Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[Excel] Binnen een macro gebruik maken van dropdownmenu

Pagina: 1
Acties:

• Aristos
  • Registratie: Oktober 1999
  • Laatst online: 27-11 17:05
Ik ben bezig om een rapportage van mijn bedrijf om te toveren tot een duidelijk overzicht. De rapportage is nu veel te groot en omslachtig.

Nu ben ik ondanks mijn n00b kennis van macro's en VBA toch al een leuk eindje onderweg. Wat is de bedoeling:

Er is een dropdownmenu waarvan elke dropdown informatie over de klant bevat. Van elke klant wil ik van C1:C3 de informatie hebben staan in een nieuw werkblad.

Mijn macro die ik nu heb, maakt een nieuw werkblad aan.
Selecteer en kopieert vervolgens C1:C3, copieert die, gaat naar nieuw werkblad en paste die.
Idem voor de volgende klant, alleen paste die één cel naar rechts.

Zie voor voorbeeld hieronder:

Range("L404:L411").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("C2").Select
ActiveSheet.Paste
Sheets("TOTALEN").Select

Range("L404:L411").Select
Selection.Copy
Sheets("Blad2").Select
Range("D2").Select
ActiveSheet.Paste
Sheets("TOTALEN").Select etc. etc.

Alleen krijg ik het niet voor elkaar om in VBA cq mijn macro op te nemen dat hij het dropdownmenu moet gebruiken zodat ik een nieuwe klant krijg. Hoe kan ik dit implementeren? Iemand een idee?

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

offtopic:
Gebruik van copy, paste, select, etc in een macro is IMHO zowel fout, langzaam, als foutgevoelig. Je kunt ook direct celX.value = CelY.value doen. Op een gegeven moment wil je voor herhaalde acties ook een FOR loop of zelfs een functie gaan gebruiken.

En nu ik toch zeur bezig ben, bold tekst staat wat schreeuwerig. Als je nadruk wilt hebben, kan je imho beter de code tussen code tags zetten. Dat is (incl indenting etc) beter leesbaar en maakt de vraag opvallender.

Wat bedoel je met het gebruiken van een dropdownmenu?

Een dropdownmenu kan je bijvoorbeeld maken via Gegevensvalidatie en dan een lijst (zoals C1-C3) opgeven.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

• Aristos
Tja, misschien ben ik iets te onduidelijk geweest.

In het werkblad heb je dus een dropdownmenu, die bestaat uit een 20-tal klanten. Van élke klant heb ik dan het gebied (L404:L411) nodig. Kortom, ik zoek een formule waarmee ik voor klant 1, die reeks kan kopieren => dan via het dropdownmenu één klant naar beneden => weer die reeks kopieren => via dropdown menu één klant naar beneden etc. etc.

Zoals je aan mijn bovenstaande oplossing ziet, ben ik een totale n00b op het gebied van macro's en VBA, dus be gentle

(PS: excuses voor de bold tekst)

• onkl
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20:50
Help me out, want het is me niet helemaal duidelijk waar je klem loopt. (of eigenlijk: Het is me wel duidelijk waar je klem loopt, maar het is me niet duidelijk waar je naartoe wilt en waarom je er zo naartoe wilt. Ik denk dat je een wat onlogische oplossing voor je probleem zoekt, juist omdat je nog niet zoveel VBA ervaring hebt. :P )

-Je hebt tot nu toe voor iedere klant een apart tabblad.
-Je hebt een dropdown(op weer een ander tabblad?), met als bron een lijstje van je klanten (de namen zijn precies gelijk aan die tabbladen?)
-Wil je nou voor iedere klant die je in de dropdown selecteert de cellen L404:L411 naar je rapportagetabblad kopiëren of wil je dat gewoon voor alle klanten doen die in de bron van de dropdown staan en vermoedde je dat zo'n dropdown daarbij nuttig was?

[ Voor 20% gewijzigd door onkl op 19-02-2009 10:16 ]

• Aristos
Ja inderdaad, ik ben blijkbaar niet duidelijk. Ik heb één tabblad waaruit ik de informatie haal, en die kopieer ik naar een ander tabblad. Dit gebeurt in één document.

Het tabblad waar ik de informatie uit wil halen, is voorzien van een dropdownmenu's (zie cirkel linksboven). In het vijfde menuutje (de onderste) zitten mijn specifieke klanten. Met dit menu krijg je dus elke keer een andere klant met andere getallen (zie midden). Ik wil van elke klant de informatie van die specifieke klanten...

Ben ik nu wel duidelijk :?

Afbeeldingslocatie: http://farm4.static.flickr.com/3307/3292374833_72ed0ee1b1.jpg

[ Voor 6% gewijzigd door Aristos op 19-02-2009 17:06 ]

• BtM909
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

BtM909

Watch out Guys...

Waar is die dropdown aangelinkt? Je kan die source toch gebruiken om je range te bepalen ipv de dropdown zelf?

Ace of Base vs Charli XCX - All That She Boom Claps (RMT) | Clean Bandit vs Galantis - I'd Rather Be You (RMT)
You've moved up on my notch-list. You have 1 notch
I have a black belt in Kung Flu.

• SinergyX
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:22

SinergyX

____(>^^(>0o)>____

Binnen 1 document, waarom dan kopieren/plakken? Koppel die dropdown aan een cel, zet in die volume/omzet cellen formules die obv die gekoppelde cel de data ophalen uit je 'bron blad'.

Nog 1 keertje.. het is SinergyX, niet SynergyX
Im as excited to be here as a 42 gnome warlock who rolled on a green pair of cloth boots but was given a epic staff of uber awsome noob pwning by accident.

Pagina: 1