Toon posts:

Temperatuur te hoog?? help!!

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Wellicht is er al een topic wat lijkt op deze maar ik plaats het toch zodat men er specifieker op in kan gaan.. mijn situatie is als volgt: mijn PC bestaat uit een asus m3a moederbord, amd phenom x4 9550 processor, asus en8600gt magic videokaart, ik gebruik vista ultimate.. en de enige game die ik speel is bf2 (op hoogste resolutie) de standaard koeler is er inmiddels af en er zit een (volgens de leverancier) veel betere op van coolermaster, ik heb een coolermaster 620 voeding, een extra fan aan de achterkant (out)
ik ben niet aan het overclocken of wat dan ook geweest dus alles is zoals het hoort, als het goed is.

op dit moment geeft everest een cpu temperatuur van om en bij 67 graden aan, en per core geeft ie ongeveer 41... als ik aan het gamen ben dan loopt de cpu temperatuur op tot 74 graden.. (de klep van mijn kast is er trouwens af, en als ik een beetje me hand erbij houdt voelt het niet zo warm aan, best wel koel eigenlijk) nou lijkt mij dit hoog... voor de rest loopt alles goed.

volgens de winkel waar ik was geweest was er niks aan de hand, en dat het waarschijnlijk om een defecte sensor gaat, ik geloof dit wel maar wou toch even me verhaal hier kwijt.

wil iemand anders nog zijn/haar mening delen hierover

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 21:03 ]

• Wackoz
  • Registratie: November 2007
  • Laatst online: 28-01 17:20
Stress je cpu is met iets ala Prime95, dan gaan alle cores op 100% en zie je wat je uiterlijke max temp is. De Phenom die jij hebt is ook best een heethoofd, je cpu is beveiligd tegen overheating dus mocht je last krijgen van een uitvallend systeem dan kun je het beste toch nog even goed naar je airflow kijken. Desnoods een betere/andere koeler kopen (alhoewel dit niet nodig zou moeten zijn..)

één is geen, twee is één

• Marce
  • Registratie: Oktober 2007
  • Laatst online: 14-11-2025

Marce

Het is Marc met een C!

ik weet niet hoeveel verstand je ervan hebt, maar als je koeler koel blijft en je proc te heet, zou de verbinding slecht kunnen wezen, misschien een idee om de koeler op nieuw te monteren met goeie koelpasta.

Verwijderd

Topicstarter
Wackoz schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:05:
Stress je cpu is met iets ala Prime95, dan gaan alle cores op 100% en zie je wat je uiterlijke max temp is. De Phenom die jij hebt is ook best een heethoofd, je cpu is beveiligd tegen overheating dus mocht je last krijgen van een uitvallend systeem dan kun je het beste toch nog even goed naar je airflow kijken. Desnoods een betere/andere koeler kopen (alhoewel dit niet nodig zou moeten zijn..)
die stress-test kan everest toch ook?

en de koeler is erop gezet door een erkend iemand dus die zal het wel goed gedaan hebben... hij had er ook een nieuw laagje pasta opgezet, nadat ie de ouwe eraf had gehaald...

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 21:11 ]

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

ook een erkend iemand kan weleens een koeler niet goed monteren, dat gebeurt wel vaker.

maargoed, zoals ik nu lees is het met je hand erbij best koel, en als je eens voorzichtig probeert je koeler aan te raken?

ik weet alleen niet zeker of je je daar ook voor moet aarden :S

Verwijderd

Topicstarter
Marce schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:22:
ook een erkend iemand kan weleens een koeler niet goed monteren, dat gebeurt wel vaker.

maargoed, zoals ik nu lees is het met je hand erbij best koel, en als je eens voorzichtig probeert je koeler aan te raken?

ik weet alleen niet zeker of je je daar ook voor moet aarden :S
ik heb net de zijkant van dat blok aangeraakt terwijl de fan gewoon draaide en dat kon heel makkelijk... voelde gewoon lauw aan...

• Marce

Marce

Het is Marc met een C!

dan zou de verbinding dus idd wel goed zijn,
verder is het wel makkelijk als we weten wat voor een koeler van coolermaster.

maar verder zou ik het dan ook niet weten, als je blok gewoon koelt, en je er geen boxed-cooler maar een betere op heb zitten, terwijl boxed al genoeg zou moeten zijn.

Verwijderd

Topicstarter
Marce schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:43:
dan zou de verbinding dus idd wel goed zijn,
verder is het wel makkelijk als we weten wat voor een koeler van coolermaster.

maar verder zou ik het dan ook niet weten, als je blok gewoon koelt, en je er geen boxed-cooler maar een betere op heb zitten, terwijl boxed al genoeg zou moeten zijn.
ik denk dat inderdaad, zoals die gast van de winkel zei, de sensor dan niet goed is...

Verwijderd

Als de core heet is maar het koelblok niet echt warm dan is er juist wel naar alle waarschijnlijkheid geen goed contact. Koeler opnieuw monteren en gelijk even kijken of de onderkant van de heatsink en de bovenkant van de heatspreader van de cpu wel goed vlak zijn. Een dun laagje koelpasta er tussen en dan de koeler er goed recht op monteren.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:51:
Als de core heet is maar het koelblok niet echt warm dan is er juist wel naar alle waarschijnlijkheid geen goed contact. Koeler opnieuw monteren en gelijk even kijken of de onderkant van de heatsink en de bovenkant van de heatspreader van de cpu wel goed vlak zijn. Een dun laagje koelpasta er tussen en dan de koeler er goed recht op monteren.
hmmm... zoals jij het beschrijft heeft ie het ook gedaan, een heel dun laagje, maar ik ga toch ff kijken...

ik heb 'em losgehaald.. en er weer opgezet... zag er gewoon goed uit.. dun laagje pasta en goed geplaatst, conclusie = goed contact.. maar toch nog dezelfde temperatuur... vreemd...

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 23:18 ]

Verwijderd

Topicstarter
ik snap er nix meer van

• AlexanderB
  • Registratie: Maart 2007
  • Laatst online: 22-12-2025

AlexanderB

7800 rpm

Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:52:
cpu temperatuur van om en bij 67 graden aan, en per core geeft ie ongeveer 41...
je cpu loopt mooi koel op 41 graden :) (en dat klopt wel ongeveer met dat je koelblok niet meer dan lauw is) kortom, de "cpu" sensor is stuq, en die van de cores klopt wel :)

• Jejking
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het laagje moet in ieder geval dun genoeg zijn dat je het blok eronder nog kunt zien. Voor de beeldvorming.

Ik denk inderdaad dat de tempsensor naar z'n malle moer is. Kan jij niks aan doen. Als alles goed zit, en het blok blijft koud, dan is het probleem opgelost behalve dat je je temp niet meer kan uitlezen.

Verwijderd

Topicstarter
AlexanderB schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:00:
[...]

je cpu loopt mooi koel op 41 graden :) (en dat klopt wel ongeveer met dat je koelblok niet meer dan lauw is) kortom, de "cpu" sensor is stuq, en die van de cores klopt wel :)
ik ben nu in staat om alles te geloven... dit is wat everest aangeeft:

Sensoreigenschappen:
Sensortype ITE IT8716F (ISA E80h)
GPU sensortype Driver (NV-DRV)
Moederbordnaam Asus M3A / M3A32-MVP Deluxe
Chassis inbreuk opgemerkt Nee

Temperaturen:
Moederbord 32 °C (90 °F)
CPU 66 °C (151 °F)
CPU #1 / Kern #1 43 °C (109 °F)
CPU #1 / Kern #2 43 °C (109 °F)
CPU #1 / Kern #3 43 °C (109 °F)
CPU #1 / Kern #4 43 °C (109 °F)
GPU 45 °C (113 °F)
Hitachi HDP725025GLA380 33 °C (91 °F)
WDC WD5000AAKS-22A7B0 31 °C (88 °F)

Koelingsventilatoren:
CPU 2109 RPM
Stroomvoorziening 2419 RPM

Spanningswaarde:
CPU Core 1.25 V
+3.3 V 3.31 V
+5 V 4.87 V
+12 V 11.97 V
VBAT Batterij 3.31 V

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

Het is al duidelijk Gates565. Of de CPU is zo ongelofelijk extreem vlak dat de temperaturen van de cores exact hetzelfde zijn.... of ze zijn gewoon stuque ;) Meer kunnen we er niet van maken, helaas.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:07:
Het is al duidelijk Gates565. Of de CPU is zo ongelofelijk extreem vlak dat de temperaturen van de cores exact hetzelfde zijn.... of ze zijn gewoon stuque ;) Meer kunnen we er niet van maken, helaas.
ik denk dat ik er inderdaad vrede mee moet hebben, maar wat bedoelde je met 'ongelooflijk extreem vlak'???

• spone
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online
Op mijn dual-core zit de 2e sensor 'vast' op een ondergrens van 51 graden. Wanneer die warmer wordt dan 51 graden dan doet 'ie het wel normaal.

Desktop: i5-14600K, 32GB DDR5-6000, RTX 5070; Laptop: MacBook Pro M1 Pro 14" 16/512; Server: R9-7950X, 192GB DDR5-5600

• Jejking
  • Niet online

Jejking

It's teatime, doctor!

De Internal Heatspreader van een processor is nooit 100% vlak en egaal, waardoor de warmteafgifte ook niet 100% gelijk is. Voor de rest bedoelde ik er niets mee hoor.

Verwijderd

Topicstarter
Jejking schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 01:11:
De Internal Heatspreader van een processor is nooit 100% vlak en egaal, waardoor de warmteafgifte ook niet 100% gelijk is. Voor de rest bedoelde ik er niets mee hoor.
nee ok ik snapte het alleen niet... maar goed... ik wil iedereen bedanken die mee heeft gedacht.. ik ga er geen aandacht meer aan besteden.. als ie kapot gaat, jammer dan... :)

mvg
Gates565

Verwijderd

ik weet niet of je iemand met een laser temepratuur meter kent maar daarmee zou de heatsink bij de basis van de koeler bij een temp van 68graden core ongeveer 54 graden buitenkant koeler zijn

• Twynn
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 07:49
Dit gaat toch voornamelijk over cooling, dus ik schop hem toch even naar Cooling toe :)
Pagina: 1