Laptop start soms niet op

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Ik heb even getwijfeld waar het topic te starten en dit subforum leek me de lading het beste te dekken aangezien het voor mij niet duidelijk is waar het probleem aan ligt.

Systeem:
Klik

Probleem:
Sinds een maand gaat mijn laptop soms niet meer aan. Er gebeurt simpelweg niets wanneer ik op de aan/uit knop druk. Soms springt de laptop aan als ik een tijdje (minuut?) achter elkaar op de knop druk. Ook kan het soms helpen als ik een klap geef op de plek rond de schakelaar (tenminste, het lijkt alsof het helpt). Als de laptop eenmaal aangaat werkt alles goed (lees: dan valt hij niet meer uit).

Geprobeerd (en zonder resultaat):
  • Met/zonder netstroom
  • BIOS naar de nieuwste versie geüpdatet
  • Laptop open geschroefd en de schakelaar schoongemaakt (kon niets verkeerds ontdekken qua contactjes etc.)
Wat verder nog opmerkelijk is is dat wanneer de laptop niet direct opstart maar pas na een aantal pogingen (zie probleem ;)) dan staat de tijd en datum verkeerd in windows (vista home premium 32bit). De tijd springt dan vaak terug naar 1 April 2007, soms gaat het om een aantal uren of dagen.

Wat kan het probleem veroorzaken dat de laptop soms niet opstart en dat hierna de tijd verkeerd staat?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 28-07 18:31
klinkt als biosbatterij niet helemaal lekker..... of leeg of die maakt slecht contact. Dit met alle rare gevolgen vandien.

Het leven is net een dolfijn...... meestal dol, maar soms ook fijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28
accu zelf al eens verwijderd? (dus alleen netstroom)?

Acers heb ik zelf een hekel aan, door alle series heen imho toch structurele problemen
- Voedingspluggen die brak zijn, met name 3000 en 5000 series
- Enorm brakke accu's: Defecte accu zorgt voor de meest gekke problemen (vastlopers bv)
- Zwakke schermkappen (barsten vlak boven schanier)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Charlie932 schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:07:
klinkt als biosbatterij niet helemaal lekker..... of leeg of die maakt slecht contact. Dit met alle rare gevolgen vandien.
Ik moet zeggen dat ik hier zelf ook al aan had gedacht (helaas pas nadat ik de laptop had opengemaakt :+ ), ik had dit alleen weer wat naar achter geschoven doordat ik dacht dat wanneer de oorzaak zou liggen bij de bios batterij, de laptop wel gewoon altijd zou moeten opstarten toch? De tijd kwestie zou wel verklaard kunnen worden door een slechte o.i.d. batterij. Is het zo dat een laptop niet kan booten met een lege/slechte bios batterij?
DJSmiley schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 20:10:
accu zelf al eens verwijderd? (dus alleen netstroom)?
Dit heb ik ook getest, en had helaas ook geen resultaat..

• Charlie932
Razr schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 22:26:
[...]
Is het zo dat een laptop niet kan booten met een lege/slechte bios batterij?
[...]
Misschien dat ie dan de harddisk niet kan vinden??! Ook dat slaat ie op in zijn bios!

• DaMarcus
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 11:47

DaMarcus

Admin Harde Waren / Consumentenelektronica

Powered by

Dat zou an sich niet uit moeten maken, een notebook boot wel of boot niet ondanks een rotte HDD.

Je verhaal ziet er uit alsof de soldeerverbindingen op je PCB verre van optimaal. En zoals bovengenoemden al aangeven; de BIOS-batterij kan ook een boosdoener zijn.

De ene notebook is de andere natuurlijk niet, maar hier wilde laatst een notebook alleen maar booten mits deze op netstroom was aangesloten. Dat lag niet aan de accu, wel aan de batterij. Was overigens een IBM.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Na een half uur schroeven en zoeken (waarop verstoppen ze die batterijtjes zo :+ ) heb ik iets gevonden wat een CMOS batterij zou kunnen voorstellen. Het probleem is dat ik geen idee heb waar ik een vervangende zou kunnen kopen/bestellen. Ik heb er even een foto van gemaakt:

Afbeeldingslocatie: http://i42.tinypic.com/20h6pfq.jpg

Het nummer is dus 0507, ik heb al wat op google gezocht maar kon niets vinden. Ook op site's al ReplaceDirect.com hebben ze niet deze specifieke batterij. Iemand suggesties?

PS.
Het gaat soms zelfs fout als de laptop opnieuw moet opstarten. Normaal gesproken gaat de laptop helemaal uit, en dan gaat deze weer aan bij het opnieuw opstarten. Nu gebeurt het dat de laptop wel uit gaat, maar hij schakelt niet meer in?! En dan krijg je dus weer het probleem wat ik in de TS heb beschreven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CherandarGuard
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14-10-2024
Ik had laatst nog een laptop met vergelijkbare problemen, dat leek daar toch meer in het geheugen te zitten.
Als je per toeval de mogelijkheid hebt om een vervangend reepje geheugen er in te stoppen (en de oude er dan natuurlijk uit te halen), zou dat nog iets zijn om te proberen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
CherandarGuard schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 09:15:
Ik had laatst nog een laptop met vergelijkbare problemen, dat leek daar toch meer in het geheugen te zitten.
Als je per toeval de mogelijkheid hebt om een vervangend reepje geheugen er in te stoppen (en de oude er dan natuurlijk uit te halen), zou dat nog iets zijn om te proberen.
Ik heb geen vervangbaar geheugen om te testen, heb al wel getest met memtest en hier kwam niks uit. Heb ook het idee dat het niet aan het geheugen ligt?

Niemand die bovenstaande foto van de batt herkend? Of kan ik gewoon een andere batterij kopen die 3v is (is toch normaal voor bios batterij)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Charlie932
Lijkt gewoon een 3v knoopcel zoals die ook op normale pc moederborden zit. Je zou eens kunnen kijken? Daarna weer dicht tapen en klaar!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 11:28
Charlie932 schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 17:51:
Lijkt gewoon een 3v knoopcel zoals die ook op normale pc moederborden zit. Je zou eens kunnen kijken? Daarna weer dicht tapen en klaar!
Volgens mij zijn het iets dunnere, mobo is CR2032, laptops vaak CR2025. Je kan gewoon een andere batterij eraan solderen. (Kort solderen, hitte vinden die cellen niet zo leuk). Stukje krimpkous erover en klaar.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Inmiddels is de BIOS batterij vervangen door een nieuw exemplaat. Het probleem doet zich helaas nog steeds voor, en wordt ook steeds erger. Deze morgen ben ik ongeveer 30 minuten bezig geweest om mijn laptop werkend te krijgen...

De BIOS batterij is dus uit te sluiten. Ook is het nog steeds zo dat het soms voorkomt dat de klok opeens terugspringt tijdens normaal computer gebruik (lees: internetten oid).

Iemand nog ideeën of suggesties? Ik heb inmiddels ook naar de winkel gemaild ik zit nu een maand of 6 buiten de garantie.. Misschien dat ze nog wel wat willen regelen omdat 1,5 jaar niet lang is voor zo'n laptop.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arvidbeheerder
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 28-07 16:21
ik begin aan het moederbordje te twijfelen. je zou de laptop nog een keer open kunnen maken, en al het overbodige los te trekken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pm1
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 03-12-2021

pm1

SoLiD-Killer

mmm ik ken die laptop, een vriend van mij had er ook niks anders dan problemen mee, zoals bvb na herinstallatie het touchpad dat niets meer deed, en dan ineens na een aantal weken werkte het weer.

(\ _ /)
(='.'=)
(")_(")This is Bunny.
Copy and paste Bunny into your signature to help him gain world domination.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Razr
  • Niet online
Vandaag is me nog iets opgevallen. Ik had de laptop in slaapstand gezet (de stand-by like in vista). Dit ging allemaal goed, de laptop ging in de spaarstand en het powerlampje gaat oranje knipperen. Alleen een aantal kwartieren later kreeg ik 'm met geen mogelijkheid meer uit deze stand, de aan/uit knop reageerde niet en het lampje bleef oranje knipperen.

Dus het lijkt de aan/uit knop te zijn als je dit leest, maar dat kan dan weer niet verklaren waarom de laptop soms bij het opnieuw opstarten niet meer opstart. Zou het dan toch een moederbord defect zijn?

[ Voor 4% gewijzigd door Razr op 12-03-2009 21:10 ]

Pagina: 1