Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[USB Mic's] Hoe hoor ik live playback?

Pagina: 1
Acties:

• Ducky.nL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 25-08 13:07
Hallo medetweakers!

Ik loop al een jaar met de vraag in mijn hoofd hoe ik mijn USB microfoon dat wat het opneemt live terug te laten spelen door mijn speakers. Ik heb al mijn windows sound settings bekeken en kan niks vinden. Ook heb ik medemuzikanten gevraagd hoe zij dit deden. Helaas kreeg ik van hun een "Geen idee, ik gebruik USB microfoon" terug. Ook heb ik avonden lang google afgezocht naar een driver of een instelling die mij live playback kan geven. Ik heb in al mijn opnameprogramma's een optie om Playback aan te zetten, helaas hoor ik het dan niet live, maar met 'n plus/minus 2 seconde vertraging. wat simpelweg niet te doen valt als je aan het opnemen bent.

Waarom ik live playback wil?
Ik neem op in verschillende tracks. Ik wil in mijn vocale track geen instrumenten in de achtergrond kunnen horen. Wanneer ik mijn speakers de opgenomen tracks af laat spelen neemt mijn microfoon tijdens het zingen ook de overige tracks op. Dus ik gebruik een hoofdtelefoon van Sennheiser die het geluid goed afschermd naar buiten toe. Helaas hoor ik dan niet hoe ik zing terwijl ik de rest van de tracks hoor via mijn hoofdtelefoon. Vandaar wil ik mezelf dus live terughoren.

Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? D.m.v een driver, een programmatje, of een instelling?

B.v.d!

M.v.g,
Duck! :*)

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Geef me een moment om te wennen aan het idee dat je een microfoon via USB gekocht hebt terwijl voor dit soort dingen goeie, oude, analoge technologie toch nog steeds het beste is.

Als ik het goed begrijp hoor je jezelf eigenlijk wel maar gewoon met vertraging? USB geluidsapparaten zijn altijd een geluidskaart an sich. Het zou me niet verwonderen dat de latency gewoon vrij hoog ligt. Dit is een klassiek probleem voor mensen die een effectenbox op PC hebben en hun gitaar er door willen sturen. Als dat geen deftige geluidskaart is zit er een minimieme vertraging op die voldoende is om elke muzikant hopeloos te krijgen. De oplossing in dit soort geval is een geluidskaart met ASIO. In jouw geval vrees ik dat het gewoon eigen is aan de USB microfoon. Enige oplossing is dus: koop een goeie geluidskaart en een echte zangmicrofoon. En laat USB voor hetgene waar het voor bedoeld is: randapparatuur die geen topprioriteit heeft (zoals printers, scanners,... ; dus niet: networking, sound, video).

Verwijderd

Waarom een USB microfoon? Elke geluidskaart sinds 1900 heeft een microfoon-ingang. Of is dat niet meer in tegenwoordig?

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ducky.nL schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:57:
Weet iemand hoe ik dit op kan lossen? D.m.v een driver, een programmatje, of een instelling?
Hier komt het antwoord wat je niet wilt horen:

Dit ga je nooit voor elkaar krijgen. Niet zonder noemenswaardige delay zoals je nu al hebt bereikt.
Eerst even wat terminilogie: Direct monitoring, dat is wat jij wilt.
DM kan niet in jouw situatie omdat een USB microfoon niets meer is dan een A/D converter met enkel een microfoon ingang en verder geen uitgangen (D/A). Had hij die uitgangen wel, dan was DM wellicht wel mogelijk geweest. (maar dan was het geen USB mic geweest... :+ )
Jij wilt het geluid terughoren via een andere geluidskaart (D/A).
DM is dan niet mogelijk, simpelwel omdat het microfoon signaal eerst digitaal moet worden gemaakt (A/D) dan moet het door de driver heen, windows wil er nog wat mee doen, je opname software doet er wat mee en die speelt het ook weer af op je geluidskaart, dan zit er weer wat windows en een driver tussen en dan komt het geluid eruit. Daar is de verklaring voor de 2 seconden vertraging.

De oplossing?
Geen USB mic gebruiken, maar een geluidskaart met goede mic of line-ingang met DM functionaliteit en een losse microfoon.
Beter nog is een klein mengtafeltje erbij. Vanaf een paar tientjes heb je een Behringer dingetje wat prima voldoet aan wat jij wilt.

Misschien dat je met je huidige apparatuur die vertraging nog wat kleiner kunt maken met Asio drivers ofzo, en wat spelen met buffers. Maar je krijgt het niet klein genoeg om werkbaar te zijn, dat geef ik je op een blaadje.
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:45:
Waarom een USB microfoon? Elke geluidskaart sinds 1900 heeft een microfoon-ingang. Of is dat niet meer in tegenwoordig?
Omdat de TS misschien een kwalitatief goede microfoon wilde kopen ipv de o zo brakke standaard computer mics. Hij heeft alleen de fout gemaakt om een USB mic te kopen, zonder zich te realiseren dat DM niet mogelijk is op die manier. Of hij heeft later bedacht dat hij DM wil en komt er nu achter dat dat niet kan.
Daar komt nog bij dat de kwaliteit van mic ingangen van "elke geluidskaart sinds 1900" (lees: huis tuin en keuken geluidskaart) ronduit waardeloos is voor fatsoenlijke opnames. Dus het feit dat de TS naar iets anders heeft gekeken, is juist goed.
Feit is wel dat "elke geluidskaart sinds 1900" wel een soort DM kan. :+

[ Voor 24% gewijzigd door remco_k op 12-02-2009 19:52 ]

Alles kan stuk.

• Ducky.nL
remco_k schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:48:
[...]

Omdat de TS misschien een kwalitatief goede microfoon wilde kopen ipv de o zo brakke standaard computer mics. Hij heeft alleen de fout gemaakt om een USB mic te kopen, zonder zich te realiseren dat DM niet mogelijk is op die manier. Of hij heeft later bedacht dat hij DM wil en komt er nu achter dat dat niet kan.
Daar komt nog bij dat de kwaliteit van mic ingangen van "elke geluidskaart sinds 1900" (lees: huis tuin en keuken geluidskaart) ronduit waardeloos is voor fatsoenlijke opnames. Dus het feit dat de TS naar iets anders heeft gekeken, is juist goed.
Feit is wel dat "elke geluidskaart sinds 1900" wel een soort DM kan. :+
Ik dacht al zoiets te horen te krijgen. Jammer! Dat ding kostte mij zo'n 150 euro :/. En inderdaad het klopt dat ik me niet gerealiseerd heb dat ik dan geen DM heb. Dus wat te doen? Een mic kopen van rond de 50 euro (zeker niet de slechtste, maar ik hoef de beste ook weer niet.) , en een kabeltje die 5mm naar een 3mm plug omzet en voila in de rode mic ingang pluggen. (Helaas komt zo'n beetje elke proffessionele Mic met een 5mm aansluiting ¬¬)

Bedankt allemaal!

• maarud
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 00:05
Ducky.nL schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:53:
[...]

(Helaas komt zo'n beetje elke proffessionele Mic met een 5mm aansluiting ¬¬)
dat is de standaard ook, of XLR.

• remco_k
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 17:07

remco_k

een cassettebandje was genoeg

Ducky.nL schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 16:53:
[...]
en een kabeltje die 5mm naar een 3mm plug omzet en voila in de rode mic ingang pluggen. (Helaas komt zo'n beetje elke proffessionele Mic met een 5mm aansluiting ¬¬)
Helaas werkt dat ook niet. Die condensator mics hebben fantoom voeding nodig. 48V.
Dat komt niet uit de mic ingang van je geluidskaart en zal dus niet werken.
Een dynamische mic gaat ook niet werken, omdat de mic ingangen van geluidskaarten daar weer te ongevoelig voor zijn. (Uit dynamische mics komt veel minder signaal dan uit condensator mics)

Je bent dus aangewezen om en een microfoon en een fatsoenlijke mic-pre amp te kopen (in de vorm van een losse pre-amp of klein mengtafeltje), de uitgang daarvan kan je dan aansluiten op de line-ingang van je geluidskaart.
Andere optie is een geluidskaart kopen met goede mic ingang. Maar vergeet dan niet om te kijken of die DM kan.

Misschien kan je met wat moeite een goede mic vinden die het wel doet op de mic ingang van je geluidskaart (die levert dacht ik 5V fantoom voeding). Maar dan heb je (weer) een apparaat gekocht wat iets te specifiek voor een bepaald doel is gemaakt. En dat is waar je nu ook tegenaan loopt.

Koop gewoon een goede condensator mic, met XLR connector, een klein mixertje erbij die fantoom voeding kan leveren. Ben je wel meer dan €100,- armer maar dan heb je wel iets wat schaalbaar is en multifunctioneel inzetbaar. Bovenalles werkt het gewoon goed en het DM verhaal is ook niet meer relevant, want daar heb je de mixer voor.

offtopic:
Voor de duidelijkheid maar irrelevant omdat de TS niet de beste microfoon hoeft te hebben: onder de €100,- koop je geen goede microfoon. Een redelijke microfoon kost per definitie meer dan €150,- en met wat pech meer dan €500,-
Ik spreek in mijn reaktie aan de TS welliswaar over een goede mic, maar dat is vanuit zijn optiek bekeken. Sowieso is een dergelijke mic ten aller tijde beter dan die standaard computer pruts dingen.

[ Voor 46% gewijzigd door remco_k op 13-02-2009 20:02 ]

Alles kan stuk.

• Ducky.nL
ik denk dat ik nu ook wel weet waarom die USB mic's vrij populair zijn. Ze kosten niet al te veel, nemen toch nog aardig goed geluid op en hebben verder geen mengpaneeltje of iets dergelijks nodig. Dan hou ik het voorlopig nog maar even bij dit dingetje, tot ik geld heb om een betere microfoon met XLR connector en mengpaneel te kopen.

Bedankt voor de hulp mensen!
Pagina: 1