[Macbook Pro] Batterij dood?

Pagina: 1
Acties:

• Nexz
  • Registratie: Mei 2007
  • Laatst online: 01-02 16:10
Ik heb eergisteren de MacBook Pro van mijn vader overgenomen (ter vervanging van de MacBook :D) maar er is iets geks mee aan de hand. Ik heb iStat Pro erop gezet, maar de 'health' gaat steeds meer en meer naar beneden. Waar hij eergisteren nog op 70% stond, staat ie vandaag al op 55%. Ik ben overigens zo een user die zijn Macje niet uitzet maar alleen aan PowerSleeps™ doet. :) Het ding is overigens al wel heel snel leeg! (1,5 uur gewerkt?!)

Ik heb wel wat gegoogled al en omdat het om een 2007 MBP gaat heb ik wat gelezen over de batterij op de Apple website. Ik heb als eerst de SMC gereset, dit mocht niet baten. Nu las ik dat er problemen waren met die edities van batterijen en dat ik eventueel in aanmerking zou kunnen komen voor een vervanging, maar ik dacht, eerst even op GoT proberen }:O

Heeft iemand hier een tip of oplossing voor?

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14:18

Digistorm

ex-demo scener

Het kan zijn dat je vader de accu nooit echt gebruikt heeft, en de accu nu door de praktijk "ontdekt" dat een aantal cellen defect zijn geraakt. Dit kan gewoon "normale" ouderdom zijn, lithium accu's degraderen uit zichzelf los van of ze wel of niet leeggetrokken worden. Het kan ook een productiefout zijn, dan zou je even op de Apple Support pagina moeten kijken of je daarvoor in aanmerking komt. Ik heb zelf een MBP uit eind 2006, en ik zit al aan de tweede accu. De eerste was na verloop van tijd zover afgenomen dat het niet prettig meer werkte. Helaas :(

Hier stond achterhaalde informatie…

• Nexz
Mja, hij heeft maar 87 recharge cycles... Op anderhalf jaar... Beetje weinig?

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Het zegt opzich niks. Cycles slijten je accu wel in zekere mate, maar lithium ion accu's hebben de nare eigenschap dat omgevingstemperatuur + leeftijd onherroepelijk de capaciteit doen afnemen, of je de accu nou gebruikt of niet. Maar in jouw geval is de capaciteit dan wel aanzienlijk afgenomen. Heb je al op de website van Apple gekeken?

• Nexz
Het gekke is, ik had zelf een 13" MacBook vlak voordat mijn vader zijn (nu de mijne) MBP kocht. De oude van mijzelf staat nog op 98% health. Lijkt me eerder een gevalletje van accu-is-gaar. Ik zal wel even bellen met Apple.

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:42
Ik vind mijn health ook altijd heen en weer slingeren (MBP uii december 2007). Nu staat'ie op 250 cycles en 79% volgens iStat. Vaak ook lager dan 79%... (65%, 62%)

Hij gaat in de praktijk ongeveer 2 uur mee.

• Nexz
Kan ik trouwens het gewone Apple support nummer bellen of moet ik echt een reseller bellen... weet iemand dat?

Verwijderd

Ik heb mijn MacBook 13" van Maart 2008 en heb al 263 Cycles (98% Health). Is dit dan zo veel? Hier heeft iedereen blijkbaar nogal weinig cycles. Heeft waarschijnlijk te maken hoe je je MB gebruikt :) .

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 12-02-2009 21:05 ]

• ZpAz
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 18:49
Verwijderd schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:05:
Ik heb mijn MacBook 13" van Maart 2008 en heb al 263 Cycles (98% Health). Is dit dan zo veel? Hier heeft iedereen blijkbaar nogal weinig cycles. Heeft waarschijnlijk te maken hoe je je MB gebruikt :) .
Volgens mij is dat best wel uitzonderlijk, ik zit op 195 cycles en op 90% health. Volgens mij een vrij gemiddelde waarde.

Claude: "Domain patterns emerge from iteration, not generation." - Tweakers Time Machine Extension | Chrome : FF

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

ZpAz schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 22:56:
[...]

Volgens mij is dat best wel uitzonderlijk, ik zit op 195 cycles en op 90% health. Volgens mij een vrij gemiddelde waarde.
Ik zat 183 cycles onder de 60 procent. Dit is opgelost met een nieuwe accu onder de garantie. Deze week was ik bij een oud-klasgenoot en die zat rond de 85 procent met meer dan 420 cycles.

Er is echt geen touw aan vast te knopen.

AKA Rinkel weblog

• Jolly_Jumper
  • Registratie: Augustus 2008
  • Nu online
Nu we toch bezig zijn, ik zit op 96% met 116 cycles (MBP late 2008).

• Pendora
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:12
Macbook december 2006 251 cycles en nog 100% (5222mAh)
Uitzonderlijk hoog ik ben begonnen met 5800mAh

• Wortelsoep
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Mijn MBP doet ook heel maf met de accu, model uit oktober/november 2006. In december 2007 is de accu al vervangen (op garantie) door een nieuwe, maar die accu is nu ook weer gaar: 57 cycles en 44% health. M'n Mac ligt nu ter reparatie bij de winkel, ook om te kijken of er een verlengde garantie is om de beruchte whine te verhelpen..
Overigens netjes elke maand gekalibreerd volgens de docs van Apple.

[ Voor 9% gewijzigd door Wortelsoep op 13-02-2009 12:44 ]

• Gerco
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04:28

Gerco

Professional Newbie

Ik had op 240 cycles een health van minder dan 50% na 20 maanden op een early 2007 MacBook Pro, helaas vond Apple dat het niet onder garantie viel (support nummer gebeld en die worden behoorlijk onvriendelijk als je geen Apple Care hebt, zelfs al hebben ze zelf een vervang actie voor bepaalde modellen. In eerste instantie wilde hij niet eens kijken of de batterij onder dat programma viel).

Inmiddels een nieuwe gekocht, want de werktijd was al onder het uur gedaald en dat werkt voor geen meter.

- "Als ik zou willen dat je het begreep, legde ik het wel beter uit!" | All number systems are base 10!

• durian
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 31-01 09:42
Pendora schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:38:
Macbook december 2006 251 cycles en nog 100% (5222mAh)
Uitzonderlijk hoog ik ben begonnen met 5800mAh
Hmm, MacBook. Ik heb ook een MB gehad die altijd op 100% bleef staan. Wat toch verdacht is na 250 cycles :)

• blackjack21
  • Registratie: September 2006
  • Niet online
Mijn Macbook heeft ook nog steeds 100% met 305 cycles, komt uit april 2007.

Onlangs gaf iStat 98% aan maar na een nieuw laadbeurt weer 100% en dat is alweer even zo.
Ik merk overigens geen verschil qua accuduur tussen nu en toen die net nieuws was dus de batterij is blijkbaar nog even goed.

Verwijderd

Ik snap niet hoe het kan, een vriend van me heeft precies dezelfde Mackbook Pro, zit op 315 cycles en op 98%... Ik zit op 127 cycles en op 69%?

• tj.willems
  • Registratie: Maart 2008
  • Laatst online: 29-08-2023
crossposten is niet de bedoeling :)

[ Voor 98% gewijzigd door Daedalus op 17-02-2009 15:47 ]

'Just a designerd'

• 4POX
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 18:13

4POX

Everybody is wired

Ik ga een proefballontje oplaten.

Als de macbook pro continu belast omdat jij de laptop ook gebruikt voor distributed berekeningen wordt de laptop ook warmer door. Nu lees ik dat de batterij sneller zijn health verliest als die in een warme wordt bewaard.

Ik kan het niet aantonen maar ik heb een vermoeden dat mijn vorige batterij zo snel zijn capaciteit is verloren vanaf het moment dat ik weer OGR/RC5 ben gaan draaien. Ik heb gelukkig van Apple een nieuwe accu gekregen onder de garantie.

Hoe zit het bij andere gebruikers. Wat is jullie health en waar gebruiken jullie de laptop voor? intensief rekenen of een beetje surfen en mailen.

Wikipedia: Lithium-ion battery

AKA Rinkel weblog

• michelzwarts
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 02-01 11:07
4POX schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 12:15:
Ik ga een proefballontje oplaten.

Als de macbook pro continu belast omdat jij de laptop ook gebruikt voor distributed berekeningen wordt de laptop ook warmer door. Nu lees ik dat de batterij sneller zijn health verliest als die in een warme wordt bewaard.

Ik kan het niet aantonen maar ik heb een vermoeden dat mijn vorige batterij zo snel zijn capaciteit is verloren vanaf het moment dat ik weer OGR/RC5 ben gaan draaien. Ik heb gelukkig van Apple een nieuwe accu gekregen onder de garantie.

Hoe zit het bij andere gebruikers. Wat is jullie health en waar gebruiken jullie de laptop voor? intensief rekenen of een beetje surfen en mailen.

Wikipedia: Lithium-ion battery
Mijn macbook pro 17" 2.4 is van 2007, en geeft aan 7 cycles en 100% health. Die staat vaak te stampen met recodes naar h.264. Ik ga er van uit dat zolang je hem aan de stroom houdt, de batterij niet aangesproken wordt.

Windows Veteran turned Apple Addict

• Digistorm

Digistorm

ex-demo scener

Maakt inderdaad veel uit. Ik zet mijn MacBook Pro daarom ook niet plat op isolerende oppervlakken (zoals hout) als dat niet hoeft. Li-ion is leuk, maar kan slecht tegen warmte.

Edit: je accu wordt inderdaad niet gebruikt als je met adapter werkt, maar het verouderingsproces ten gevolge van de warmte gaat gewoon door. Alleen je merkt pas iets aan de capaciteit van je accu als deze voldoende diep ontladen wordt. En dan schrik je ;)

[ Voor 42% gewijzigd door Digistorm op 26-02-2009 12:25 ]

• Tjebakka
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 16:13

Tjebakka

PSN: Currahee_Ross

Ik zie dat je hem hebt overgenomen van je vader. Heb je je MB al verkocht?

Ik zou zelf een nieuwe accu kopen. Als jij plant om hem wel intensief te gaan gebruiken, is dat een mooie investering :)

If it aint fixed, it's broken.

Pagina: 1