laptop kopen: vragen

Pagina: 1
Acties:
  • 377 views

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
Beste tweakers,

ik wil een laptop kopen en bij voorkeur één met een scherm van 17". Meer als desktop-vervanging dan dat ik er iedere dag mee hoef te sjouwen. Ik twijfel tussen de
Dell Studio 17 specificaties (is een topic over op GoT en op wat details na prima ding) en de
Toshiba Satellite P300-1C9 specificaties

Vind ze allebei mooi. De Toshiba iets mooier maar schijnt best snel te krassen. En de battery life van 1h30min is niet echt geweldig. Die is wat beter bij de Dell. Specs hetzelfde.

Wat ik wil vragen:
- is er een duidelijk kwaliteitsverschil bekend tussen Toshiba vs. Dell?
- iemand ervaring qua krassen?
- is 2 hdd's in een notebook slim (Toshiba)? Qua gewicht en schokbestendigheid.
- bij beide zit het touchpad links van het midden, is dat niet vervelend?

en misschien wel de belangrijkste:
- in beide zit 4gb geheugen. Volgens mij Vista HP x32. Wat gebeurt er met die extra GB? Zit die er echt compleet voor niks? Bij de Dell is het volgens het topic mogelijk achteraf een x64 diskje aan te vragen, kostenloos. Ik denk zomaar dat dat bij de Toshiba niet kan...

Ervaring zeer welkom. Sta ook open voor evt. alternatieven van Asus/Samsung/MSI/Toshiba/Dell. Bij voorbaat dank voor reactie.

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 28-03-2023

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Veel kan ik er niet over zeggen, behalve dat 4GB op een x86 nogal zinloos is en dat imho Toshiba > Dell. Die 2 HDDs in de Toshiba zijn handig als je RAID wil gebruiken.

[ Voor 23% gewijzigd door YellowOnline op 11-02-2009 22:32 ]

• nXXt
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 02-01 09:50

nXXt

Carpe omnia

Voor 4GB heb je een 64-bit OS nodig, omdat je anders slechts 3,5GB kunt adresseren. Op zich is dat geen issue, je downloadt simpelweg een 64-bitsversie van je OS ergens vandaan, bijvoorbeeld via MSDN(AA). De key die je dan bij je 32-bit Windows gekregen hebt kun je zonder probleem gebruiken voor 64-bit Windows. Dat heb ik zelf ook gedaan.

Dat kan inderdaad, maar het is wel tegen de licentievoorwaarden en daarvoor illegaal om te doen.

Ik heb enkel ervaring met de Inspiron 1720, de directe voorganger van de Studio 17 en die is over de gehele linie wel redelijk krasvast, maar er is een duidelijke zwakke plek, de hoekjes vooraan. Wanneer je een horloge om hebt, dan kras je redelijk gemakkelijk de laag eraf. Is wel zonde en zeker een minpuntje. Nu is de coating van de Studio 17 zichtbaar anders, maar het geeft te denken over de algehele kwaliteit. Met Toshiba heb ik totaal geen recente ervaring.

Ik heb ook twee HDD's in mijn Inspiron 1720 (2x200GB) en heb totaal geen problemen qua gewicht (harde schijf weegt natuurlijk ook weinig) of betrouwbaarheid. Onthoud wel dat hardwarematige RAID volgens mij niet ondersteund wordt (komt vrij weinig voor bij laptops, de echte high-end) en dat softwarematige RAID-oplossingen niet zo efficiënt zijn.

Het touchpad zit bij 17"-laptops met keypad zit altijd links van het midden... Grappig genoeg vroeg ik me ook al af waarom dat zo was toen ik mijn 1720 overwoog. Het idee erachter is dat je het grootste deel van de tijd op het hoofdtoetsenbord werkt en daarom zit je touchpad in het midden van het hoofdkeyboard. Ik kan uit ervaring meedelen dat dit geen enkel probleem is. Bovendien heb je weinig keuze, bij mijn weten heeft elke 17" notebook met keypad dit.

[ Voor 3% gewijzigd door een moderator op 12-02-2009 08:44 ]

• OConnor
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 13-11-2025
Jongens, bedankt voor jullie reacties. Dat van dat 3,5GB vind ik niet zo erg. Denk niet dat ik daar een andere installatie voor zou doen. Begrijp niet helemaal hoe ik die Vista van MSDN kan halen, maar dat maakt dus niet uit :).

Ik denk dat ik gewoon lekker die Toshiba bestel... Kan iemand nog even zeggen dat het een redelijke prijs-prestatieverhouding is? Dan ben ik helemaal gerust.

Info over keypad is helder. Mooi zo.

Nog 1 ding. Is het nog steeds zo dat lang aan de netstroom werken ("overladen") de accu sloopt? En laden als de accu nog niet helemaal leeg is?

[ Voor 14% gewijzigd door OConnor op 11-02-2009 23:34 ]

Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipisicing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore et dolore magna aliqua.

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 06:58
Helaas zijn dergelijke topics in losse vorm niet toegestaan, lees hiervoor CSL Beleid en Wat is er, in 2009, anders in CSL? eens door.

Echter is er wel ruimte voor advies omtrent de aankoop van systemen en laptops. Hiervoor hebben we echter centrale topics aangemaakt om zo te voorkomen dat de CSL dicht groeit met "boodschappenlijstjes". Ik adviseer je om vooral Aanschafadvies eens door te nemen.

Je kan advies vragen in [NBBG] Allround Notebook - december 2008.

Ik wens je veel succes met het zoeken van een goede laptop. Dit topic sluit ik echter, maar zoals hierboven aangegeven ben je vrij om advies te vragen in de daarvoor bestemde topics.

Dit topic is gesloten.