Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 22-02 16:23
Beste heren,

Ik vroeg me af of er iemand op dit forum was die dit systeem succesvol heeft weten te downgraden naar windows xp en alle drivers werkend heeft kunnen krijgen.

Zelf krijg ik met geen mogelijkheid de WLAN aan de praat.
Na wat online speurwerk kwam ik erachter dat HP totaal geen drivers voor xp ter beschikking heeft.
De mensen bij de HP chatsupport wisten mij telkens weer blij te maken met dooie musjes door te zeggen dat ze mij wél konden voorzien van wlan xp drivers waarna ik erachter kwam dat het gewoon om óf vista drivers óf incompatible drivers ging.

Ook wist iemand het apparaat aan de praat te krijgen door zijn vista driver simpelweg te hernoemen, wat helaas ook niet werd geaccepteerd door mijn machine.

Het gaat hier op een "Broadcom 802.11b/g wlan" module die onder vista word aangestuurd door BCMWL6.sys.
Als ik bij hardware info kijk zie ik dat het om "inf section BCM43XG12_NT60" en hardware id " VEN_14E4 & DEF_4315" gaat.

Heeft iemand enig idee of er misschien een alternatieve driver beschikbaar is of moet ik de wlan module echt vervangen wil ik onder xp ook wireless kunnen werken..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

Je hebt zelf de fabrikant en typenummer en hardware ID al achterhaald, heb je ook zelf al gezocht op een alternatieve driver of op de Broadcom site?

Volg me op Twitter/X & Bluesky

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• densoN
Wiethoofd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:35:
Je hebt zelf de fabrikant en typenummer en hardware ID al achterhaald, heb je ook zelf al gezocht op een alternatieve driver of op de Broadcom site?
Heb ik gedaan, helaas is het desbetreffende hardware ID niet terug te vinden op de site.
Ook heb ik wat vergelijkbare drivers geprobeerd van broadcom zelf zonder resultaat.
Heb ze ondertussen een week geleden een mail gestuurd en nog steeds geen antwoord, dus daar wacht ik ook nog op

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:51
Googlen, gewoon je DEV (niet DEF) id intikken en kijken. Het is zo te zien een BCM43xx serie. Dat is een vrij veel gebruikte chip in onder andere AMD based systemen en zelfs in macbooks. Mijn oude Asus A6T had ook een BCM43xx-serie WLAN kaart.

http://www.google.nl/sear...+Driver&btnG=Zoeken&meta=

brengt mij op:

http://forums13.itrc.hp.c...28353475&threadId=1197166

en dat doorlezen brengt mij bij

http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=1093

Wellicht dat die werkt.

Wellicht heb je ook nog HP software nodig om WLAN aan te zetten met de knoppen! Dat kan lastiger zijn omdat die echt van HP af moeten komen. Wellicht dat ze bij de drivers van hierboven zitten, misschien ook niet. Zoek dus naar oudere, maar eenigsinds vergelijkbare modellen mocht het niet lukken. In Vista had ik zelf (Asus software was toen nog neit beschikbaar) geen bediening van de knoppen, gelukkig had Vista dat zelf wel in een laptop config panel, maar die ontbreekt dus in XP!

Afijn, gewoon proberen, stukmaken kun je het toch niet. Mocht het niet werken, geef dan een gil want ik denk dat wanneer ik de Asus A6T drivers mod (data aan de .inf toevoegen) ze gewoon werken omdat de BCM43xx serie dezelfde drivers gebruikt. Zo moest ik de Mac OS X drivers modden om WLAN op mn Hacbook te krijgen ;)

• densoN
GENETX schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 19:20:
Googlen, gewoon je DEV (niet DEF) id intikken en kijken. Het is zo te zien een BCM43xx serie. Dat is een vrij veel gebruikte chip in onder andere AMD based systemen en zelfs in macbooks. Mijn oude Asus A6T had ook een BCM43xx-serie WLAN kaart.

http://www.google.nl/sear...+Driver&btnG=Zoeken&meta=

brengt mij op:

http://forums13.itrc.hp.c...28353475&threadId=1197166

en dat doorlezen brengt mij bij

http://h20000.www2.hp.com...&taskId=135&swEnvOID=1093

Wellicht dat die werkt.

Wellicht heb je ook nog HP software nodig om WLAN aan te zetten met de knoppen! Dat kan lastiger zijn omdat die echt van HP af moeten komen. Wellicht dat ze bij de drivers van hierboven zitten, misschien ook niet. Zoek dus naar oudere, maar eenigsinds vergelijkbare modellen mocht het niet lukken. In Vista had ik zelf (Asus software was toen nog neit beschikbaar) geen bediening van de knoppen, gelukkig had Vista dat zelf wel in een laptop config panel, maar die ontbreekt dus in XP!

Afijn, gewoon proberen, stukmaken kun je het toch niet. Mocht het niet werken, geef dan een gil want ik denk dat wanneer ik de Asus A6T drivers mod (data aan de .inf toevoegen) ze gewoon werken omdat de BCM43xx serie dezelfde drivers gebruikt. Zo moest ik de Mac OS X drivers modden om WLAN op mn Hacbook te krijgen ;)
Op die site was ik ook uitgekomen, google ftw ^.^
helaas accepteerd het systeem ook deze driver niet.

Gelukkig geeft hp wel drivers vrij voor de 'hotkeys' onder xp en die heb ik ook geinstalleerd.

Wat ik alleen een beetje vreemd vind is dat xp nu steeds zegt dat hij het apparaat herkend (broadcom wlan adapter) en dan steeds naar BCMWL6.sys (vista driver) vraagt. Als ik deze dan toch handmatig ingeef krijg ik vervolgens de melding dat het systeem ook bcmwlcoi.dll zoekt en als ik deze dan ook aanlever krijg ik de melding dat het apparaat niet juist werkt (niet vreemd aangezien het de vista driver is). Maar in het begin herkende hij het apparaat helemaal niet en na een keer handmatig die bcmwl6 te hebben ingeladen blijft hij hierna vragen ook na het deinstalleren van de hardware?

Hoop dat jou custom driver wel een oplossing bied :)

• GENETX
Wss is er ook een BCMWL6.sys voor XP ;)

Zal vanavond wel een driver voor je modden. Kun je ook zelf doen eigenlijk, je moet even weten hoe. Mocht je het nu willen proberen, download dan van support.asus.com -> zoek op A6T -> pak de drivers -> zoek de broadcom WLAN driver (niet de mimo versie).

Probeer hem eerst eens te installeren, wellicht krijg je weer dezelfde fout.

Download het zwikkie en zoek naar een *.inf bestand waar allemaal dev_id's in staan, voeg daar de dev_id en andere waarden toe die je kunt verkrijgen via apparaatbeheer. Save en proberen maar.

Bovenstaande truc wordt ook met NVIDIA drivers gebruikt voor laptops. Windows checkt alleen die inf om te kijken of de driver voor die hardware is. Zonder die data installeerd ie niet, zelfs al zou de driver ondersteuning geven.

• densoN
Over een uurtje ben ik thuis dan zal ik het meteen even proberen.
Waar verwijs je naar met het 'zwikkie' ?

Dat Nvidia het ook zo doet had ik nou niet verwacht, gaaf! :)

• Wiethoofd
  • Registratie: Juli 2007
  • Laatst online: 09-06 23:17

Wiethoofd

Broadcast TOM

densoN schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 16:38:
Dat Nvidia het ook zo doet had ik nou niet verwacht, gaaf! :)
Het is/was www.laptopvideo2go.com die dat deed, Nvidia zijn nu tot hun zinnen gekomen en maken nu zelf weer drivers voor laptop grafische kaarten.

Volg me op Twitter/X & Bluesky

• GENETX
Ik heb de A6T driver weten te ontleden, blijkbaar heb ik meer gegevens nodig. Ik weet wel dat je alles van je driver via apparaatbeheer grondig moet verwijderen en ook alles daarvan van je computer.

De Windows XP driver heeft namelijk BCMWL5.sys ipv BCMWL6.sys. Dat zal komen omdat Windows XP tot de Windows 5.x serie behoort (5.1, 2000 = 5.0.) en Vista Windows 6.0 is.

Ik zal nu de HP Vista driver er bij pakken om de inf in elkaar te knutselen, jou type staat zoals ik al had verwacht niet de Asus drivers, wel de BCM 4301, 4318 en 4320... Apple gebruikt nummertje 4311 en HP dus blijkbaar 4315...

[ Voor 14% gewijzigd door GENETX op 12-02-2009 19:23 ]

• densoN
Ja en iemand anders wist dat dus op te lossen door simpelweg bcmwl6.sys naar bcmwl5.sys te hernoemen.
Maar dat werkte hier helaas anders. Ik wacht met smacht op de custom driver!

• GENETX
Het grappige is dat Asus zelf de inf heeft gemod, terwijl HP een standaard inf van broadcom zelf gebruikt. Daarin wordt ook verwezen naar bcmwl5.sys, een bestand dat HP dan weer uit de driver map heeft gegooid...

Afijn, ik heb na een aantal checks maar de inhoud van de complete inf gekopieerd in de bcmwl5.inf van de asus driver en het versienummer aangepast naar de Asus versie. Ik hoop voor je dat het werkt.

Zorg er voor dat je dus eerst alles compleet verwijderd van je WLAN module. Eerst via software, daarna via apparaatbeheer en daarna van de computer. Vervolgens eerst rebooten.

Instructies:
Open apparaatbeheer en zoek je WLAN Adapter op. Zoek naar stuurprogramma bijwerken en dan navigeren naar de map met uitgepakte drivers.

WAARSCHUWING
Gebruik van deze driver is geheel op eigen risico en ik (Gerwin Hoogsteen), Tweakers.net B.V., Broadcom of welke andere derde partij kan niet aansprakelijk worden gesteld voor eventuele schade, in welke vorm dan ook, aan de laptop of computer door gebruik van deze driver. Met installatie gaat u hiermee akkoord.

Tsja, dat moet toch echt even ;) . Ik ga er niet vanuit dat er ook maar iets mis gaat tho. Deze driver kan ook door anderen worden gebruikt. Ik verwacht dat hij werkt met alle BCM43xx WLAN Adapters en Windows 2000 en XP.

Download

[ Voor 3% gewijzigd door GENETX op 12-02-2009 20:29 ]

• densoN
kan je hem misschien even doorzetten naar rapidshare.de o.i.d. ik ben namelijk geen tweakers abonnee :x

• GENETX
Hmmz, gebruik die feature ook pas sinds een paar dagen. Meende dat iedereen er gewoon bij kon :?

/dumpt hem ff ergens anders

Edit:
Private Storage |:( |:( |:( :P

Download

[ Voor 32% gewijzigd door GENETX op 12-02-2009 20:29 ]

• densoN
mm scheiss..

ik heb het apparaat netjes gedeinstalleerd waarna ik de drivers handmatig heb verwijderd (bcmwl6.sys / bcmwlcoi.dll) daarna het systeem opnieuw opgestart en het met jou driver geprobeerd.

tijdens de installatie van de bcmwl5.inf krijg ik de melding dat het bestand bcmwlcoi.dll nodig is.
dit laadt ik dan maar uit mijn vista windows dir en dan krijg ik vervolgens de melding dat het apparaat is uitgeschakeld (code 22)..

ik ga even opzoek naar een bcmwlcoi.dll voor xp

• GENETX
Het kan ook best zijn dat dat spul van HP is dat niet vereist is. Deze bestanden zitten wel bij de HP install dir, maar niet bij die van Asus. Ook kwam ik dit deel niet tegen in de Asus inf. Als ik de inf zo bekijk heb je nog 2 nodig:

bcmihvui.dll
bcmihvsrv.dll

ik zal even het deel schrappen uit de inf.

Probeer deze inf eens (vervang hem met de inf die je nu van mij had in dat rarretje)
bcmwl5.inf v2

[ Voor 18% gewijzigd door GENETX op 12-02-2009 20:59 ]

• densoN
nu ben ik iets verder ^.^
na het installeren werd het apparaat herkend maar niet gestart.
om het apparaat alsnog te starten moest ik het systeem booten, nu word het apparaat herkend en is het gestart maar krijg ik geen wlan adapter in netwerkverbindingen te zien ook kan ik geen driverdetails opvragen in apparaatbeheer

• GENETX
Hmmz

Heb je WLAN wel aan via de HP knoppen? Zou je verder wat screenshots daar van kunnen maken of de tekst kopieeren van het tabblad stuurprogramma's in apparaatbeheer bij je WLAN kaart.

• densoN
dit geeft de wlan monitor van HP aan.

wlan hardwareknop aan:
Afbeeldingslocatie: http://img15.imageshack.us/img15/4387/wlanaanhardwareknopzo4.th.jpg
wlan hardwareknop uit:
Afbeeldingslocatie: http://img13.imageshack.us/img13/4039/wlanuithardwareknopai9.th.jpg

[ Voor 26% gewijzigd door densoN op 12-02-2009 22:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GENETX
Daar kan ik eerlijk gezegd ook weinig mee... Je zou kunnen proberen de HP software er af te gooien en handmatig dingen aan zetten. Een andere optie is wellicht om de HP Vista driver te installeren (alle drivers komen in een mapje op je PC) en dan daar bcmwl5.sys in te gooien (en eventueel later ook nog de catalog) die van mijn Asus afkomt. Juist dat bestand mist in de HP setup, terwijl hij wel in de inf wordt genoemd voor Windows 2k/XP setups.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DaFileFather
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 13-07-2022
Hallo,

Ik heb sinds kort van iemand de DV7-1070ED overgekocht.
Nou had ik hier een vraag aan de topic starter...

Heb je reeds alle drivers kunnen bemachtigen voor het downgraden naar XP ??

Alvast bedankt!
grt.

DFF®

Pagina: 1