[subwoofer] REL QuakeII "slaat door" bij hard volume

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 12-07 06:50
Probleem

Ik heb sinds een paar maanden een REL QuakeII aangeschaft welke ik eigenlijk met veel plezier gebruik. Voor muziek voldoet hij absoluut aan m'n verwachtingen, maar ik zit alleen met een probleem. Zodra het volume, zowel als bij muziek als bij film, van de subwoofer een bepaald volume bereikt gaat de REL veel herrie maken, maar dat is niet dan de lage tonen wat je verwacht. De REL zelf (dus niet de lage tonen die hij produceert maar de sub zelf) maak, zeker bij films, gewoon een heel irritant geluid. Het lijkt net of de speaker zelf tegen de bovenkant van de sub aanslaat ofzo (zeg niet dat dit zo is, maar ja ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven). Het gaat in ieder geval elk ander geluid overheersen en is enorm irritant.

Het is wellicht een beetje rare omschrijving maar het is lastig uitleggen met woorden.

Details

De REL is aangesloten op een Denon 3808 met een LFE kabel. Met films zet ik de REL op depth, en verlaag ik het volume van de low volume (dus van het LFE signaal) wat. Met muziek staat hij op slam en doet hij het gewoon goed. De Denon is ingesteld om LFE + MAIN signaal door te geven aan de sub, dus ook het signaal van de front speakers gaat er naartoe. De REL zelf staat op een laminaat vloer en voor de rest geen aanpassingen aan de poten gedaan.

Wat wellicht niet relevant is voor dit probleem, maar wat mij wel opviel, is dat als ik de HFE kabel aansluit (de Neutrik dacht ik?) en ik het HFE volume hoger zet de subwoofer een constant lage toon produceert, ook al staat de Denon gewoon uit. Als ik het HFE volume harder zet is het geluid ook harder. Met de LFE is dit niet het geval.

Geprobeerd
  • Volume lager gezet. Dit gaat op een gegeven moment goed, maar dan staat hij zo zacht dat je bijna niks meer merkt van de REL. Lijkt me niet helemaal de bedoeling.
  • REL op een kleed gezet. Dit leek een beetje soelaas te bieden, maar dan trillen de lagen tonen niet meer goed over de grond heen. Het effect wordt dus minder.
  • Extra gewicht op de REL leggen. Als hij hard staat heb ik wel eens gemerkt dat ie "wegloopt", dus dat hij een klein beetje beweegt wat een irritante herrie maakt. Dit heeft geen effect gehad op het probleem zoals hierboven beschreven.
Vragen

Heeft iemand hier ook ervaringen of problemen mee gehad? Of iemand wellicht suggesties wat ik nog meer kan proberen?

Ik heb ook naar subwoofer spikes gekeken. Zou dat iets op kunnen lossen? Of is dat in mijn situatie totaal niet relevant?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 19:39

JT

VETAK y0

Als ik het zo lees klapt de woofer tegen de poolkap van de magneet aan. Niet goed ;) Wat gebeurd er op "slam" en films? Kijk, de Quake is een erg klein subwoofertje. En daar zitten gewoon limitaties aan. Meestal zijn LFE signalen van films een stuk lager qua frequentie dan van muziek. Dat vereist meer uitslag. En ik denk dat Depth daar een beetje nadruk op legt en dus nóg meer uitslag veroorzaakt. En dan kom je denk ik al snel aan de grens. Hoe groot is je kamer?

Meestal komt het hier op neer (kort door de bocht/grofweg):
- Diepgang
- Hoge SPL
- Klein formaat
- Goedkoop

En daar kan je er dan 3 van kiezen ;) Vooral klein, hoge SPL én diepgang vereist veel van het (electronische) ontwerp, de woofer en de versterker zelf.

[ Voor 61% gewijzigd door JT op 11-02-2009 17:08 ]

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp
Repo's: HA-Solar-control | HA-heatpump-planning

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107284

JT schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 17:04:
Als ik het zo lees klapt de woofer tegen de poolkap van de magneet aan. Niet goed ;) Wat gebeurd er op "slam" en films? Kijk, de Quake is een erg klein subwoofertje. En daar zitten gewoon limitaties aan. Meestal zijn LFE signalen van films een stuk lager qua frequentie dan van muziek. Dat vereist meer uitslag. En ik denk dat Depth daar een beetje nadruk op legt en dus nóg meer uitslag veroorzaakt. En dan kom je denk ik al snel aan de grens. Hoe groot is je kamer?
Dat een REL Quake zijn limieten heeft, moge wel duidelijk zijn. Echter heb ik met de Quake (1) nog nooit last gehad van wat de TS beschrijft..
TS: heb je de subwoofer al eens tegen een muur (vlakbij) of in een hoek van de kamer gezet? De Quake wil door middel van staande golven te versterken door de juiste lokatie, zodat je het volume niet als een gek hoeft open te draaien.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Bedankt allebij voor de reactie. Ik heb zojuist nog eventjes wat tests gedaan met de ingebouwde speaker tests van de Denon zelf, en daar kan ik het ook gewoon reproduceren als ik de REL te veel volume geef. Ik denk dat het probleem hier de positionering is van m'n subwoofer en dat ik hem soms gewoon te hard zet / te veel volume krijgt.

Ik heb de REL nu in de hoek staan waar het iets beter gaat. Normaal gesproken trok ik hem wat naar voren maar dat blijkt dus averechts te werken. Maar ja, links ervan staat een wandkast met 10 cm ertussen en rechts ervan staat een meubel waar 15 cm speling tussen zit. Niet echt heel handig.

M'n kamer is redelijk klein en staat aardig vol. Ik kan niet echt goed schuiven met m'n sub. Ik ga over een paar maanden verhuizen dus dan hoop ik de REL beter tot z'n recht te laten komen op z'n nieuwe plek.

Maar ik neem aan dat spikes en dergelijke verder niet gaat helpen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Jawel, maar niet tegen de limieten van de sub :P Spikes of op rubber is altijd een goed idee.

3600wp string @ 115° oost | 825wp panelen/750wp micro's @ 13°/115° oost | 1475wp panelen / 1250wp micro's @ 27°/205° graden zuid
Ecodan warmtepomp

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

Shunt

Boe

vibreert de sub niet gewoon ? ik heb dit ook gehad met een rel quake M1 uiteindelijk er een zeer zware stoeptegel op zet en het irritant geluid was weg :P

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Anoniem: 244982

Spikes eronder en eventueel sub vervolgens op een zware stoeptegel zetten. Dit is wat ik gedaan heb bij mijn Quake, en het heeft wel geholpen. Daarvoor begon hij als het volume wat harder stond erg te vibreren en begon hij te lopen en herrie te maken. De spikes van de Quake kun je er makkelijk in draaien, dus de moeite waard om even uit te testen.

• silentsnake
Ik zal inderdaad eens van het weekend kijken voor spikes eronder. Zijn er nog aanbevelingen waar ik op moet letten? En wat voor functie heeft de stoeptegel dan precies?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben helemaal niet thuis in subwooferland :p

• Sneuterveuter
  • Laatst online: 21-06 13:15
Met mijn Rel Q100E (oud beestje) heb ik sinds 1,5 jaar hetzelfde probleem. Als het basvolume te hoog wordt hoor je een luide plop, alsof hij inderdaad door slaat.

Ik heb het apparaat afgeschreven, omdat mij op een HT-forum is verteld dat het een defect is. Het is ontstaan nadat ik verhuisd ben en misschien komt het omdat hij nu op een harde ondergrond staat en niet op tapijt, maar ik betwijfel het. Voor de verhuizing werkte het ding perfect.

[ Voor 5% gewijzigd door Sneuterveuter op 12-02-2009 14:47 ]

Anoniem: 244982

silentsnake schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 12:18:
Ik zal inderdaad eens van het weekend kijken voor spikes eronder. Zijn er nog aanbevelingen waar ik op moet letten? En wat voor functie heeft de stoeptegel dan precies?

Sorry voor alle vragen, maar ik ben helemaal niet thuis in subwooferland :p
De spikes zorgen ervoor dat de subwoofer gekoppeld wordt aan de massa waarop het staat.
Als je dus de subwoofer met spikes plaatst op een zware stoeptegel (liefst van natuursteen, is zwaarder) neemt de totale massa toe en gaat de subwoofer minder snel resoneren (theoretisch). Vervolgens zorg je ervoor dat de stoeptegel vervolgens weer ontkoppeld wordt van de vloer, ik gebruik rubbere deurstoppers van de praxis, om zo weinig mogelijk last te hebben van vervelende buren of mede-bewoners. >:)

Maar dan nog je moet natuurlijk geen wonder prestaties gaan verwachten, want je kunt er natuurlijk niet meer uit halen dan een kleine subwoofer kan leveren.

[ Voor 8% gewijzigd door Anoniem: 244982 op 12-02-2009 15:38 ]

• Maarce
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 15:04
silentsnake schreef op woensdag 11 februari 2009 @ 16:55:
Probleem

Zodra het volume, zowel als bij muziek als bij film, van de subwoofer een bepaald volume bereikt gaat de REL veel herrie maken, maar dat is niet dan de lage tonen wat je verwacht. De REL zelf (dus niet de lage tonen die hij produceert maar de sub zelf) maak, zeker bij films, gewoon een heel irritant geluid. Het lijkt net of de speaker zelf tegen de bovenkant van de sub aanslaat ofzo (zeg niet dat dit zo is, maar ja ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven). Het gaat in ieder geval elk ander geluid overheersen en is enorm irritant.
Dit klinkt inderdaad als de limiet van de REL, wat je waarschijnlijk hoort is de terugslag in de baspijp. Daar heeft REL een handje van. Is op te lossen door hem zachter te zetten.
Details

De REL is aangesloten op een Denon 3808 met een LFE kabel. Met films zet ik de REL op depth, en verlaag ik het volume van de low volume (dus van het LFE signaal) wat. Met muziek staat hij op slam en doet hij het gewoon goed. De Denon is ingesteld om LFE + MAIN signaal door te geven aan de sub, dus ook het signaal van de front speakers gaat er naartoe. De REL zelf staat op een laminaat vloer en voor de rest geen aanpassingen aan de poten gedaan.
De 3808 (zeker als je hem update, kost €100,-- maar is dat zeker waard!!!!) kan heel goed metingen doen in een ruimte, en aanpassingen doen hieraan. Ook de subwoofer wordt dan meegenomen in de meting.
Het zal je misschien opvallen dat de subwoofer dan een stuk zachter gaat. Maar hij wordt dan zo ingesteld dat hij mee werkt, niet overheersend aanwezig is. Dit zou de terugslag moeten verminderen, maar die blijft bij extreme klappen nog altijd aanwezig, tis de aard van het beesie zeg maar...
Als je ervoor zorgt dat het volume van de REL halverwege staat bij de meting, dan heb je het altijd zelf nog in de hand om hem harder te zetten.
Vragen

Heeft iemand hier ook ervaringen of problemen mee gehad? Of iemand wellicht suggesties wat ik nog meer kan proberen?
Ik ben het een aantal keer tegen gekomen, volume regelen is de enige werkende remedie...
Ik heb ook naar subwoofer spikes gekeken. Zou dat iets op kunnen lossen? Of is dat in mijn situatie totaal niet relevant?
Dit is misschien wel vriendelijk voor de mensen om je heen, en het scheelt in het verlies van trillingen aan de vloer, waardoor de sub minder hard hoeft te werken voor hetzelfde resultaat. Het zou dus zomaar een deel van de oplossing kunnen zijn...

Succes :)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23:01

voodooless

Sound is no voodoo!

Dat is helemaal niet zo gek. Andere ruimte, andere plek, andere instellingen. Kans bestaat dat de woofer in de nieuwe ruimte veel harder moet werken dan in de oude. Met name als hij eerst in een kleine ruimte heeft gestaan ergens in een hoek, en nu in een grote ruimte aan een lange wand. Dat maakt nogal wat uit.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Mastasidaz
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 05-01-2024
Ik herken dit probleem.. Alleen heb ik een Pioneer SW90 Sub. Deze geeft oa. bij The Dark Knight als het ziekenhuis wordt opgeblazen hele luide ploppen en lijkt het niet aan te kunnen. Maar scheelt ruimte zoveel voor een subwoofer? HIj staat nu in een grotere kamer dan eerst maar hij blijft toch even hard werken? Hij wordt toch gewoon afgesteld op een bepaald volume?

• silentsnake
Maarce schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:43:
[...]

Dit klinkt inderdaad als de limiet van de REL, wat je waarschijnlijk hoort is de terugslag in de baspijp. Daar heeft REL een handje van. Is op te lossen door hem zachter te zetten.
Ik begin dat idee ook te krijgen ja, wat ik toch wel jammer vind voor dat geld. Maar ja, ik had in die tijd dat ik hem kocht weinig keus gezien de ruimte die ik voor een subwoofer had.
[...]

De 3808 (zeker als je hem update, kost €100,-- maar is dat zeker waard!!!!) kan heel goed metingen doen in een ruimte, en aanpassingen doen hieraan. Ook de subwoofer wordt dan meegenomen in de meting.
Het zal je misschien opvallen dat de subwoofer dan een stuk zachter gaat. Maar hij wordt dan zo ingesteld dat hij mee werkt, niet overheersend aanwezig is. Dit zou de terugslag moeten verminderen, maar die blijft bij extreme klappen nog altijd aanwezig, tis de aard van het beesie zeg maar...
Als je ervoor zorgt dat het volume van de REL halverwege staat bij de meting, dan heb je het altijd zelf nog in de hand om hem harder te zetten.
Mijn ervaringen met de metingen waren iets minder positief. M'n front speakers stonden totaal niet in verhouding en de achterspeakers stonden veel te zacht. Hoe dan ook, de update heb ik ook over zitten denken, ga ik eens verder naar kijken.
[...]

Dit is misschien wel vriendelijk voor de mensen om je heen, en het scheelt in het verlies van trillingen aan de vloer, waardoor de sub minder hard hoeft te werken voor hetzelfde resultaat. Het zou dus zomaar een deel van de oplossing kunnen zijn...
Bedankt, daar ga ik zeker naar kijken.
Anoniem: 244982 schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:26:
[...]

De spikes zorgen ervoor dat de subwoofer gekoppeld wordt aan de massa waarop het staat.
Als je dus de subwoofer met spikes plaatst op een zware stoeptegel (liefst van natuursteen, is zwaarder) neemt de totale massa toe en gaat de subwoofer minder snel resoneren (theoretisch). Vervolgens zorg je ervoor dat de stoeptegel vervolgens weer ontkoppeld wordt van de vloer, ik gebruik rubbere deurstoppers van de praxis, om zo weinig mogelijk last te hebben van vervelende buren of mede-bewoners. >:)

Maar dan nog je moet natuurlijk geen wonder prestaties gaan verwachten, want je kunt er natuurlijk niet meer uit halen dan een kleine subwoofer kan leveren.
Bedankt voor de uitleg, dat maakt het al een stuk duidelijker.

• Animal
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 22:21
Mastasidaz schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 19:28:
Ik herken dit probleem.. Alleen heb ik een Pioneer SW90 Sub. Deze geeft oa. bij The Dark Knight als het ziekenhuis wordt opgeblazen hele luide ploppen en lijkt het niet aan te kunnen. Maar scheelt ruimte zoveel voor een subwoofer? HIj staat nu in een grotere kamer dan eerst maar hij blijft toch even hard werken? Hij wordt toch gewoon afgesteld op een bepaald volume?
Het kan zijn dat de sub gewoon hard staat, maar deze uitgedoofd word door een fase probleem.

Probeer eens met de plaatsing van je sub te spelen. dat is erg belangrijk bij zon ding

• JT

JT

VETAK y0

Dat is zeker zo. Had ik ook even moeten noemen :P Zeker met zo een klein subje dat vrij beperkt is qua spl.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
voodooless schreef op donderdag 12 februari 2009 @ 15:55:
[...]

Dat is helemaal niet zo gek. Andere ruimte, andere plek, andere instellingen. Kans bestaat dat de woofer in de nieuwe ruimte veel harder moet werken dan in de oude. Met name als hij eerst in een kleine ruimte heeft gestaan ergens in een hoek, en nu in een grote ruimte aan een lange wand. Dat maakt nogal wat uit.
Dat begrijp ik. Ik heb getest met allerlei instellingen en plaatsen in de kamer. Ik kan niet geloven dat mijn Q100E na jaren van uitstekende performance een andere ruimte niet aan zou kunnen. Dat ding heeft op mijn studentenkamer echt behoorlijk hard gestaan. Ik was berucht :*)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Shunt
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 20:18

Shunt

Boe

Sneuterveuter schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 08:46:
[...]

Dat begrijp ik. Ik heb getest met allerlei instellingen en plaatsen in de kamer. Ik kan niet geloven dat mijn Q100E na jaren van uitstekende performance een andere ruimte niet aan zou kunnen. Dat ding heeft op mijn studentenkamer echt behoorlijk hard gestaan. Ik was berucht :*)
van een studenten kamer 12 vierkante meter naar een huiskamer 60vierkante meter ? goh dat is toch even wat anders voor een subje hoor ;).

Game PC
2 Post or Not 2 Post What's the question ?
"If it ain't broken, you didn't try hard enough"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sneuterveuter schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 08:46:
[...]

Verkeerde positie en een andere, veel grotere kamer kan zomaar een dip opleveren van 20db. Om 20db goed te maken heb je 100 keer zoveel vermogen nodig...

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Sneuterveuter
Natuurlijk is het een andere ruimte. Maar ik ben niet gaan compenseren door de subwoofer of m'n versterker harder te gaan zetten. Bovendien heeft ie in het verleden vele malen harder gestaan dan de volumes waarop hij nu het ploppen doet.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• JT

JT

VETAK y0

Sneuterveuter schreef op vrijdag 13 februari 2009 @ 13:35:
Natuurlijk is het een andere ruimte. Maar ik ben niet gaan compenseren door de subwoofer of m'n versterker harder te gaan zetten. Bovendien heeft ie in het verleden vele malen harder gestaan dan de volumes waarop hij nu het ploppen doet.
Dat is juist het punt; het klinkt veel zachter terwijl de woofer dezelfde uitslag maakt. Dus moet je hem harder gaan zetten voor meer uitslag. Dus moet de woofer voor dezelfde spl veel meer slag maken.

Ecodan warmtepomp

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 300526

``Ik heb sinds een paar maanden een REL QuakeII aangeschaft welke ik eigenlijk met veel plezier gebruik. Voor muziek voldoet hij absoluut aan m'n verwachtingen, maar ik zit alleen met een probleem. Zodra het volume, zowel als bij muziek als bij film, van de subwoofer een bepaald volume bereikt gaat de REL veel herrie maken, maar dat is niet dan de lage tonen wat je verwacht. De REL zelf (dus niet de lage tonen die hij produceert maar de sub zelf) maak, zeker bij films, gewoon een heel irritant geluid. Het lijkt net of de speaker zelf tegen de bovenkant van de sub aanslaat ofzo (zeg niet dat dit zo is, maar ja ik weet niet echt hoe ik het moet omschrijven). Het gaat in ieder geval elk ander geluid overheersen en is enorm irritant.``

Heb je de mogelijk om de poort dicht te stoppen.

Als dat kan, zet dan dezelfde film of muziek op met hetzelfde volume. Het zal een combinatie zijn van TE hard bij een TE lage frequentie. Ik heb zelf mijn front speakers kapotgemaakt met War of the Worlds.

Zelfde probleem, meteen een week later een sub gekocht!

Ik denk dat de instelling Depth te veel bijbost in het gebied 20/30hz...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• silentsnake
Schop en update voor als mensen dezelfde problemen hebben.

Ik kan de 3808 instellen om ook het signaal van de front speakers naar de subwoofer te laten sturen (LFE + Main). Da's leuk voor een stereo signaal maar met een 5.1 signaal werd dat een beetje teveel van het goede. Toen ik dit uitzette (dus alleen LFE) toen ging het al aanzienlijk beter. Ik heb het nou nog wel een beetje, maar lang niet zo erg als het was.

De natuursteen met spikes nog niet geprobeerd, wil ik opzich ook nog wel doen. Ook heb ik de sub ergens anders gezet waar hij minder hard hoeft te werken, dus het volume kan ook minder hard.
Pagina: 1