[MacBook] Sap in touchpad knop, hoe fixen?

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 22-01 21:17

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Gisteren zat ik een mandarijn te eten, waarbij er wat druppels mandarijn sap precies tussen de naden van de knop van de touchpad van m'n (witte) Macbook viel. Daarna was er niets aan de hand. Nu, een dag later, is het sap blijkbaar opgedroogd en plakkerig geworden waardoor de knop niet meer lekker klikt. Hij doet het nog wel, maar ik moet nu harder drukken. Het klikgevoel is ook weg.

Ik heb al geprobeerd de uppercase (tobo+touchpad) eruit te halen, maar die blijft achter iets hangen, waardoor ik hem rechtsvoor en rechtsachter (dus bij de powerknop en bij het witte lichtje) niet loskrijg. Hoeveel kracht ik ook zet, hij gaat niet los.

Ik vraag me ook af of het wel zin heeft om die uppercase los te halen. Is er geen manier om die knop los te maken? Of een andere manier om het probleem te fixen?

NOSIG

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• Kettrick
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 12:28

Kettrick

Rantmeister!

Ik zou het zelf een paar dagen aankijken voordat ik mijn mac open zou breken, met een beetje geluk lost het zichzelf weer op.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja dat is precies de manual die ik heb gebruikt. Alleen in de laatste stap (zoals ik al vreesde, zoals dat _altijd_ gaat met het openklikken van plastic onderdelen...) ging het mis.

NOSIG

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

Het touchpad is een geheel met het toetsenbord en de upper case. Ze zijn zomaar van elkaar los te halen. Je zult dus echt de upper case in z'n geheel er vanaf moeten halen als je fatsoenlijk erbij wilt komen.

Je zou ook naar een AASP kunnen gaan en ze daar lief aankijken of ze even de upper case voor je los willen halen. Een andere optie is de volledige upper case te laten vervangen, maar dan ben je rond de 150 euro kwijt.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hmm dat zou wel zuur zijn. Een dure mandarijn :/

In de tussentijd ben ik nog ff aan het klussen gegaan. Ik ben erachter gekomen dat het plastic aanraakgedeelte van de knop gewoon met lijm vast zit aan de rest. Met een platte schroevendraaier kan je zo de lijm los maken.

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7257.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7258.jpg

Op de volgende foto's zien we het verschil tussen knop los en knop ingedrukt:

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7259.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7260.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7261.jpg

Afbeeldingslocatie: http://www.cevertse.nl/dump/IMG_7262.jpg

best ranzig eigenlijk

Anyway, ik heb ff wat opgedroogd sap uit de randen geschraapt met een hele kleine schroevendraaier. Hij lijkt het al beter te doen... Vooral aan de randen. Alleen in het midden niet zo. Als ik de batterij erin doe, wordt het gevoel iets minder.

Hopelijk wordt het vanzelf iets beter.

NOSIG

• Tha_Butcha
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 30-01 13:59
da's mooi zuur dan (nofi)

waars is het zo dat de suiker uit het sap het probleem is. Het vocht is opgedroogd,
en door de suikers "plakt" je touchpad nu. Dus je zou met een licht vochtige
doek dat kunnen proberen weg te halen. Dat werkte iig wel met mijn toetsenborden
zo, alleen weet niet hoe dat zit met macspul. ik heb die van mij nog nooit uit elkaar
gehaald.

Compromises are for the weak

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:21
RoeLz schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 16:09:
Ik zou het zelf een paar dagen aankijken voordat ik mijn mac open zou breken, met een beetje geluk lost het zichzelf weer op.
inderdaad, over mijn tobo van windows bak is een hoop bier, koffie en cola gegaan en uiteindelijk komen de toetsen allemaal weer omhoog .... Misschien is een manderijndruppel wat hardnekkiger, dat weet ik niet :)

moet er misschien even uitslijten.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Hoe lang duurde dat ongeveer?

NOSIG

• stefan_el
  • Registratie: Oktober 2008
  • Laatst online: 06:21
Dat kan best een tijd duren, de techniek is niet helemaal hetzelfde misschien maar bij mij duurde het dagen voordat de toetsen het weer goed deden. Als het volgende week nog is zou ik hem even bij een APR afgooien.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Kleine update.

Het leek al iets beter te gaan dan voorheen. Het was echter bij lange na niet zoals het hoorde. Dus ik heb net weer ff dat witte plastic ding eraf gehaald. Ik heb toen dat metalen plaatje, zoals je ziet op de foto's, ff flink getransleerd en gedraaid. Verder heb ik links om het schroefje gedrukt. Verder heb ik ff geblazen in/op de onderste naad. Vervolgens is de knop weer helemaal als vanouds. Geen idee hoe het nu precies komt.

Ik ben bang dat de knop morgen weer belabberd gaat, omdat ik erin heb geblazen (waardoor de plakzooi nu weer ff vloeibaar is geworden, door m'n vochtige adem).

Ik laat nog wel ff weten hoe de knop zich de komende dagen houdt. Misschien dat andere mensen iets aan mijn ervaringen hebben, als zij sap of cola op hun touchpad laten vallen :P

NOSIG

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Okee te vroeg gejuicht. Elke keer als ik in de knop blaas, dan gaat het weer ff goed. Alleen na een half uur ofzo dan droogt het blijkbaar op (waar ik al bang voor was).

Dan nu de vraag: kan ik beter wel of niet om de zoveel tijd blazen? Want ik hoop dat het spul gewoon weggaat...

NOSIG

Verwijderd

schoonmaken met gedeminiraleerd water, daarna eventueel wat schoonmaakalcohol afnemen

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ja dat gaat dus niet, omdat het een gesloten systeem is waar je nooit bij komt.

Het is nu inmiddels een paar dagen later en nog steeds hetzelfde euvel. Hij klikt wel iets beter dan in het begin, maar nog altijd niet zoals het hoort. Dus als ik erin blaas dan wordt de boel weer vochtig en dan klikt hij weer een halfuurtje goed.

Ik kwam op het idee om een paar druppeltjes WD40 of naaimachine-olie in de naden te doen. Nu moet ik elke keer erin blazen om het ding soepel te krijgen, maar olie blijft een langere tijd soepel. Bovendien zorgt dit ervoor dat de boel niet meer plakt.

Ik ben benieuwd of iemand mij dit aan of af kan raden. Ik weet niet of dat spul geleidt? En of het misschien één grote troep veroorzaakt? En welke olie zou ik dan het beste kunnen gebruiken? WD40, naaimachine-olie, siliconenspray etc.

NOSIG

• cmegens
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-01 13:12
Siliconen hebben de eigenschap nergens aan te hechten, dus waarschijnlijk ook niet aan opgedroogd mandarijnen sap. Zou dus eerder voor WD40 gaan. Pas echter op, want ook dat is nog steeds een vloeistof.

Je zou natuurlijk proefondervindelijk gaan uitvogelen wat het beste gaat werken. Ga gewoon verschillende samples mandarijnensap laten drogen en kijk wat het beste het oplost.

Heb je bovendien al perslucht geprobeerd? gewoon 8 bar op die handel?

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Perslucht nog niet geprobeerd. Maar ik betwijfel of dat werkt :?

Gistermiddag heb ik m'n moed bijeen geraapt en een paar spuitjes WD40 op een paar plekken op de naden ingebracht. En hij klikt nu als een malle :D We zijn nu bijna een dag verder en hij doet het nog steeds perfect. Hij lijkt zelfs beter te klikken dan voorheen :)

Ik ben benieuwd hoe lang de WD40 zich goed houdt, maar volgens mij kan ik hier wel een tijdje mee vooruit :)

NOSIG

• punishedbrains
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09-01 19:28
Het zou kunnen zijn dat de WD40 wat van de suikers heeft opgelost en vervolgens verdreven van de contactpunten. Blijft WD40 vloeibaar aanwezig net als olie? Als het verdwijnt zou het euvel mogelijk terug kunnen komen.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ik gebruikte het altijd om m'n fietsketting soepel te maken, en het bleef wel voor een langere periode, zegmaar een kwart tot een half jaar, aanwezig.

NOSIG

Pagina: 1