[Mac OSX 10.5] Verschillen in opstarttijd

Pagina: 1
Acties:

• cornelixnootje1
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-01-2022
In een poging te kijken wat het verschil zou zijn tussen opstarttijden met een volle schijf en een minder volle schijf ben ik gaan timen. Ik kwam echter hetvolgende tegen:

- De eerste keer opstarten --> inlogscherm met naam/wachtwoord: 1 minuut 10 seconden
- Daarna niet inloggen maar weer afsluiten.
- De tweede keer opstarten --> zelfde inlogscherm: 42 seconden.

:?

Hebben jullie dit ook? En waar zou dit door te verklaren kunnen zijn?

MBP Alu 2.4 - 250gb 5400rpm. 3gb vrij of 50gb vrije ruimte maakte 0 verschil.

• Zero Grav
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 03-11-2025
Ik neem aan dat het met de L1/L2-Cache en uw RAM-geheugen te maken heeft. En nog het meest waarschijnlijke met uw RAM. De gegevens die gebruikt worden voor het opslaan moeten niet meer allemaal opgevraagd worden, maar ze zitten al in het vluchtig geheugen dat snellere toegangstijden heeft.

Verwijderd

Als je dit zou willen uitsluiten, adviseer ik om de pc helemaal uit te zetten en de stroom eraf te halen.

• cornelixnootje1
Het RAM geheugen wordt toch geleegd zodra ik de MacBook heb afgesloten? Ik heb het experiment uitgevoerd zonder de stroomkabel erin, maargoed, de accu zou natuurlijk nog steeds het RAM geheugen in leven kunnen houden.

Echter, dat lijkt me sterk, volgens mij gebeurt dat alleen in standby mode, en niet in "uit" modus.

Verwijderd

En als je daarna weer opstart? Het kan zijn dat OSX een keer in de zoveel tijd bij het opstarten een extra controle uitvoert, update installeert of iets dergelijks. Aangezien er tijdens het opstarten wel meer dingen gebeuren die jij niet kunt zien is het moeilijk om te zeggen waar dit aan ligt. Bij Windows gebeurt het ook zo vaak dat het opstarten langer duurt dan normaal.

• cornelixnootje1
Alleen de eerste keer tot aan het inlogscherm is het meer dan 1 minuut, daarna is het de 2e, 3e en 4e keer 42 seconden.

Maf.

Hoe is het bij jullie?

• Mac_Cain13
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-01 22:51
cornelixnootje1 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 01:18:
[...]

Alleen de eerste keer tot aan het inlogscherm is het meer dan 1 minuut, daarna is het de 2e, 3e en 4e keer 42 seconden.

Maf.

Hoe is het bij jullie?
Hoe definieer je eerste keer? Is dat nadat je Mac een bepaald aantal uur uit heeft gestaan, of als je ook je accu eruit hebt gehaald?

Als je een gedetailleerde omschrijving geeft van wat je doet kunnen we de situatie ook echt nabootsen. En wat wil je er mee bereiken eigenlijk?

• cornelixnootje1
Mac_Cain13 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 10:28:
[...]

Hoe definieer je eerste keer? Is dat nadat je Mac een bepaald aantal uur uit heeft gestaan, of als je ook je accu eruit hebt gehaald?
Nadat de computer meer dan 1 seconde heeft uitgestaan. (Accu er gewoon in)

(RAM geheugen is volgens mij in een miliseconde leeg, daar zijn geen uren voor nodig)
Als je een gedetailleerde omschrijving geeft van wat je doet kunnen we de situatie ook echt nabootsen. En wat wil je er mee bereiken eigenlijk?
Ik wil
1. Weten of het een probleem is bij mij installatie, of dat het normaal is.
2. Waar het aan zou kunnen liggen, of hoe het te verklaren is.
Pagina: 1