Wij hebben verschillende types firewalls in ons netwerk;
- IPSO clusters met Checkpoint FW-1
- IPSOs met Checkpoint FW-1 VRRP
- Cisco ASA's
- Cisco FWSMs
Maar geen enkele van deze firewalls is erg prettig in gebruik en onderhoud.
De checkpoints zijn in beheer erg prettig icm. SmartDashboard. Rulemanagement is daarmee erg goed uit te voeren. Maar infrastructurele wijzigingen en upgrades zijn een complete crime met deze dingen. Daarnaast ondersteunen ze IPv6 ERG matig.
De Cisco ASA en FWSM zijn daarnaast weer erg prettig om te upgraden. Een nieuw image en een reboot is voldoende. Rulemanagement is hier echter weer veel slechter. De CLI is erg onpractisch met grote rulebases en word erg onoverzichtelijk met remarks, maar onbruikbaar zonder remarks. Daarnaast is versioning slecht. En dan ben ik nog helemaal niet te spreken over de Java ASDM die erbij zit.
Gelukkig is het e.e.a. bijna afgeschreven, dis ik wil nieuwe firewalls.
Ik weet echter niet waar moet beginnen met orienteren op de markt. Natuurlijk heb ik de gartner rapportjes gelezen, maar ik zou graag wat ervaringen uit het veld vernemen,
Randvoorwaarden voor nieuw ijzer dat ik zoek:
- tot 4G firewalling capaciteit (evt. ook IDS/IDP)
- liefst 10G interfaces
- high-available (vrrp is ok)
- ipv4 en ipv6 support
- rtsp en ftp aware
- duidelijk te beheren rulebase
- versioning van de rulebase
- goede mogelijkheden om verkeer te loggen per regel
- eenvoudige upgrades
Ik zou dan ook graag wat firewall ervaringen van jullie vernemen, zowel hoe jullie kijken tegen bovengenoemde producten en de problemen die ik aanhaal, maar daarnaast ook naar andere firewalls, zoals bijv. Juniper of Fortinet.
- IPSO clusters met Checkpoint FW-1
- IPSOs met Checkpoint FW-1 VRRP
- Cisco ASA's
- Cisco FWSMs
Maar geen enkele van deze firewalls is erg prettig in gebruik en onderhoud.
De checkpoints zijn in beheer erg prettig icm. SmartDashboard. Rulemanagement is daarmee erg goed uit te voeren. Maar infrastructurele wijzigingen en upgrades zijn een complete crime met deze dingen. Daarnaast ondersteunen ze IPv6 ERG matig.
De Cisco ASA en FWSM zijn daarnaast weer erg prettig om te upgraden. Een nieuw image en een reboot is voldoende. Rulemanagement is hier echter weer veel slechter. De CLI is erg onpractisch met grote rulebases en word erg onoverzichtelijk met remarks, maar onbruikbaar zonder remarks. Daarnaast is versioning slecht. En dan ben ik nog helemaal niet te spreken over de Java ASDM die erbij zit.
Gelukkig is het e.e.a. bijna afgeschreven, dis ik wil nieuwe firewalls.
Ik weet echter niet waar moet beginnen met orienteren op de markt. Natuurlijk heb ik de gartner rapportjes gelezen, maar ik zou graag wat ervaringen uit het veld vernemen,
Randvoorwaarden voor nieuw ijzer dat ik zoek:
- tot 4G firewalling capaciteit (evt. ook IDS/IDP)
- liefst 10G interfaces
- high-available (vrrp is ok)
- ipv4 en ipv6 support
- rtsp en ftp aware
- duidelijk te beheren rulebase
- versioning van de rulebase
- goede mogelijkheden om verkeer te loggen per regel
- eenvoudige upgrades
Ik zou dan ook graag wat firewall ervaringen van jullie vernemen, zowel hoe jullie kijken tegen bovengenoemde producten en de problemen die ik aanhaal, maar daarnaast ook naar andere firewalls, zoals bijv. Juniper of Fortinet.
De actuele opbrengst van mijn Tibber Homevolt