• Ducky.nL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
Goedendag medetweakers!

Ik las net in een artikel van alweer een tijdje geleden dat de Phenom II AM2+ cpu's na maart alweer uit de productie gaan. Ik ben van plan om een 3.0Ghz quad (dat is de Phenom II X4 940 geloof ik) te kopen voor op mijn AM2+ moederbord, de Gigabyte GA-MA790GP-DS4H. Mijn vraag is, of ik nu niet beter een Phenom II AM3 processor (en dat is volgens mij de Phenom II X4 945 :P) kan kopen die ik op mijn AM2+ moederbord zet zodat ik dan na een tijdje van mijn AM2+ naar een AM3 moederbord over kan stappen. Ik weet alleen niet 100% zeker of dit mogelijk is.

Ik las:
"De cpu's voor de AM3-socket zijn backwards compatible met de AM2+-socket, vanwege het feit dat de ingebouwde geheugencontroller overweg kan met zowel ddr2- als met ddr3-geheugen."

Betekend dit ook dat de CPU op mijn AM2+ slot gaat passen? Of alleen dat de geheugencontroller in theorie met mijn moederbord overweg kan?

M.v.g,
En alvast bedankt! :*)
Duck.

[ Voor 0% gewijzigd door Ducky.nL op 04-05-2009 07:40 . Reden: typo's & correctie moederbord serienummer ]

Verwijderd

Kan idd. :Y

• Stefanovic45
  • Registratie: Juni 2008
  • Laatst online: 14:12
Fysiek passen alle AM3 processoren op een AM2(+) moederbord. Het moederbord moet alleen wel de AM3 CPU's ondersteunen, dit kun je altijd nagaan door ff de site van je moederbord fabrikant te bezoeken. Uit je post kan ik alleen niet helemaal duidelijk worden welk moederbord je nu precies hebt...

Tesla Model Y RWD / 8.4 kWp PV installatie / WPB / lucht/lucht WP

• Ducky.nL
  • Registratie: Februari 2009
  • Laatst online: 30-11-2025
StefanvanGelder schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:56:
Uit je post kan ik alleen niet helemaal duidelijk worden welk moederbord je nu precies hebt...
Excuus, ik wist dat ik er naast zat met de naam en wilde dit nog even verbeteren nadat ik het opgezocht had. Dit ben ik alleen vergeten :P. De correcte naam is de GA-MA790GP-DS4H. Dat moederbord is nu zo'n 8 maanden uit, dus ik neem eigenlijk wel aan dat hij dat aan zou moeten kunnen.

Ik las trouwens ook dat een AM2+ compitabel is met een AM3. Maar ik neem aan dat het dan beter is om gewoon maar een AM3 te nemen, voor die 20 euro extra heb je dan ook de mogelijkheid een moederbord te nemen met 1333mhz (ddr-3) geheugen ondersteuning.

[ Voor 20% gewijzigd door Ducky.nL op 04-05-2009 07:40 ]

• penetreerbeer
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Ducky.nL schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:32:
[...]

Excuus, ik wist dat ik er naast zat met de naam en wilde dit nog even verbeteren nadat ik het opgezocht had. Dit ben ik alleen vergeten :P. De correcte naam is de GA-MA-790GP-SD4H. Dat moederbord is nu zo'n 8 maanden uit, dus ik neem eigenlijk wel aan dat hij dat aan zou moeten kunnen.

Ik las trouwens ook dat een AM2+ compitabel is met een AM3. Maar ik neem aan dat het dan beter is om gewoon maar een AM3 te nemen, voor die 20 euro extra heb je dan ook de mogelijkheid een moederbord te nemen met 1333mhz (ddr-3) geheugen ondersteuning.
Op de website van Gigabyte is te zien dat alle AM2+ moederborden AM3 ondersteunen via een bios-update (hierin zitten alle 780 en 790 chipsets). Best even op de website van gigabyte naar je moederbord te gaan en het laatste bios te downloaden met je huidige cpu. Na de update kan je moederbord gewoon alle AM3 processors ondersteunen met je huidig DDR2 geheugen.

Website moederbord gigabyte GA-MA790GP-DS4H