals DTS ect) data streams overheen te sturen, dan kun je alle speakers direct aansturen.

• joopv
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Een kameraad van me heeft dat ooit gedaan met een s/pdif signaal via een videolink zender, en dat werkte. Hij stuurde er zelfs DTS/DD encoded audio overheen.

Je moet het via het videokanaal sturen, en het zal wel trial-and-error worden.

[ Voor 21% gewijzigd door joopv op 16-02-2009 00:16 ]

• Promy
voor ik aan het experimenteren ga met het draadloze setje, vroeg ik me af..
Ik heb wel een ongebruikte coax (van tv) kabel die van de ene kant van de ruimte naar de andere gaat.
Is dat misschien een mogelijkheid om die 3 kanalen over die ene coax te sturen? (met iets die zelfbouw te maken is voor niet teveel geld >:) ) Eerste wat in me opkwam was multiplexen, maar google kon niks zinnigs zeggen over multiplexen van audio over coax...

• vanThijs
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 11-08 15:54
Analoge audio is niet te multiplexen zonder kwaliteitsverlies, je zal dus je kanalen moeten moduleren en demoduleren. Natuurlijk heb je hierna ook weer opnieuw een versterker nodig. De over de bandbreedte van de coax moet je je gelukkig geen zorgen maken :)

Maw, best wel veel werk dus en zonder de juiste kennis erg moeilijk te doen, aangezien er volgens mij geen standaard chip bestaat die dit kan.
Je kan echter wel de spdif informatie over de coax sturen, maar die moet natuurlijk gedecodeerd worden aan de andere zijde.

[ Voor 40% gewijzigd door vanThijs op 15-02-2009 23:18 ]

Pagina: 1