Nieuw huis, nieuwe kabels

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

• -SambaL-
  • Registratie: Augustus 2008
  • Laatst online: 13:50
Vandaag de sleutel ontvangen van ons nieuwe huis waar we dan ook binnenkort onze intrek in gaan nemen, maar eerst de boel in orde maken uiteraard. Voor mij o.a. zaak dat ik eerst de juiste kabels trek voor internet, televisie en (misschien) radio, ik weet enkel nog niet goed hoe ik dit het beste kan aanpakken. Internet is geen punt. Het gaat in dit geval vooral om de coax kabels trekken en leggen. Ik hoop dat jullie me daarbij een beetje de weg kunnen wijzen.

Om te beginnen bevind ons afname punt zich niet in de meterkast (DE groene kabel loopt er wel doorheen) maar al direct in de woonkamer in de muur. Deze bezit 2 uitgangen, TV en R(adio). Zover ik heb begrepen verzorgd de groene kabel die hier aan verbonden bleek beide signalen. Vanaf dit punt moeten deze signalen ook opgesplits worden.
Onze situatie is als volgt: Beneden televisie en radio, boven televisie en op zolder digitale televisie en radio. Duidelijk dat ik dus met een versterker en/of verdelers moet werken, maar de vraag is dus hoe ik dit het beste aan kan pakken en waar op te letten bijvoorbeeld. Sowieso Hirschman I presume. :9

Spill it! ...please.

• Friedchicken
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 20-06-2015
Hmm, raar dat rechtstreeks op de groene kabel een tweegatsdoos geplaatst wordt. Dit moet eigenlijk een TRAS1000 1 gatsdoos zijn. Daar komt Radio & TV uit.

Vanuit de 1 gatsdoos maak je een connectie met een KOKWI3 (Female Plug) en een stukje KOKA799 (Coax kabel) en een SFC070 (F-Connector) een verbinding naar een splitter of versterker. Vanuit de splitter of versterker ga je naar 2 gatseinddozen (EDC01).

Ter illustratie: Bij mijn broer zijn 4 aansluitingen gemaakt met Hirschman materialen zonder versterker. Het resultaat is prima analoog/digitaal beeld.

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/n.minnee/COAX1.jpg
Hirschmann Multitap 1 - 4 (VFC0741)

Afbeeldingslocatie: http://home.student.uva.nl/n.minnee/COAX2.jpg
Tras1000 naar Multitap

Afbeeldingslocatie: http://www.beterelektro.nl/images/thumbnails/RH-SFC070-150x120.JPG
F-Connector

Over het degelijk aansluiten van connectoren kan je hier meer lezen: http://www.gebruikers.tv/wordpress/?p=443

Op welke manier ga je straks het internet op? Via de telefoonlijn of ook via de kabel? En van welke aanbieder ga je digitale televisie nemen?

Voor een kabelmodem is namelijk zoiezo retourgeschikt materiaal nodig. Voor interactieve TV ook. De splitters van hirschmann zijn in ieder geval retourgeschikt. Wanneer je een versterker gaat gebruiken moet je opletten dat hij retourgeschikt is.

[ Voor 29% gewijzigd door Friedchicken op 12-02-2009 09:32 ]

• -SambaL-
Ik vond het zelf ook al raar inderdaad. Ik zal morgen eens verder onderzoeken en er een foto van maken.

Tot zover in ieder geval bedankt, ben een stukje wijzer geworden hierdoor.
Als zo'n multi tap ook prima instaat is de kwaliteit te behouden van digitale televisie dan ga ik waarschijnlijk gewoon daarvoor. Is het daarbij dan ook mogelijk elke aftakking naar een eind doos door te laten lopen waar vervolgens radio en televisie uit gehaald kan worden?

En om antwoord op je vraag te geven; ik weet het nog niet helemaal. Televisie zal in ieder geval van Ziggo afkomen, maar ik ben er nog niet uit of het ook internet gaat worden van Ziggo, of ADSL van bijv. Online of Telfort. Beide oplossingen hebben hun voordelen maar ook hun nadelen en daar ben ik nog steeds niet helemaal over uit. Zou ik met een versterker gaan werken dan zie ik in ieder geval dat ik met Ziggo een stuk duurder uit zal zijn.

Wat betreft de kabels en connectoren is niet zo'n probleem. Heb al een aantal Hirschman stekkers in bezit en 20 meter coax kabel (KOKA799) ligt bij de Media Markt voor 16 euro zoveel in het schap en dat is geen verkeerde prijs voor 20 meter begrijp ik. :P Daar kom ik ook wel uir. Ben alleen nog niet zo bekend met de versterkers en multi taps, ook in verband met het hele dB verhaal en waar daarbij op te letten.
Maar ik zal de link doornemen die je opgaf. ;)

To be continued...

• Friedchicken
-SambaL- schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:55:
Ik vond het zelf ook al raar inderdaad. Ik zal morgen eens verder onderzoeken en er een foto van maken.

Tot zover in ieder geval bedankt, ben een stukje wijzer geworden hierdoor.
Als zo'n multi tap ook prima instaat is de kwaliteit te behouden van digitale televisie dan ga ik waarschijnlijk gewoon daarvoor. Is het daarbij dan ook mogelijk elke aftakking naar een eind doos door te laten lopen waar vervolgens radio en televisie uit gehaald kan worden?

En om antwoord op je vraag te geven; ik weet het nog niet helemaal. Televisie zal in ieder geval van Ziggo afkomen, maar ik ben er nog niet uit of het ook internet gaat worden van Ziggo, of ADSL van bijv. Online of Telfort. Beide oplossingen hebben hun voordelen maar ook hun nadelen en daar ben ik nog steeds niet helemaal over uit. Zou ik met een versterker gaan werken dan zie ik in ieder geval dat ik met Ziggo een stuk duurder uit zal zijn.

Wat betreft de kabels en connectoren is niet zo'n probleem. Heb al een aantal Hirschman stekkers in bezit en 20 meter coax kabel (KOKA799) ligt bij de Media Markt voor 16 euro zoveel in het schap en dat is geen verkeerde prijs voor 20 meter begrijp ik. :P Daar kom ik ook wel uir. Ben alleen nog niet zo bekend met de versterkers en multi taps, ook in verband met het hele dB verhaal en waar daarbij op te letten.
Maar ik zal de link doornemen die je opgaf. ;)

To be continued...
Tja wat je kan doen (mag eigenlijk niet) is de groene kabel in de meterkast naar een 1 gatsdoos laten lopen (tras1000). Daar de multitap opaansluiten en daarvanaf naar einddozen.

Voor de dB waarden geld de regel, het laagste getal op de langste kabel. Zoals ik aangaf is een multitap retour geschikt dus zou ik daar in eerste instantie lekker voor gaan. Mocht het blijken dat je toch nog een versterker nodig hebt, dan zet je die ertussen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Deef_K
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 17:54
Mocht je kiezen voor een versterker / splitter en je kiest voor digitale televisie pak er dan wel 1 van hirschman die retourgeschikt is anders werkt je on-demand niet.

[ Voor 0% gewijzigd door Deef_K op 13-02-2009 09:53 . Reden: typo ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
Oke, duidelijk.

Maar ik ben net weer even bezig geweest en weet nu dus zeker dat de groene kabel vanuit de grond in de meterkast omhoog loopt en het plafond in verdwijnt om vervolgens een paar meter verder in de hoek bij het raam weer tevoorschijn te komen in het wanddoosje die ik dus open had geschroefd laatst. Nu is dit niet zo raar, maar wat wel vreemd is is het feit dat het een normale wand doos lijkt te zijn in plaats van een Overname Punt.
Ik heb foto's gemaakt maar vervelend genoeg kan ik deze niet geupload krijgen naar de PC vanaf mijn telefoon omdat ik mijn Micro-SD adapter kwijt lijk te zijn en mijn bluetooth adapter niet wil mee werken. Dus om maar verder te gaan in tekst... Ik heb de groene kabel wat meer uit de muur getrokken en los gehaald van de wand contact doos, dit was erg slordig gemonteerd namelijk. Kabel was grotendeels gestript waardoor je zo'n 4 á 5 centimeter aan koperen afscherming kon zien. Heb dit afgeknipt en ga het opnieuw strippen. Vraag is of ik het kastje zelf misschien ook meteen zal vervangen. Ik weet dat je hier eigenlijk helemaal niet mee mag klooien zoals Friedchicken ook al aangaf maar dit lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Het mag van mij voor de rest gewoon allemaal in die hoek blijven, komt net goed uit daar i.v.m. doortrekken door het plafond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Friedchicken
-SambaL- schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 21:55:
Ik weet dat je hier eigenlijk helemaal niet mee mag klooien zoals Friedchicken ook al aangaf maar dit lijkt mij ook niet helemaal de bedoeling. Het mag van mij voor de rest gewoon allemaal in die hoek blijven, komt net goed uit daar i.v.m. doortrekken door het plafond.
Okay, maar hoe wil je het gaan doortrekken naar boven toe? Je zit namelijk met een tweegatsdoos waar radio en tv al gesplitst zijn. Ik neem aan dat je boven ook weer radio en tv dozen wilt...
imho is een 1 gatsdoos echt de juist oplossing om mee te starten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
Ik weet dat dit de juiste oplossing is en wil deze dan ook graag zien daar. Wat ik bedoelde te zeggen is dat ik het daar in de hoek wil laten maar ik wil er dan wel graag een AOP zien in plaats van wat er nu gemonteerd zit. Zelf wil ik het liever niet vervangen want dat zijn extra kosten voor mij en ik zit ergens mee waar ik zelf niet aan zou mogen komen (ook al heb ik stiekem al gedaan O-) ). Ik ga dus zo direct eerst even een belletje plegen met de woning bouw om te vragen hoe of wat en of dit aangepast kan worden gezien elk huis standaard zo'n overname punt hoort te hebben.

Tweede ding is dat ik nog steeds een beetje zit te peinzen hoe ik het hele handeltje aan zal sluiten.
Hoogstwaarschijnlijk zal het allemaal Ziggo worden , televisie, internet, telefonie, het ding is alleen dat je hier dan dus ook retour geschikt spul bij nodig hebt zoals jullie al aangaven. Tot zover snap ik het, maar wat ik nog niet helemaal voor me kan zien is waar het kabel modem dan precies geplaatst wordt in het hele gebeuren. Wordt deze voor de multitap/versterker of na de (multitap)versterker op één van de uitgangen aangesloten. Hoe gaat dit precies in zijn werk? Google kon me hier wel redelijk wat over vertellen maar was hier verder niet heel duidelijk in. En wanneer het om de multitap versterker (GHV20M) gaat, gaat het dan wel werken gezien deze enkel 1 uitgang schijnt te hebben die retour geschikt is. Hoe zou dit trouwens in werk gesteld worden als het zou gaan om de versterker die het rijg systeem toe laat passen (GHV20/30E, GHV820/30A) ? Aftak element na de versterker perhaps?

Het rijgsysteem zou voor mij uiteindelijk ook het beste uitkomen. Zo kan ik met slechts één kabel van kamer naar kamer gaan en zo het probleem uit de weg gaan straks een hele kabelboom door het plafond te krijgen. Nadeel is echter dat ik dan aan één type versterker vast zit (GHV820A) die op zichzelf al zo'n €110,- kost, en tel daar dan nog maar eens drie rijgkastjes met huisjes, 20 meter KOKA799 kabel, 25 meter Cat6 FTP netwerk kabel en de nodige connectoren bij op. Eerlijk is eerlijk, het moet wel leuk blijven natuurlijk. :P

Ik zal dus proberen het multitap ster systeem aan te houden, moet alleen flink gaan passen en meten om dit goed voor elkaar te krijgen. Nog tips?

[ Voor 3% gewijzigd door -SambaL- op 14-02-2009 11:48 . Reden: Grammatica en spelling correctie ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
-SambaL- schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 11:37:
Ik ga dus zo direct eerst even een belletje plegen met de woning bouw om te vragen hoe of wat en of dit aangepast kan worden gezien elk huis standaard zo'n overname punt hoort te hebben.
Je kunt beter contact opnemen met je kabelbedrijf (in jouw geval dus Ziggo). Het kabelbedrijf is namelijk verantwoordelijk tot en met het AOP óf de WCD.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
sylvesterrr schreef op zaterdag 14 februari 2009 @ 16:36:
[...]

Je kunt beter contact opnemen met je kabelbedrijf (in jouw geval dus Ziggo). Het kabelbedrijf is namelijk verantwoordelijk tot en met het AOP óf de WCD.
Maar het is nog niet "mijn" kabel bedrijf gezien ik deze nog niet aangevraagd heb op dat adres. Maar ik zal hen alvast een belletje geven voor de zekerheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mawlana
  • Registratie: Juli 2002
  • Nu online
Het AOP/de WCD blijft nog steeds eigendom én de verantwoordelijk van het kabelbedrijf. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -SambaL-
De opzichter van de woning instantie is afgelopen dinsdag langs geweest om te repareren en aan te passen dingen waar te nemen, daarbij heb ik ook direct gewezen op het ontbreken van een gecertificeerde AOP. Hierbij gaf hij mij aan dit te regelen, dus dat wordt even afwachten.

Verder kreeg ik ook mijn bestelde spulletjes binnen (kabels, connectoren, etc.) en daar meteen een beginnetje mee gemaakt. De basis hangt er al, nu de Ziggo installateur afwachten en de kamers verder afmaken voor ik de kastjes een vast plaatsje ga geven.

Bedankt voor de hulp tot zover. Alleen jammer dat een aantal vragen mij onbeantwoord bleven.

Ik zal binnenkort nog een keer verslag doen van het hele handeltje in werkende staat is of als ik er niet helemaal uitkom.
Pagina: 1