4-polig minplug naar RCA(female) S/PDIF cable

Pagina: 1
Acties:

• Christian_Ku
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 04-02 18:34
Mijn huidige moederbord heeft geen standaard S/Pdif uitgang meer en ik was op zoek naar een andere (goedkope) oplossing om een digitaal audio signaal naar mijn Creative Inspire 5500 te krijgen.

In de manual van de 5500 stond o.a. dat er een 4-polig miniplug 3.5" naar RCA (female) adapter was die de digitale uitgang van de Creative Live! 5.1 Digital uiteindelijk met de S/PDIF ingang van de Inspire 5500 kan verbinden (zie manual pag 16, cpt 2-2 http://www.retrevo.com/su...-manual/id/7535ci377/t/2/).

Nu kan ik een dergelijke adapter (4-polig miniplug naar 1x RCA (female)) werkelijk NERGENS vinden. Hij staat op pricewatch (http://tweakers.net/aanbo.../4-polig-naar-1x-rca.html, google/ebay/amazon bieden geen uitkomst. Eigenlijk is dit mijn laatste poging.

Samenvatting:

GEZOCHT

S/PDIF kabel met de volgende specificaties:

4-polig minijack 3.5" => RCA (female)

[ Voor 11% gewijzigd door Christian_Ku op 13-02-2009 09:44 . Reden: Leesbaarheid/verduidelijking probleem ]

Criticism is prejudice made plausible.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je post komt op mij nogal verwarrend over.
De zinnen zijn te lang en gebruik eens wat enters om het overzichtelijk te maken.

En volgens mij interpreteer je de gebruiksaanwijzing ook niet helemaal juist.
Er wordt (hoe ik het lees) gezegd dat je met verschillende kabels en verloopjes van een geluidskaart naar een digitale ingang toe kan werken. Een adapter die dat in 1 keer doet heb ik nog nooit gezien.

Hieronder een voorbeeld hoe het zou werken hoe ik het zie:
Er zijn meerdere kabels nodig om dit te doen.
Als eerste heb je een 3,5mm optische kabel nodig.
Op het onderstaande plaatje is dat de linker:
Afbeeldingslocatie: http://www.kleinspul.nl/products_pictures/toslink-3-5_m-m_1.jpg

Deze mini-jack male gaat in de line-out van je geluidskaart.
Je geluidskaart zet je vervolgens op digitaal uit zodat deze digitale signalen door gaat zenden.
Er zal dan ook een lampje gaan branden bij de uitgang van de kaart.

Vervolgens heb je dan verloopstekkers nodig om van de andere kant van de kabel een coaxiale kabel te maken aangezien je alleen een digitale coax in hebt.

Hiervoor zou je zo'n kastje kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//elelctronica-lrg-jAfu6VkUGgqv.jpg
De optische kabel gaat hier in en het kastje maakt gebruik van een coaxiale uitgang.

Het derde wat je dan nodig hebt is een simpele digitale coax kabel:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//elelctronica-lrg-bbOU3Ys624FM.jpg

Dit bovenstaande is hoe ik het zou doen, maar er zijn meer manieren aangezien de kabel die ik al eerste gebruik er in diverse vormen te krijgen is...

Dus samenvattend:
geluidskaart line-out --> 3,5mm optische jack-plug ----- toslink aansluiting --> optische toslink naar digitale coax converter --> digitale coax kabel male ------ digitale coax kabel male --> Creative Set Coax In

De rode delen zijn hardware; de groene zijn kabels (en de aansluitingen die ze moeten hebben aan de zijden).

Edit:
Het komt wellicht wat rommelig over, maar als er nog vragen zijn moet je het maar laten weten.
Dan zal ik (of een mede-tweaker) wat verduidelijking proberen te geven.

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• FeaR
  • Registratie: Maart 2007
  • Nu online

FeaR

In GoT we trust

Je zou ook in plaats van de eerste kabel zo'n verloopje kunnen gebruiken:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//elelctronica-lrg-E1WpotZeVTtF.jpg

En dan gebruik je een normale optische kabel om alles te verbinden:
Afbeeldingslocatie: http://www.allekabels.nl/product_images//gd_new_main_6454_.jpg

Maar het komt beide op hetzelfde neer.
De eerste manier die ik zei heeft de bovenste twee onderdelen gecombineerd in één kabel.

En dit had een edit moeten zijn natuurlijk :$

Some people just need a high-five.... In the face.... With a chair.

• Peenutzz
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 22:34
Volgens die handleiding is het een coaxiale verbinding, geen optische, zoals hierboven wordt aangegeven. Al die adapters zijn niet nodig, het enige wat de TS nodig heeft is een kabel die gaat van een 4-polige jack-plug naar een enkele coaxiale uitgang. Dus:

Live 5.1 Digital => jackplug naar 1x RCA => coaxkabel => Inspire 5500

Ik heb ook even rondgegoogeld en die kabel is inderdaad niet 123 te vinden. Heb je al contact opgenomen met Creative?

Snel is hetzelfde als langzaam, maar dan sneller.

Verwijderd

Ik heb de handleiding er ook even bijgepakt omdat ik het verhaal bijzonder vreemd vond klinken, maar ze zeggen dus inderdaad dat je van een TRRS minijack naar een RCA stekker moet, en dat daar dan digitaal signaal opstaat.

Je hebt dan dus aan de ene kant een connector met 4 verbindingen en aan de andere kant 2. Ik ken TRRS pluggen zelf alleen maar voor analoog signaal. Voor zover ik weet mag S/PDIF alleen optisch over toslink of minijack of coaxiaal over RCA plug verstuurd worden. Als zij over een minijack coaxiaal digitaal versturen, zijn ze dus sowieso al raar bezig.

Hmmm, ik ben gaan kijken naar de handleiding van je geluidskaart en het klopt: Handleiding
Ze sturen digitaal coaxiaal weg over de minijack output. Het digitale signaal wordt dan op de tip en de sleeve gezet; je kunt dus ook een mono- of stereo minijack gebruiken, dat maakt niet uit. Die zijn wel te vinden en anders kun je er ook makkelijk zelf één maken: soldeer een minijack naar tulpstekker waarbij je de tip van de jack verbindt met het pikkie van de tulp en de sleeve (het grootste stuk) met de huls van de tulp. Als je een stereojack hebt, doe je niets met de ring (het stukje tussen de tip en de sleeve). Succes :)

• Christian_Ku
OK, nu ik in wat minder haast naar mijn eigen post kijk had het inderdaad ook wat duidelijker gekunt, bij dezen 8)7 ! Maar uiteindelijk zitten Peenutzz en FoOl op het juiste spoor (ook de rest bedankt voor de moeite natuurlijk)!

Om de vraag naar Creative service te beantwoorden: ik heb idd contact met ze gehad, de eerste reply gaf een link die naar kabels leidde waar ik niks aan had (miniplug naar miniplug), de tweede had de volgende strekking:

"We kunnen je niet helpen, succes ermee."

Daar had ik dus ook niks aan, vooral ook omdat ik dan maar had bedacht om het zelf in elkaar te solderen en ze daar geen antwoord op gaven, daarom nu maar eens aan de slag met de tips van FoOL!

Als ik het dus goed begrijp (van FoOL en de manual) is de makkelijkste oplossing een mono 3,5" minijack => RCA, en die dan verbinden met de Inspire 5500. Dit staat zo in de manual op pagina 1-7 en ga ik dus maar proberen.

Mochten er nog anderen zijn met een ingeving, ik houd me aanbevolen.

[ Voor 17% gewijzigd door Christian_Ku op 13-02-2009 09:58 ]

Verwijderd

Christian_Ku schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:36:
[..]
Als ik het dus goed begrijp (van FoOL en de manual) is de makkelijkste oplossing een mono 3,5" minijack => RCA, en die dan verbinden met de Inspire 5500. Dit staat zo in de manual op pagina 1-7 en ga ik dus maar proberen.

Mochten er nog anderen zijn met een ingeving, ik houd me aanbevolen.
Nog een kleine ingeving dan: als je heel lui bent kun je ook zo'n standaard verloopje van minijack naar 2x tulp pakken (die kun je echt overal krijgen vanaf 2 euro of zo), het rode (kanaal rechts) plugje afplakken met een stukje tape om storingen te voorkomen en dan heb je in wezen ook hetzelfde plugje zonder te hoeven solderen. Aangezien een digitaal signaal wel kritisch is qua verbinding, geef ik dit geen hele grote kans, maar je kunt het even proberen!
Afbeeldingslocatie: http://images.kapaza.com/photos/8000000/8080604.jpg
Deze dus he :)

• Christian_Ku
Ah, dat is een goede tip om te testen of het werkt! Zo'n kabeltje heb ik nog wel ergens liggen. Neem aan dat het werkt aangezien het geen ingewikkeld systeem betreft hier.

• Christian_Ku
Nou, alles gevonden, mono jack -> RCA, etc.

Hang ik die kaart in de PC, heb ik er niet bij stilgestaan dat ik Vista draai en dus deze kaart wel eens wat te oud kan zijn. Ja hoor, digitale uitgang niet aan de praat te krijgen. Googlen dus maar en blijkt dat dat een helaas pindakaas is!

Sommige reacties hadden deze lijn: "Yeah, creative would also like to sell some new products over time!"

Vette pech, tenzij iemand hier eenzelfde probleem had en dat heeft opgelost.

• mr.paaJ
  • Registratie: Februari 2007
  • Laatst online: 08-02 11:39

mr.paaJ

generatie cmd+z

bekijk het positief :) , nu kun je een kaart pakken die gewoon optisch uitstuurt (als ik snel even zoek accepteert die inspire 5500 dat ook). Goedkoop Thrust kaartje met de juiste drivers en je hebt prima 44.1 khz optisch uitgangsignaal. Geen gedoe met solderen en verloopstukken meer.

liever de tong gebrand dan lauwe soep

• Christian_Ku
Nou, dat heb ik dan ook maar gedaan. Het is geen Thrust geworden maar een Terratec Aereon 5.1 Fun.

Na ellendige install perikelen toch gelukt het signaal over de optische S/PDIF out te krijgen, et voila, musica!

Nu nog de media players ervan overtuigen dat ze over dat kanaal een dolby digital signaal kunnen sturen en dan ben ik helemaal content (ergo: dit topic kan gesloten worden)!

[ Voor 5% gewijzigd door Christian_Ku op 17-02-2009 14:50 ]

• crispdesign
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 24-11-2022
Ik heb hetzelfde probleem op het moment, maar ik draai windows XP, dus kan wel mijn oude creative live! value met digital out (mini-jack) gebruiken. Echter ben ik dus ook op zoek, net als topicstarter in den beginne, naar een 4-polige miniplug naar RCA, maar dan wel een MALE.

In dit topic word de suggestie gedaan om een standaard mini-jack mono of stereo plug te gebruiken, maar dit werkt dus niet, ik heb dit zelf geprobeerd en levert alleen een analoog signaal op, geen DTS of Dolby Digital mogelijk dus, tenzij een 4 polige minijack gebruikt word.....maar die kan ik echt nergens vinden.

Daarom wil ik in dit topic even vragen of de topicstarter hierin nog succes gehad heeft, of mensen die in dit topic hebben geantwoord misschien weten waar dergelijke kabels te vinden zijn? Ik heb 1 website gevonden met min or meer de kabel die ik nodig heb, alleen ging het daar om een 4-polige mini-jack naar een video-tulp (een gele dus). Ik weet niet of dit consequenties zal hebben, aangezien ik een audiosignaal wil sturen, niet een videosignaal.

De website waar ik de kabel vond is deze (de onderste kabel op de pagina):

http://www.mcsnet.nl/nl/dept_3.html
Pagina: 1