Zeer vreemd probleem Ziggo/Modem/Router

Pagina: 1
Acties:

• DylanJ
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 31-01-2024
Uiteraard heb ik wel gezocht, maar in http://gathering.tweakers...1309700/1//ziggo%2Crouter vond ik weinig wat ik niet al wist.

Over het algemeen doet mijn thuisnetwerk het gewoon. Dit bestaat uit:
  1. Een vernieuwde muurkontakt doos voor de kabel
  2. TV / internet splinter
  3. Coax kabel
  4. Motorola kabelmodem
  5. Lange (15m) UTP kabel
  6. Router (Draytek Vigor 2200)
  7. 2 korte UTP kabels
  8. 2 PCs
Echter soms gaat het helemaal mis tussen Modem en Router. Het vreemde is dat het ook met een nieuwere (draadloze Netgear) router niet werkt, of met de oudere UTP kabel (die net als de door Ziggo geleverde 15m is)... maar de televisie (uiteraard) en telefonie (via de modem) het wel nog doen.

Als ik een van beide PCs direkt op de lange kabels aansluit dan werkt het over het algemeen vrij snel op die ene PC; soms is hiervoor opnieuw opstarten van de modem weer "nodig". Maar als ik van alles 8 uur lang de stroom er af haal, en dan heel langzaam en voorzichtig in volgorde opstart, dan wil het soms wel maar toch soms ook niet.

Nu heb ik twee vragen: ten eerste, heeft iemand enig idee waar dit mogelijk aan zou kunnen liggen? Het gebeurt vaak genoeg (minder dan een keep per week maar meer dan 2x per maand, voor mijn gevoel; beter sinds het Ziggo is dan toe het Casema was, dus ik heb het gevoel dat de modem in de war raakt van de upstream, maar dat ontkennen de lui die diagnostieke tools hebben) dat het knap lastig is als mijn vriendin eindelijk eens samen wil gamen! 8)7

Ten tweede wil ik graag een back-up oplossing. In het verleden heb ik in "mijn" pc een extra netwerkkaart kunnen steken, maar nu worden in beide kasten de twee PCI slots gebruikt voor een tv kaart en de passieve koeling van dubbeldikke 8500GT kaarten.

Er is nog wel een PCIe 1x in beide beschikbaar, maar ik zie in de pricewatch geen simpele netwerkkaarten daarvoor. Draadloos (WiFi of misschien zelfs BlueTooth) misschien? Slechts een moederbord heeft FireWire, dus daar kom ik ook niet verder mee. Ik heb ergens nog een oude LapLink kabel, maar om RS-232 terug te stappen is niet echt rendabel :/

Halp?

• CoolGamer
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 18:07

CoolGamer

What is it? Dragons?

Je zou kunnen proberen je router aan de praat te krijgen door de juiste "computernaam" over te nemen en door het MAC-adres te spoofen in je router. Zal vast wel in de handleiding van dat ding staan hoe dat moet. Dan kan je gewoon in de router het MAC-adres van je PC overnemen. Kan zijn dat er op dit moment iemand met hetzelfde MAC-adres op z'n router voorkomt dat jouw router gebruikt kan worden, maar dit moet het oplossen.

¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸><(((º>¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸<º)))><¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸.·´¯`·.¸

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

TheCoolGamer schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 23:23:
Je zou kunnen proberen je router aan de praat te krijgen door de juiste "computernaam" over te nemen en door het MAC-adres te spoofen in je router. Zal vast wel in de handleiding van dat ding staan hoe dat moet. Dan kan je gewoon in de router het MAC-adres van je PC overnemen. Kan zijn dat er op dit moment iemand met hetzelfde MAC-adres op z'n router voorkomt dat jouw router gebruikt kan worden, maar dit moet het oplossen.
De computernaam hoef je al 2 jaar niet meer in te voeren.
Ook mac adres klonen hoeft niet.

Het ziggo modem heeft een mac lock. Dat houdt in dat hij alleen een ip geeft aan het eerste apparaat wat je aan het modem hangt. Wil je een ander apparaat aan het modem hangen, dan moet je de stroom even van het modem afhalen.
Wil je dus meerdere pc's gebruiken.. gebruik een router.

• DylanJ
Wil je dus meerdere pc's gebruiken.. gebruik een router.
Om duidelijk te zijn: de router werkt over het algemeen wel. Maar ook als ik letterlijk overal de stroom uren lang van af haal heb ik na een "hik" vaak moeite om de combinatie goed werkend te krijgen; dit terwijl ik soms wel direct met een enkele PC aan de slag kan.

Met een PC zonder router op een rustige tijd behaal ik de volle beloofde snelheid (10Mbps/1500kbps); met router er tussen heb ik normaal minder dan 15% verlies met speedtests. Maar na zo'n hik gaat he soms wel meteen weer allemaal, het vreemdste is dat ik wel nog een minimale connectie heb: ipconfig /all, ping <dns>, ping google.com; pidgin laat zelfs mijn contacten laten zien (zolang ik er maar niet mee praat)

In de instelling van de router is er ook niks vreemds, geen PPTP of zo van tijden terug.

|:( |:( |:( :(

• job
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-01 18:46

job

Als je met 2 routers hetzelfde probleem hebt, dan lijkt me de volgende stap dat je de kabels gaat uitsluiten.

• DylanJ
Ik heb alle 2x2 combinaties van lange kabels en routers geprobeerd, met daar tussen de lange kabels naar beide computers zonder problemen. De kortere kabels zijn wat ouder en missen soms een lipje, maar die kunnen toch bestanden via de router ongeveer even snel overzetten van de ene PC naar de andere also met een cross-cable.

• DylanJ
Firmware van de router naar de nieuwste versie heeft ook niet geholpen. :(
Pagina: 1