Active hosts monitor

Pagina: 1
Acties:

• maxjuh
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 19-03-2025
Ik ben eigenlijk op zoek naar iets heel simpels. Realtime monitoring van het netwerk (draadloos netwerk maar volgens mij moet dat helemaal niks uit maken) zodat ik weet welke hosts er actief zijn en een melding ontvang zodra er eentje bij komt of weer weg gaat. Nu kan ik natuurlijk zelf handmatig steeds fping -ag 192.168.1.1/24 uitvoeren maar dat is nu net wat ik niet wil anders kan ik wel elke minuut de terminal openen en dat commando uitvoeren. Nu heb je natuurlijk die grote pakketten die heel uitgebreid zijn (cacti, nagios, etc...) maar te uitgebreid voor het simpele wat ik wil.

Door de bomen zie ik het bos niet meer want er zijn namelijk erg/te veel "simpele" tooltjes.

[ Voor 5% gewijzigd door maxjuh op 11-02-2009 18:52 ]

• battler
  • Laatst online: 30-06-2025
Nu kan ik natuurlijk zelf handmatig steeds fping -ag 192.168.1.1/24 uitvoeren maar dat is nu net wat ik niet wil anders kan ik wel elke minuut de terminal openen en dat commando uitvoeren.
Wat wil je dan wel :)

Lux.Architectuur | Van Dromen tot Wonen | www.Lux-a.nl

• maxjuh
De ideale situatie zou wezen (maarja ben ik wel erg veeleisend) dat er in de tray een melding wordt gezet (met geluidje) als een host weg gaat of erbij komt. Met nog een appart venster wat je eventueel kan openzetten om te zien welke hosts nu actief zijn. Maar goed dat zou de ideale tool zijn.

Kort omschreven zou het minimaal dit moeten kunnen:
- Lijst met actieve hots
- Melding bij het weggaan of bijkomen van een host

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

dan maak je een scriptje die elke minuut draait en de output ervan in /tmp/fping.out zet. Dit kan je een minuut later vergelijken met de nieuwe output (diff) en indien diff iets uitspuugt zorg je dat dat met [vul hier een tool in van je lokale desktop omgeving in] op je desktop terecht komt.

scriptje van 20 regels moet het in kunnen.

Mistakes are proof that you are trying...

• blaataaps
  • Registratie: Juli 2001
  • Niet online
Is arpwatch niet iets? En anders degelijke netwerk-hardware kopen die snmp-traps stuurt bij het verschijnen/verdwijnen van mac-adressen.

• maxjuh
Seth4Chaos schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:08:
dan maak je een scriptje die elke minuut draait en de output ervan in /tmp/fping.out zet. Dit kan je een minuut later vergelijken met de nieuwe output (diff) en indien diff iets uitspuugt zorg je dat dat met [vul hier een tool in van je lokale desktop omgeving in] op je desktop terecht komt.

scriptje van 20 regels moet het in kunnen.
Dat is vast niet zo heel erg lastig, maar zou natuurlijk mooi wezen als er al iemand is geweest die ooit zo een tool heeft gemaakt.
blaataaps schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:11:
Is arpwatch niet iets? En anders degelijke netwerk-hardware kopen die snmp-traps stuurt bij het verschijnen/verdwijnen van mac-adressen.
Helaas stuurt arpwatch een e-mail en na flink zoeken lijkt er geen andere mogelijkheid om hiervan op de hoogte te worden gebracht.

• Seth4Chaos
  • Registratie: Maart 2001
  • Niet online

Seth4Chaos

that's me...

heb je trouwens al naar smokeping gekeken. Deze is vrij simpel te configureren en als bijkomend extra krijg je dan nog grafiekjes wanneer iemand online was/is.

Smokeping kan iets doen (alerts) als er een wijziging plaats vind. Moet je alleen even kijken want standaard logt die om de 5 minuten geloof ik dus dat zal je moeten aanpassen naar 1 minuut.
Helaas stuurt arpwatch een e-mail en na flink zoeken lijkt er geen andere mogelijkheid om hiervan op de hoogte te worden gebracht.
Je kan ook kijken naar arpalert, kan meer dan arpwatch waarbij onderandere het script dat wordt aangeroepen aanpassen (en dus kan je je eigen script schrijven)

[ Voor 30% gewijzigd door Seth4Chaos op 12-02-2009 08:01 . Reden: arpalert toegevoegd ]

Mistakes are proof that you are trying...

• maxjuh
Seth4Chaos schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 08:00:
heb je trouwens al naar smokeping gekeken. Deze is vrij simpel te configureren en als bijkomend extra krijg je dan nog grafiekjes wanneer iemand online was/is.

Smokeping kan iets doen (alerts) als er een wijziging plaats vind. Moet je alleen even kijken want standaard logt die om de 5 minuten geloof ik dus dat zal je moeten aanpassen naar 1 minuut.

[...]

Je kan ook kijken naar arpalert, kan meer dan arpwatch waarbij onderandere het script dat wordt aangeroepen aanpassen (en dus kan je je eigen script schrijven)
Thx... ga daar vanavond is naar kijken.

• mtak
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online
Als je switch/accesspoint SNMP ondersteund, kun je 'm traps laten sturen naar je workstation welke afgevangen kunnen worden door een SNMP manager die een scriptje triggert waar je bijv een popup box aanhangt.
Pagina: 1