[debian etch] Appletalk werkt niet goed

Pagina: 1
Acties:

• Feanaro
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 25-11-2025
Aangezien SAMBA nog wel eens wat problemen op leek te leveren (wanneer ik connect via een windowsbak weigerde vervolgens mijn time machine, schijnt vaker voor te komen), heb ik bedacht om appletalk te activeren op mijn debian etch server. Via de volgende howto/info is dat gelukt:

http://en.wikibooks.org/w.../Appletalk_(AF_APPLETALK)

Het bleek dat debian uit zichzelf al beschikte over het package (netatalk was kennelijk al geinstalleerd) en dat de kernel een module nodig had, die gewoon in de goede directory staat. Module laden en Applestalk startte op, registreerde zichzelf etc. Alles leek goed te draaien, tot ik met mijn macbook met Leopard probeerde te connecten... Kon er niet bij.

Nu vond ik via google dat Leopard standaard uit gaat van encrypted passwords o.i.d. en dat netatalk standaard clear text passwords verwacht. Met het volgende commando op m'n macbook zou het verholpen moeten zijn:

defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true

De andere optie was netatalk opnieuw compileren met encryptie, maar aangezien ik het alleen lokaal gebruik, zou dit verreweg de simpelste optie moeten zijn...

Nu probeer ik via Finder -> Go -> Connect to server te connecten met mijn server. Hij vraagt om een gebruiker en wachtwoord, die ik inklop en dan komt de volgende foutmelding:
There was an error connecting to the server. Check the server name or IP address and try again.

If you are unable to resolve the problem contact your system administrator.
Wanneer je op "ok" klikt, krijg je:
Sorry, the operation could not be completed because an unexpected error occurred. (Error code - 5002)
Al met al heb ik nog steeds geen oplossing kunnen vinden en ik heb geen beschikking over een andere mac om te kijken of die wel connect.

Aurë Entuluva!

• Feanaro
schopje?

Aurë Entuluva!

• benoni
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ah, dank voor het schopje, de eerste keer was 't me niet opgevallen.

Ik kan me herinneren dat ik met de komst van de Leopard clients ook problemen had, toen heb ik de standaard netatalk package op de servers vervangen door een gecompileerde versie. Ik heb het alleen niet goed gedocumenteerd zie ik (note to self: FOEI!) :P

Ik heb de config.log er even bij gepakt, daar zie ik wel de complete commandoregel voor het compileren:
code:
1
/usr/src/netatalk/netatalk-2.0.3/./configure --build=i486-linux-gnu --prefix=/usr --includedir=${prefix}/include --mandir=${prefix}/share/man --infodir=${prefix}/share/info --sysconfdir=/etc --localstatedir=/var --libexecdir=${prefix}/lib/netatalk --disable-maintainer-mode --disable-dependency-tracking --srcdir=. --with-shadow --enable-fhs --with-tcp-wrappers --with-mangling --enable-timelord --enable-overwrite --with-pkgconfdir=/etc/netatalk --with-nls-dir=/usr/share/netatalk/nls --disable-logger --enable-srvloc --enable-pgp-uam --enable-krb4-uam --enable-krbV-uam --with-ssl-dir --with-cracklib=/var/cache/cracklib/cracklib_dict

Zoveel heb ik zelf niet ingetikt mag ik aannemen. Ik denk dat '--enable-srvloc --enable-pgp-uam --enable-krb4-uam --enable-krbV-uam --with-ssl-dir' het belangrijkst is en dattie de rest er zelf wel bij verzint.

Die informatie voor de compileer opties zal ik toen heus wel ergens van een webpagina opgedaan hebben opgedaan, ik zoek straks nog even verder voor je :)

Addit:
Ik denk dat dit het was:
sudo apt-get install dpkg-dev # Needed to get the source in step #3
sudo apt-get install devscripts # Needed for the 'debuild' command
apt-get source netatalk # Get the netatalk source
sudo apt-get build-dep netatalk # Get netatalk dependencies
sudo apt-get install cracklib2-dev # Get cracklib library headers (another dependency)
cd netatalk-2.0.3 # Change directories to the source directory. Of course if the version changes, so will the directory name.
DEB_BUILD_OPTIONS=ssl debuild # This is two commands. Setting the 'ssl' option, and then build a deb package (debuild) with ssl support. You will get a 'signing' error here, but should be fine.
sudo dpkg -i ../netatalk_*.deb # Install the package. Note that underscore...

You're done, and now you've got the services running and encryption support. All you need to do is configure it to match your setup. The default settings will work for most. There is excellent documentation in netatalk-version#/doc/htmldocs and at http://netatalk.sourceforge.net/2.0/htmldocs/
De configuratie waar ze het over hebben ziet er bij ons zo uit (laatste regel van /etc/netatalk/afpd.conf):
code:
1
 - -transall -uamlist uams_clrtxt.so,uams_dhx.so -nosavepassword

Er staat een uitgebreidere howto op www.blackmac.de, maar daar zetten ze de gebruikerswachtwoorden in losse .dotfiles in de shares. Dat heb ik niet gedaan. Verder vind je op www.disgruntled-dutch.com een voorgebakken .deb package, en op www003.upp.so-net.ne.jp een andere handleiding voor het zelf compileren waar je dan wel het toevoegen van Chinese/Japanse karaktersets moet weglaten.

Toch kan ik me herinneren dat het ook mogelijk moet zijn om Leopard clients te configureren voor cleartext passwords. Misschien moet je daarvoor twee plist-bestanden bijwerken of zo. Zelf gebruik ik het verder niet, dus misschien kan een andere tweaker er verder mee helpen.

[ Voor 43% gewijzigd door benoni op 14-02-2009 19:42 ]

• Feanaro
Zou ik dan uit moeten gaan van de eerste regel? Of het tweede stukje? Verder heb ik een x64 versie, maakt dat nog uit? Dan moet ik vast iets anders invullen als "--build=" of niet?

Aurë Entuluva!

• benoni
  • Niet online
Probeer eerst even de howto die ik gequote heb, dat is de meest simpele die er bij zat (al is die misschien niet helemaal compleet gedocumenteerd).

Ik verwacht dat het 'debuild' commando standaard wel de architectuur en andere omgevingsvariabelen van het draaiende systeem overneemt. Ik weet niet meer precies welke handleiding ik toen gevolgd heb, waarschijnlijk heb ik naar alle drie gekeken en zelf het beste ervan gemaakt. Als je bijvoorbeeld de gequote methode volgt maar dan van de compiler een melding krijgt dat een library ontbreekt, dan kun je bij de howto van www.blackmac.de zien welke pakketten je met aptitude (of apt-get) er nog bij moet ophalen.

• Feanaro
Aha ok. Heb het nu gedaan volgens die howto. Het is volgens mij goed gegaan, aangezien ik alleen die "signing" error kreeg waarover ze het hadden en netatalk laadt hierna gewoon. Heb even mijn mac niet bij de hand, dus test morgen even of het werkt. Bedankt in elk geval! Als ik niet meer post, is alles goed gegaan.

Aurë Entuluva!

• Feanaro
Helaas! Met de compilatie lijkt alles goed gegaan, maar ik kan nog steeds niet connecten... Zelfde foutmeldingen als eerst (zie boven, topic start). Iemand die me kan helpen?

Aurë Entuluva!

• benoni
  • Niet online
Ik heb de .deb van de netatalk die op onze fileserver draait op de webserver gezet voor je:
http://xen02.settembre.nl/tweaks/netatalk_2.0.3-4_i386.deb

Kijk ook even de logbestanden na:
cat /var/log/auth.log | grep afpd
cat /var/log/syslog | grep afpd

Je kunt netatalk ook handmatig starten met debug mode geloof ik. Dat valt wel ergens te Googelen.

• Feanaro
In de logs vind ik dit:
Mar 5 14:42:28 bavaria afpd[8932]: ASIP session:548(5) from 192.168.1.12:64170(8)
Mar 5 14:42:28 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 8931 exited 1
Mar 5 14:42:28 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 8932 done
Mar 5 15:03:05 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 9310 exited 1
Mar 5 15:03:05 bavaria afpd[9311]: ASIP session:548(5) from 192.168.1.12:64215(8)
Mar 5 15:03:05 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 9311 done
Mar 5 15:03:17 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 9314 exited 1
Mar 5 15:03:17 bavaria afpd[9315]: ASIP session:548(5) from 192.168.1.12:64217(8)
Mar 5 15:03:17 bavaria afpd[2697]: server_child[1] 9315 done
.12 is het adres van m'n macbook. Hij lijkt dus wel te connecten, maar ik kom er niet in...

Die deb van jou is i386... ik heb AMD64 geïnstalleerd...

[ Voor 80% gewijzigd door Feanaro op 05-03-2009 15:07 ]

Aurë Entuluva!

• Feanaro
Heb het volgens mij draaiende. Mijn windowspc met appletalk kan erin! Echter, mijn Leopard macbook ziet hem niet. Ik denk dat het dus eerder een probleem van de mac is. Instellingen of zo. Ik zal anders eens vragen op het mac forum.

Aurë Entuluva!

• Feanaro
ik probeer het opnieuw en krijg deze error:
bavaria:/home/ralf/netatalkbuild# apt-get source netatalk
Reading package lists... Done
Building dependency tree
Reading state information... Done
E: Could not open file /var/lib/apt/lists/non-us.debian.org_debian-non-US_dists_lenny_non-US_main_source_Sources - open (2 No such file or directory)
Hmm... non-us commenten in /etc/apt/sources.list helpt...

[ Voor 7% gewijzigd door Feanaro op 15-10-2009 22:51 ]

Aurë Entuluva!

Pagina: 1