• hetnet
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03-12-2021
Heren ik zit met een probleem.

Mijn nu bijna 2 jaar oude laptop heeft een nieuwe accu gehad voor garantie toen hij bijna 1 jaar oud was.
Nu heeft deze accu het na ook bijna 1 jaar het ook opgegeven stroom vast te houden.
Zit daar ook 1 jaar garantie op ?

Als ik toen...(bijna 1 jaar geleden) een nieuwe accu had gekocht was er wel sprake van garantie.

Denk dat hier veel tweakers met het zelfde probleem zitten.

Of mag je na een garantie geval niet meer zeuren .......

Als je een nieuwe/accu voor een auto voor garantie krijgt zit daar namelijk gewoon weer 1jaar garantie op.

Zit namelijk in een discusie met een HP medewerker die vind dat dit geen garantie is.
En ik vind dat er wel sprake is van garantie.

Mijn nieuwe laptop heeft nu ook net een nieuwe accu gehad voor garantie !

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48
Welles, nietus, wellus, nietus...

Afijn, het gaat hier om garantie en dergelijke, niet om je laptop/accu zelf in principe. Move naar SF dus. Maar probeer eerst eens te kijken wat je rechten zijn, oa ww.consuwijzer.nl is een goede site.

*Move en titelfix

• alex3305
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-01 23:15
Probeer eens rechtsbijstand in te winnen, want ik denk dat de verwachte levensduur van een batterij/accu toch wat langer mag zijn dan één jaar, ook al wordt deze niet 100% op de juiste manier gebruikt.

Daarnaast als dit de tweede keer is (en er meerdere mensen zijn) kan dit ook een stelselmatig probleem zijn en daarmee sta je altijd wat sterker dan dat je in je eentje bent.

• Orion84
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 18:53

Orion84

Admin General Chat / Wonen & Mobiliteit

Fotogenie(k)?

alex3305 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:24:
Probeer eens rechtsbijstand in te winnen, want ik denk dat de verwachte levensduur van een batterij/accu toch wat langer mag zijn dan één jaar, ook al wordt deze niet 100% op de juiste manier gebruikt.

Daarnaast als dit de tweede keer is (en er meerdere mensen zijn) kan dit ook een stelselmatig probleem zijn en daarmee sta je altijd wat sterker dan dat je in je eentje bent.
Uit het feit dat ze hem de eerste keer onder garantie vervangen blijkt in feite al dat de te verwachten levensduur langer dan 1 jaar is. Gaat ie daarna binnen een jaar weer stuk, dan zou je in mijn ogen dus ook gewoon weer aanspraak moeten kunnen maken op garantie.
Of ik het daar helemaal bij het rechte eind heb zou ik echter niet weten en sowieso is het dan altijd nog maar weer de vraag hoe dat soort dingen in de praktijk uitpakken.

The problem with common sense is that it's not all that common. | LinkedIn | Flickr

• Cave_Boy
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 07:54
Standaard staat er volgens mij 9 van de 10x bij accuś enzo dat je maar 6 maanden garantie hebt.

• hetnet
GENETX schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:22:
Welles, nietus, wellus, nietus...

Afijn, het gaat hier om garantie en dergelijke, niet om je laptop/accu zelf in principe. Move naar SF dus. Maar probeer eerst eens te kijken wat je rechten zijn, oa ww.consuwijzer.nl is een goede site.

*Move en titelfix
Thanks !

• mux
  • Registratie: Januari 2007
  • Laatst online: 19-11-2025

mux

99% efficient!

Even los van de schuld/restitutievraag zou ik een technische vraag willen stellen: hoe gebruik jij je accu? Let je erop, laad/ontlaad je hem netjes, gebruik je hem matig op de accu, etc.? Ik ben nogal een batterijpersoon, en mijn ervaring is dat accu's tegenwoordig totaal niet meer binnen 6-12 maanden stuk hoeven te gaan als je er maar slim mee omspringt.

Ontladen tot minimaal 50% (mag in zoveel keren als je wilt), daarna netjes helemaal opladen en weer gebruiken zoals je wil tot hij nog ongeveer 50% vol is. Dat heet depth of discharge, die is in dit geval dus 50%. Het is lastig te vinden, maar er zijn specificaties hoeveel laadbeurten je de batterij kunt gebruiken als je elke keer met een bepaalde DoD gebruikt. Hoge DoD (dus elke keer heel lang gebruiken tot hij nog nauwelijks opgeladen is) betekent dat je heel kort met je batterij kunt doen, typisch 80-150 laadbeurten. Lage DoD (dus elke keer maar heel ondiep ontladen) betekent dat je er tot soms wel 3000 laadbeurten (maar typisch meer 2000) mee kunt doen. Bij 50% kun je er ongeveer 350-500 laadbeurten mee doen en als je de totale batterijtijd uitrekent (dus DoD maal aantal laadbeurten) zul je zien dat er een piek zit rond de 50% DoD. Als je hem dus netjes elke keer hoogstens 50% gebruikt krijg je totaal je langste levensduur.

Wat ik denk is dat jij de batterij vaak, onregelmatig en lang gebruikt dat hij zo snel kapot gaat. Een jaar staat dan gelijk aan ongeveer 250 laadbeurten, gok ik zo. Klopt dit of gebruik je hem veel netter en is dit duidelijk een brakke batterij?

• hetnet
alex3305 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:24:

Rechtbijstand ..... (zal eens een mail sturen).

Ja kijk wat is levensduur ?
Normaal doe je met een nieuwe accu 3,5 uur
Na 1 jaar zou dat mogen verminderen naar 2 uur dat zou nog acceptabel zijn (vind ik)
Maar 15min en dan leeg laptop uit, dan vind ik on-acceptabel.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

hetnet schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:49:
Als je een nieuwe/accu voor een auto voor garantie krijgt zit daar namelijk gewoon weer 1jaar garantie op.
Een reparatie/vervanging verlengt niet de garantietermijn. M.a.w. als de garantie op een apparaat 1-jaar is en een onderdeel wordt in maand 12 vervangen, dan is het normaliter zo dat de garantie nog steeds op hetzelfde moment afloopt als voor de vervanging.

ARME AOW’er

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 17:57

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Guardian Angel schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:56:
[...]

Een reparatie/vervanging verlengt niet de garantietermijn. M.a.w. als de garantie op een apparaat 1-jaar is en een onderdeel wordt in maand 12 vervangen, dan is het normaliter zo dat de garantie nog steeds op hetzelfde moment afloopt als voor de vervanging.
Meestal krijg je dan toch juist de volle garantie op het onderdeel wat vervangen is? De rest van het apparaat niet.... Tenminste zo is dat bij mijn laptops gebeurd

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• hetnet
ssj3gohan schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:45:
Even los van de schuld/restitutievraag zou ik een technische vraag willen stellen: hoe gebruik jij je accu? Let je erop, laad/ontlaad je hem netjes, gebruik je hem matig op de accu, etc.? Ik ben nogal een batterijpersoon, en mijn ervaring is dat accu's tegenwoordig totaal niet meer binnen 6-12 maanden stuk hoeven te gaan als je er maar slim mee omspringt.

Ontladen tot minimaal 50% (mag in zoveel keren als je wilt), daarna netjes helemaal opladen en weer gebruiken zoals je wil tot hij nog ongeveer 50% vol is. Dat heet depth of discharge, die is in dit geval dus 50%. Het is lastig te vinden, maar er zijn specificaties hoeveel laadbeurten je de batterij kunt gebruiken als je elke keer met een bepaalde DoD gebruikt. Hoge DoD (dus elke keer heel lang gebruiken tot hij nog nauwelijks opgeladen is) betekent dat je heel kort met je batterij kunt doen, typisch 80-150 laadbeurten. Lage DoD (dus elke keer maar heel ondiep ontladen) betekent dat je er tot soms wel 3000 laadbeurten (maar typisch meer 2000) mee kunt doen. Bij 50% kun je er ongeveer 350-500 laadbeurten mee doen en als je de totale batterijtijd uitrekent (dus DoD maal aantal laadbeurten) zul je zien dat er een piek zit rond de 50% DoD. Als je hem dus netjes elke keer hoogstens 50% gebruikt krijg je totaal je langste levensduur.

Wat ik denk is dat jij de batterij vaak, onregelmatig en lang gebruikt dat hij zo snel kapot gaat. Een jaar staat dan gelijk aan ongeveer 250 laadbeurten, gok ik zo. Klopt dit of gebruik je hem veel netter en is dit duidelijk een brakke batterij?
Gebruik laptop zeg maar 2uur achter elkaar (elke dag) daarna gaat hij uit en op de lader, volgende dag pak ik hem weer en is de accu weer vol. Af en toe in het weekend word hij wat langer gebruikt als 3 uur maar dan is accu ook leeg en moet de lader eraan.

Dus 2 keer per maand gaat accu helemaal leeg, de rest maar voor 60% leeg.
Dat zou betekenen dat ik mijn accu optimaal gebruik ?

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

Touchdomex schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:59:
[...]
Meestal krijg je dan toch juist de volle garantie op het onderdeel wat vervangen is? De rest van het apparaat niet.... Tenminste zo is dat bij mijn laptops gebeurd
Niet als de reparatie/vervanging binnen de garantietermijn gebeurt. Meestal staat dit ook overduidelijk in de garantievoorwaarden.

ARME AOW’er

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:48
ssj3gohan schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 23:45:

Ach dat zegt ook niets. Zowel mijn Asus A6T als huidige F3Sc kenden na een jaar eigenlijk geen wear terwijl ik er totaal niet op let en dat kreng iedere dag naar school heb. Constant aan de stroom en de accu, dan eens een klein stukje op de accu, maar direct weer opladen. De andere keer zit ik in de zomer in de tuin tot de accu leeg is... Wear op de A6T was na een dik jaar iets van 8%. De F3Sc gaat na 1,5 jaar nog altijd 2 uur mee (en dat deed ie in het begin ook). Onder linux krijg ik hem verder overigens, Vista is niet echt een geweldig OS voor laptops voor zover ik heb meegemaakt..

• mux

mux

99% efficient!

hetnet: Op zich wel netjes gebruikt, maar alsnog heel intensief (elke dag!). Dan zit je dus gemakkelijk aan 400 laadbeurten, zo ongeveer de levensduur van je accu.

GENETX: klopt toch? Je gebruikte hem elke keer maar een heel klein beetje, dus dan gaat hij heel veel laadbeurten mee. Het is logisch dat je hem dan nu nog goed kunt gebruiken.

• stylezzz
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18:18
Accu is een verbruiksartikel van een laptop. Veel fabrikanten leveren hier maar 6 maanden garantie op, met als positieve uitzondering samsung welke zwart op wit 1 jaar garantie geeft. Dat de accu van jou na net geen jaar gebruik toch nog geswapped is, geeft blijk van een nette service.... Je kunt het ze nu nogmaals voorleggen, maar ik zou verbaasd zijn als ze hem nogmaals willen swappen onder garantie.

• Wildfire
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 18:31

Wildfire

Joy to the world!

Is er eigenlijk wel enige wettelijke onderbouwing voor een garantie van maar zes maanden op een laptopaccu? Minimale garantietermijn is toch een jaar? Plus je koopt de laptop als geheel, dus de garantie geldt dan toch ook op het geheel? Nogal maf als individuele onderdelen een aparte garantietermijn kennen.

Daarnaast is het nogal onzinnig dat je de accu op een zeer bepaalde manier moet gebruiken. Van een gemiddelde consument kun en mag je die kennis niet verwachten, en de gevolgen daarvan kun je dan de consument ook niet verwijten lijkt me.

Systeemspecs | Mijn V&A spulletjes | Mijn RIPE Atlas probe

• hetnet
Nou eindelijk antwoord gehad van Hp nederland:

HP biedt 3 maanden garantie op onderdelen die HP vervangt.
Garantie zal dus verlopen zijn.

En op nieuwe aangekochte accu krijg je 1 jaar, en niet 6maanden zoals hier veronderdsteld word.

Vind zelf dat ik hem netjes behandeld heb zeker geen misbruik van de accu.
Ik heb een laptop gekocht omdat je daar geen snoer aan hebt, kwa kosten vind de accu's erg duur !!

• mux

mux

99% efficient!

Wildfire schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 11:10:

Daarnaast is het nogal onzinnig dat je de accu op een zeer bepaalde manier moet gebruiken. Van een gemiddelde consument kun en mag je die kennis niet verwachten, en de gevolgen daarvan kun je dan de consument ook niet verwijten lijkt me.
Heel leuk dat je vindt dat je er geen kennis van moet hebben, maar er is ook nog zoiets als natuurkunde die bepaalt wat er gebeurt in de wereld, niet wat fijn zou zijn voor de consument oid. Meer kennis en toepassing daarvan betekent zeker in het geval van accu's een sterke verbetering van de levensduur.

• 2bmws
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 16-07-2025
Niet iedereen heeft natuurkunde gehad. Dus mag je niet verwachten dat iedereen "kennis" heeft van accu's / battarijen. De helft van de Nederlanders hebben VMBO en hooguit 25% daarvan heeft Natuur-/scheikunde.

- Bij mijn vorige werkgever (een scholengemeenschap) hadden we al 4 jaar laptops en de eerste accu's "overleden" pas na 3 jaar. en ze worden daar toch echt heel intensief gebruikt. De accus worden daar 1 soms 2x op een dag leeggetrokken.

[ Voor 11% gewijzigd door 2bmws op 14-02-2009 15:44 ]

Time is an illusion, Lunchtime doubly so

• mux

mux

99% efficient!

Dat zijn uitzonderlijk goede accu's dan :) kan niks anders zeggen. Die hebben dan 1000+ cycles gehaald, dat kan conventionele li-ion eigenlijk helemaal niet. Nieuw type wondercellen?

De fabrikant zou dit soort informatie eigenlijk op de accu moeten zetten. Dat voorkomt dat mensen tegen dit soort dingen aanlopen. Want de accu blijft toch een erg slijtgevoelig apparaat, iets dat in de nabije toekomst nog niet snel wordt opgelost (er zijn technieken zoals LiFePO4-cellen die gemakkelijk 2000 cycli halen met bijna 100% DoD maar die hebben lang niet de energiedichtheid van conventioneel Li+). En het is niet alsof een fabrikant gemakkelijk een gigantisch budget kan opentrekken voor het vervangen van iedereen z'n batterij - het is niet bepaald goedkoop spul en de marges op consumentenelektronica zijn flinterdun.

• hetnet
ssj3gohan schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:36:
hetnet: Op zich wel netjes gebruikt, maar alsnog heel intensief (elke dag!). Dan zit je dus gemakkelijk aan 400 laadbeurten, zo ongeveer de levensduur van je accu.

GENETX: klopt toch? Je gebruikte hem elke keer maar een heel klein beetje, dus dan gaat hij heel veel laadbeurten mee. Het is logisch dat je hem dan nu nog goed kunt gebruiken.
Je koopt een laptop zodat je niet de elke avond, anderhalf uur in de hoek van de kamer zit ! maar gewoon op de bank kan zitten :) maar elk jaar 100 euro voor een accu wel duur worden :(

En ik vind anderhalf uur per dag niet intensief hoor, wat moeten zakelijke gebruikers dan ? accu's zijn dan niet aan te slepen ;)

• mux

mux

99% efficient!

Die doen ook maar een half jaartje met hun batterij, hooguit 9 maanden. Als je echt beter batterijleven wil met zo'n intensief gebruikspatroon zul je moeten kijken naar laptops die veel langer op hun batterij kunnen (dus een lagere DoD hebben als je hem gebruikt). En standaard een extra batterij erbij nemen.

• hetnet
ssj3gohan schreef op zondag 15 februari 2009 @ 09:34:
Die doen ook maar een half jaartje met hun batterij, hooguit 9 maanden. Als je echt beter batterijleven wil met zo'n intensief gebruikspatroon zul je moeten kijken naar laptops die veel langer op hun batterij kunnen (dus een lagere DoD hebben als je hem gebruikt). En standaard een extra batterij erbij nemen.
Vandaar dat ik toen bedrijfs laptop van HP had gekocht, dacht die zijn wat sterker.

Ja zal ook wel kloppen maar een laptop die nu al wat ouder is nog twee nieuwe accu te kopen.....dan ben je al gauw 230 euro kwijt. Voor paar euro meer, heb je nu een nieuwe netbook. Dus wat is wijsheid.
Denk dat ik aan laptop maar stroomdraadje maak en hem aan zoontje geef. en zelf nieuwe netbook bestel lekker klein en nog handiger, zal der ook gelijk extra accu bij bestellen ;) en ook wat vaker aan een draadje gebruiken als dat kan. :) dan gaat accu wat langer mee.

• Guardian Angel
  • Niet online

Guardian Angel

hetnet schreef op zondag 15 februari 2009 @ 15:24:
[...]
Ja zal ook wel kloppen maar een laptop die nu al wat ouder is nog twee nieuwe accu te kopen.....dan ben je al gauw 230 euro kwijt.
Al voor € 60,= incl. verzenden koop je er 2 op eBay met 1 jaar garantie. Lijkt me wel de moeie waard om dat te overwegen. Kwestie van een rekensommetje maken hoe lang ze mee zouden moeten gaan wil je al quitte spelen met originele HP-accus.

ARME AOW’er

Pagina: 1