Aangezien SAMBA nog wel eens wat problemen op leek te leveren (wanneer ik connect via een windowsbak weigerde vervolgens mijn time machine, schijnt vaker voor te komen), heb ik bedacht om appletalk te activeren op mijn debian etch server. Via de volgende howto/info is dat gelukt:
http://en.wikibooks.org/w.../Appletalk_(AF_APPLETALK)
Het bleek dat debian uit zichzelf al beschikte over het package (netatalk was kennelijk al geinstalleerd) en dat de kernel een module nodig had, die gewoon in de goede directory staat. Module laden en Applestalk startte op, registreerde zichzelf etc. Alles leek goed te draaien, tot ik met mijn macbook met Leopard probeerde te connecten... Kon er niet bij.
Nu vond ik via google dat Leopard standaard uit gaat van encrypted passwords o.i.d. en dat netatalk standaard clear text passwords verwacht. Met het volgende commando op m'n macbook zou het verholpen moeten zijn:
defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true
De andere optie was netatalk opnieuw compileren met encryptie, maar aangezien ik het alleen lokaal gebruik, zou dit verreweg de simpelste optie moeten zijn...
Nu probeer ik via Finder -> Go -> Connect to server te connecten met mijn server. Hij vraagt om een gebruiker en wachtwoord, die ik inklop en dan komt de volgende foutmelding:
http://en.wikibooks.org/w.../Appletalk_(AF_APPLETALK)
Het bleek dat debian uit zichzelf al beschikte over het package (netatalk was kennelijk al geinstalleerd) en dat de kernel een module nodig had, die gewoon in de goede directory staat. Module laden en Applestalk startte op, registreerde zichzelf etc. Alles leek goed te draaien, tot ik met mijn macbook met Leopard probeerde te connecten... Kon er niet bij.
Nu vond ik via google dat Leopard standaard uit gaat van encrypted passwords o.i.d. en dat netatalk standaard clear text passwords verwacht. Met het volgende commando op m'n macbook zou het verholpen moeten zijn:
defaults write com.apple.AppleShareClient afp_cleartext_allow -bool true
De andere optie was netatalk opnieuw compileren met encryptie, maar aangezien ik het alleen lokaal gebruik, zou dit verreweg de simpelste optie moeten zijn...
Nu probeer ik via Finder -> Go -> Connect to server te connecten met mijn server. Hij vraagt om een gebruiker en wachtwoord, die ik inklop en dan komt de volgende foutmelding:
Wanneer je op "ok" klikt, krijg je:There was an error connecting to the server. Check the server name or IP address and try again.
If you are unable to resolve the problem contact your system administrator.
Al met al heb ik nog steeds geen oplossing kunnen vinden en ik heb geen beschikking over een andere mac om te kijken of die wel connect.Sorry, the operation could not be completed because an unexpected error occurred. (Error code - 5002)
Aurë Entuluva!