[gentoo] upgrade libxcb fataal?

Pagina: 1
Acties:

• Siebz0r
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 22-06-2018

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
Heb laatst een upgrade gedaan van de xcb lib.
Nu klaagt libtool bij het emergen van veel packages dat "libxcb-xlib.la" nit aanwezig is.
Dit klopt want vanaf versie 1.1.92 van libxcb is dit verwijderd.

Hoe kan ik zonder libxcb-xlib mijn systeem weer werkend krijgen.

Heb de xcb useflag uitgezet en alle packages met deze useflag opnieuw gemerged.
Maar libtool zoekt nog steeds naar de lib en failt.
Ik zit nu vanaf maandag al te klooien en te googlen, maar kom er niet uit.

iemand een idee hoe dit te fixen?

• Paulusbrand
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 19:31
revdep-rebuild mocht niet helpen?

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
nope, omdat het hoort dat libxcb-xlib.la weg is, ziet revdep-rebuild dat het "in orde" is.

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
hier hebben ze het over hetzelfde probleem https://www.bsdforen.de/showthread.php?t=22543&page=2

het schijnt (naar mijn vertaling) dat sommige libraries linken naar libxcb-xlib en libtool is de enige die dat ziet.

any help? :P

• Paulusbrand
libtool al opnieuw gemerged?

Volgens mij loopt hier een draadje over het probleem

gentoo bugs

[ Voor 66% gewijzigd door Paulusbrand op 12-02-2009 16:10 ]

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
libtool heb ik ondertussen al 3 maal gemerged, maar dit helpt niet ;)
Wat ik denk is dat libtool ergens bestanden, instellingen, o.i.d. achterlaat en dat deze bij het opnieuw mergen gewoon blijven staan.

Heb de bug's pagina al gevonden en al gelezen, maar ik zie geen fix voor mijn probleem.

• Paulusbrand
Ik zou tijdelijk een versie terug gaan en dat bugreport even afwachten. Tenzij niet anders mogelijk is.

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 00:25
Hmm, installeert Gentoo nog altijd die gore libtool files? Er zijn maar een beperkt aantal pakketjes die deze bestanden echt nodig hebben, KDE3 is er een van. KDE4 heb ik nog geen ervaring mee. Als je geen KDE gebruikt zou je die dingen gewoon uit /usr/lib kunnen verwijderen. Enige waar je rekening mee moet houden is .la bestandjes die elders op je systeem staan die verwijzingen naar deze bestanden bevatten (cyrus-sasl gebruikt .la bestanden om de plugins te laden bijvoorbeeld).

Als je van deze bug afwilt zonder bestanden van je systeem te verwijderen is er maar een oplossing: recompilen van alles wat naar die ontbrekende .la bestanden verwijst. Hierbij moet je dan de juiste volgorde aanhouden omdat je geen enkele verwijzing naar libxcb-xlib.la in je dependency tree over wilt houden (compileren faalt dan toch sowieso).

• Siebz0r

Siebz0r

Got root?

Topicstarter
_JGC_ schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:40:
[...]
Als je van deze bug afwilt zonder bestanden van je systeem te verwijderen is er maar een oplossing: recompilen van alles wat naar die ontbrekende .la bestanden verwijst. Hierbij moet je dan de juiste volgorde aanhouden omdat je geen enkele verwijzing naar libxcb-xlib.la in je dependency tree over wilt houden (compileren faalt dan toch sowieso).
tja.. het leuke van het hele verhaal is dat ik een notebook heb met een intel 945GM videokaart.
Laatst ben ik naar kernel 2.6.28 overgeschakeld, en deze kwam met een nieuwe driver voor mijn videokaart.
(Leuk! Tof! Geweldig! zou je denken, keep reading :P )
Toen bleek m'n kaart niet 100% ondersteund te zijn door die driver.. althans niet met de huidige software driver van intel. Dit was ook duidelijk te merken aan de snelheid van m'n beeld :') frame voor frame kroop X vooruit.
Fix zou zijn te updaten naar een aantal GIT packages.
Gedaan, en inderdaad! glxgears gaf eerst een maximale fps van 50 en nu 500! mooi! :D

Update van DirectFB volgde afgelopen maandag tijdens les Nederlands, toen ik tijd had om een sync uit te voeren.
Na het updaten van DirectFB werkte een groot gedeelte van m'n systeem niet meer, klachten over een missende directfb-0.9.... lib.
Even teruggegaan naar de oude DirectFB zodat ik kon werken.
Later op de dag nogmaals een poging gedaan.
DirectFB geupdate en daarna een revdep-rebuild gedaan.
Nu was een een update van libxcb oon nodig.. and this was where the magic started.

libxcb-xlib.* GONE!

Maar om een kort verhaal lang te maken:
xcb useflag verwijderd en alle packages met xcb opnieuw gemerged.
Ik heb zojuist GTK+ opnieuw gemerged en inderdaad hij was er weer "libxcb-xlib.la no such file or directory".
Nu dacht ik; laat ik de logfile eens aandachtig bestuderen, mischien kom ik zo wel te weten waarom hij kijkt naar libxcb-xlib.
SUCCES! "libxcb-xlib needed by {vul in packagenaam}"
In dit geval was het libXmu.
libXmu opnieuw gemerged, ging goed.
GTK+ gemerged en dit ging ook goed!

In de logs staat dus waarom.

Ik ben er in ieder geval voorlopig uit.
Hoop dat iemand hier ook wat aan heeft.

Bedankt voor de suggesties allemaal ;)

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 23:10

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Het is een probleem wat het laatste jaar vaker de kop opsteekt bij Gentoo. Ik ben nog steeds fan van Gentoo door z'n flexibiliteit, maar in Portage lijken steeds meer dependancy foutjes te komen... Ik loop nu zelf tegen KDE-3.5.9 aan, een pakket dat toch lange tijd al stabiel is. Ik ben m'n pc opnieuw aan het installeren en hij stokt al bij kde-base en dit is op een schone machine :S

Maar van Gentoo afstappen gaat voorlopig niet gebeuren :p ik draai op m'n laptop nu een half jaar Debian, en dat werkt op zich goed, maar ik mis toch bepaalde vrijheden en configuratie mogelijkheden (timidity++ krijg ik bijvoorbeeld niet lekker draaiend en een bepaalde soundfont laden gaat moeizaam en alleen met het met de hand aanpassen van een config-bestand, terwijl in Gentoo het via eselect on-the-run kan). Daaranast heb ik het gevoel dat Debian meer capaciteit van m'n laptop vraagt dan Gentoo deed (ik zie de proc snelheid regelmatig naar max springen, ook als de laptop idle draait).

Kortom, Debian is als distro stabieler maar ook starrer, Gentoo flexibeler, maar gaat sneller stuk...

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Pagina: 1