Toon posts:

[NEWBIE] QBASIC en dan?

Pagina: 1
Acties:
  • 787 views

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Graag wil ik een programmaatje gaan maken dat in eerste instantie niet veel meer wordt dan een window met een paar buttons met simpele achterliggende commando´s. Het programma moet op linux kunnen draaien. Onder linux zal ook geprogrammeerd gaan worden. Zelf heb ik (ondertussen alweer wat jaartjes geleden) veel met qbasic gewerkt, en wil nu graag overstappen naar een meer ´volwassen´ programmeertaal. Wat zouden jullie voor programmeertaal aanraden om naar over te stappen?

Zelf zat ik te denken aan c++ icm met wxWidgets? Wat vinden jullie hiervan? Zijn er simpelere mogelijkheden aangezien ik c++ dus niet zomaar uit mijn mouw zal gaan schudden?

Bij voorbaat dank,

Bart

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• scorpie
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 18:56

scorpie

Supra Addict

Als ik jou was zou ik dan beginnen met Java. (Ik dacht dat ik het nooit zou "aanprijzen", maarja..)
C++ icm gui's zou ik niet aan beginnen als je ervoor (alleen) met qbasic hebt gewerkt, misschien wordt OO programmeren zelfs al lastig..

Je kunt Netbeans (Of Jdev of Eclipse) downloaden en kijken of je zo verder komt met tutorials.

wil een Toyota Supra mkIV!!!!! | wil een Yamaha YZF-R{1,6} | wil stiekem ook een Ducati
"Security is just a state of mind"
PSN: scorpie | Diablo 3: scorpie#2470

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
QBasic moet je vergeten, als je echt Object Oriented wil programmeren zoals scorpie zegt.
Ik kan je (als je niet van open-source houdt ofzo) ook Visual Studio Express Edition aanraden en dan C# gaan leren.

Qua learning-curve hetzelfde als Java, en qua code/syntax lijkt het ook nog heel erg op java...
Alleen vind ik de sleur-en-pleur methodes in Visual Studio iets beter dan die van Netbeans/Eclipse in Java...

Wat sowieso geld: Zoek tutorials...
Wat zonder kom je nergens... Je kan ook een boek kopen, en dat doorwerken...

Even niets...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

thijs_cramer schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:39:
QBasic moet je vergeten, als je echt Object Oriented wil programmeren zoals scorpie zegt.
Ik kan je (als je niet van open-source houdt ofzo) ook Visual Studio Express Edition aanraden en dan C# gaan leren.

Qua learning-curve hetzelfde als Java, en qua code/syntax lijkt het ook nog heel erg op java...
Alleen vind ik de sleur-en-pleur methodes in Visual Studio iets beter dan die van Netbeans/Eclipse in Java...

Wat sowieso geld: Zoek tutorials...
Wat zonder kom je nergens... Je kan ook een boek kopen, en dat doorwerken...
Hij wil onder linux programeren dus Visual Studio Express zal niet werken! Misschien kan met MonoDevelop wat leuke forms maken voor C# maar hier heb ik geen ervaring mee.

Probeer gewoon maar Java. Zal in begin even moeilijk zijn als je van Qbasic afkomt maar NetBeans/Eclipse doet al veer voor je!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• oeLangOetan
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 06-08 17:19
Java is zeker een aanrader (of C# natuurlijk) maar ik zou python proberen. Er is fantastische documentatie beschikbaar http://docs.python.org/3.0/tutorial/index.html, en je zal er zeer snel resultaat mee halen (wat ik belangrijk vindt als ik een nieuwe taal leer).
Je kan wxPython gebruiken voor je gui, die is een stuk eleganter dan wxWidgets voor c++. De overgang van qbasic naar c++ zou nogal hard zijn imho c++ verondersteld een goede kennis van de werking computersysteem, iets dat voor 95% van alle computerproblemen niet relevant is.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor de snelle reacties!

Ik heb ze allemaal eens bekeken en ik denk dat op het eerste gezicht Python de meest voor de hand liggende is om de overstap te maken.

Kan iemand mij uitleggen in begrijpbare taal wat Object Oriented Programming is, en wat de meerwaarde hiervan in een simpel programmaatje zoals ik voor ogen heb zou kunnen zijn.

Bvd

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 18:01:
Kan iemand mij uitleggen in begrijpbare taal wat Object Oriented Programming is, en wat de meerwaarde hiervan in een simpel programmaatje zoals ik voor ogen heb zou kunnen zijn.
Dat kan je het beste eens op je gemak doorlezen: Wikipedia: Objectgeoriënteerd :)
Het is een andere manier om je programma op te bouwen (door (onder)delen van je programma onder te verdelen in objecten die je onderling laat interacteren), dat zal wel even wennen worden als je een procedurele taal bent gewend (zoals QBasic). Overigens ben je niet verplicht om objectgeorienteerd aan de gang te gaan, laat dat afhangen van wat voor programma je maakt en waarmee/waarin. :)

[ Voor 32% gewijzigd door Cyphax op 11-02-2009 18:17 ]

Saved by the buoyancy of citrus

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Duidelijk! Bedankt!!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• NielsNL
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 08-09 20:14

NielsNL

DigiCow

M'n Oma is een site aan het haken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sub0kelvin
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 10-08-2023
Was eerder vandaag nog niet zo (al keek ik toen op een Windows PC)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FireDrunk
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 20:52
Verwijderd schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:45:
[...]

Hij wil onder linux programeren dus Visual Studio Express zal niet werken! Misschien kan met MonoDevelop wat leuke forms maken voor C# maar hier heb ik geen ervaring mee.

Probeer gewoon maar Java. Zal in begin even moeilijk zijn als je van Qbasic afkomt maar NetBeans/Eclipse doet al veer voor je!
Niet goed gelezen :( sorry..

Java vote van mij dan :) (icm met Netbeans ;) )

En als je de basics van Programmeren opniew wilt leren, kan ik je van harte BlueJ aanraden!!!

BlueJ http://www.bluej.org/

[ Voor 12% gewijzigd door FireDrunk op 11-02-2009 21:42 ]

Even niets...

• Sebazzz
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 18:21

Sebazzz

3dp

Ik zou voor MonoDevelop gaan. Je kan er zeer makkelijk Windows Forms GTK Forms Applications mee uit de mouw schudden en Mono is super stabiel (.NET 2+ implementatie wel in ieder geval). Je hebt Intellisense, en voor de meeste documentatie kan je toch op MSDN terecht.

En anders, als je van meer 'uitgeschreven' basic-stijl talen houd, zou ik voor Python gaan.

[Te koop: 3D printers] [Website] Agile tools: [Return: retrospectives] [Pokertime: planning poker]

Verwijderd

thijs_cramer schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 21:41:
[...]
En als je de basics van Programmeren opniew wilt leren, kan ik je van harte BlueJ aanraden!!!

BlueJ http://www.bluej.org/
Met BlueJ werken ze tegenwoordig ook op de Informatica opleiding in het eerste semester HBO. Met dit programma leer je ook direct UML

Verwijderd

Topicstarter
Ok, nog een laatste vraagje dan 8)7

Ik heb mijn oog eigenlijk laten vallen op Python, maar heb zojuist even wat rondgegoogled over Mono en dit ziet er ook wel interessant uit.

Hoe verhouden Python en Mono zich tegenover elkaar en wat raden jullie aan om aan te leren? Het gebruik zal zich in de toekomst voornamelijk richten op het ontwikkelen relatief simpele desktop applicaties.

Bvd :+

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Nu online

Cyphax

Moderator LNX
Mono is minder ingeburgerd dan Python, je creeert voor de gebruikers in veel gevallen een afhankelijkheid. Daar moet je voor kiezen. Ik denk dat dat bij Python veel minder is. Ik kan me overigens vergissen, plus dat het een afweging is.

C# lijkt als taal op Java, en qua syntax op veel andere talen (Javascript, C, C++, PHP) en dat kan ook een pluspunt zijn.

Ik weet niet precies hoe goed, compleet en stabiel Mono is, Sebazzz is er positief over; lijkt me genoeg reden om er eens naar te gaan zoeken (ervaringen van anderen that is). En als dat allemaal snor is, dan zal ik het je in ieder geval niet afraden. :)

Saved by the buoyancy of citrus

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 09-09 13:58

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Deze discussie steekt om de zoveel tijd weer de kop op maar eindigt altijd hetzelfde: met een slotje. Deze keer is dat niet anders. ;) De reden daarvoor is simpel: welke taal je leert is (bijna) niet relevant. Als je het in je hebt om programmeur te kunnen zijn, dan kun je elke taal leren en kies je die taal die het meest geschikt is voor het doel dat je voor ogen hebt. Zie ook de diverse andere topics over dit onderwerp. :)

Verder wil ik je graag wijzen op *** Over topictitels in PRG - lezen voor topic openen!!! ***: NEWBIE is geen taal, noch een techniek. Als je in een tag niets zinnigs over je topic kan zeggen, dan kun je er beter [Alg] van maken, of de tag helemaal weglaten. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.