Toon posts:

netwerkgebruik controleren en verdelen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Op kot wordt het internet verdeeld onder een tiental mensen. Enkelen downloaden enorm veel en zorgen ervoor dat we voor een groot deel van de maand op smallband terecht komen (ja, ik woon in België; internetprovider op kot is Telenet). Nu vraag ik mij af of er een eenvoudige (en goedkope) manier bestaat om het datavolume dat we hebben eerlijk te verdelen?
Ik dacht aan een oude computer, die als server te gebruiken en al het internetverkeer erdoor te sluizen of misschien een router met die functionaliteit.

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Ik dacht aan een oude computer, die als server te gebruiken en al het internetverkeer erdoor te sluizen of misschien een router met die functionaliteit.
Prima gedachtengang, welke mogelijkheden heb je gevonden?

Linuxservertje?

https://oneerlijkewoz.nl
Op papier is hij aan het tekenen, maar in de praktijk...

Verwijderd

Topicstarter
Dacht inderdaad aan linux, maar ben daar niet echt in thuis. Ik zou vooral graag weten welke software ik nodig heb.
Is een oude computer trouwens geschikt voor zoiets? Waar moet hij zeker aan voldoen?

• YellowOnline
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 25-01 20:45

YellowOnline

BEATI PAVPERES SPIRITV

Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:10:
Dacht inderdaad aan linux, maar ben daar niet echt in thuis. Ik zou vooral graag weten welke software ik nodig heb.
Is een oude computer trouwens geschikt voor zoiets? Waar moet hij zeker aan voldoen?
Beknopt uitgelegd: je hebt een computer - die mag gerust oud zijn hiervoor - met 2 netwerkkaarten nodig, een voor de WAN en een voor de LAN. Aan de kant van de LAN lijkt Gigabit mij geen overbodige luxe. Op de LAN kan je een gigabit switch aansluiten.De clients geef je een statisch IP. De linuxbak shared het internet naar de aangesloten IP adressen en regelt het verkeer. Een kant-en-klare softwareoplossing heb ik niet maar dit zou je op weg moeten helpen: http://www.cyber-knowledg...router-with-gentoo-linux/. Als je niet thuis bent in linux zal je je wel snel er thuis in moeten maken om dit in orde te krijgen. linux is tot nader order - ondanks wat sommige linux-messiassen beweren - geen plug-and-play platform.

[ Voor 10% gewijzigd door YellowOnline op 12-02-2009 20:07 ]

• timskiej
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 11-01 10:37
Volgens mij kan dit met een paar klikken met de distro ClarkConnect. Je kunt het beheren via een webinterface en werkt met modules. Zo kun je heel eenvoudig een firewall/ips/ids/file/ftp/vpn/mail/etc maken.
Er is een bandwidth module die je kan installeren en ik meen me te herinneren dat je hiermee alles kan instellen wat je wilt.

• jasper1989
  • Registratie: April 2008
  • Laatst online: 04-03 16:13
timskiej schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 20:59:
Volgens mij kan dit met een paar klikken met de distro ClarkConnect. Je kunt het beheren via een webinterface en werkt met modules. Zo kun je heel eenvoudig een firewall/ips/ids/file/ftp/vpn/mail/etc maken.
Er is een bandwidth module die je kan installeren en ik meen me te herinneren dat je hiermee alles kan instellen wat je wilt.
je kan met clarkconnect dan wel qos etc instellen, maar je kan niet per user instellen hoeveel ze mogen downloaden... wat in dit geval ideaal zou zijn.

• thmss
  • Registratie: September 2007
  • Laatst online: 15-04-2024
jasper1989 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 21:37:
[...]

je kan met clarkconnect dan wel qos etc instellen, maar je kan niet per user instellen hoeveel ze mogen downloaden... wat in dit geval ideaal zou zijn.
Met ClarkConnect ben je er dan nog niet helemaal? Ik ben namelijk ook opzoek naar een oplossing voor hetzelfde probleem en zou graag de downloadlimiet mooi kunnen verdelen.

Nog iemand een idee?

• Frogmen
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online
De router die je zoekt is IPCOP hierop kan je ook modules instaleren om dit te regelen er is zelfs een fakturatie module. Het is trouwens een linux distro eventueel zou je zelfs per user een een eigen lan kunnen maken (moet je wel veel netwerk kaarten hebben) maar je zou de 2 heavy users apart kunnen zetten.
Voordeel het werkt lekker simpel met een goede webinterface en een oude PC is voldoende.

Voor een Tweaker is de weg naar het resultaat net zo belangrijk als het resultaat.

• thijszor
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 03-03 18:37
Tbh, Een gesprekje beginnen met de heavy downloaders helpt veel meer.
Als jij er een limiet op zet, en hun gaan vrolijk downloaden en komen erachter dat ze ineens niet meer kunnen internet / youtuben of wat dan ook, denk maar niet dat mensen dat op prijs stellen.

Dus voordat je een heel project begint, praat anders eerst eens :o
Pagina: 1