• thewizard2006
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 11-12-2024
Beste tweakers,

ik zit er zwaar over te denken om bij mijn nieuwe pc ook een nieuw besturings systeem te kopen. Normaliter ben ik daar niet zo van maar wil het nu eens een keer goed doen zonder gezeur met updates etc.

Ik ben voornamelijk bezig met Gamen maar ook veel met DVD's kijken, muziek luisteren, internetten, winrarren, Office applicaties etc en het liefst allemaal tegelijk

Zoals ik het nu zie sta ik voor 3 keuzes die ook weer opgesplits kunnen worden. Ik zal ze hieronder noemen en toelichten:

Windows XP 32 bit (basic of premium)
Windows XP 64 bit (basic of premium)
  • [u]Voordelen[/u]
  • Windows XP is betrouwbaar en daar werk ik eigenlijk al heel erg lang mee. Ik weet alles wat ik nodig heb te vinden.
  • Ik hoor veelvuldig dat games onder XP soepeler draaien dan onder bijv Vista
  • [u]Nadelen[/u]
  • Ondersteunt geen Direct X10(.1) en aangezien ik veel spellen speel en van eye candy hou....
  • Zou meer geheugen nodig hebben om goed te draaien
  • oude applicaties dus wellicht binnenkort geen ondersteuning meer
Windows Vista 32 bit (basic of premium)
Windows Vista 64 bit (basic of premium)
  • [u]Voordelen[/u]
  • Direct x 10(.1) ondersteuning
  • Betere beveiliging?
  • Grafisch mooier
  • Incl IE 7 en WMP 11 (gebruik geen Mozilla, Sorry!)
  • [u]Nadelen[/u]
  • voelt wat trager aan dan XP (of is het ook)
  • games zouden minder soepel spelen
Windows 7..... (basic of premium)
Daarnaast moet binnen afzienbare tijd Windows 7 op de markt komen. Is het verstandig om gewoon nog met mijn eigen windows XP versie verder te gaan tot windows 7 komt? Ik hoorde ook dat het mogelijk was bij aanschaf van Vista, dat je hem om kon ruilen voor Windows 7 wanneer deze op de markt komt (om het gat te overbruggen oid)

Daarnaast is er de keuze uit 32 bit of 64 bit. Ik wil eigenlijk 6GB DDR3 geheugen in mijn PC zetten maar om dat effectief te benutten heb je 64bit nodig. Mijn vraag is dan ook; Als ik voor een 64bit besturingssysteem kies, kan dit er dan voor zorgen dat ik bepaalde applicaties en/of spellen niet kan spelen of dat mijn pc op de een of andere manier gekke kuren gaat vertonen? Ik wil namelijk best overstappen naar 64bit maar het moet niet zo zijn dat ik daarna uren bezig ben om applicaties en games aan de praat te krijgen doordat ze bijv niet compatibel zijn.

Een andere keuze is tussen de versie. Voor mij zal dat zijn Basic of Premium voor zover ik gezien en gelezen heb. Kijk ik bijv naar:
Microsoft Windows Vista Home Basic OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 69,90
7 Microsoft Windows Vista Home Premium OEM 64b, Win NL Beoordeling: goed € 101,75
Dan scheelt dat al snel 30 euro. Waarom zou ik geen Basic boven premium verkiezen of andersom. Als het software is (zoals WMP) dat kan je gewoon downloaden, dus dat moet geen probleem zijn. Is er nog wat anders dat bij de ene wel zit en de andere niet waardoor ik problemen zou kunnen ondervinden?

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is. Wat ik dus wil weten in een notendop is:
  • Windows XP, Windows Vista of wachten tot Windows 7
  • 32bit of 64bit
  • Basic of Premium (of iets anders)

We've got simultaneous epidemics of obesity and starvation

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
Een andere opmerking: Alhoewel XP Service Pack 3 van 2008 is, is het besturingsysteem zelf van 2001, en is er niets veranderd aan de kernelopbouw. XP had uit de doos al support voor dual CPU's en dus ook voor dual cores. Echter, Vista heeft betere support ingebouwd voor het gebruiken van nieuwere CPU's zoals de Core 2 Duos en de vergelijkbare alternatieven van AMD.

Het verschil in performance is nauwelijks te merken, tenzij je een spel speelt wat graag zoveel mogelijk CPU kracht van de 1e core op zich wil nemen. Vista kan dan andere systeemprocessen op de 2e core laten draaien, terwijl er op XP bepaalde processen zijn (niet alle) die alleen op de 1e core kunnen draaien.

Ook krijg ik het idee dat Photoshop op Vista een stuk soepeler/sneller werkt, maar of dat aan de betere ondersteuning voor meerdere cores ligt weet ik niet.

Wil je de 64bits wereld in stappen, dan raad ik sowieso Vista aan. XP x64 is een stabiel en goed product, (EN ondersteund dual cores beter dan XP x86, nieuwere/betere kernel, namelijk die van Server 2003 - 5.2 vs 5.1) maar er is vrij veel hardware die zonder problemen werkt op Vista x64 maar niet aan de gang is te krijgen op XP x64.

Wat betreft Windows 7: De eerste tests en resultaten beloven dat het een goed OS zal worden. Maar het is nog lang niet af en nog in de beta fase. Ik verwacht zelf geen final release voor November, en het is goed mogelijk dat het in volgend jaar wordt geduwd.

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• thewizard2006
Ok bedankt.
Jou advies is dus gewoon Vista 64bit nemen.
En zou je dan de basic of de premium aanraden en waarom. Het prijsverschil is ongeveer 30 euro.

• alt-92
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 09:24:

En zou je dan de basic of de premium aanraden en waarom. Het prijsverschil is ongeveer 30 euro.
Jammer, je topic begon zo goed ;)

Je kan toch zelf op z'n minst wel de feature set van een Basic of een Premium/Ultimate variant naast elkaar leggen?

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• _H_G_
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 26-06 11:30

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Vista x64 bestaat enkel in een Ultimate versie. Hou daar ook rekening mee voor de kostprijs. Als je zware applicaties hebt die 4GB RAM of meer verantwoorden heb je niet veel keuze behalve Vista Ultimate x64. De XP x64 is, behalve hopeloos verouderd, ook nog eens slecht ondersteund. Laat die dus zeker links liggen.
Wachten op de 7 zou ik niet doen: er komt altijd een nieuwere versie. Je kan zo blijven wachten.

Anoniem: 20531

YellowOnline schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:25:
Vista x64 bestaat enkel in een Ultimate versie. Hou daar ook rekening mee voor de kostprijs. Als je zware applicaties hebt die 4GB RAM of meer verantwoorden heb je niet veel keuze behalve Vista Ultimate x64. De XP x64 is, behalve hopeloos verouderd, ook nog eens slecht ondersteund. Laat die dus zeker links liggen.
Wachten op de 7 zou ik niet doen: er komt altijd een nieuwere versie. Je kan zo blijven wachten.
Nee hoor, volgens mij kun je alle Vista versies krijgen in 64bit, je moet alleen een keuze maken bij de aanschaf welke je koopt, alleen de Ultimate (retail) heeft beide.

• BP_LOZ
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 12-10-2024
Ik draai nu gewoon Business x64 met 8GB.. Ook die is er dus in x64

• thewizard2006
alt-92 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:15:
[...]

Jammer, je topic begon zo goed ;)

Je kan toch zelf op z'n minst wel de feature set van een Basic of een Premium/Ultimate variant naast elkaar leggen?
Je hebt helemaal gelijk!
Het enige verschil wat boeiend voor mij kan zijn is Aero. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het mogelijk om dit bijv te downloaden oid?
Persoonlijk heb ik niet het idee dat ik er wat aan mis. Het is iets wat alleen maar zorgt dat je PC langzamer gaat maar je bureaublad etc ziet er wat mooier uit (al is microsoft het daar niet helemaal mee eens gezien de quote "Aero biedt u een eersteklas gebruikservaring waardoor het visualiseren van en werken met informatie wordt vergemakkelijkt en het bureaublad vlotter en stabieler functioneert"
Informatie heb ik gevonden op http://www.microsoft.com/...eatures/details/aero.mspx
Maar dat is van microsoft zelf dus niet echt objectief :) Als het dus alleen een glazige interface en 3D mappen zijn dan hoeft die 30 euro extra voor mij niet en is de 64bit basic variant de keuze.

de 64bit variant van Vista is te koop voor
6 Microsoft Windows Vista Home Basic OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 69,90
7 Microsoft Windows Vista Home Premium OEM 64b, Win NL Beoordeling: goed € 101,75
3 Microsoft Windows Vista Business OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 131,30
6 Microsoft Windows Vista Ultimate OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 169,95

[ Voor 8% gewijzigd door thewizard2006 op 12-02-2009 11:46 ]

• alt-92
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!
Het enige verschil wat boeiend voor mij kan zijn is Aero. Heeft iemand daar ervaring mee? Is het mogelijk om dit bijv te downloaden oid?
Aero is niet los te downloaden - al zal er vast wel iets zijn wat hetzelde effect zal geven.
overigens heeft Home Premium wel de Media Center app, Basic niet.

Weet je zeker dat je alles goed nagekeken hebt?
Er is een reden waarom Basic zo weinig verkocht is ;)

ik heb een 864 GB floppydrive! - certified prutser - the social skills of a thermonuclear device

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
thewizard2006 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:45:
[...]

Je hebt helemaal gelijk!
Persoonlijk heb ik niet het idee dat ik er wat aan mis. Het is iets wat alleen maar zorgt dat je PC langzamer gaat maar je bureaublad etc ziet er wat mooier uit (al is microsoft het daar niet helemaal mee eens gezien de quote "Aero biedt u een eersteklas gebruikservaring waardoor het visualiseren van en werken met informatie wordt vergemakkelijkt en het bureaublad vlotter en stabieler functioneert"
Informatie heb ik gevonden op http://www.microsoft.com/...eatures/details/aero.mspx
Maar dat is van microsoft zelf dus niet echt objectief :) Als het dus alleen een glazige interface en 3D mappen zijn dan hoeft die 30 euro extra voor mij niet en is de 64bit basic variant de keuze.

de 64bit variant van Vista is te koop voor
6 Microsoft Windows Vista Home Basic OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 69,90
3 Microsoft Windows Vista Business OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 131,30
6 Microsoft Windows Vista Ultimate OEM 64b, Win NL Beoordeling: geen € 169,95
toon volledige bericht
Ik snap het niet he... Dat je niet even op de link van _H_G_ hebt geklikt. Daar staan namelijk alle verschillen tussen de varianten. Even een beetje opletten.

Chookity-pok

• thewizard2006
Ik heb zeker wel op die link geklikt en voor zover ik kon zien zag ik alleen Aero als verschil dat boeiend is voor mij. Dus voor je bepaalde aannames doet.....
Wellicht dat ik wat over het hoofd zie of niet begrijp

Basic heeft het volgende niet wat Premium wel heeft:
Aero
Windows mobility (voor laptops dus niet boeiend)
Windows meeting space (documenten delen, niet boeiend)
Windows sideshow (wederom leuk voor laptops)
Windows Media Center (ben in eerste instantie niet van plan hem op mijn TV aan te sluiten oid en volgens mij kan ik dat downloaden)
Windows complete pc backup (extra beveiliging bij crashes oid. Niet boeiend voor mij)
Windows Fax en scan ( faxen doe ik niet, scanner heb ik zelf software voor)
Schedule backup (niet boeiend)
Remote desktop (hierom zullen een hoop mensen het wellicht niet nemen maar heb ik niet nodig)
Bitlocker drive encryption (niet nodig)
Windows DVD maker (heb nero)
Windows spelletjes....
Moviemaker voor HD (gebruik ik niet)

Dat was het dus ja. zeg het mij maar, wat ik over het hoofd zie

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik heb Vista toen het net uit was direct gekocht, maar ben al vrij snel weer terug gegaan naar XP vanwege wat bugs en compatibaliteitsproblemen met oudere software. Maar sinds een half jaar heb ik Vista weer geinstalleerd en sinds SP1 draait het prima. Zelfs sneller dan XP, omdat het mijn hardware beter benut.

Sowieso zullen ontwikkelaars hun games nu optimaliseren voor Vista. XP begint nu verouderd te worden en juist daar krijg je compatibiliteitsproblemen mee. Zal ook een kwestie van tijd zijn (misschien maar 1 of 2 jaar?) totdat de nieuwe games en andere software helemaal niet meer onder XP ondersteund worden. Zonde om nu nog XP te kopen dus.

Ik zou dus gewoon voor Vista gaan. x64 wel te verstaan, want je gaat vast je geheugen nog wel eens upgraden naar 4GB.

Windows 7 beta zou je ook kunnen proberen, want die draait echt heel goed. Dan hoef je nu nog niks te kopen en koop je hem pas als ie uit komt. Al blijft het natuurlijk wel een beta, dus je moet zelf maar beoordelen of je het betrouwbaar genoeg vindt.

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 12-02-2009 13:17 ]

• Edmin
  • Laatst online: 20:28

Edmin

Crew Council

get on my horse!

Ik vind persoonlijk de Aero interface al de moeite. het Winkey+tab scrollen door je venstertjes is erg gemakkelijk. Ook de verkleinde windows bij mouse over op je taakbalk werken erg prettig.

• l.degroot01
  • Registratie: Februari 2008
  • Laatst online: 27-01 11:01
Palomar schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:14:
Ik zou dus gewoon voor Vista gaan. x64 wel te verstaan, want je gaat vast je geheugen nog wel eens upgraden naar 4GB.
Als je goed gelezen zou hebben, had je gezien dat hij 6GB DDR3 aan werkgeheugen gaat aanschaffen.

Ontopic: Ik zou voor Vista Home Premium gaan, werkt goed, heeft een aantal leuke extraatjes waar je soms wat mee kan spelen, maar niet overdreven zwaar zoals Ultimate.

[ Voor 21% gewijzigd door l.degroot01 op 12-02-2009 13:27 ]

• thewizard2006
Ik zie het zelf niet zo zitten om een beta te installeren met de mogelijkheid dat hij dus na 1 augustus 2009 totaal niet meer te gebruiken is. Dan moet ik weer een nieuw OS installeren en dat houd dan meestal ook in dat je al je applicaties/games opnieuw dient te installeren.
Aan de andere kant is een nieuwe install opzich niet verkeerd en moet ik gewoon de belangrijke software backuppen. Of eventueel een nieuwe versie downloaden...ben je gelijk weer bij. Helaas bestaat dan weer de kans dat ik terug moet naar mijn bestaande XP omdat Windows geen nieuwe Beta van Windows 7 uitbrengt of pas veel later oid.

Wellicht dat ik inderdaad de premium neem omdat hij gewoon wat vollediger is en toch ook wat mooier kan zijn. Het oog wil ook wat... De hardware die ik ga aanschaffen moet meer dan voldoende zijn om dit te ondersteunen en van die 30 euro lig ik ook weer net niet wakker :P

Heb inderdaad al vaker gehoord dat Vista weer helemaal bij is na de SP1. Ik neem aan dat dit gewoon gratis via de update functie van microsoft te downloaden is (de reden voor deze vraag is omdat hij ook aangeboden wordt in de pricewatch, en dan moet je er voor betalen!)

Ultimate en business zijn een no-go oa door de prijs (voornamelijk de prijs)

Anoniem: 20531

Je kunt geen Vista DVDs meer krijgen zonder SP1, maar mocht je nog een winkel treffen met oude voorraad dan kun je hem gratis downloaden van Windows Update of download.microsoft.com @ ~ 550 MB.

• Palomar
  • Niet online
l.degroot01 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:26:
[...]

Als je goed gelezen zou hebben, had je gezien dat hij 6GB DDR3 aan werkgeheugen gaat aanschaffen.
nou sorry hoor :/

Anoniem: 399

Edmin schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:19:
Ik vind persoonlijk de Aero interface al de moeite. het Winkey+tab scrollen door je venstertjes is erg gemakkelijk. Ook de verkleinde windows bij mouse over op je taakbalk werken erg prettig.
Ik heb thuis XP64, en op m'n werk Vista (32bit) en kan dus redelijk vergelijken.

Op XP64 loopt alles zo goed als of beter dan in XP32. Spellen met een 64bit executable zijn zeldzaam maar ook de 32bit spelletjes doen het gewoon goed. Omdat XP64 stiekem meer windows 2003 is dan XP heb je het al genoemde voordeel van behoorlijk beheer van je CPU cores. de 64bit versie is er ook niet in Home edition dus dat is makkelijk kiezen. Spellen lopen nog steeds beter dan in Vista en alhoewel de nvidia drivers voor m'n 8800ultra daar voor een deel zeker schuld aan zullen zijn is het feit dat Aero m'n tweede scherm met 3d gefrutsel vult natuurlijk niet handig voor de games op m'n primaire scherm. XP is bekend, vertrouwd, stabiel, onderhoudsarm en als je geen hardware koopt waar geen 64bit XP drivers voor zijn, werkt het feilloos. Als je goedkope troep van de Aldi gaat kopen, waar dus geen XP64 drivers voor zijn, wordt het anders natuurlijk, maar dat doe ik niet.

Om te werken gebruik ik Vista daar ik me plotseling in de mailgroep GIT-SiteOpsandSupport-Vistatesters bevond en een dvdtje gestuurd kreeg met een post-it note met de test "install this, use it, don't complain for at least three weeks".
Om mee te werken is Vista in een omgeving met Office, Sharepoint, Exchange en je fileservers op de nieuwste versies heerlijk. Alles werkt zo handig als MS het bedacht heeft, intergratie tussen je PCtje en he tintranet, je exchange kist en je eigen bestanden is uitmundend en ik mis regelmatig features uit Aero en Vista als ik thuis met XP werk. win+tab is daar maar één voorbeeldje van, het sterk verbeterde startmenu is iets dat ik nog veel harder mis.
Echter, om te spelen haalt mijn laptopje onder Vista gewoon slechtere cijfers dan onder XP het geval was. Dit is een c2d 2,4 Ghz met 4 GB ram en een nvidia videochipje (Dell Latitude D630 voor wie echte specs wil) dus ik vind niet dat het OS te zwaar mag zijn.

Vista wordt nu eindelijk zo goed als het had moeten zijn bij de launch. Het voegt langzaam werkelijk iets toe behalve een flashy interfeest, het knalt niet elke vijf minuten tegen de wand omdat er geen goeie drivers voor gangbare hardware is, en met de prijs van geheugen en CPU horsepower kun je niet meer zeggen dat je elke Mhz benutten moet. Aan de andere kant - de in-game verbeteringen t.o.v. XP64bit kun je omschrijven als "DirectX 10"... Daar zou ik dus ook weer geen geld voor over hebben.

Wat je nu moet kiezen? Ik zou eerlijk gezegd je huidige versie van Windows nog heel even gebruiken, of proberen Vista 64 te kopen met een voucher om naar Windows 7 te upgraden als die dingen te krijgen zijn.

Overigens en even terzijde, waarom koop je een bak met 6 GB ram als je primair gamet? De meeste games gebruiken nu maar 2 GB ram (omdat ze 32bit zijn) en de 64bit games die ik heb die gebruiken überhaupt al geen 2 GB ram (Crysis, Hellgate London, en dat was het geloof ik alweer...) dus een bak met 4 GB zou meer dan zat moeten zijn, om te spelen.
Palomar schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 13:14:
Nou had ie zoals hierboven gesnauwd wordt als meer dan 4GB, maar inderdaad, als je windows gaat kopen nu, dan sowieso hoe dan ook de 64bit versie van wat je dan ook koopt.

[ Voor 5% gewijzigd door Anoniem: 399 op 12-02-2009 16:36 ]

• maartena
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-04 06:19
YellowOnline schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 10:25:
Vista x64 bestaat enkel in een Ultimate versie.
Klinkklare onzin!! Ik weet niet hoe het in Nederland is, maar ik heb op mijn werk gewoon een OEM versie van Vista x64 Business in gebruik, en bij de computerwinkels alhier begint men ook met de verkoop van Vista x64 Home Premium machines (met 4 of 6 Gb).....

Zelfs de Basic versie is als x64 te installeren als je dat zou willen. :Y

"I reject your reality and substitute my own!"
Proud to be an American.
Hier woon ik

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-06 18:37
och arm schaap :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Bedankt knettergek, wat een verhaal :D dat is goed te gebruiken.

De reden dat ik 6GB er heb zitten is doordat ik oa dacht 3GB aangeklikt te hebben en er toen achter kwam dat het 6GB was. Qua prijsverschil is dit 30 euro oid. En 30 euro voor 3GB DDR3 geheugen vind ik schappelijk. Daarnaast hoor je steeds meer dat er veel geheugen nodig is. Voor bijv Vista met earo enzo aan wordt al echt 2GB aangeraden, draai een spel en brand een DVD tegelijk als je aan het uitpakken ben (ben nogal van de multitasking) en je hebt meer nodig. Tuurlijk speelt hier je processor en eventueel je GPU ook een rol. Daarnaast is het ook wat meer futureproof en vind ik het wel lekker om zo'n bak te hebben. Dan hoef ik voorlopig het geheugen niet te vervangen.

Als ik zie waarmee je test qua hardware (met alle respect) dan denk ik dat de opzet die ik ga gebruiken hier minder last van heeft en vista redelijk geschikt is (geworden) voor games wat ik zo allemaal hoor hier en daar. Ik hoef ook niet over de 150FPS als het maar op Very High of Max goed te spelen is.

Of ik ergens een goedkope upgrade naar 7 kan krijgen wanneer ik vista koop ga ik uitzoeken want wanneer dat het geval zou zijn dan is de aanschaf van Vista 64bit premium zeker een grote optie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Saeverix
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-06 22:06
thewizard2006 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 07:01:
Bedankt knettergek, wat een verhaal :D dat is goed te gebruiken.

De reden dat ik 6GB er heb zitten is doordat ik oa dacht 3GB aangeklikt te hebben en er toen achter kwam dat het 6GB was. Qua prijsverschil is dit 30 euro oid. En 30 euro voor 3GB DDR3 geheugen vind ik schappelijk. Daarnaast hoor je steeds meer dat er veel geheugen nodig is. Voor bijv Vista met earo enzo aan wordt al echt 2GB aangeraden, draai een spel en brand een DVD tegelijk als je aan het uitpakken ben (ben nogal van de multitasking) en je hebt meer nodig. Tuurlijk speelt hier je processor en eventueel je GPU ook een rol. Daarnaast is het ook wat meer futureproof en vind ik het wel lekker om zo'n bak te hebben. Dan hoef ik voorlopig het geheugen niet te vervangen.

Als ik zie waarmee je test qua hardware (met alle respect) dan denk ik dat de opzet die ik ga gebruiken hier minder last van heeft en vista redelijk geschikt is (geworden) voor games wat ik zo allemaal hoor hier en daar. Ik hoef ook niet over de 150FPS als het maar op Very High of Max goed te spelen is.

Of ik ergens een goedkope upgrade naar 7 kan krijgen wanneer ik vista koop ga ik uitzoeken want wanneer dat het geval zou zijn dan is de aanschaf van Vista 64bit premium zeker een grote optie
offtopic:
DVD branden tijdens het spel spelen en uitpakken is sowiezo geen goed idee!

Chookity-pok

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
zie net het volgende topic voorbijkomen
nieuws: Gratis upgrade naar Windows 7 voor Vista-kopers tot 31 januari 2010

Maar voor zover ik het kan lezen geldt dit alleen voor complete PC's met vista al geinstalleerd in de winkel. Hopelijk kan het ook voor de losse aanschaf. Echter moet ik dan de keuze maken of ik wil wachten met de aanschaf van de pc zodat ik tegelijk vista kan kopen, of eerst nog ff een paar maanden op XP draaien en dan alles weer opnieuw installeren. Of ik maak een duel boot, dat kan ook.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• alt-92
  • Niet online
thewizard2006 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 12:22:
zie net het volgende topic voorbijkomen
nieuws: Gratis upgrade naar Windows 7 voor Vista-kopers tot 31 januari 2010

Maar voor zover ik het kan lezen geldt dit alleen voor complete PC's met vista al geinstalleerd in de winkel. Hopelijk kan het ook voor de losse aanschaf.
Denk het niet, maar je mag hopen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
Ik ga er nog eens goed over nadenken.
Ga in April/Mei met max Juni de overstap maken naar een nieuwe PC.
Wellicht dat er dan weer wat nieuws te melden is. Nu neig ik sterk naar de Vista 64 Premium versie

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Yoki1985
  • Registratie: Augustus 2007
  • Laatst online: 25-06 11:55
Als je Vista 32 bit koopt dan is die serienummer ook geldig voor 64 bit.

Dus op zich maakt het niet uit welke je koopt. Koop je de 32bit versie dan download je de 64 bit versie, en omgekeerd, de serienummer zal voor beide werken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
yoki2007 schreef op dinsdag 17 februari 2009 @ 14:52:
Als je Vista 32 bit koopt dan is die serienummer ook geldig voor 64 bit.

Dus op zich maakt het niet uit welke je koopt. Koop je de 32bit versie dan download je de 64 bit versie, en omgekeerd, de serienummer zal voor beide werken.
weet je dat zeker? Want ik meen es gelezen te hebben dat de OEM-versies wel aan 32 of 64bit gebonden zijn.

Maar sowieso gewoon 64bit nemen. Praktisch alle software werkt daar gewoon mee. Voor software die nu nóg niet onder 64bit werkt komen ws. ook nooit meer updates, dus dan kun je kiezen om voor eeuwig bij 32bit te blijven óf een alternatief zoeken voor dat ene programma/hardware dat niet werkt.

[ Voor 24% gewijzigd door Palomar op 17-02-2009 17:27 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• thewizard2006
ik neem niet aan dat ik dan via de legale manier een 64bit versie kan downloaden van de microsoft site :) + ik wil gewoon af zijn van dat gezeur met versies, updates, patches etc

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Skire
  • Registratie: Juli 2008
  • Laatst online: 23-06 18:37
je kunt toch gewoon een dvdrip downloaden? dus gewoon een kopie van de windows vista install dvd, zonder illegale cracks/patches whatever.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Palomar
  • Niet online
Skire schreef op woensdag 18 februari 2009 @ 22:07:
je kunt toch gewoon een dvdrip downloaden? dus gewoon een kopie van de windows vista install dvd, zonder illegale cracks/patches whatever.
blijft toch niet helemaal 100% betrouwbaar. Iemand kan zo een 'dvdrip' op bittorrent zetten waar spyware in zit verstopt. Laatste keer dat ik voor dit doel een versie van bittorrent had gedownload (een populaire met veel seeds) bleek dat ook een aangepaste versie te zijn, waar bijv. al een user account voor je was aangemaakt na installatie. Je weet niet wat er dan nog meer is aangepast.
Enige betrouwbare is direct van microsoft downloaden, of vanaf originele dvd.

• alt-92
  • Niet online
met ^^

maar dan nog: als je pas in April/Mei aan een nieuwe PC wil dan heb je voorlopig tijd genoeg om het internet af te struinen of de hardware die je op het ook is allemaal probleemloos werkt en of je programma's ook allemaal werken.

Tijd genoeg dus.

• thewizard2006
De hardware moet geen probleem zijn tegenwoordig als ik al die berichten zo lees. Zag net het volgende bericht:

'Windows 7 komt al in 2009'

AMSTERDAM - Microsofts nieuwe besturingssysteem Windows 7 komt niet in 2010, maar al in het najaar van dit jaar op de markt.

Dat beweert althans bestuursvoorzitter Ray Chen van Compal Electronics, een bedrijf dat laptops maakt voor Acer en Hewlett-Packard. Tegen financieel persbureau Bloomberg zegt Chen dat de opvolger van Vista "volgens de huidige planning eind september of begin oktober" moet verschijnen.

Microsoft houdt tot dusverre vol dat Windows 7 drie jaar na Vista op de markt moet komen, begin 2010. Toch deden al eerder geruchten de ronde dat het besturingssysteem wel eens eerder beschikbaar zou kunnen komen. Rond de zomer wordt ook Mac OS X Snow Leopard verwacht, een nieuw besturingssysteem van concurrent Apple.

Dus misschien dan toch maar even XP houden en een paar maandjes later overstappen. Of zorgen dat ik een Vista gegarandeerd kan upgrade naar 7
Goed ontvangen
Windows 7, waarvan eerder dit jaar een testversie verscheen, moet het grotendeels mislukte Windows Vista doen vergeten. Dat werd door veel consumenten traag en onhandig gevonden. De publieke testversie van Windows 7 is door de meeste recensenten goed ontvangen.

• alt-92
  • Niet online
thewizard2006 schreef op donderdag 26 februari 2009 @ 07:09:
De hardware moet geen probleem zijn tegenwoordig als ik al die berichten zo lees. Zag net het volgende bericht:

'Windows 7 komt al in 2009'
December 2009 RTM betekent niet dat je in december al in elke winkel terecht kan meestal.
dat is eerder voor OEMs als HP, Acer en Dell waar je je preconfigured PC bestelt.
Dus misschien dan toch maar even XP houden en een paar maandjes later overstappen. Of zorgen dat ik een Vista gegarandeerd kan upgrade naar 7
Er is een upgrade mogelijkheid aangekondigd, maar ook dat geldt waarschijnlijk weer voor diezelfde genoemde OEM leveranciers.

Pagina: 1